Even een gekke olievraag

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
IanM
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 16.02.2019 - 21:54

Deze vraag ook op een ander volvo forum gesteld.

Door alle horror verhalen over de vast geslagen klepstoters bij de euro4 D5 motoren heb ik inmiddels zoveel topics gelezen (NL en internationaal) dat je er duizelig van wordt. Zeker wanneer je ook nog wil weten welke olie dan eigenlijk het beste is na 220.000km. Grootste boosdoener blijkt de diesel vervuiling in de olie te zijn door de lange intervallen. Verkort je deze tot 20dkm, of nog beter 15dk volgens de specialisten, dan zit je eigenlijk altijd prima.

Mijn 2007 D5 185 pk zou dus ook het 'beruchte' probleem kunnen krijgen. Op moment is er niks aan de hand qua bijgeluiden. Over olieverbruik kan ik niets zeggen, daarvoor heb ik de auto te kort. Volgens de factuur zit er een 5w30 ACEA a5/b5 olie in. En die is volgens de onderhoudsstempels elke 20dkm (of iets eerder) vervangen. So all is good!

De motor is echter nog helemaal standaard. Dan nu de hamvraag, wat nou als je de DPF laat verdwijderen en wegschrijven uit de software is het dan in feite weer een euro 3 motor? Zou er dan ook andere olie geadviseerd worden omdat je de 30dkm interval sowieso niet meer aanhoudt, maar ook geen rekening meer hoeft te houden met de DPF en dus de ACEA a5/b5 spec?

Zijn er mensen met een aangepakte D5 euro4 zonder werkende EGR en DPF die praktijk ervaring kunnen delen? dus niet 10dkm geleden, maar echt al vele vele 10dkm's hebben gereden? MOgelijk kunnen de forum sponsors hier wat ervaring over delen.

Misschien is het wederom de knuppel in het hoenderhok gooien, maar ben hier erg benieuwd naar...
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De A5/B5 olie is speciaal ontwikkeld voor motoren met roefilter, oliebesparing en verlengde verversingsinterval. Met name de olie besparende component zorgt ervoor dat de olie minder weerstand heeft tegen doorbreken van de smeerfilm. Maw, de motor is minder goed beschermd. Wel is het zo dat het blok daarvoor is ontworpen.
Als het roetfilter eruit is geschreven heb je dus geen olie meer nodig die daarvoor additieven heeft. Je kunt dan beter een A3/B4 olie gebruiken, die beschermt de motor beter.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

edraket schreef: De A5/B5 olie is speciaal ontwikkeld voor motoren met roefilter, oliebesparing en verlengde verversingsinterval. Met name de olie besparende component zorgt ervoor dat de olie minder weerstand heeft tegen doorbreken van de smeerfilm. Maw, de motor is minder goed beschermd. Wel is het zo dat het blok daarvoor is ontworpen.
Als het roetfilter eruit is geschreven heb je dus geen olie meer nodig die daarvoor additieven heeft. Je kunt dan beter een A3/B4 olie gebruiken, die beschermt de motor beter.
Voor zover ik weet, en zo staat het ook overal geschreven op het wereldwijde web is de A5/B5 de brandstofbesparende variant van de A3/B4. Niet meer en niet minder.
Qua bescherming zou het helemaal niks uit moeten maken.
Dat A5/B5 olie speciaal is ontwikkeld voor auto's met roetfilter kan ik mij ook niet voorstellen en heb ik ook nog niet eerder gehoord
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan moet je je wat beter inlezen Martijn.Iis namelijk wel echt het geval. Het brandstof besparende deel zorgt ervoor dat de olie minder wrijving heeft bij afschuiven (dat heeft niets met de viscositeit te maken). Zoek maar eens op hths, er gaat een wereld voor je open.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

jeetje wat een wereld die "HTHS". Beetje thechnisch dus wat meer voor "olie liefhebbers" maar ik ben blij dat ik het niet zelf hoef uit te zoeken.
Goed om iets van te lezen dat wel. Inderdaad een hele wereld.
Ik ververs zelf alle 15.000km met nieuw olie filter en dan elke 45.000km een inwendig reiniging blikje en tot nu toe: so far so good. Ik gebruik 5w/40 goedkoopste soort met goede specificaties.

Deze olie was in de aanbieding en kost mij 4.90 de liter deze ronde. 6x4.90)+ 14,50 filter= 43,90 kosten olie verversen. Afgewerkte olie gratis aanvoer bij de plaatselijke Franse "deceterie" .
Bob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Jou motor heeft toch A5/B5 nodig Bob? Ik kan me niet voorstellen dat deze olie aan die specs voldoet. Eventueel een C3 olie als alternatief kan ook, maar zou dat even checken. Straks is je roetfilter stuk door aanslag.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Als je zelf de olie en olie filter vervangt is het qua kosten zeer voordelig en geen enkel punt om vaker of veel vaker olie te verversen. Waarom extra risico nemen?
(Ik heb een D3 vijf cilinder diesel automaat, Euro 5, bestel alles online, 6 euro per liter, plus 10 e voor Bosch oliefilter. Voor 45 euro (Total 0w30 ACEA A5/B5) ben ik klaar, elke 20.000 km)

30.000 km termijn lijkt mij echt te lang, zeker voor een turbo motor

(In de USA vinden ze een oliewissel elke 6000 mijl / 9600 km heel normaal, en schrikken ze zich dood van 20.000 km intervallen)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

edraket schreef: 19.11.2019 - 11:12 Jou motor heeft toch A5/B5 nodig Bob? Ik kan me niet voorstellen dat deze olie aan die specs voldoet. Eventueel een C3 olie als alternatief kan ook, maar zou dat even checken. Straks is je roetfilter stuk door aanslag.
Ed ...sorry beetje late reactie maar de spec staan vermeld op de oliekan die voorgeschreven zijn, dus ik ga ervan uit dat ok is...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik vrees inderdaad dat ik niet goed heb opgelet. Ik heb inderdaad A5?b5 nodig. Er staat op de kan ACEA C3 VW 502.00/505.00/505.01

@ED: moet ik nu olie verversen ? :sick: :( Ik gebruik 0/40W ivm koude en warmer weer hier
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb een C3 olie en vind de volgende uitleg:

ACEA staat voor: Association des Constructeurs Europeens d’Automobile en is een Europese norm. Ook ACEA maakt onderscheid tussen benzinemotoren, lichte dieselmotoren en zware dieselmoteren. Benzinemotoren worden aangeduid met de letter A, lichte dieselmotoren worden aangeduid met de letter B, zware dieselmotoren worden aangeduid met de letter E. Met een cijfer wordt het kwaliteitsniveau aangegeven. Met uitzondering van A1 en B1 geldt: hoe hoger het nummer, hoe hoger de kwaliteit. Op dit moment is de hoogste ACEA kwaliteit voor benzinemotoren, ACEA: A3, voor lichte dieselmotoren, ACEA: B4, voor zware dieselmotoren, ACEA: E4. Veelgebruikte ACEA kwaliteiten zijn: E3, E4 voor zware diesels B3 voor lichte diesels en A2, A3 voor benzinemotoren. API en ACEA zijn een goede kwaliteitsgarantie, maar sommige automobielfabrikanten willen dat de olie aan extra eisen voldoet. Zo moet de olie die wordt afgevuld in o.a.Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Mercedes, BMW en Ford aan speciale eisen voldoen. Het herkennen van deze kwaliteitsnormen is lastig en voortdurend onderhevig aan veranderingen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bob, gebruik je toevallig castrol turbodiesel? Deze is C3 spec, en eigenlijk een veel betere olie dan de B5 olie die voor jouw motor is voorgeschreven. De B5 olie (A5=benzine spec, B5= diesel) is gemaakt voor brandstof besparing en tevens longlife. Het gevolg is dat de olie minder bescherming geeft bij hoge temperaturen. De afschuifweerstand bij hoge temperaturen (HTHS waarde, of High Temp High Sheer) van de A5/B5 olie is beperkt tot 2.9, terwijl het bij de C3 >3.5 is. Dat betekent gewoon minder slijtage met de C3 olie. Is ook een mid saps (as, zwavel en fosfor) olie, en net zo vriendelijk als de B5 voor het roetfilter.
Ik heb persoonlijk ook het idee dat de nokkenassen van de 2005-2007 modelen er vaak uit liepen door de B5 olie. Die biedt hoe dan ook minder bescherming.

De C3 olie is dus een beter alternatief. Let er alleen op dat de C3 niet per definitie een long life olie is, dus geen 30K laten zitten, maar dat zit volgens mij bij jou wel snor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

edraket schreef: 23.02.2020 - 14:30 Bob, gebruik je toevallig castrol turbodiesel? Deze is C3 spec, en eigenlijk een veel betere olie dan de B5 olie die voor jouw motor is voorgeschreven. De B5 olie (A5=benzine spec, B5= diesel) is gemaakt voor brandstof besparing en tevens longlife. Het gevolg is dat de olie minder bescherming geeft bij hoge temperaturen. De afschuifweerstand bij hoge temperaturen (HTHS waarde, of High Temp High Sheer) van de A5/B5 olie is beperkt tot 2.9, terwijl het bij de C3 >3.5 is. Dat betekent gewoon minder slijtage met de C3 olie. Is ook een mid saps (as, zwavel en fosfor) olie, en net zo vriendelijk als de B5 voor het roetfilter.
Ik heb persoonlijk ook het idee dat de nokkenassen van de 2005-2007 modelen er vaak uit liepen door de B5 olie. Die biedt hoe dan ook minder bescherming.

De C3 olie is dus een beter alternatief. Let er alleen op dat de C3 niet per definitie een long life olie is, dus geen 30K laten zitten, maar dat zit volgens mij bij jou wel snor.
Dank voor je reactie. Inderdaad ik ververs elke 15.000km, gebruik full syntheet maar ververs mn eigen termijn. Pff loopt goed af:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dat betekent feitelijk dat de olie die ik er nu in heb zitten t.a.v. jouw betoog niet verkeerd zou zijn?
IK lees de volgende link maar behoorlijk thechnisch voor mij: http://www.tribolex.nl/acea.html
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

en toen vond ik de volgende tekst dus wat gerust gesteld:
Citaat:
Verschillende A/B typen A3/B3 en A3/B4 worden het meest gevraagd. A1/B1 wordt in beperkte mate voorgeschreven.

A1/B1 is gespecialiseerd in beperking van het brandstofverbruik bij korte ritten waar de motorolie nauwelijks zijn bedrijfstemperatuur zal bereiken
A3/B3 heeft de nadruk meer op slijtagebescherming
A3/B4 staat nog wat meer anti-slijtageadditieven toe, noodzakelijk om het product geschikt te maken voor direct ingespoten snellopende personenautodiesels
A5/B5 wordt gezien als brandstofbesparende variant van A3/B4
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ja, is echt een betere olie dan de B5 olie. C3 levert een betere motorbescherming, zeker bij hoge belasting/snelheden/toerentallen, en dezelfde eigenschappen tav het roetfilter. De juiste keuze dus in jouw geval.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

edraket schreef: 01.03.2020 - 09:51 Ja, is echt een betere olie dan de B5 olie. C3 levert een betere motorbescherming, zeker bij hoge belasting/snelheden/toerentallen, en dezelfde eigenschappen tav het roetfilter. De juiste keuze dus in jouw geval.
In m' n blog wat uitgebreider beschreven... nieuwe olie is A3.B4
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Inmiddels zijn we anderhalf jaar in dit topic en heb ik een Volvo XC70 AWD D5 twin turbo 215 pk met voorgeschreven olie A5 B5 en dikte 0W30 erin zitten. Helaas kan ik deze niet vinden in de (goedkope) rekken van de supermarkt.

Ik heb inmiddels de EGR klep digitaal af laten sluiten. Roetfilter is volledig nog in bedrijf....

Ter lering en vermaak vraag: Als ik mijn gebruik motor onder "verzwaarde omstandigheden" breng wegens de bergritten is de vraag of de officieel voorgeschreven olie vervangen kan worden door een verantwoord alternatief bij "ongunstige" werkomstandigheden. Volvo geeft in het boekje geen alternatief voor de standard olie anders dan vol syntheet gebruiken.

Brandstof besparende olie vind ik niet echt interessant dat werkt toch niet als je elke ochtend begint met koude motor met een 4 of 5% klim en paar cicanes 8)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij jou in de bergen zou ik ook nog wel met een schuin oog naar een 5W40 kijken.
Olie wordt hier altijd online besteld. Nu 10 liter Liqui Moly uit Duitsland laten komen voor omgerekend € 7,20 per liter.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 20.07.2022 - 14:56 Bij jou in de bergen zou ik ook nog wel met een schuin oog naar een 5W40 kijken.
Olie wordt hier altijd online besteld. Nu 10 liter Liqui Moly uit Duitsland laten komen voor omgerekend € 7,20 per liter.
Ik begrijp dat mijn D5 met twin turbo wat gevoeliger zou zijn en dan welke spec horen dan bij dikkere olie en kan dat bij deze uitvoering?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

In warmere landen of andere omstandigheden wordt veel vaker dikkere olie gebruikt.
Ik heb zelf met de hobby auto met 10W60 gereden.

Op zich zou 0W30 nog toereikend moeten zijn, maar permanent in de bergen zou ikzelf voor een iets dikkere olie gaan zodat je zeker weet dat dat nooit een probleem wordt.
Spec zou via internet wel duidelijk moeten kunnen worden, die weet ik zo niet uit m'n hoofd. Of eventueel via een groothandel vragen wat volgens hun dan het dichtst in de buurt komt qua spec.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”