condens in full active high beam LED koplamp units van gloednieuwe V60 MY19

Vonkenvolvo
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 03.01.2014 - 07:47

Bij mijn nieuwe V60 zat er condens op het glas van de mistlampen, ook na langer ritten. Ben naar de dealer gegaan, die zei meteen dat dit teveel is en heeft de lampbehuizing onder garantie vervangen. Mijn advies is dus gelijk aan eerdere: gan met je klacht naar de dealer, die lost het (meestal) goed op.
V60 T6 MY 2019 Denim Blue metallic, Blond Nappa Leer, alle opties, 20" 10 spaaks Turbine zomerwielen, 18" 10 multi spaaks winterwielen
Roadrunner79
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 26.06.2020 - 17:00

euro2019 schreef: 25.02.2019 - 22:12 omdat de vorige discussie onder dezelfde titel ineens verdwenen was onder topic gestart op 19.2.19 ( censuur? ) blijf ik benieuwd hoe het met de andere mensen is gegaan die een nieuwe V60 of V90 uit 2018 of 2019 hebben met dit zelfde probleem

ik telde toen al 7 mensen met klachten en heb het gevoel dat dit een pain in the ass is voor volvo als zich dit via Google verspreid maar ik vat samen uit de verdwenen discussie dat Volvo nu wel zegt dat het voor kan komen maar aan slecht een klant dit vooraf heeft geïnformeerd , het zelfs in het instructieboekje vermeld staat,alsof je dat voor het tekenen koopcontract heb gelezen en dat 99,999% van de rijders er geen last van hebben, dat er mensen zijn bij koud of warm weer ,nat of droog ,wel of niet gereden ,wel of niet in wasstraat of met sopje de auto hebben gedaan er last van hebben, dat het zich doorgaans in het onderste deel van de unit voordoet, dat er mededeling is gedaan over vermindering van beoogde lichtopbrengst,prisma-werking,toekomstig ver-algen of vervagen van de lamp, risico van apk probleem etc.

sommige melden dat dit een gewoon natuurkundig verschijnsel is maar kijk om je heen naar alle kunststof koplampen en je ziet het niet en op andere fora van bmw,audi,mercedes sporadisch een opmerking bij oudere modellen.

ter optimalisering van het probleem bijgaand de foto's. met 16 graden condensvrij vertrokken en na 100km bij aankomst ,dus niet na tijdje, condens in beide onderzijden van de full active high beam LED koplamp units van een gloednieuwe V60 MY19.

ben benieuwd of dit topic weer verwijderd gaat worden of dat er een zinvolle discussie komt tussen de Volvo liefhebbers die dit probleem hebben en die die weten waarom dit optreed en wat je er aan kunt ( laten) doen.

groet,

euro2019
Hoe is dit afgelopen?
Ik heb ook wat last van condens in mijn V60 MJ20 active high beam.
Rijd in een Bright Silver V60 T4 Momentum Pro Polestar optimised MJ20 met veel opties: Comfort Plus Line, Audio Line (o.a. Harman Kardon), Park Assist Line, Intellisafe Pro Line, Versality Pro Line,, Winter Line, Scandinavian Line, Elektrisch Verstelbare Bestuurdersstoel en een trekhaak af fabriek.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Beetje condens is niet erg, het wordt anders als er goudvissen in zwemmen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
DDPater
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 13.11.2020 - 23:31
Locatie: Veenendaal

Vandaag mijn nieuwe auto geleverd gekregen, zag na wat rond te hebben gereden ook al wat condens in de koplamp (lette erop door dit topic) niets om in eerste instantie zorgen over te maken idd.
Toyota Avenis Wagon
Peugeot 508SW
Volkswagen Golf GTE (t/m 23-12-20)
Volvo V60 B3 R-design (vanaf 02-01-2021)
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

IkeV70 schreef: 27.02.2019 - 13:21 Als je condensvrij vertrekt, en na een rit van 100km zijn beide units voor de helft dichtgecondenseerd, dan lijkt er toch iets meer aan de hand dan normale condensvorming.
Het ontstaat vaak bij een relatief hogere luchtvochtigheid en bij een afkoelende lucht. (wat in basis een natuurkundig verhaal is inderdaad)
dat kan de buitentemperatuur zijn die daalt, maar ook door rijwindkoeling als deze meer is dan de warmte die de lichtbron afgeeft.
Lichtunits zijn niet geheel dicht en hebben een open verbinding met de buitenlucht, vaak een buisje met een knik oplaag.
Condens kan dus ontstaan en ook weer vanzelf weg gaan en het zal geen aquarium worden zo.
Overigens hebben de duitse merken hier ook gewoon last van.
De vraag hier is of het overmatig is of meer is dan je zou mogen verwachten.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Condens beïnvloed m.i. de goede werking van de koplamp. Mogelijk zelfs een afkeurpunt bij een APK? Als je een nieuwe auto hebt is de APK niet aan de orde uiteraard, maar als het een afkeurpunt is zegt dat al genoeg.

Even gezocht: APK keuringseis aan de staat van de verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn en het lichtbeeld niet vertekend mag zijn. Glazen dienen helder te zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn.

Staat in: https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeur ... rlichting/

Lijkt me duidelijk.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Vochtdicht wil zeggen dat het niet naar binnen mag sijpelen, dat is hier niet aan de orde. Dit is in de categorie dampdicht en dat is iets heel anders en heeft te maken met de vochtigheid van de lucht en het dauwpunt. Wil je absoluut geen condens dan zul je een dampdichte koplamp moeten construeren. Iets wat goud geld gaat kosten omdat ook metaal, rubber en folie niet geheel dampdicht zijn. Waarbij dan ook een expansievoorziening in moet bouwen om te voorkomen dat de boel tgv temperatuurschommelingen (met bijbehorende drukverschillen);explodeert of implodeert, waarbij deze voorziening natuurlijk geen lucht door mag laten.. En, niet onbelangrijk, als je lamp dan stuk gaat, zul je de unit in een geconditioneerde ruimte moeten leggen met geheel droge lucht om daar de lamp te verwisselen (anders heb je alsnog vocht in je unit). Totdat je dealer daar tijd voor heeft, mag je niet rijden.

En wat verstrooiing van het licht betreft, vuil geeft een hinderlijkere vertekening van het lichtbeeld.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

De apk eis lijkt mij toch duidelijk. Vuil aan de buitenkant is overigens iets anders dan vocht aan de binnenkant. Vuil aan de buitenkant kun / moet je (ik denk zelfs wettelijk verplicht) schoonmaken voor je eigen veiligheid (koplampsproeiers).

Licht breekt in waterdruppeltjes en dat gebeurt dus ook door het condens aan de binnenzijde van de koplamp en dat lijkt mij niet wenselijk. Maar misschien kan een APK deskundige op ons forum hier een uitspraak over doen?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Frits V70 schreef: 03.01.2021 - 10:33 Condens beïnvloed m.i. de goede werking van de koplamp. Mogelijk zelfs een afkeurpunt bij een APK? Als je een nieuwe auto hebt is de APK niet aan de orde uiteraard, maar als het een afkeurpunt is zegt dat al genoeg.

Even gezocht: APK keuringseis aan de staat van de verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn en het lichtbeeld niet vertekend mag zijn. Glazen dienen helder te zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn.

Staat in: https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeur ... rlichting/

Lijkt me duidelijk.
Voor zover ik kan lezen staat er alleen dat de lampen goed moeten werken. Ik denk dat het lichtbeeld met de modernere LED lampen door een beetje condens nauwelijks verandert in tegenstelling tot de verouderde halogeen en xenon verlichting. Nogmaals ga je er op letten dan zie je dit verschijnsel bij een hele hoop nieuwere auto's en is inherent aan de wetten der natuur in combinatie met het feit dat LED lampen niet warm worden.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Risrael schreef: 03.01.2021 - 12:01
Frits V70 schreef: 03.01.2021 - 10:33 Condens beïnvloed m.i. de goede werking van de koplamp. Mogelijk zelfs een afkeurpunt bij een APK? Als je een nieuwe auto hebt is de APK niet aan de orde uiteraard, maar als het een afkeurpunt is zegt dat al genoeg.

Even gezocht: APK keuringseis aan de staat van de verlichting is dat alles vochtdicht moet zijn en het lichtbeeld niet vertekend mag zijn. Glazen dienen helder te zijn, ongeverfd en mogen minimaal voor 25% afgeschermd zijn.

Staat in: https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeur ... rlichting/

Lijkt me duidelijk.
Voor zover ik kan lezen staat er alleen dat de lampen goed moeten werken. Ik denk dat het lichtbeeld met de modernere LED lampen door een beetje condens nauwelijks verandert in tegenstelling tot de verouderde halogeen en xenon verlichting. Nogmaals ga je er op letten dan zie je dit verschijnsel bij een hele hoop nieuwere auto's en is inherent aan de wetten der natuur in combinatie met het feit dat LED lampen niet warm worden.
Voor het hierboven genoemde denken over het lichtbeeld zou ik nou juist graag feiten willen zien. Dat condensvorming zich veel voordoet bij nieuwe(re) auto's met led hoeft toch nog niet automatisch te betekenen dat het dan wel okay is?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19497
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zolang er geen daadwerkelijke problemen met een eventueel verstrooid lichtbeeld optreden is er niets aan de hand.
Zoals al gezegd: Het komt bij meer merken automobielen voor en geloof het of niet, die komen bijna allemaal bij dezelfde toeleverancier (niet het automerk) vandaan. En dat zijn in 75% van de gevallen dus Bosch en/of Valeo.
Als er dus echt een probleem mee zou zijn, zouden die bedrijven dus een "probleem" hebben. En deze bedrijven zijn dermate groot dat ze een dergelijk "probleem" niet onder de tafel (kunnen) schuiven.
Eerlijk gezegd blijf ik me verwonderen over de "ophef" die hierover gemaakt wordt. Het is een non probleem.

En als het ECHT een probleem is (daadwerkelijk veel te veel vocht). De dealer is er om dit op te lossen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Topic is opgeschoond merk ik. Prima. Ik hoop dat het inderdaad een non probleem blijkt te zijn voor de TS en de anderen die het geconstateerd hebben.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Je kunt de natuurkunde nu eenmaal niet veranderen....
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Klopt, maar goed toepassen kan soms een dingetje zijn. ;)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19497
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even voor de goede orde, dit topic is in februari 2019 gestart. (Nadat een eerder topic daarover in moddergooien ontaardde.) TS heeft ongeveer een maand meegelezen en gereageerd. Daarna is nooit meer wat van TS vernomen.
Het blijkt dus daadwerkelijk geen probleem (meer) te zijn. Dus opgelost. Klaar.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”