Moderne Volvo op LPG?

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Iemand was met de oudere Volvo's toch ook de eerste op LPG? Het moet een keer gebeuren.
En je restwaarde kan zakken ja, maar de volgende koper kan het ook juist heel interessant vinden dat er al LPG in zit. Dan hoeft hij dat zelf niet meer te doen, en je weet direct of de auto er de afgelopen duizenden kilometers goed op gereden heeft.
Scheelt de volgende koper weer een experiment. Mijn huidige S60 rijdt ook op gas omdat ik weet dat hij dat wel lust, maar bij zo'n nieuwe motor de eerste zijn zou ik ook eng vinden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

tja `t blijft een gok, dat zei de man die het buskruit uit vond ook
maar hoe dan ook ik zou het best aandurven, maar ik heb makkelijk praten, ik heb een oudere Volvo
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

alle paddestoelen zijn eetbaar, sommige alleen maar één keer
chris_jawel
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.05.2019 - 06:36

Ik heb vorige week een V70 2.5FT aut. uit 2010 gekocht en laat er een Prins VSI 2.0 inleggen. Ik verwacht geen problemen en zal jullie op de hoogte houden of dat terecht is.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Op basis waarvan verwacht je geen problemen?
chris_jawel
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 29.05.2019 - 06:36

Het wordt mijn derde auto met een prins VSI 2.0 incl. Valvecare (eerder een Saab 93 sport sedan uit 2003 en een Honda Civic 1.8 uit 2006) In laten bouwen bij Agit in Rijssen en Auto speciaal in Uden. De Prins installatie is een moderne installatie die is af te stellen op de specifieke motor. De FT lijkt met z'n verharde kleppen (vanwege de geschiktheid voor bio-ethanol) bij uitstek geschikt voor LPG. Dat samen met een rijstijl die past bij LPG (boven de 4000 toeren op benzine) maakt dat ik geen problemen voorzie, alleen maar een glimlach bij de pomp en het vooruitzicht van lekker een stukje gaan rijden zonder over brandstofkosten na te hoeven denken. Daarnaast is het nog steeds tot dusver de meest milieuvriendelijke mainstream vorm van autorijden. Voor mij is het een no-brainer.

edit: en natuurlijk omdat de auto en motor goed zijn onderhouden en ik zelf de gasinstallatie laat inbouwen, dat geeft een stukje extra zekerheid.
Laatst gewijzigd door chris_jawel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
dbs1
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 06.09.2011 - 09:30

chris_jawel schreef: Het wordt mijn derde auto met een prins VSI 2.0 incl. Valvecare (eerder een Saab 93 sport sedan uit 2003 en een Honda Civic 1.8 uit 2006) In laten bouwen bij Agit in Rijssen en Auto speciaal in Uden. De Prins installatie is een moderne installatie die is af te stellen op de specifieke motor. De FT lijkt met z'n verharde kleppen (vanwege de geschiktheid voor bio-ethanol) bij uitstek geschikt voor LPG. Dat samen met een rijstijl die past bij LPG (boven de 4000 toeren op benzine) maakt dat ik geen problemen voorzie, alleen maar een glimlach bij de pomp en het vooruitzicht van lekker een stukje gaan rijden zonder over brandstofkosten na te hoeven denken. Daarnaast is het nog steeds tot dusver de meest milieuvriendelijke mainstream vorm van autorijden. Voor mij is het een no-brainer.

edit: en natuurlijk omdat de auto en motor goed zijn onderhouden en ik zelf de gasinstallatie laat inbouwen, dat geeft een stukje extra zekerheid.
Sinds juli 2018 rijd ik naar tevredenheid in een MY10 V70 2.5FT 231pk met Vogels VGI, inmiddels ruim 25.000 km.
Deze auto uitgekozen vanwege de geharde kleppen en zittingen voor het ethanol gebruik én natuurlijk omdat het een 5-cilinder is en na een V70R classic (Vialle LPI) wilde ik heel graag weer een 5-cilinder.
De vulnippel zit achter de benzineklep en de schakelaar onder het rolluikje naast de 12V aansluiting. Mooi weggewerkt, er is niets van te zien.

Ben benieuwd hoe jouw inbouwer de ethanol software gaat omzeilen, want dat was bij mijn auto aanvankelijk een issue. Het verbruik liep de spuigaten uit (volgens de bc op een bepaald moment 14.6 l/100 km voor benzine).
Bij de koude start "dacht" de std. software dat er verrijkt moest worden, door de wisseling van brandstof gaat de software uit van een mix van benzine en ethanol en spuit extra veel brandstof in (tot +30%). Daar er geen ethanol aanwezig is,was dit automatisch benzine, met rookwolken en benzinestank tot gevolg. Na enkele seconden liep de auto normaal. Bij gebruik van de motorvoorverwarming waardoor de koelvloeistof naar ±30 gr wordt voorverwarmd was het probleem overigens al een stuk minder, maar dat is uiteraard geen oplossing.
Bij een verblijf in de garage zijn wat aanpassingen gedaan en is het verbruik nu gedaald naar 9.3 l/100 km volgens de bc. De koude start gaat weer prima. Praktijkverbruik LPG ligt rond 11.5 l/100 km
V70 2.5 FT GT6 231PK VGI MY10 452 Black Sapphire 18" BOR
Peugeot 206 Plus 1.4 Noir Obsidien 16" BBS Antilope
V70R AT4 LPi MY98 019 Black Stone 17"Comet
240 GLE Estate 2.3 MY93
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Rijden er inmiddels al Volvo's met de VEA motor op gas rond?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Mooi om te lezen dat er meer rijders zich interesseren voor de mogelijkheden op gas te rijden. Ik rij zelf al jarenlang tevreden met MY2013 V70 5-cylinder BiFuel (CNG) die uit Zweden komt. Daar zit het VSI 2.0 systeem van Westport/Prins in, in Zweden hebben ze dat ingebouwd bij Westport Sweden (destijds AFV). Deze auto's waren gewoon bij de dealers en de website van Volvo te bestellen, stonden ook gewoon in de configurator. Helaas zijn ze eind 2017 gestopt met deze mogelijkheid, de laatste modellen waren de (oude) V60 en nieuwe V90, beide met de 4-cylinder T5. De V70's waar men in 2009/2010 mee begon kwamen in het verleden naar Eindhoven om ingeregeld te worden, de kennis hiervan kwam allemaal bij Prins vandaan. Gelukkig is deze kennis niet verloren gegaan en de inbouwers van Prins kunnen de recente XC60,S90/V90 en XC90 met een T5 (B4204T26) gewoon ombouwen. Wat mij betreft zeer bewezen techniek.
Zie http://www.prinsautogas.com/download_at ... stomer.pdf voor de complete lijst CNG-modellen. (feb 2019)
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Jouw vijfcilinder is niet te vergelijken met de viercilinder VEA motoren waar het hier over gaat
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Het punt wat ik wilde maken was niet zozeer dat de 5 cylinder B5204T9 (VME) gelijk is aan de huidige T4, maar dat Prins deze techniek in hele nauwe samenwerking met en in zekere zin in opdracht van Volvo heeft ontwikkeld. Vanaf MY2016 zijn de B4204T11 (VME) T5 V60, V70 en later ook de V90 met de B4204T26 (VEA) T5 als BiFuel met CNG geleverd, dus de kits die men nu levert bij Prins voor de B4204T26 (VEA) T5 borduren voort op de nauwe samenwerking bij de ontwikkeling daarvan en zijn feitelijk identiek aan de V90 Bifuel CNG.
Ik begrijp dat de TS een B4204T31 (VEA) T4 heeft en die zijn dus niet volledig gelijk, maar delen wel dezelfde VEA architectuur. Je zou dus kunnen stellen dat er al wel VEA ervaring is opgedaan bij Prins.
Laatst gewijzigd door Rizzo op 01.01.1970 - 01:00, 7 keer totaal gewijzigd.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Waarin is genoemde 5 cilinder precies gelijk aan een vea T4?
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Overigens in de discussie LPG versus CNG zou ik willen bijdragen; Veel wordt er gesproken over dat er te weinig tankstations voor CNG zouden zijn, maar ik rij al jarenlang NL, DE en BE rond zonder ook maar 1x de benzine reserve tank van 70L aan te hoeven spreken. In mijn BiFuel kan ik in de navigatie ook naar CNG tankstations langs de route zoeken, maar ik kan me voorstellen dat later omgebouwde voertuigen dat niet hebben. Verder ben ik er blij mee dat ik bij onbemande tankstions (hands-free) kan tanken, ook midden in de nacht. In NL mag LPG alleen bij bemande tankstations getankt worden (https://www.tankpro.nl/brandstof/2011/0 ... e-utrecht/) en dat is buiten de randstad niet overal even gemakkelijk.
Toch zou LPG meer gestimuleerd moeten worden als we met zijn allen zo graag schoon vervoer willen realiseren. LPG is een zeer schone fossiele brandstof en komt als restproduct op de markt. Het is inderdaad raar dat je extra motorrijtuigen belasting moet betalen als je je benzine auto ombouwt naar een schone brandstof zoals LPG of CNG, de toeslag schoon gas.
CNG is aardgas, maar vanaf 1 juli 2019 zal Pitpoint net als Orangegas 100% groengas uit duurzame bron leveren aan al haar pompen. Well to wheel is een CNG auto op groengas dan een zeer schone manier van vervoer. Zie ook https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst ... efactoren/
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
rolvio
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30

Interessant. Als ze dan toch voor 100% groen gas gaan, dan ook maar naar hoog calorisch? Zou op zich mooi zijn...
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

H-gas zou inderdaad het mooiste zijn, maar vanwege dat de aanvoer via het aardgas netwerk gaat bij vrijwel alle CNG-stations kan dit alleen op dezelfde L-gas kwaliteit als de rest van het netwerk.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Waar haal je de info vandaan dat het in opdracht van Volvo zou zijn?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Rizzo
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.05.2008 - 22:05

Ik zeg 'in zekere zin'. Laat ik uitleggen waarom: Volvo kon met de nieuwe generatie V70 geen af fabriek BiFuel modellen meer produceren vanuit de productielijn, daarvoor waren de aantallen te klein. Toch wilde men de markt voor alternatieve brandstoffen blijven bedienen. Het voormalig hoofd verantwoordelijke alternatieve brandstoffen bij Volvo Anders Johansson heeft toen een zelfstandige AB opgericht, Alternative Fuel Vehicle AB. Volvo produceerde dan gewoon in de productielijn een benzine auto en een paar honderd meter verderop werden deze auto's op 10 bruggen door monteurs in twee dagen omgebouwd zoals de Prins/Westport dealers dat nu ook doen. Volvo Cars AB nam vervolgens deze auto's gewoon op in de configurator, modellenoverzichten en liet tientallen medewerkers deze auto's als companycar bestellen. Ik heb zelf 1 van zo'n auto, de vorige en eerste eigenaar was Volvo Bil AB. Later zijn deze auto's massaal aan Duitse handelaren, maar ook Volvo dealers verkocht. Ik heb parkeerterreinen bij Duitse handelaren gezien waarbij 30-50 zulke V70's op een rij stonden. In Zweden is er 1 taxibedrijf die 650-700 van zulke V70's heeft besteld vanwege het wachtrij systeem voor taxi's bij de luchthaven van Stockholm. Schone brandstoffen kregen daar voorrang.
Er zijn ook enkele NL Volvo dealers die geprobeerd hebben deze auto's buiten de importeur om aan te bieden, maar vanwege de voorrang die er aan Plug-In hybrides gegeven werd in bijtelling konden deze auto's maar moeilijk een eigenaar vinden. In België en Luxemburg zijn de V90's wel via de importeur en dealers aangeboden omdat daar het belastingklimaat gunstiger was. Deze auto's stonden gewoon op Volvocars.com/nl-be tussen de andere motoren.

Anders Johansson heeft in een presentatie in 2014 ook aangegeven dat dit voor Volvo het beste alternatief was als de productie aantallen te klein waren voor de productielijn. Later zijn zowel AFV als Prins overgenomen door het Canadese Westport. Het is mij niet bekend hoe Prins en AFV bij elkaar gekomen zijn. Nu de V90 BiFuel niet meer geproduceerd wordt richt Westport Sweden zich op het zwaardere transport zoals de vrachtwagens van Volvo.
  • MY2013 V70 2.0 5-cylinder BiFuel CNG 213 PK
  • MY2003 S60 2.4 5-cylinder 140 PK
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

het feit dat Volvo DE Heico spul leverde via de dealers zegt niet dat Heico een door Volvo AB ondersteund iets is. Ik draai al een paar dagen mee binnen Volvo en bovenstaand heb ik nog nooit iets van gehoord of gelezen. Daarbij wordt er continu van alles getest en uitgeprobeerd. Sterker, de Volvo 345GLS/360 is bijvoorbeeld zo'n blijk van een paar eigenwijze constructeurs, anders had die B19 nooit in de 300-serie gekomen. Zelf denk ik dat er een reden is waarom het niet is uitgerold. Ze hadden Prins ook als preferred supplier of zo aan kunnen raden.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Lees even dit: https://www.media.volvocars.com/be/nl-b ... ls-bi-fuel en https://www.westport.com/products/autom ... i-fuel-en/
Ik denk niet dat Volvo toestaat dat Heiko in op het terrein van de Volvo-fabriek haar spullen op de Volvo's schroeft......
Laatst gewijzigd door jalex_h op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

weer wat geleerd, in NL is dat bericht nooit gepubliceerd
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”