AUTO licht stand, dimlichten aan of uit?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
varavital
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37

Ik heb de lichtschakelaar altijd op de stand AUTO staan. Is er in deze stand ergens iets in de auto (dashboard, verlichting van schakelaars...) waaraan je kan zien als de lichten automatisch omgeschakeld zijn van stadslicht naar dimlicht?

Bij helder maar minder goed weer, zoals bij de lichte sneeuw van vandaag of bij mist kan je namelijk niet 100% zeker zijn als en wanneer de elektronica effectief omschakelt naar dimlicht. In vorige wagens (andere merken) kon ik bv aan de verlichting van de knoppen van de radio zien dat het dimlicht aangegaan was in de stand AUTO omdat dan de schakelaars mee verlicht werden met het dimlicht. In de XC40 lijken er mij 2 lichtsensoren van toepassing te zijn, eentje die ervoor zorgt dat de omschakeling naar dimlichten gebeurt, en eentje die ervoor zorgt dat de verlichting van de schakelaars begint te werken en de sensus en dashboard naar donkere modus overschakelen. Deze lijken echter niet samen te werken, ik heb al kunnen constateren dat de verlichting van de schakelaars aan was, maar het dimlicht nog niet. En op het dashboard is er enkel het symbooltje van de stadslichten dat brandt.

Gelukkig vallen de DRL's wel goed op dus zal je allicht wel gezien worden, en als je de voorste mistlampen activeert gaan sowieso de lichten overschakelen naar de dimlicht stand, maar soms is het toch handig dat je gewoon ergens aan kan zien als je dimlichten aan zijn als het nog niet donker is.

Dus als er iemand weet waaraan je kan merken dat de lichten omgeschakeld zijn van stadslicht naar dimlicht zonder uit te stappen en naar de lichten te gaan kijken, of zonder tot vlak achter een voorligger te rijden zodat je dan misschien in die weerspiegeling het kan zien, dan hoor ik het graag.
De weg is belangrijker dan het doel.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

De stand auto doet de z.g. dag-rij verlichting branden. Bij het donker worden gaan automatisch de dimlichten aan. Een nadeel van dit systeem is dat bij ietsje oudere auto alleen aan de voorkant dag rij lichten zichtbaar zijn. Achter brandt er geen licht.
Beter is om bij slechte weer omstandigheden de stand dimlicht te nemen.
Schakelt het systeem over van rij naar dim licht dan zie je dat op het dashboard omdat dan ook die verlichting gaat branden.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27669
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Bij Volvo branden de achterlichten toch automatisch bij gebruik van de DRL.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Erikho
4th Gear member
Berichten: 701
Lid geworden op: 05.10.2013 - 15:32

Varavital vraagt volgens mij of er op het dashboard te zien is of je kunt zien of er overgeschakeld is van DRL naar dimlicht. ;-)
Ik heb het nergens kunnen ontdekken Varivatal, behalve als je achter iemand rijdt dat je kunt zien of de dimlichten branden.
Groet Erik
Allt kommer att bli bra
Polestar 2 LRSM, Magnesium, Pilot Pack, Trekhaak
XC40 T4 GT Inscription, Pine Grey MY19)
V40 D3 Summum GT MY13 Biarritz Blue Volvotune 200 pk.
S60 T4 Powershift MY12, Polestar
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

En met de display dashboards is het sowieso lastig te zien of de verlichting aan gaat (itt verlichte meters)
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
varavital
2nd Gear member
Berichten: 50
Lid geworden op: 02.03.2018 - 14:37

Erikho schreef: Varavital vraagt volgens mij of er op het dashboard te zien is of je kunt zien of er overgeschakeld is van DRL naar dimlicht. ;-)
Of aan bv de verlichting van bepaalde schakelaars, of de sfeerverlichting, of... Maar tot nu toe heb ik ook nog niet echt iets kunnen zien of vinden waar ik zeker van ben dat het effectief samen met de dimlichten aangaat of verandert.
De weg is belangrijker dan het doel.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik snap niet waarom Volvo niet gewoon een verklikkerlampje monteert.
Bij de Ford van mijn vrouw gaat gewoon keurig een verklikkerlampje branden zodra de dimlichten inschakelen.
Een verkeerde bezuiniging van Volvo m.i. voor een merk dat veiligheid hoog heeft staan.
Wellicht kunnen ze dat met die digitale tellers alsnog met een software update.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32863
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Omdat bij Volvo nu overal de lampen branden zelfs een Volvo met DRL kan je zien in de mist, wat niet bij een BMW het geval is.

Maar voor jouw C70 is het wel irritant Marc, want die heeft met DRL alleen LED voor. Maar als je zo'n kastje van VolvoTech plaatst kan je instellen dat de lampen achter ook branden.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het werkt en automatisch en perfect tenzij iemand die het "zelf beter weet" er aan gaat zitten, zie het nut van n lampje dan niet zo.. dan kun je voor iedere lamp wel n verklikker willen..
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Paul schreef: Omdat bij Volvo nu overal de lampen branden zelfs een Volvo met DRL kan je zien in de mist, wat niet bij een BMW het geval is.

Maar voor jouw C70 is het wel irritant Marc, want die heeft met DRL alleen LED voor. Maar als je zo'n kastje van VolvoTech plaatst kan je instellen dat de lampen achter ook branden.
De C70 heeft helemaal geen DRL. Altijd dimlicht aan.
Dus voor mij persoonlijk geen issue, maar kan me het probleem van TS wel voorstellen.

@OGA inderdaad, ik ben van mening dat je als bestuurder ten alle tijden moet kunnen zien welke verlichting is ingeschakeld.
Bij mijn C70 ontbreekt bijv. een indicatie voor mistlicht voor. (wel in de schakelaar, maar die zie je niet la je je handen aan het stuur hebt)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Marcnij schreef:
Paul schreef: Omdat bij Volvo nu overal de lampen branden zelfs een Volvo met DRL kan je zien in de mist, wat niet bij een BMW het geval is.

Maar voor jouw C70 is het wel irritant Marc, want die heeft met DRL alleen LED voor. Maar als je zo'n kastje van VolvoTech plaatst kan je instellen dat de lampen achter ook branden.
De C70 heeft helemaal geen DRL. Altijd dimlicht aan.
Dus voor mij persoonlijk geen issue, maar kan me het probleem van TS wel voorstellen.

@OGA inderdaad, ik ben van mening dat je als bestuurder ten alle tijden moet kunnen zien welke verlichting is ingeschakeld.
Bij mijn C70 ontbreekt bijv. een indicatie voor mistlicht voor. (wel in de schakelaar, maar die zie je niet la je je handen aan het stuur hebt)
En wat ik dan weer irritant vind: dan heb je van die mooie watch dial tellers, maar die zijn overdag niet verlicht. Al geprobeerd in Vida aan te passen, maar lukt niet. Wil graag altijd de dashboardverlichting aan, niet pas als het donker wordt.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
ET1812
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 23.05.2018 - 14:21

Heb mij ook al geergerd dat je niet kan zien welke verlichting aan staat
Gebruikersavatar
silverado
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27.06.2006 - 14:33
Locatie: Drenthe

Bij mijn V60 CC gaat het dimlicht al heel snel aan bij mindere licht omstandigheden.
Is dus goed afgesteld.
Ik mis daarom een verklikker lampje niet, omdat dit goed werkt.
Ook de achterlichten branden altijd, dit is bij vele merken anno 2019 niet het geval
Volvo 440, 460, 245(2x) 850 Estate, V70 lpg, V70 2.5D, V70 D5, V70 D5 GT, V70 2.4D, V60 D3GT, XC70 D3 GT.
V60 CC D4 GT8.

Volvo nr. 14: XC40 T2 R-Design GT8
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wees blij, bij 'n v40 van 2013 gingen de achterlichten in 'n tunnel of bij mist niet aan, levensgevaarlijk, zeker anno 2019
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

BasG schreef:
Marcnij schreef:
Paul schreef: Omdat bij Volvo nu overal de lampen branden zelfs een Volvo met DRL kan je zien in de mist, wat niet bij een BMW het geval is.

Maar voor jouw C70 is het wel irritant Marc, want die heeft met DRL alleen LED voor. Maar als je zo'n kastje van VolvoTech plaatst kan je instellen dat de lampen achter ook branden.
De C70 heeft helemaal geen DRL. Altijd dimlicht aan.
Dus voor mij persoonlijk geen issue, maar kan me het probleem van TS wel voorstellen.

@OGA inderdaad, ik ben van mening dat je als bestuurder ten alle tijden moet kunnen zien welke verlichting is ingeschakeld.
Bij mijn C70 ontbreekt bijv. een indicatie voor mistlicht voor. (wel in de schakelaar, maar die zie je niet la je je handen aan het stuur hebt)
En wat ik dan weer irritant vind: dan heb je van die mooie watch dial tellers, maar die zijn overdag niet verlicht. Al geprobeerd in Vida aan te passen, maar lukt niet. Wil graag altijd de dashboardverlichting aan, niet pas als het donker wordt.
Dan zet je toch gewoon standaard je verlichting aan ipv op ‘auto’.
Je kan beter 1x te vroeg dan 1x te laat worden gezien.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
markvanloo
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 03.02.2012 - 13:37

OGA244 schreef: Wees blij, bij 'n v40 van 2013 gingen de achterlichten in 'n tunnel of bij mist niet aan, levensgevaarlijk, zeker anno 2019
Gelukkig wel vanaf 2014, dus alweer 5 jaar. Anno 2019 rijdt 95% van de nieuwe auto's op DRL zonder brandende achterlichten. Want het is niet verplicht. Het moet van de wet alleen technisch kunnen.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4097
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Wanneer ik in mijn garage rijd, zet ik altijd de lichtschakelaar van auto naar uit, om te vermijden dat de xenon's voor vijf seconden aangaan. Lijkt me onnodig sletig, dus tracht ik het ter vermijden. Soms vergeet ik de lichtschakelaar terug op auto te zetten, en dan krijg ik keurig een melding in het dashboard om de lichtschakelaar terug om te zetten.

Maar een verklikkerlampje om te weten of je koplampen al dan niet branden mis ik ook wel, zo moeilijk kan dat niet zijn, en zo duur kan dat ook niet zijn.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

teebee schreef:
BasG schreef:
Marcnij schreef: De C70 heeft helemaal geen DRL. Altijd dimlicht aan.
Dus voor mij persoonlijk geen issue, maar kan me het probleem van TS wel voorstellen.

@OGA inderdaad, ik ben van mening dat je als bestuurder ten alle tijden moet kunnen zien welke verlichting is ingeschakeld.
Bij mijn C70 ontbreekt bijv. een indicatie voor mistlicht voor. (wel in de schakelaar, maar die zie je niet la je je handen aan het stuur hebt)
En wat ik dan weer irritant vind: dan heb je van die mooie watch dial tellers, maar die zijn overdag niet verlicht. Al geprobeerd in Vida aan te passen, maar lukt niet. Wil graag altijd de dashboardverlichting aan, niet pas als het donker wordt.
Dan zet je toch gewoon standaard je verlichting aan ipv op ‘auto’.
Je kan beter 1x te vroeg dan 1x te laat worden gezien.
In de C70 staat alles altijd aan op de stand ‘auto’, en gaat automatisch uit als je de auto uitzet. Inderdaad wel zo veilig. Het punt is dat de dashboardverlichting wordt aangestuurd door een lichtsensor en daardoor overdag niet brandt. Al geprobeerd met Vida te wijzigen naar meer nachtstand, lees eerder aan, maar helaas....
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
Swisskid
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
Locatie: Zug, Zwitserland
Contacteer:

Mijn ervaring is dat de automatische omschakeling van DRL <> Dimlicht altijd goed verloopt, maar voor mensen die lijden aan een vorm van "Right Light Anxiety" is het wellicht beter om altijd het Dimlicht ingeschakeld te hebben. Het kost een beetje meer brandstof, maar dan je in ieder geval van je stress af... 8-)
"Facts Are Stupid Things..." - Ronald Reagan -

Sinds Nov. 2014: Volvo V70 D4 GT8 Summum MY2015, in Bright Silver


Afbeelding
RDGV60
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 09.02.2023 - 20:02

Vandaag met mist gaan uiteraard de dimlichten niet automatisch aan. Behalve dat je uw mistlichten inschakeld. Er werkt van geen enkel merk de sensor goed bij mist of lichte mist. het kan voor volvo niet moeilijk zijn in een digitaal dashbord om het lichtsymbooltje van de dagrijlichten te laten veranderen naar symbool dimlichten bij inschakelen.
Minder frustratie en heel wat volvorijders tevreden. Volvorijder v90 2022
Plaats reactie

Terug naar “XC40”