Speling aandrijflijn

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Hooligan
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 20.02.2011 - 18:36

Goedemorgen,

Het komt wel vaker voorbij op het forum, maar ik zit toch nog met het volgende.

Mijn S40 (D2 S/S uit 2012) heeft een beetje speling in de aandrijflijn. Het treedt op wanneer de auto echt goed warm is en wanneer ik het gaspedaal indruk nadat de auto uitrolt. Wanneer je zo een beetje met het gaspedaal 'speelt' voel en hoor ik een lichte 'klonk' van onderen. Beetje overdreven omschreven misschien, maar wel aanwezig.
Overigens doe ik dit met beleid en zeker niet volle bak.

Ik had hem al eens op de brug bij de lokale garage. Daar dacht men aan een beetje speling om het voorste rubber op de draagarmen voor. Zeker weten deded ze dat niet. En om nou zomaar beide draagarmen te vervangen (of alleen het rubber). ZOjust bij Volvo Arnhem geweest. Daar hebben ze gereden (koude motor) en namen ze het niet waar. De auto is er uitgebreid aan de tand gevoeld op de brug. Volvo kon niets geks zien.
Aan de ene kant prettig, maar aan de andere kant ook weer niet :) .

Wat zeggen jullie? Komt het bekend voor (V50/S40)? Hoort het erbij? Wel grappig, de monteur zei dat de S40 qua onderstel niet overeenkomt met de V50 (en dus Ford Focus)..... (??????).

Ter aanvulling. Zaterdag laat ik hem chippen bij Volvotune. Ik ben een rustige rijder en wil hem wat zuiniger hebben (+ iets meer reserve bij inhalen). Daarvoor krijgt hij eerst nog een check aan de overkant.
Zal het daar ook nog even voorleggen.

Alvast dank,
Peter.
Spotlight
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 27.09.2018 - 12:17

Geen idee. Rubbers kunnen natuurlijk ook op temperatuur reageren. Deze worden soepeler als ze warm zijn.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaring bij Volvotune en volvoservice. Ik heb er over 2 weken ook eene afspraak voor tuning en voertuig controle.
mark-volvo2.4
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 12.08.2017 - 21:39

Bekend verhaal het kunnen 3 dingen zijn die dit geluid veroorzaken.

Het kunnen de speed banen op de Homokineet zijn waar een nihile ruimte op zit, zoek maar eens op loctite speedbaan dan vind je het zeker.

Spelling op tripode ( bakzijde)

Een beginnende slijtage aan de homokineet

Grt mark
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”