All season banden

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

De tijd van het wisselen van zomer naar winter zit er weer aan te komen. Aangezien ik nieuwe banden onder mijn winterset moet hebben heb ik gekeken naar wat nu voor mij de beste keuze is. Aangezien er steeds meer getest is met de all season band en de ontwikkelingen daarin niet stilstaan heb ik hier ook naar gekeken. Winters hebben we niet meer in Nederland met een enkele sneeuwdag uitgezonderd. Met dit in het achterhoofd en de ervaring van jaren met echte winterbanden overweeg ik nu om all season banden te kopen voor enkel en alleen in de "wintermaanden". Ik ben dus niet van plan om mijn zomerbanden in de ban te doen. Verder kom ik buiten Duitsland om niet met de auto in echte wintersportgebieden.

Ik heb veel verhalen gelezen over de Michelin Cross Climate die als zeer positief wordt omschreven. Als ik echter de laatste test van de ANWB lees https://www.anwb.nl/auto/tests/bandente ... 5-65-r14-t komt de Continental Allseasoncontact beter uit de test. Deze band zou zelfs volgens deze site http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm beter presteren in natte en winterse omstandigheden dan een zomer of winterband, afhankelijk van de test.

Nadeel van de Conti zou zijn dat hij snel slijt en dus ook redelijk duur per gereden km is. Dit is voor mij dan weer geen probleem omdat ik zel alleen maar in de "wintermaanden" ga gebruiken.

Heeft iemand ervaring met de Conti en zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch een andere afweging zou moeten maken ?
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik heb nokian all weather banden, prima prijs kwaliteit
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Ik zou alleen all weather banden overwegen als ze op veel punten beter scoren als winterbanden.
Ik kan me niet voorstellen dat dat het geval is.
En afgelopen winter heb ik toch wel een x aantal dagen veel langer gereisd dan noodzakelijk was als ik winterbanden zou hebben.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik heb de Michelin CC onder mijn XC60 laten zetten voor de winter vorig jaar. De Conti's waren erg aan het cuppen, uitlijning bleek goed te zijn. I.o.m. de dealer (garantiepunt) voor een schappelijke prijs de MCC eronder laten zetten. Geen moment spijt an gehad. Rijeigenschappen goed en lekker stil. Slijtage moet ik nog ervaren, daarvoor heb ik ze te kort. Ze zullen door de afgelopen hete zomer best wel wat extra versleten zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De Cross Climates hebben mijn voorkeur boven de All Season Contacts.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

kww schreef: Ik zou alleen all weather banden overwegen als ze op veel punten beter scoren als winterbanden.
Ik kan me niet voorstellen dat dat het geval is.
En afgelopen winter heb ik toch wel een x aantal dagen veel langer gereisd dan noodzakelijk was als ik winterbanden zou hebben.
ze scoren substantieel beter bij alle andere omstandigheden dan winter en sneeuw, en daarbij scoren ze vergelijkbaar.
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Bedankt voor de reacties tot zover. Ik hoor nog geen negatieve adviezen :D

Buiten de hierboven gestelde vraag durf ik er tussendoor nog één te stellen.

Hoe kan het dat er verschil zit in prestaties tussen verschillende bandenmaten bij exact dezelfde merk/type band ? De samenstelling van de band veranderd toch niet behalve dat de breedte van het loopvlak iets meer grip kan bieden omdat er meer band contact maakt met de weg.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
Tsjemp
3rd Gear member
Berichten: 338
Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43

Waarom all season banden als je die alleen in de winter wil gebruiken?
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
Gebruikersavatar
Schorpioen
5th Gear member
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04.07.2011 - 20:10
Locatie: Westland

All season banden zijn 4 seizoen er niets aan hebben banden.
Het is onmogelijk dat één soort rubber de verschillen tussen de winter-, en zomerbanden kan overtreffen.
Het is ook niet zonder reden dat de politie in Eenheid Den Haag, weet niet of dat landelijk ook zo is, de altijd gebruikte All season banden vervangen door zomer-, en winterbanden.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12282
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Kijk naar je specifieke gebruiksdoel, je kunt n particuliere rijder die 10.000km per jaar doet niet met n politieauto die extreem gebruikt wordt vergelijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4636
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OGA244 schreef: Kijk naar je specifieke gebruiksdoel, je kunt n particuliere rijder die 10.000km per jaar doet niet met n politieauto die extreem gebruikt wordt vergelijken.
Een particulier die 20K per jaar rijdt ook niet hoor :-).
Ik heb zelf voor all seaons (Michelin CC+) gekozen omdat ik geen zin had in het gewissel, winterbanden veel slechter presteren (extra remweg etc.) onder normale NL condities en de CC band dit nagenoeg hetzelfde doet aan een goede zomerband en slechts fractioneel minder presteert in echte winterse omstandigheden t.o.v. een winterband. En nee ik rij nooit op de limiet maar pas het rijden aan op de omstandigheden (zoals mij dat geleerd is tijdens mijn additionele rijvaardigheidsopleidingen), ik ga niet op wintersport en heb de luxe dat als het sneeuwt ik gewoon niet de weg op ga (ook omdat er dan toch wel 1000 km file staat en ik geen zin heb daar in te staan). Het soort pand dat het beste bij jou past is dus afhankelijk van wat je eisen en wensen zijn lijkt mij.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Tsjemp schreef: Waarom all season banden als je die alleen in de winter wil gebruiken?
Mijn denkwijze hierin is dat we dus weinig tot geen echte winters meer hebben hier. Daarmee heb ik dus niet meer een echte winterband nodig omdat die pas het beste tot zijn recht komt in de sneeuw. Als ik dan nu kijk naar de huidige all season banden denk ik dat ik daar meer voordelen van heb als ik die vergelijk met de winterband. Zoals eerder aangegeven presteren sommige all season banden volgens bepaalde tests beter dan een winterband, echte tekortkomingen pas in de sneeuw of met zomerweer. Vandaar dat ik wel mijn zomerset blijf houden en voor de enkele keer dat wij nog sneeuw hebben red ik mij ook wel met een all season band.

Maar goed als ik helemaal van mezelf overtuigd was geweest had ik hier niet een topic geopend :D :bandit:
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Gouwe schreef:
OGA244 schreef: Kijk naar je specifieke gebruiksdoel, je kunt n particuliere rijder die 10.000km per jaar doet niet met n politieauto die extreem gebruikt wordt vergelijken.
Een particulier die 20K per jaar rijdt ook niet hoor :-).
Ik heb zelf voor all seaons (Michelin CC+) gekozen omdat ik geen zin had in het gewissel, winterbanden veel slechter presteren (extra remweg etc.) onder normale NL condities en de CC band dit nagenoeg hetzelfde doet aan een goede zomerband en slechts fractioneel minder presteert in echte winterse omstandigheden t.o.v. een winterband. En nee ik rij nooit op de limiet maar pas het rijden aan op de omstandigheden (zoals mij dat geleerd is tijdens mijn additionele rijvaardigheidsopleidingen), ik ga niet op wintersport en heb de luxe dat als het sneeuwt ik gewoon niet de weg op ga (ook omdat er dan toch wel 1000 km file staat en ik geen zin heb daar in te staan). Het soort pand dat het beste bij jou past is dus afhankelijk van wat je eisen en wensen zijn lijkt mij.
Dit komt overeen met hoe ik naar de all season band kijk als vervanger voor de winterband.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Kogel is door de kerk en ik heb een set Conti all seasons besteld. Eind deze week heb ik ze en dan moet het nog iets afkoelen voordat ik ga wisselen.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
Hanegem
3rd Gear member
Berichten: 288
Lid geworden op: 08.07.2016 - 11:01
Locatie: Sassenheim

Vroegàh toen we nog winters hadden, red ik op diagonaaltjes. Waren er nog geeneens radialen. Nu hebben we nog nauwelijks winters, dus ik rijd ook gewoon op mijn zomerbanden. Ik hoef ook niet naar Duitsland.
Rijd nooit harder dan je engelbewaarder kan vliegen
Gebruikersavatar
xelor
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 22.05.2018 - 21:22

Snipes@fryslan schreef: Kogel is door de kerk en ik heb een set Conti all seasons besteld. Eind deze week heb ik ze en dan moet het nog iets afkoelen voordat ik ga wisselen.
Benieuwd naar je ervaringen!

Zodra mijn 19" zomersloffen kaal zijn, laat ik er ook crossclimates onder monteren :D

Scheelt hoop gzeik met bandenspanningsensoren, geld en tijd...
I've got this theory that there is a dark olive green Volvo in any sane person's future
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Eind van de week was wat voorbarig aangezien de bandenboer de verkeerde band (H ipv V) had besteld. Gelukkig kwam ik daar op tijd achter maar dus wel begin volgende week ophalen.

Zodra ik ze eronder heb zal ik een eerste indruk plaatsen.

Verschil in prijs tussen conti allseasoncontact en michelin crossclimate is 17 euro per band. Voor mij geen reden om voor de conti te gaan, die heb ik gekozen nav de genoemde tests.
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Vandaag banden opgehaald. Hieronder een foto ter vergelijking qua profiel met de conti winterband. Hetzelfde profiel alleen met de all season iets minder kleine lamellen. De rechter is de winter en de linker de all season.

Afbeelding
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Ik zit ook te denken aan all season banden en dan wel de Bridgestone Weather Control A005 gezien zijn droog en nat weer eigenschappen. Conti heb ik dan weer slechte ervaringen mee gezien het vele cuppen van die banden.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Snipes@fryslan
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 30.12.2016 - 17:46

Het is ook persoonlijk denk ik. Ik heb goede ervaringen met conti winterbanden en dan daarbij de test heeft voor mij de keuze gemaakt. Het is afwachten of het de verwachtingen waar kan maken. Ervaring met all season heb ik niet.

Er wordt een strenge winter verwacht dus kan ik ze meteen goed testen 8-)
Volvo S40, 2.4i Summum, MY08

Volkswagen Golf 1.6 FSI, MY08
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”