Pagina 1 van 1

C202 Laplander

Geplaatst: 06.09.2018 - 16:25
door HenkMeij
Goedendag Volvo fanaten
door toeval ben ik in het bezit gekomen van een 1981 Volvo C202 'Laplander'. Ook wel Valp genoemd.
Het is lastig een Nederlands (of Duits of Engels) instructieboekje te vinden. Ik heb een paar concrete vragen.

1. De voornaamste vraag betreft het gebruik van de knoppen zoals in de bijgaande foto. Misschien is er onder jullie een kenner die mij wat verder zou kunnen helpen.

2. tweede vraag over inschakelen 4 wiel aandrijving

3. Weet iemand of er een handboekje te vinden is in een meer begrijpelijke taal dan het Zweeds. (PDF vertalen gaat ook niet goed...)

bij voorbaat dank

Henk van der Meij

Re: C202 Laplander

Geplaatst: 06.09.2018 - 16:30
door V50 R
Beste Henk, wat een briljante machine heb je gekocht! Heb je ook nog foto’s van de buitenkant?
De knoppen geven aan welke wielen worden aangedreven.
Ik weet dat het een ander type is, maar misschien heb je wat aan deze website:
https://www.c303.de/c303-en/service-manuals.htm

Re: C202 Laplander

Geplaatst: 06.09.2018 - 18:57
door pjdamen

Re: C202 Laplander

Geplaatst: 06.09.2018 - 19:08
door pjdamen
Overigens kan je met je mobiel een foto maken van de zweedse service manual en dan met google translate vertalen. Ik weet nu dat de knop links boven is om accesoires achterop aan te zetten bv een veegmachine. Middelse knop is AWD en de rechter knop is de lier.

EXTRA UITRUSTING POWER EXTRA Als extra uitrusting, krachtafnemer. Deze wordt vervolgens op de distributietandwielkast gemonteerd en is bedoeld om de lier of de krachtafnemer aan de achterzijde aan te drijven. De krachtafnemer kan worden aangesloten op alle drie de bedieningsmogelijkheden van de versnellingsbak; L, N en H. De snelheid en het vermogen worden geregeld door de juiste versnelling / snelheidsverhouding te selecteren. Opmerking: De krachtafnemer is ontworpen voor een koppel van 150-160 Nm (15-16 kgm). Dit komt overeen met het koppel dat kan worden verkregen met (4sans toestel maximaal koppel kan worden gemaakt voor niet meer dan 15 minuten, teneinde derhalve op het volgende: -.. Wanneer de aftakas gebruikt bij een stilstaand voertuig, d.w.z. met fördelningsväxelládan positie N, het Zan Dit is het geval aandrijven van de stationaire hulpmachines en dergelijke -.. wanneer de aftakas wordt gebruikt tijdens het rijden, dus met de verdeling transmissie in L of H, de toegestane mornentet niet wordt overschreden bij het rijden op lagere versnellingen dan 4 Dit is het geval bij het gebruik van veegmachines, sproeien of montages .

Of
VINSCH De lier bevindt zich aan de linkerkant van de auto vóór het achterwiel. Het vermogen wordt via een tandwieloverbrenging van de krachtafnemer naar het wormwiel van de lier overgebracht. Aangezien de bediening gebeurt met een gewone versnellingsbak en koppeling, kunt u de liersnelheid naar wens aanpassen. De maximale tractie van de lier is 2000 kg. Om overbelasting te voorkomen is de cardanas van de liertrommel voorzien van een zogenaamde ratel koppeling. Op de lijnrol is er een 50 m stallingslijn met een groef van 10 mm. De lieren van de lier zijn groter naarmate de diameter van de trommel kleiner is. Maximale weerstandkracht, max. 2.000 kg, verkregen als de lijn zoveel is opgerold dat slechts één linnen laag op de trommel achterblijft. Houd er echter rekening mee dat er altijd minstens 3-4 regels over zijn op de drum. Voor de lier e Controleer of de krachtafnemerschakelaars zoals de lier in de uit-stand staan. . Trek de vereiste lijnlengte met de hand uit. Zorg ervoor dat de lijn goed loopt via lijngeleiders en penselen. e Maak het touw veilig bevestigingspunt, bijv. een boom of een steen. De lijn mag niet rond bumpers, trekhaken, schouders of andere scherpe en hoekige voorwerpen worden gewikkeld. Hij mag ook niet meer dan 30 schuin staan ​​ten opzichte van de lengterichting van de auto. Als zware tractie vereist is, wordt de lijn door een blok getrokken dat is verankerd aan het juiste punt. Het vrije uiteinde van de lijn is verbonden met de voorkant van de auto. Als een ander voertuig wordt opgetild, bevestigt u het blok aan de trekhaak van deze vork, trekt u aan het voertuig, trekt u de lijn door het blok en weer terug naar de voorkant van de voorste dissel van het voertuig.

Re: C202 Laplander

Geplaatst: 07.09.2018 - 16:31
door HenkMeij
Dank voor uw reacties ! Handig met Google via je mobiel...!
IK ga de auto ophalen dit weekeinde. De foto's volgen nog !

Re: C202 Laplander

Geplaatst: 07.09.2018 - 16:41
door OGA244
Volgens mij zijn ze alleen in zweden verkocht, boekjes in andere talen zal dan zomaar geen eitje zijn

Re: C202 Laplander

Geplaatst: 07.09.2018 - 16:50
door RZA
Hummer eat your heart out..

Re: C202 Laplander

Geplaatst: 14.09.2018 - 08:56
door pjdamen
Foto’s?

C202 Laplander

Geplaatst: 09.07.2022 - 10:16
door 17311
Heb me net aangemeld bij het forum.
Onder het motto beter laat dan nooit.

Groetjes Luigi.
IMG_20210910_141348.jpg
IMG_20210910_141340.jpg

C202 Laplander

Geplaatst: 09.07.2022 - 12:19
door V480-S60
Gaaaaaaaaaf. Heel gaaf.👍🏻👍🏻👍🏻
Welkom.

Lijkt een voormalig brandbestrijdingsvoertuig.
Vertel er eens wat over.

C202 Laplander

Geplaatst: 09.07.2022 - 21:17
door fredhead
Gaaf exemplaar!
Ik ben ook erg benieuwd naar het verhaal hierachter :)

C202 Laplander

Geplaatst: 27.07.2022 - 14:45
door 17311
Het is een Volvo C202 welke in Hongarije gebouwd is .
Ze hebben overal gewinkeld voor onderdelen.
Volvo motor (B20) en bak, remmen van Land Rover, deurgrepen van Frightliner, achterlichten van een hongaarse bus enz. enz.
Het oude model de 3314 is gebouwd als millitair voertuig maar de C202 is er alleen in civiele uitvoering geweest.
Ze werden met name door de hulpdiensten gebruikt.
Voor zover ik weet is dit model alleen in Scandinavië verkocht.
En ja het klopt het is een auto van de Brandweer geweest.
De geschiedenis is me niet helemaal duidelijk.
Het bouwjaar van de auto is 1980 en is wel meerdere malen van eigenaren gewisseld wat het erg moeilijk maakt.
Aan de kleurstelling van de wielen kun je zien dat hij op een vliegveld heeft gereden/gewerkt.
Hij blijkt uit de regio Orust te komen, helaas hebben ze daar geen vliegveld.
De auto is ook later rood gespoten, kun je duidelijk aan diverse rubbers zien.
Ook staat er iets van een zweedse teks op met de term brandpreventie of iets dergelijks.
Ik ben nog druk bezig met hem op te knappen, kom ik meer te weten laat ik het weten.

Groet Luigi.