Pagina 1 van 2

Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 05.09.2018 - 11:51
door Woody259
Ik zie veel topics met ervaringen van tuning met meerdere motoren, maar nog niet één topic specifiek voor de tuning van deze motor (de D5 met twee turbo’s af fabriek).

Sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo XC60 uit 2015 met de Volvo D5 Biturbo motor, gekoppeld aan de Aisin TF-80 SC automaat. Volgens mij is dezelfde motor (in D3, D4 en D5 aanduiding) ook geleverd in de S60, V60, V70, XC70 en XC90.

Veel tuners kunnen rond de 240 pk en 500 nm uit deze motor te kunnen halen. Dit lijkt mij een relatief bescheiden vermogenstoename, gezien het aantal turbo’s en de cilinderinhoud van de motor (in verhouding tot bijvoorbeeld de BiTurbo TDI blokken van de VAG groep). Maar wellicht heeft Volvo kleine turbo’s gebruikt, of zit ergens anders een restrictie (bijv. uitlaat/ roetfilter). Daarnaast stelt Aisin dat de automaat 440 nm continue belasting kan verduren, een waarde die de motor met de standaard programmering al benaderd.

Naast de tuners die naar 240 pk en 500 nm willen tunen, kunnen Rica en BSR deze motor naar respectievelijk 275 pk en 282 pk tunen. Echter zijn weinig ervaringen te lezen van mensen die voor deze iets agressievere mapping hebben gekozen.

Rijden leden van dit forum rond met een getunede D5 BiTurbo motor? Wat zijn jullie ervaring met het tunen van deze motor, en bij wie hebben jullie deze tuning laten uitvoeren (BSR, Rica, Volvotune, etc.)?

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 05.09.2018 - 14:31
door Marc Apeldoorn
Ik reed in een S80 D5 Bi turbo met 215 PK (MY2013). Getuned door Rica stage II naar 250+ PK, maar met name koppeltoename fors
Met soft loader. Zeer zeker merkbaar, met name vanaf 50km p/u en verder een hele stevige toename. 100% aanrader..

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 05.09.2018 - 16:57
door edraket
Rijd de 215pk variant met Volvotune. Nu 245pk en 500Nm. 440 Nm is een continu waarde, als je normaal met de auto rijdt is dit geen probleem. Het is natuurlijk wel een grotere belasting voor de bak, hoe je het ook wendt of keert.
Ik zou niet zo snel nog meer vermogen kiezen. Met name het koppel wordt dan wel erg hoog en daar gaat de bak van stuk.

Heb overigens niet gekozen voor meer power omdat de auto niet snel genoeg zou zijn, maar vond dat hij te snel hoog in de toeren liep. Dat is nu een stuk beter geworden.
De volgende keer zou ik denk ik toch voor Polestar kiezen, die passen de software van de bak zelf nl ook aan, en dat kunnen andere tuners niet. Die zorgen er nl alleen voor dat de bak zich anders gaat gedragen door aanpassingen van de motor software.

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 06.09.2018 - 12:59
door coone
Mijn V90 D5 is door Apec naar 278pk 538nm gebracht (op testbank)

Zeer tevreden van

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 06.09.2018 - 14:21
door edraket
Coone, dit gaat om de 5 cilinder motor, jij hebt een 4 pitter.

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 06.09.2018 - 16:30
door Gouwe
Geen ervaring met de zoals jij zegt agressievere tuning, wel met Polestar. Misschien geen bak extra PK’s maar wel een veel betere driveability door ook aanpasing van de bak zoals Edraket ook aangeeft.

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 07.09.2018 - 20:43
door Woody259
Bedankt voor de reacties. Ik heb zelf ook het gevoel dat vooral de automaat een limitatie is. Als ik op YouTube acceleraties bekijk van diverse getunede Volvo’s met dezelfde automaat, dan lijkt inderdaad alsof de automaat moeite heeft met alles boven de 500nm. Het schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4 verloopt bijvoorbeeld met een wisselend toerental (alsof de koppelomvormer te veel slipt), zoals in dit filmpje (een XC60 afgesteld op 540 nm):

[youtube]E0phtfikG9c[/youtube].

Ik heb inmiddels contact gehad met Rica. Het is bij Rica kennelijk ook mogelijk om de auto af te stellen naar stage 2 waarden op een rollenbank naar een lager koppel op verzoek (tegen meerprijs). Ik neig momenteel dus naar Rica, maar de Polestar optie is natuurlijk ook erg aantrekkelijk omdat dit via de Volvo dealer verloopt (icm automaat aanpassing). Daarnaast zijn veel leden op dit forum enthousiast over Volvotune. Keuzes, keuzes…

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 08.09.2018 - 11:42
door kww
Ondanks het toerenteller blijft ie wel versnellen.
Ik zie geen dipjes in de accelleratie.
Russisch filmpje aan de beelden te zien ;)

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 08.09.2018 - 11:47
door Nomad
Ik heb een 205 pk en die staat nu ook op 240pk/500Nm. Uiteraard bij Volvotune laten doen. D2 logootje erop geplakt en je moet die D3 en D4's eens hun best zien doen :D

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 08.09.2018 - 16:50
door V50 R
Hah heerlijke sleeper ervan gemaakt nomad, briljant :D

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 10.09.2018 - 10:33
door coone
edraket schreef: Coone, dit gaat om de 5 cilinder motor, jij hebt een 4 pitter.
Juist, niet aan gdacht

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 12:16
door Erik70
Goedemiddag

Kunnen jullie mij ook iets vertellen over het brandstofverbruik na tuning? Ik ben op zoek naar een D3 of hoger en wil deze dan ook laten tunen. Maar ben wel benieuwd of het verbruik dan enorm omhoog gaat.

Groet,
Erik

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 12:46
door Gouwe
Verbruik gaat alleen omhoog als je het extra potentieel ook gaat gebruiken. Of je moet kiezen voor een "eco-tune".

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 12:55
door edraket
Verbruik blijft hetzelfde, tenzij je continu het extra vermogen aanspreekt, maar dat zullen er maar weinig doen.

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 13:04
door Erik70
Bedankt voor jullie reacties! Maar als je sneller weg wilt dan spreek je het vermogen toch aan? Het lijkt me dat je dan ook snel meer zal verbruiken, of zie ik dat fout?

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 13:15
door edraket
Dat is maar heel kort, en als je dat af en toe doet zul je dat niet merken. Hoe vaak ga jij nu vol gas weg bij het stoplicht?

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 13:23
door kww
Over het algemeen niet, maar de kans is groot dat je het extra vermogen gaat gebruiken en dan is dat niet zuiniger natuurlijk.
Vermogen moet ergens wegkomen natuurlijk.
Mocht je jezelf kunnen beheersen is er zelfs een kans dat je zuiniger gaat rijden.

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 15:11
door Erik70
Ok, volgens mij snap ik um. En nee, we gaan niet als een raket bij het stoplicht weg ed :-) Mijn vrouw gaat de nieuwe auto gebruiken en zij is voor brandstofbesparing :-)

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 16:15
door Gouwe
Erik70 schreef: Mijn vrouw gaat de nieuwe auto gebruiken en zij is voor brandstofbesparing :-)
Dan moet je of een D6 of een full electric kopen :-)

Re: Tuning Volvo D5 BiTurbo motor

Geplaatst: 12.09.2018 - 16:27
door edraket
Erik70 schreef: Mijn vrouw gaat de nieuwe auto gebruiken en zij is voor brandstofbesparing :-)
Je weet het nooit hè, wat als jij er niet naast zit :D