Nieuw en een aantal vragen

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Nieuw hier op het forum. Ik rijd al aan heel aantal jaren met moderne Volvo's (V50 en nu een V40 met D4 en achtraps automaat, heerlijk!), maar ik heb nog steeds een zwak voor een 240. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op het gebied van de 240, een station is voor mij de ultieme auto in deze.

Vragen:
1. In het algemeen wordt de 2.3 boven de 2.0 verkozen. Is dit echt zo hard als mensen beweren een groot verschil of maakt het niet veel uit?
2. Wat is een fatsoenlijke kilometerstand nog voor een 240 als je deze wilt aanschaffen om er nog een paar jaar plezier van te hebben, oftewel hoelang gaat een motor in de V240 mee?
3. Motoren zijn te reviseren, wat zijn de kosten voor het reviseren en hoelang gaat een motor na revisie mee?
4. Revisie is 1, maar zijn er nog nieuwe motoren te verkrijgen voor de V240?

Iemand enig idee? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De 2.0 of de 2.3 schelen niet spannend veel, niet qua prestaties en niet qua levensduur..
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Met lage standen zijn 240 vaak erg kostbaar geworden, zelfs sedans (die vaak wel mooier zijn als estates)
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Laat bij aanschaf de kleppen stellen (bijvoorbeeld bij Timen Smit); weet je meteen hoever het blok 'heen' is. Want daar zal het het eerst op vastlopen; uitgestelde kleppen.

2.0 of 2.3 is ook nog afhankelijk van jaartal. Een 2.0 injectie is in mijn opinie net zo lekker als een 2.3 met carburateur. Allebei prima blokken. 600.000 tot 800.000km zonder enige vorm van revisie zijn geen uitzonderingen. Wel heb ik het gevoel dat 'hoe jonger het blok hoe beter.' Volvo stond bekend om constante verbeteringen (ipv radicaal alles omgooien)
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Bedankt, het wordt al wat meer helder zo. Hoe makkelijk sleutel je aan een injectiemotor tov een carburateur? Heb veel aan carburateurs gesleuteld in het verleden, maar met meer elektronica wordt het sleutelen steeds lastiger heb ik het idee.
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Heeft iemand nog een menig over een automaat versus handgeschakeld?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20696
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat wil je weten over de manier van schakelen in je auto? Ik rij nu 20 jaar automaat, zelfs zakelijk met een Vito, en wil niet anders meer. En wat betreft onderhoud: verse atf-olie zorgt doorgaans voor soepeler schakelen in een automaat. Maar alles kan kapot en is mede afhankelijk hoe er met de auto wordt gereden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Eric65
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 19.08.2018 - 14:25

Mark, wat ik zou willen weten hoe solide de automaten van de 240 zijn. In vroege jaren werden aan automaten nogal wat negatieve eigenschappen toegeschreven, maar die verhalen ken ik eigenlijk niet van de 240. Ben dus benieuwd hoe de automaat in de 240 is, is deze betrouwbaar, zit daar veschil met handschakelen. Ik rij nu ook automaat en dat bevalt mij goed.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11538
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Ik vind de handbak van onze 240 heerlijk, maar geniet ook dagelijks van de automaat van de BMW.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12280
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De handbak heeft 5 verzetten, n late automaat 4
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20696
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb wat Volvo betreft alleen ervaring met de automaten uit de 900-serie. En afgezien van een lekkende automaat in een 940 Turbo geen onzin meegemaakt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Knutselen aan de 240 is basis autotechniek. Zelf met injectie want nog gewoon verdelerkap en rotor. Persoonlijk vind ik een carburateur uitdagender.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”