Olieverbruik VEA-D4

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is goed balen zeg. 18K rijden met je auto en dan zo'n beroerd bericht krijgen van de dealer. Op zich vind ik 40% coulance best een aardig getal (tuurliijk 60% en 4.5K doet nog steeds heel veel pijn) en als je gratis beurt+distri erbij optelt betaal je netto dus 3500,- euro....
En ja wat betreft het juridische stuk: gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde in heel veel gevallen.
Als het allemaal achter de rug is hoop ik dat je weer met volle teugen kunt genieten van je mooie bolide!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Maar die scheuren bovenin zijn scheuren van cilinder naar koelcircuit? Had je ook klachten van koelwater verbruik of druk op het koelsysteem?

Heb je de scheuren zelf ook gezien?
Laatst gewijzigd door The Mechanic op 17.09.2020 - 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat is niet mis -KJ-.
Succes met de afhandeling. Advies van een gewaardeerd ander forumlid: Pas door de sleuf, even slikken en dooooor. Verder niet meer aan denken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jelmer de Jong schreef: 16.09.2020 - 19:02 Conclusie: dit is het kortste eind, trek er maar aan. :)
Dat is inderdaad de enige conclusie die je kan trekken....
Is de auto in die 6 maanden wel een keer binnen geweest om er überhaupt ook maar een snelle blik op te werpen? Er valt wel iets te verwijten over geen actie te ondernemen, maar ik ben bang dat het verhaal er weinig anders van wordt.

De weg van de minste weerstand is het aanbod aan te nemen en de auto zo'n beetje op te rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Voor 4,5 k krijg je nu een nagelnieuwe motor. Goede deal, hoe zuur het ook aanvoelt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Dank voor de fijne reacties!

- De coulance is inderdaad erg netjes omdanks dat er toch een enorm bedrag overblijft.
- Ik heb geen koelvloeistofverbruik geconstateerd (ik controleer regelmatig de vloeistoffen). Alleen exorbitant olieverbruik dus. De dealer geeft aan dat ik er op tijd bij ben omdat de volgende stap in het proces een compleet defecte motor zou zijn omdat dan ook de kop beschaodigd zou zijn. Mogelijk is e.e.a. dus vroegtijdig ontdekt en daarom nog zonder merkbaar koelvloeistofverbuik. Ik heb de scheuren zelf nog niet gezien (de dealer zit 150km verderop), maar ik ga wel het defecte onderblok meenemen, dat is tenslotte mijn eigendom.

- De motor is zometeen inderdaad weer voor het belangrijkste deel fabrieksnieuw inclusief de gemodificeerde zuigers en olieschraapveren. Bovendien geeft Volvo sinds enkele maanden (auto)levenslang garantie op
onderdelen. De kans is erg klein dat dit zich nog een keer voordoet en dan weer zoveel kost.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Foto's van de schade vind je in dit topic: viewtopic.php?f=75&t=81880&p=1670352#p1670352
Godtoh
3rd Gear member
Berichten: 284
Lid geworden op: 24.03.2015 - 14:24
Locatie: Arnhem

Dat zijn idd aardige scheurtjes in de liners zeg. Die waren niet los te vervangen zeker?

Had niet verwacht dat het een volledig open deck motor zou zijn, maar ja als het werkt why not.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Ronny, als ik dat zo lees, ga ik dat ook eens proberen. Tenslotte staat mijn accu er ook al vanaf de "nieuwbouw" in 2014 in. Verder ga ik eens over op wat dikkere olie. Het oorspronkelijke instructieboek vermeldt tenslotte 0W30 en dat men later is overgestapt op 0W20 zal ongetwijfeld wel weer met milieueisen te maken hebben. Overigens had ik vele jaren geleden een Opel 2.0 DTI en die gingen ook olie verbruiken als ze boven de ton kwamen. Gek genoeg werd dat olieverbruik minder bij dunnere olie en zodoende werd het een fabrieksvoorschrift.

KJ Je noemt een "technisch journaal" van Volvo, een erkend probleem en een kosteloze modificatie. Is dat een formeel Volvo standpunt of van "horen & zeggen"? Dat het een al dan niet erkend probleem is, staat wel vast. Het internet stroomt ervan over en ook de dealers kunnen er bijna wel van huilen.
meerro4
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 30.03.2020 - 17:04

Goedendag, kan deze scanner ook uitlezen hoeveel olie er in het blok zit? En wat erbij gevuld moet worden.
Blueone
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 04.12.2019 - 13:49

Weet je wellicht
-KJ- schreef: 16.09.2020 - 17:41 Inmiddels staat mijn auto bij de dealer vanwege olieverbruik (0,5l/1000km). De inschatting was dat het inderdaad de bekende olieschraapveren waren. Er bestaat een technisch journaal van enkele maanden geleden waarin het probleem wordt beschreven en waarbij als opossing nieuwe, gemodificeerde zuigers en olieschraapveren worden geplaatst. Dit alles kosteloos omdat het een onderkend probleem is.
Helaas vanochtend het bericht gekregen dat er toch "iets" meer aan de hand is: scheuren in de cilinderwand tussen cilinder 1-2 en 2-3. Korte versie: 8000 Euro schade omdat er een nieuw onderblok geplaatst moet worden (gelukkig zitten daar dan wel direct de gemodificeerde onderdelen in...). Op z'n zachtst gezegd mooi kl*te dus. Ik heb de auto met 174.000km gekocht en hij was en is volledig dealer onderhouden. Nu met 191.500km en 10 maanden later zo'n kostenpost! Ondanks dat ik al olieverbruik heb gemeld binnen de 6 maanden garantie is er geen onderzoek naar gedaan en zegt men nu dat dit niets/weinig te maken heeft met de scheuren. Toch voelt de dealer zich wel verantwoordelijk en klantgericht en heeft aangeboden om 30% van de kosten als coulance te vergoeden plus het geplande onderhoud en het (niet strikt noodzakelijke) vervangen van de distributieriem gratis uit te voeren. VolvoCars Nederland wijst elke aansprakelijkheid van de hand (want 5 jaar en 11 maanden oud en 191.500km gereden), maar doet ook uit coulance een kleine duit in het zakje (circa 10%). Blijft er voor mij onder aan de streep over: 4500 Euro.
Uiteraard zegt VolvoCars dat haar geen enkel geval bekend is van scheuren in een VEA-dieselblok. 10 Minuten Googlen levert een ander beeld op, maar goed. Inruilen met schade van een dieselauto is economisch onverantwoord en met de schade doorrijden levert binnen afzienbare tijd een volledig defect blok op en dan lopen de kosten op tot ver boven de 10.000Euro. De rechtsbijstand heb ik nog even gepolst maar de kans op succes is klein. Daarbij is de verwachting dat wanneer er een brief van een advocatenkantoor op de mat valt beide partijen direct het coulance-aanbod intrekken. Dan gaat het ineens niet meer over 4500 Euro maar ruim 8000 Euro. Een juridische strijd van minimaal enkele maanden, een huurauto voor die periode en een minieme kans op meer dan de 30%+10% tegemoetkoming hebben mij maar doen besluiten om tot reparatie over te gaan en een heel zuur gezicht te trekken bij het betalen van de factuur.
Weet je wellicht wat het nummer is van het technisch journaal waarin de het probleem met de schraapveren worden benoemd?
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Ik heb nog even in mij bekende "Volvo kringen" navraag gedaan. Het genoemde "journaal" is nergens bekend evenals "kosteloze" oplossing van het probleem. Broodje aap soms??
Wel is het probleem en de oplossing bekend. Is o.a. te vinden op sommige Engelse sites en zelfs YouTube toont een filmpje hoe het verholpen kan worden (Vervangen van de schraapveren). Ik kan echter nergens een revisie bedrijf vinden, dat dit kan of wil oppakken. Via de dealer kost het natuurlijk goud. Zou ik het voor twee tot drieduizend Euro aan de kant hebben, dan liet ik het morgen nog doen. Mijn V60 is van 2014 met inmiddels twee ton. Koop je wat nieuwer in dezelfde klasse dan betaal je per jaar gauw een nog veel hoger bedrag aan afschrijving.
Weet iemand trouwens vanaf wel jaartaal Volvo weer een D4 zonder deze ellende is gaan leveren?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Zeker geen broodje aap. Ik heb aangegeven dat Broekhuis Emmen er vanaf weet, dus misschien kun je daar beter informeren dan in je Volvokringen.
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Gaan we het ook eens in Emmen proberen. Merkwaardig dat een grote dealer als Jacob Schaap in Noord Nederland zwijgt in alle talen. Ook op het web is niets te vinden. Wordt vervolgd zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

ik heb een VEA D3 150pk uit 2017 en sinds ik de 60.000km voorbij ben, kreeg ik regelmatig de melding oliepeil laag, bijvullen, iedere keer naar de Volvodealer om bij te vullen(is een lease met onderhoudscontract) en dit jaar moest ik om de 3 weken een ongepland bezoekje brengen aan de dealer(om de 4000km dus, wat nog goed meevalt als ik de posten hiervoor lees).
Deze zomer bij 140.000km bij een volgende ongeplande stop bij de dealer in een sarcastische bui gevraagd of ik met een 2-tactmotor of een dieselmotor reed... ik kreeg een vervangwagen mee zodat ze de auto verder konden onderzoeken en 's avonds mocht ik de auto afhalen en werd een afspraak gemaakt om de olieschraapveren en pistons te vervangen.
Begin september was het dan zover, auto op maandag binnengebracht, gratis vervangwagen meegekregen(is niet voorzien bij de lease) en de maandag erop mocht ik de auto afhalen, ze hadden ook gemerkt bij de proefrit vooraf dat het schakelen wat moeilijker ging & terwijl de auto in de werkplaats stond ineens koppeling en vliegwiel vervangen. beide zaken werden met een grote coulance van Volvo uitgevoerd en de restfactuur werd betaald door de lease, bedrag onbekend maar aangezien de lease al valt over een setje ruitenwissers die te vroeg vervangen werden(ik had na 11 maanden nieuwe ruitenwissers laten steken en dit werd verworpen, er is maar 1 setje per jaar voorzien...)kan het niet anders dan dat Volvo het leeuwendeel van de kosten op zich nam.
nu 2 maanden verder(en 10.000km) nog geen druppel moeten bijvullen...keep my fingers crossed

nog een kleine opmerking: auto was een Zweedse directiewagen dat parallel ingevoerd werd naar België(dus niet door een Volvodealer) dus petje af voor Volvo dealer en volvocars België
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Ronny_
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.08.2020 - 16:20

Ronny_ schreef: 17.08.2020 - 16:15 Vervolg op mijn schrijven van 17.08.2020

Na 3.450 km terug melding 1/2 l. olie bijvullen, terug naar Volvo garage waar men de olie aftapt en opstuurt naar Volvo Brussel voor analyse (van de 5,2 l. was nog 4,5 l. in de motor).
Vanmorgen telefoontje van de garage, in samenspraak met Volvo Brussel heeft men beslist om de D4 motor volledig kosteloos te reviseren.
Eind deze maand moet ik mijn auto op maandagavond binnenbrengen in de garage, en ontvang dan kosteloos een vervangwagen tot mijn auto klaar is, vermoedelijk op het einde van de week.
Ik zal dan eens navragen wat men van plan is te vervangen, en nadien ook wat werkelijk vervangen heeft.
Wat blijkbaar belangrijk is voor deze service van Volvo ... als het om een 2de handswagen gaat moet het een Volvo Select wagen zijn.
Tot later.
Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Philken schreef: 04.11.2020 - 15:44 ik heb een VEA D3 150pk uit 2017 en sinds ik de 60.000km voorbij ben, kreeg ik regelmatig de melding oliepeil laag, bijvullen, iedere keer naar de Volvodealer om bij te vullen(is een lease met onderhoudscontract) en dit jaar moest ik om de 3 weken een ongepland bezoekje brengen aan de dealer(om de 4000km dus, wat nog goed meevalt als ik de posten hiervoor lees).
Deze zomer bij 140.000km bij een volgende ongeplande stop bij de dealer in een sarcastische bui gevraagd of ik met een 2-tactmotor of een dieselmotor reed... ik kreeg een vervangwagen mee zodat ze de auto verder konden onderzoeken en 's avonds mocht ik de auto afhalen en werd een afspraak gemaakt om de olieschraapveren en pistons te vervangen......
Ik dacht dat vanaf MY2016 fabriekaf de gemodificeerde zuigerveren en drijfstangen werden gemonteerd, maar gezien deze melding van deze auto uit 2017, lijkt dat dus toch niet zo te zijn...?
dbotop
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 03.06.2020 - 11:46
Locatie: Sneek

Op een Engels forum staat vermeld, dat het olieverbruik in 2015 opgelost zou zijn door een modificatie van de zuigers / zuigerveren.

"From engine number 1501327 all VEA engines were fitted with the modified parts from the factory".

Dat er dan toch bij een 2017 motor weer dezelfde ellende optreedt is wel verdacht. Uiteindelijk zou het exacte jaartal en motornummer bij de dealer bekend moeten zijn. Ik merk echter, dat die niet scheutig zijn met die info. Welswaar komt het verhaal voor in de technische database van Volvo en is de oplossing bekend. Er is echter geen vaste regel vanuit de importeur / Volvo hoe de financiële afwikkeling gaat als de motor aangepakt moet worden. De aanpak verschilt van dealer tot dealer en dat heeft er mee te maken, dat in een coulance voorstel de dealer er ook geld bij moet lappen. Gaat het om een goede klant, dan wil de dealer vaak wel wat doen. Ook speelt het een rol dat de dealer het zelf kan doen, of dat de klus uitbesteed moet worden. Wel is duidelijk (en dat staat in de Volvo database), dat er pas wat aangepakt kan worden als de motor meer dan 0,5 liter per 1000 km verbruikt.
Het zou overigens mooi zijn, dat iemand zijn vingers kon krijgen achter de originele publicatie in de database, tot nog toe is het allemaal van horen en zeggen.
Gebruikersavatar
Philken
5th Gear member
Berichten: 1914
Lid geworden op: 10.05.2005 - 17:02
Locatie: Leeuwergem(B)

Edwin28 schreef: 09.11.2020 - 18:23
Philken schreef: 04.11.2020 - 15:44 ik heb een VEA D3 150pk uit 2017 en sinds ik de 60.000km voorbij ben, kreeg ik regelmatig de melding oliepeil laag, bijvullen, iedere keer naar de Volvodealer om bij te vullen(is een lease met onderhoudscontract) en dit jaar moest ik om de 3 weken een ongepland bezoekje brengen aan de dealer(om de 4000km dus, wat nog goed meevalt als ik de posten hiervoor lees).
Deze zomer bij 140.000km bij een volgende ongeplande stop bij de dealer in een sarcastische bui gevraagd of ik met een 2-tactmotor of een dieselmotor reed... ik kreeg een vervangwagen mee zodat ze de auto verder konden onderzoeken en 's avonds mocht ik de auto afhalen en werd een afspraak gemaakt om de olieschraapveren en pistons te vervangen......
Ik dacht dat vanaf MY2016 fabriekaf de gemodificeerde zuigerveren en drijfstangen werden gemonteerd, maar gezien deze melding van deze auto uit 2017, lijkt dat dus toch niet zo te zijn...?
eerste inschrijving(fabriek Volvo) in Zweden is van 30/03/2017, ik veronderstel dat het personeel eentje vers van de band ontvangt en geen 'winkeldochter'
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
Ronny_
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16.08.2020 - 16:20

dbotop schreef: 10.11.2020 - 12:37 Op een Engels forum staat vermeld, dat het olieverbruik in 2015 opgelost zou zijn door een modificatie van de zuigers / zuigerveren.

"From engine number 1501327 all VEA engines were fitted with the modified parts from the factory".

Dat er dan toch bij een 2017 motor weer dezelfde ellende optreedt is wel verdacht. Uiteindelijk zou het exacte jaartal en motornummer bij de dealer bekend moeten zijn. Ik merk echter, dat die niet scheutig zijn met die info. Welswaar komt het verhaal voor in de technische database van Volvo en is de oplossing bekend. Er is echter geen vaste regel vanuit de importeur / Volvo hoe de financiële afwikkeling gaat als de motor aangepakt moet worden. De aanpak verschilt van dealer tot dealer en dat heeft er mee te maken, dat in een coulance voorstel de dealer er ook geld bij moet lappen. Gaat het om een goede klant, dan wil de dealer vaak wel wat doen. Ook speelt het een rol dat de dealer het zelf kan doen, of dat de klus uitbesteed moet worden. Wel is duidelijk (en dat staat in de Volvo database), dat er pas wat aangepakt kan worden als de motor meer dan 0,5 liter per 1000 km verbruikt.
Het zou overigens mooi zijn, dat iemand zijn vingers kon krijgen achter de originele publicatie in de database, tot nog toe is het allemaal van horen en zeggen.
Volgens de technieker van mijn Volvo garage zijn de D4 motoren van de V60 vanaf model 2017 met aangepaste olieschraapringen, dit model was eind 2016 te koop. Ik heb ook op zijn controle blad gezien dat vanaf een verbruik van meer dan 2,5 liter op 10.000 km men in aanmerking komt voor een olieweging.

Men heeft bij mijn V60 met D4 motor enkele maanden geleden een olieweging gedaan.
Alle olie aflaten en 5,2 liter nieuwe olie vullen, na melding "0,5 l. bijvullen" de olie aflaten en opvangen voor onderzoek bij Volvo Brussel.
Men gaat eind deze maand mijn motor kosteloos volledig reviseren.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”