Volvo V40 van 2014 met D2 motor

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Gelukkig is iedereen vrij zijn mening te geven hier.

Heb zelf 2 V50's gehad, beide de 2.0D en reden voor mij zeer goed, natuurlijk is een V70 een heel andere klasse en als je dat gewend bent, dan begrijp ik dat je een V50 minder vindt.

Vergeleken met Rover, Ford, Volkswagen, Opel, is de V50 dan weer een paar klasses hoger. (Mijn mening dus)

Heb ook een VW Golf, highline, alle mogelijke opties erop, dieselgate korting tot en met dus "koopje", en heb ondetussen een V40, beide Volvo's steken met kop en schouder boven die Golf uit in rijgedrag, geluid, zitcomfort, noem maar op.

De V40 blijft tov de V50 net iets lager, nu heb ik een T4 summum powershift, leder interieur, donkere ruiten, heel leuke wagen, zeer vlot maar toch,de V50 was solider.

De V40 tov de Golf; Golf is speelgoed.

De D2 dan; heb zelfs een 2.0D gehad en die D2 heette toen de 1.6D, van verschillende andere mensen gehoord die zo een 1.6D hadden (V50 en ene Peugeot 3x), dat ze veel stukken hadden, altijd iets, tweemaal turbo kapot, problemen roetfilter, EGR klep problemen.

Persoonlijk zou ik daarom nooit een D2 kopen, zelfs niet nieuw.

De prijs dan; in Belgie raak je een diesel bijna niet meer kwijt, prijzen stuiken in mekaar, belastingstechnisch zwaar afgeboet. Nog nooit is er een zo grote marktverschuiving van type motor geweest als nu hier, op pakweg anderhalf jaar is de belg van diesel naar benzine geschakeld.

Ook ik, mijn V50 2.0D kostte me per jaar 500 euro meer dan de T4 die ik nu heb.

Veel geluk met je zoektocht, op zich is dit inderdaad een goede koop, als er geen stukken volgen binnen de paar jaar natuurlijk.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1069
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

zwollywood538 schreef: De opgegeven gebruikswaarde´s , zijn deze realistisch? Rond de 1 liter diesel op 30 kilometer gemiddeld ongeveer?
Alle merken auto's in deze klasse hebben een fabrieksopgave van 1:30 en een "praktijkverbruik" van 1:20 volgens de ANWB.

Ik haal er zelf makkelijk 1:25 mee, maar de voorwaarde dan is dat je langere stukken rijdt, nauwelijks boven de 105 km/u komt, je banden regelmatig oppompt en je airco alleen aanzet als het echt nodig is.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Maar jij hebt de 2.0 d2 longone, die is zuiniger dan de 1.6 d2. 1.6 d2 met dagelijks verkeer is 1:17 realistisch.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

V50 R schreef: Maar jij hebt de 2.0 d2 longone, die is zuiniger dan de 1.6 d2. 1.6 d2 met dagelijks verkeer is 1:17 realistisch.
Longone was ook met de 1.6 D2 al zuinigheidskampioen.
Maar 1:20 is toch wel realistisch hoor.
Ik deed met mijn V50 1.6D ook zo’n 1:20 en nu met de C70 D3 GT 1:16
Maar goed, e.e.a. is natuurlijk afhankelijk van het soort ritten en je rechter voet.

De 1.6 D2 is trouwens ook niet de zelfde motor als de 1.6D van destijds.
Het is een doorontwikkeling, waarbij de meeste problemen zijn opgelost. (Even inhakend op BG-V40cc die refereert naar de kwaliteiten van de 1.6D in de V50)
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een D2 had ook een 6 bak waar de 1.6D een 5bak had
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 582
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ervaring met de 1.6 D2 en 2.0 D3 GT
De D3 is met GT toch nog wat zuiniger dan de 1.6 D2.
De D3 staat nu op 5,02L/100km gemiddeld op basis van gereden km en tankpas.

BG-V40cc is een beetje merkblind volgens mij. ;)
Want ook hier ervaring met Golf6 en 7/ A3 vs V40 '18
Beiden hebben voor en nadelen, maar schokkend is het verschil niet.
Standaard stoelen zijn in de V40 beter, maar sportstoelen hebben in een VW weer wat meer steun.
Navigatie en ergonomie is VW toch nog steeds beter, qua bediening en snelheid.
Rijden doen ze beiden prima, maar erg afhankelijk van wel/geen sportonderstel en grootte velgen.
V40 is op dit moment met de actiemodellen echt meer value for money.
Maar een V40 is weer geen ruimtewonder.
Rest is nogal persoonlijk.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
zwollywood538
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 10.07.2018 - 12:01

V50 R schreef: Maar jij hebt de 2.0 d2 longone, die is zuiniger dan de 1.6 d2. 1.6 d2 met dagelijks verkeer is 1:17 realistisch.

Deze verbruikswaarde haalde ik met gemak in mijn oude S60 D5 handgeschakeld, zelfs bij zeer stevig rijden, denk dat het beter is om een leuke V40 R-Design mét D5 motor te gaan zoeken.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

D5is er helaas nooit geweest in de V40, wel de D3/D4 2.0 vijfcilinder. Succes met zoeken! :)
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

zwollywood538 schreef:
V50 R schreef: Maar jij hebt de 2.0 d2 longone, die is zuiniger dan de 1.6 d2. 1.6 d2 met dagelijks verkeer is 1:17 realistisch.

Deze verbruikswaarde haalde ik met gemak in mijn oude S60 D5 handgeschakeld, zelfs bij zeer stevig rijden, denk dat het beter is om een leuke V40 R-Design mét D5 motor te gaan zoeken.
dat was bij een tig x hogere uitstoot, dat boek gaat dicht
zwollywood538
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 10.07.2018 - 12:01

Wel zat er een Retrofit Roetfilter onder deze handgeschakelde S60 D5, de uitstoot zal iets lager geweest zijn dan door dit Retrofit Roetfilter.

Jammer dat deze 2.4 D5 motor niet in de V40 geleverd is, de D4 zou een zeer goed alternatief zijn dan.
Laatst gewijzigd door zwollywood538 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Rebel BlueV40
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.09.2018 - 22:58

Longone schreef:
zwollywood538 schreef: De opgegeven gebruikswaarde´s , zijn deze realistisch? Rond de 1 liter diesel op 30 kilometer gemiddeld ongeveer?
Alle merken auto's in deze klasse hebben een fabrieksopgave van 1:30 en een "praktijkverbruik" van 1:20 volgens de ANWB.

Ik haal er zelf makkelijk 1:25 mee, maar de voorwaarde dan is dat je langere stukken rijdt, nauwelijks boven de 105 km/u komt, je banden regelmatig oppompt en je airco alleen aanzet als het echt nodig is.

Wij Rijden al 1.5 K met de D2 1.6 in deze kleur en hebben totaal geen problemen geen EGR of Roetfiler.
vebruik ligt op 1 op 19 gemiddeld. wisselend in lange ritten en korte ritten.
Afhankelijk van de bestuurder hoeveel die word losgereden :bandit:

Edit: Wel gechipt
Laatst gewijzigd door Rebel BlueV40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 MY 14 | 1.6 D2 | Rebel Blue | R Design | VolvoTuned
Volvo V40 MY 03 | 2.0 16V | Virtual Blue | Europa Sport Navigator | 300082 KM
Gebruikersavatar
rthartog
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 08.09.2018 - 15:26

D2 is inderdaad een PSA product.
aandachtspunten bij deze motor zijn:
- Turbo
- Roetfilter (vooral als je korte stukken rijd, maar dat geldt voor alle diesels)
- EGR (koeler)
- Vliegwiel / koppeling

Erg belangrijk om op tijd de onderhoudsbeurten uit te voeren en met de juiste olie.
Trspitfire
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 02.01.2023 - 08:43

Volvo V40 D2 van 2015 met 1,6D motor van PSA stoot 2.000.000 deeltjes uit bij de keuring, indien men zelf de roetfilter vervangt heeft men nadien dan een foutmelding en dient de wagen te worden uitgelezen of is dit niet het geval na het vervangen van de roetfilter
Plaats reactie

Terug naar “V40”