RaceChip ja of nee?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij een lease is n motorschade door tuning rekening man, geen echt probleem dus voor n leasemaatschappij.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zolang tuning niet op maat gemaakt wordt blijft het linke soep. Een stukje elektronica die de waardes bedot valt wat mij betreft niet onder tuning maar onder gefreubel.

Aanvulling: sinds 1 augustus is meneer hier niet meer geweest ...
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
volvojev
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.04.2012 - 20:54
Locatie: Utrecht

Ik heb een kastje van CPA tuning vergelijkbaar met Racechip. Werkt nu al 6 maanden fijn door hoger koppel in lage toeren en minder verbruik
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Msuidgeest schreef: Zolang tuning niet op maat gemaakt wordt blijft het linke soep. Een stukje elektronica die de waardes bedot valt wat mij betreft niet onder tuning maar onder gefreubel.

Aanvulling: sinds 1 augustus is meneer hier niet meer geweest ...
+1
gefreubel is imho een understatement, ik zou meer richting ‘gepruts’ neigen
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
volvojev
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.04.2012 - 20:54
Locatie: Utrecht

teebee schreef:
Msuidgeest schreef: Zolang tuning niet op maat gemaakt wordt blijft het linke soep. Een stukje elektronica die de waardes bedot valt wat mij betreft niet onder tuning maar onder gefreubel.

Aanvulling: sinds 1 augustus is meneer hier niet meer geweest ...
+1
gefreubel is imho een understatement, ik zou meer richting ‘gepruts’ neigen
Zou best wel eens kunnen. Bij mij is de motor vastgelopen. Niet zeker is of het aan het kastje lag maar ik ga m terugsturen
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

volvojev schreef:
Zou best wel eens kunnen. Bij mij is de motor vastgelopen. Niet zeker is of het aan het kastje lag maar ik ga m terugsturen
Ai. Daarom zijn we hier niet voor zulke dingen.
Al een zicht op de interne schade?
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Mooie discussie.
Heb een collega met een A3 diesel, geen idee wat voor blok.
Was een S uitvoering, nog niet snel genoeg...
Hij een chip erin laten zetten, na paar maanden versnellingsbak naar de balle.
Uit coulance door Audi garantie, maar chip moest eruit.
Chip is nooit verwijderd en na paar maand blok in puin....
Moest vervangen worden, kosten 6K! Rekening voor bestuurder!
Want ze waren er klaar mee, toch uit coulance is de rekening verlaagd naar 4K.
Leuk he die chip....

Persoonlijk geloof ik niet dat de chip alleen schuldig is, zal een combi zijn van gevoel/respect voor auto wat ontbreekt.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
volvojev
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.04.2012 - 20:54
Locatie: Utrecht

Kurt1975 schreef: 29.10.2019 - 17:19
volvojev schreef:
Zou best wel eens kunnen. Bij mij is de motor vastgelopen. Niet zeker is of het aan het kastje lag maar ik ga m terugsturen
Ai. Daarom zijn we hier niet voor zulke dingen.
Al een zicht op de interne schade?
Ja er is schade. De bougie was kapot gegaan en er zijn scherven in de cilinder gevallen. Einde van dit motorblok helaas

Met verschillende experts gesproken maar ik heb nog geen echte verklaring. Wel denkt iedereen dat de racechip de oorzaak is of in ieder geval een belangrijke factor (er zit ook een grotere IC in maar dat schijnt niet veel uit te maken in dit geval). Verder zet er op moment van falen weinig benzine in de tank (meter gaf 50km aan) dus wellicht liep het niet lekker ook hierdoor. Tot slot wordt 95 benzine genoemd waardoor een motor minder loopt op zin top en eerder onbalans kan ontstaan en pingelen

Als de nieuwe motor er in zit dan eerst een tijdje inrijden en wellicht ga ik dan naar Fasttech wil toch blijven tunen
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

bedoel je met 95 benzine de huidige E10? Die is net op de markt en krijgt nu al overal de schuld van. Heb ook al gelezen over dieselmotoren die door de E10 kapot gegaan zijn
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

volvojev schreef: 02.11.2019 - 09:20
Kurt1975 schreef: 29.10.2019 - 17:19
volvojev schreef:
Zou best wel eens kunnen. Bij mij is de motor vastgelopen. Niet zeker is of het aan het kastje lag maar ik ga m terugsturen
Ai. Daarom zijn we hier niet voor zulke dingen.
Al een zicht op de interne schade?
Ja er is schade. De bougie was kapot gegaan en er zijn scherven in de cilinder gevallen. Einde van dit motorblok helaas

Met verschillende experts gesproken maar ik heb nog geen echte verklaring. Wel denkt iedereen dat de racechip de oorzaak is of in ieder geval een belangrijke factor (er zit ook een grotere IC in maar dat schijnt niet veel uit te maken in dit geval). Verder zet er op moment van falen weinig benzine in de tank (meter gaf 50km aan) dus wellicht liep het niet lekker ook hierdoor. Tot slot wordt 95 benzine genoemd waardoor een motor minder loopt op zin top en eerder onbalans kan ontstaan en pingelen

Als de nieuwe motor er in zit dan eerst een tijdje inrijden en wellicht ga ik dan naar Fasttech wil toch blijven tunen
Je zou denken dat je een leermoment hebt ervaren.....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
volvojev
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.04.2012 - 20:54
Locatie: Utrecht

Zeker, een paar
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Maar daar blijkbaar niks van opgestoken.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Bijzonder interessant om dit draadje te lezen.

Op 3 oktober is Volvojev nog blij met zijn tuning, op 28 oktober niet meer. Maar na reparatie toch weer tuning, en dan door een ander. Dus dan gaat het vast beter O.O . Verder lees ik dat bij garantieproblemen de tuner zoekplaatje is en als er iemand voor op moet draaien het de eigenaar of de dealer is. Dus een kwestie van "niet goed, geld weg". En tenslotte, een motor wordt opgefokt naar raceproporties en dan wordt er gewoon Euro95 mee opgestookt in plaats van brandstoffen als V-power of Euro102.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
volvojev
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 18.04.2012 - 20:54
Locatie: Utrecht

DB200 schreef: 09.11.2019 - 20:46 Bijzonder interessant om dit draadje te lezen.

Op 3 oktober is Volvojev nog blij met zijn tuning, op 28 oktober niet meer. Maar na reparatie toch weer tuning, en dan door een ander. Dus dan gaat het vast beter O.O . Verder lees ik dat bij garantieproblemen de tuner zoekplaatje is en als er iemand voor op moet draaien het de eigenaar of de dealer is. Dus een kwestie van "niet goed, geld weg". En tenslotte, een motor wordt opgefokt naar raceproporties en dan wordt er gewoon Euro95 mee opgestookt in plaats van brandstoffen als V-power of Euro102.
Ik neem aan dat iedereen zijn eigen avonturen mag hebben toch met de eigen auto. Ik begrijp ook dat niet iedereen zit te wachten op dit soort zaken

Wel hoop ik op een open discussie zonder waarde oordelen ("OO & opgefokt"?). Dit soort forums staan of vallen met objectiviteit en ik deel gewoon mijn ervaring

Verder verwachte ik inderdaad niet dat zo'n race chip problemen veroorzaken zou. Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet of dat echt zo is gezien het aantal variabelen. Persoonlijk vind ik het leuk om de grenzen van de techniek op te zoeken en die vind je dan. En ik denk dat ik dit ook blijf doen met de Volvo met in het achterhoofd de kosten

Volvo eigenaren die aan de veilige kant willen blijven dat is ook prima natuurlijk maar dit topic gaat over tunen en dat kent risico's. Anders zou je in dit topic niet meer hoeven te melden dan of blijf bij wat het is of koop Polestar er bovenop en dat is het dan
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

volvojev schreef: 10.11.2019 - 10:07
DB200 schreef: 09.11.2019 - 20:46 Bijzonder interessant om dit draadje te lezen.

Op 3 oktober is Volvojev nog blij met zijn tuning, op 28 oktober niet meer. Maar na reparatie toch weer tuning, en dan door een ander. Dus dan gaat het vast beter O.O . Verder lees ik dat bij garantieproblemen de tuner zoekplaatje is en als er iemand voor op moet draaien het de eigenaar of de dealer is. Dus een kwestie van "niet goed, geld weg". En tenslotte, een motor wordt opgefokt naar raceproporties en dan wordt er gewoon Euro95 mee opgestookt in plaats van brandstoffen als V-power of Euro102.
Ik neem aan dat iedereen zijn eigen avonturen mag hebben toch met de eigen auto. Ik begrijp ook dat niet iedereen zit te wachten op dit soort zaken

Wel hoop ik op een open discussie zonder waarde oordelen ("OO & opgefokt"?). Dit soort forums staan of vallen met objectiviteit en ik deel gewoon mijn ervaring

Verder verwachte ik inderdaad niet dat zo'n race chip problemen veroorzaken zou. Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet of dat echt zo is gezien het aantal variabelen. Persoonlijk vind ik het leuk om de grenzen van de techniek op te zoeken en die vind je dan. En ik denk dat ik dit ook blijf doen met de Volvo met in het achterhoofd de kosten

Volvo eigenaren die aan de veilige kant willen blijven dat is ook prima natuurlijk maar dit topic gaat over tunen en dat kent risico's. Anders zou je in dit topic niet meer hoeven te melden dan of blijf bij wat het is of koop Polestar er bovenop en dat is het dan
Ik snap dat je meer vermogen en koppel wil. Zelf heb ik veel ervaring met Powerboxen, ODB tuning, e.d. Toch vind ik Powerboxen meer een paardenmiddel. Omdat niet alles goed gecontroleerd kan worden (de Powerbox kan enkel een paar parameters aanpassen) kan er te veel koppel zijn bij te lage toerentallen, te veel brandstof waardoor er extra roet is of een bruuske gasrespons. Als je een slechte ervaring hebt gehad, zou ik eerder bij Volvotune aankloppen, als prijs een belangrijke factor is.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ieder doet wat ie wel / niet leuk vindt, ieder neemt de risico’s welke hij/zij aanvaardbaar vindt (al verkijkt menigeen zich op de mogelijke bijkomende letselschade welke eveneens een gevolg kunnen zijn). Desalniettemin geeft het een, laat ik zeggen “wat klunzige indruk” indien iemand z’n motor in puin draait door (naar alle waarschijnlijkheid) een tunings actie, en doodleuk aankondigde z’n nieuw geplaatste blok ook weer te laten tunen. Dat vraagt om reactie en diskussie.
Is dat het nou ècht waard? Rijdt die Volvo dan echt zoveel minder (slechter) zònder die tuning? Voor velen is tunen (behoudens oa de gerespecteerde Polestar verrijking) toch een beetje een ‘sjonnie ding’; de naam ‘Race Chip’ zegt in dat opzicht ook veel.
Objectiviteit gaat deels op, men houdt er nu eenmaal een mening op na en deze geeft men weer; niks mis mee.
Je noemt ‘veilig’ ik zou het op ‘verstandig’ willen houden. De beschreven actie van opnieuw tunen na een fatale poging valt dan toch al gauw in de tegengestelde categorie.
Maar,..... jouw auto, jouw geld, jouw keuze, jouw gezondheid. Maar ook,.... ieder z’n mening.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

volvojev schreef: 10.11.2019 - 10:07 Ik neem aan dat iedereen zijn eigen avonturen mag hebben toch met de eigen auto.
Jazeker, het is per slot van rekening jouw auto en jouw (leer)geld (zolang als je anderen daar tenminste niet mee benadeeld). Net zoals ik mijn mening er op na mag houden. Een forum is overigens niet louter objectief en naast ervaringen worden ook meningen gedeeld en standpunten uitgewisseld. En ik vind je verrassend eerlijk in het delen van je ervaring. In dit geval heb daar ook een mening over. En soms schrijf ik mijn mening op. Niet om iemand de gek aan te steken maar meer om kennis/ervaring te delen of iemand aan het denken te zetten. Dat laatste was de bedoeling.

Tenslotte, op het forum zijn overwegend positieve ervaringen te lezen over Volvotune en Polestar. In jouw geval zou ik bij Volvotune beginnen. Bevalt het niet, kun je altijd nog verder avonturieren.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Meestal is de richting dat iets na tunen "zomaar" stuk ging en dat het een "service" van de tuner was om alle sporen te wissen
RB64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 01.07.2016 - 13:11

teebee schreef: 10.11.2019 - 15:17 Ieder doet wat ie wel / niet leuk vindt, ieder neemt de risico’s welke hij/zij aanvaardbaar vindt (al verkijkt menigeen zich op de mogelijke bijkomende letselschade welke eveneens een gevolg kunnen zijn). Desalniettemin geeft het een, laat ik zeggen “wat klunzige indruk” indien iemand z’n motor in puin draait door (naar alle waarschijnlijkheid) een tunings actie, en doodleuk aankondigde z’n nieuw geplaatste blok ook weer te laten tunen. Dat vraagt om reactie en diskussie.
Is dat het nou ècht waard? Rijdt die Volvo dan echt zoveel minder (slechter) zònder die tuning? Voor velen is tunen (behoudens oa de gerespecteerde Polestar verrijking) toch een beetje een ‘sjonnie ding’; de naam ‘Race Chip’ zegt in dat opzicht ook veel.
Objectiviteit gaat deels op, men houdt er nu eenmaal een mening op na en deze geeft men weer; niks mis mee.
Je noemt ‘veilig’ ik zou het op ‘verstandig’ willen houden. De beschreven actie van opnieuw tunen na een fatale poging valt dan toch al gauw in de tegengestelde categorie.
Maar,..... jouw auto, jouw geld, jouw keuze, jouw gezondheid. Maar ook,.... ieder z’n mening.
Wat jij doet is continue schoppen tegen het tunen en iedereen die dat doet dan zeggen iedereen mag doen wat hij wilt...best beetje sneu.
Volvo V40 T4 MY17 #Do88 IC #Polestar Exhaust #JRfilter
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ach, ageren tegen geknoei kan geen kwaad, ik zie door gekloot dingen soms serieus kapot en 'n klant die het dan volvo aan wil wrijven..
Het is idd je eigen auto, derhalve is 'n motorschade ook je eigen probleem..
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”