Airco probleem.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Heren, dames ook,

sinds een paar dagen doet mijn airco raar. Als ik in de ochtend weg rij doet ie het gewoon. Als ik halverwege de dag een keer gestopt ben en weer verder rij springt de airco (ventilator) pas na enkele minuten aan. Soms duurt het nog wat langer. Vandaag bij 33 graden pas na 10 minuten. In zo'n niet werkende situatie kan ik de ventilator ook niet handmatig bedienen. Alle lampjes branden wel en de airco is net gevuld. Zekering van de ventilator is in orde.
Het vreemde is dat het verschijnsel niet optreedt bij een koeler weertype. Er is dus denk ik een relatie met het huidige extreme weertype.

Al googelend kwam ik op een Saab-forum waar iemand exact hetzelfde probleem beschreef. Bij hem was het een weerstand-regelaar van de interieurventilatie. Zou dat bij mij ook aan de hand kunnen zijn? Graag jullie reacties.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Niemand?
Laatst gewijzigd door JosW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Er zit wel een air quality sensor in de V70 in het interieur. Maar of die direct invloed heeft op de ventilatie weet ik niet. Is de auto al eens uitgelezen?
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Dus de weerstand is vervangen?

Ik denk het wel, die zit met zijn koelelement in de luchtaanvoer, dat verklaart waarschijnlijk ook waarom hij het "af en toe" met kouder weer nog wel doet en in warme dagen de geest geeft.... neem ik aan
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Ik heb dat ook gehad vorig jaar, bij temperaturen van met name 25 graden en hoger leek de airco even te werken maar ging meteen uit.
Wagen loeiheet, na een tijdje, ging de airco weer aan.
Pomp bleek de schuldige, bekend probleem met de magneetkoppeling op de pomp.
Nieuwe pomp gemonteerd bij de dealer en daarna geen last meer gehad.
Zeker met het weer van de afgelopen week heerlijk snel koel!
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
wilddreamer
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 11.04.2022 - 22:36

Rene64 schreef: 27.06.2022 - 23:30 Ik heb dat ook gehad vorig jaar, bij temperaturen van met name 25 graden en hoger leek de airco even te werken maar ging meteen uit.
Wagen loeiheet, na een tijdje, ging de airco weer aan.
Pomp bleek de schuldige, bekend probleem met de magneetkoppeling op de pomp.
Nieuwe pomp gemonteerd bij de dealer en daarna geen last meer gehad.
Zeker met het weer van de afgelopen week heerlijk snel koel!
Zoals het wordt beschreven betreft het hier de interieur ventilator, hij krijgt hem ook niet handmatig in de volle stand.
Ik neem aan als de airco pomp met magneetpomp de schuldige is, dan kan de blower nog wel in de volle stand, echter geen koude lucht, correct?
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

wilddreamer schreef: 28.06.2022 - 17:08
Rene64 schreef: 27.06.2022 - 23:30 Ik heb dat ook gehad vorig jaar, bij temperaturen van met name 25 graden en hoger leek de airco even te werken maar ging meteen uit.
Wagen loeiheet, na een tijdje, ging de airco weer aan.
Pomp bleek de schuldige, bekend probleem met de magneetkoppeling op de pomp.
Nieuwe pomp gemonteerd bij de dealer en daarna geen last meer gehad.
Zeker met het weer van de afgelopen week heerlijk snel koel!
Zoals het wordt beschreven betreft het hier de interieur ventilator, hij krijgt hem ook niet handmatig in de volle stand.
Ik neem aan als de airco pomp met magneetpomp de schuldige is, dan kan de blower nog wel in de volle stand, echter geen koude lucht, correct?

Ja, inderdaad, je hebt gelijk, ik had het anders gelezen.
De ventilator werkte bij mij nog prima ( als hete lucht fohn op dat moment...) zowel autmmatisch als handmatig.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”