V70 2.0d sissen

Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Hoi allen,

Inmiddels rij ik alweer een tijdje een V70 2.0d uit 2009. Kan niet anders zeggen dan dat het een fijne reiswagen is.

Nu zit ik met de wagen in Italië, waar het toch wat heuvelachtiger is dan in Nederland. Op de snelweg niet gemerkt, maar op wat heuvelachtige binnenweggetjes lijkt de wagen nu wat power te missen. Gevoelsmatig, want deze is natuurlijk wel wat zwaarder dan de S40, maar toch... Vandaag reden we met raampje open, mede vanwege wat fotogenieke momenten. Toen viel me op dat er, naast de turbofluit, ook een sis te horen is. Duidelijk hoorbaar ook bij het schakelen tussen 1 en 2, en ook lijk ik het te horen met gas los bergaf.

Nu ben ik geen actieve poster, maar wel lezer en ik heb eerder gelezen over lekkage aan turboslangen of intercoolers. Zou dat hier ook kunnen zijn, of is die sis een "producteigenschap" (en is de 2.0d gewoon niet sneller bergop).

Groeten en vast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Klinkt inderdaad als een lekke slang. Vaak gaat de slang linksvoor/onder stuk. Die schuurt tegen het subframe aan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Hallo edraket,

Dank voor je antwoord. Vanmorgen gelijk, met de beperkte middelen die ik voorhanden heb, even onder de kap gekeken. Zover ik kan zien geen lekkage aan de slang naar linksvoor. Dat is dan die dikke die van de turbo onder het blok door naar de intercooler loopt. Ook die van de intercooler naar de inlaat lijkt in orde. Intercooler zelf is door mij niet te beoordelen. Volgende week rij ik wel even bij de garage langs. Laat nog wel weten wat hun oordeel is.

Groet,
Jan
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Dat terugkoppelen was er dus niet meer van gekomen. Eigenlijk ook omdat er niets terug te koppelen was. Er werd geen lek geconstateerd dus ik weer op weg.

Nu rijd ik vandaag met de caravan a 1200 kg naar Frankrijk, word ik getrakteerd op eerst vermogensverlies en daarna een heetloper. Dat was effe geleden, toen we nog met auto's van 750 gulden zonder onderhoud een paar jaar reden. Dat is hier allerminst het geval. Nou ja...

Het vermogensverlies merk ik bij vollast (optrekken met caravan of bergop met caravan op de cc). Het vermogen komt en gaat in golven van een seconde. Wel/niet. Met de OBD dongel zie ik dan ook duidelijk dipjes in zowel MAF en inlaatdruk. Er wordt dan dus minder lucht de motor in geduwd denk ik dan. Turbo naar de haaien? Kan, bij 260k km. Of iets wat de inlaat fout regelt?

Heet lopen gebeurde na een paar uur rijden (pas). Buiten een graad of 30, maar dat was het al even. Volgens OBD 106 graden. Lijkt me niet meteen dramatisch, maar wel voldoende voor een waarschuwing op de klokkenwinkel. Tempo eruit liet het wat zakken, maar onder de 98 kwam ik niet echt. Toen naar even stilgezet en na 10 minuten weer vertrokken. Daarna niet meer hoger geweest dan 91. Thermostaat einde oefening?

Ik twijfel of ik hier een Volvo (of Peugeot, immers PSA in het vooronder) garage op moet zoeken. Ondanks vrij aardig Frans te spreken is het misschien lastig om ergens te starten met zoeken. Als iemand echter goede hints heeft, houd ik me aanbevolen. Dat maakt het wel makkelijker.

Eerst maar eens een koud pilsje...
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

TCV naar de haaien.

https://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-VOLV ... 1391705923

Daar moet een Franse garage wel aan kunnen komen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Klinkt flauw maar dat moet dan wel een Volvo garage zijn. Storing moet weggeschreven worden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Dank voor je snelle reactie!
Een blik onder de kap laat twee van die dingen zien. Rechterzijde blok, achter elkaar. Is dat twee keer dezelfde, en dus twee keer verdacht?
En kan dat ook het warmlopen verklaren?
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zit je toevallig laag in de toeren op momenten dat hij er even aan moet trekken? Dat zou het warmlopen wel kunnen verklaren mits alle vloeistoffen op niveau zijn.

En anders, en dat is even niet te hopen, de vraag of je niet toevallig druk op je koelsysteem hebt. Want dan zou het zo kunnen zijn dat je koppakking er uit ligt. Voor je gemoedsrust, ga naar een Volvo dealer en hang hem aan de uitleeskast. Weet je alles en laat zonodig een compressietest doen, mocht het de turbo control valve niet zijn.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Een klapperende TCV geeft amper storingen omdat het altijd binnen de grenzen van de ECU valt. Die tweede TCV zit aan de uitlaat vast, je moet die ene hebben welke met een slangetje aan de turbo vast zit. :D
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Dank jongens. Dat is de achterste in mijn geval. Een universele foutmelding is er niet. Misschien wel Volvo-specifiek.
Met caravan rijd ik eigenlijk nooit onder toeren. Meestal rond de koppelkromme, 2200 rpm. Zo ook vandaag. Merk wel dat gas bijgeven bij hellingen dus niet resulteerde in vermogen, dus veel schakelen...




Vloeistoffen zijn op
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Vloeistoffen zijn op......


Niveau neem ik dan maar aan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Ja, sorry. Op niveau inderdaad. Dikke vingers, klein schermpje.

Zojuist bij een Peugeot garage geweest. Zoals zovelen een grenzeloos vertrouwen in electronica. Brandt er een lampje? Nee. Dan kan ik u niet helpen. Rij maar naar de Volvo dealer.
Tja. Daar heb ik in het verleden ook iets soortgelijks meegemaakt. Voel er dan meer voor om die regelklep blind te vervangen. Kijken of ik daar aan kan komen.
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Even een update voor eventuele geïnteresseerden.
Na de feestdag van gisteren toch maar een Volvo dealer opgezocht. Na wat huiswerk van mij met de logfunctie van een simpele OBD dongel het probleem grafisch kunnen maken. Daar bleek namelijk duidelijk het wegvallen van MAF en intake manifold pressure. Proefrit liet het gelukkig ook voelen.
Monteur verdenkt de EGR klep. Vind ik niet meteen logisch, maar na het opnieuw inleren is het probleem wel weg. Of dat duurzaam opgelost is moet blijken. Hij zou anders de EGR klep vervangen.
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

Heb het ook aan de hand gehad met vervuilde EGR. Ik heb deze laten reinigen bij MMTS in Oldenzaal, toen was de storing eruit en vervolgens langs Volvotune weg laten schrijven met een tuning erbij. Ben je in 1 keer van dat rot ding af.
Laatst gewijzigd door MichelV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Tja... Helaas nog niet het einde van dit verhaal. De EGR kalibratie leek succesvol. Vandaag op de terugweg echter het span in noodloop. En altijd wanneer je vermogen vraagt, dus als het net effe niet uitkomt.
Maar: uitlezen leverde me nu wel een foutcode op. Kon ook niet anders, bij noodloop. Foutcode P2263, volgens Torque is dat Turbo/Super Charger Boost System Performance.
Het TCV verhaal lijkt dus toch echt de boosdoener. Toch gek dat zo'n dealer, ook al is-ie Frans, dat niet herkent. Klopt deze foutcode ook met een slecht werkende TCV?
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Zo...nog even een oud topic omhoog halen. Probleem is namelijk weer terug.
Zoals te lezen in de eerdere posts had ik vorig jaar last van fluctuerend vermogen, vooral bij het trekken van een last (caravan/aanhanger).
Het vermogen kwam dan in golven van 0,5-1 seconde. Erg irritant en met caravan zorgde dat ervoor dat in de hogere versnellingen niet voldoende trekkracht had. Het is trouwens de 2.0d van 2009 (MY2010), met inmiddels 280k ervaring. Net ingereden dus :D

Nu kon men vorig jaar bij terugkomst geen diagnose stellen, en ik had er zonder caravan geen last van. Even gelaten voor wat het was dus.
Later vorig jaar wel de TCV vervangen. Baat het niet dan schaadt het niet.
Bij de beurt (dealer) in februari nog eens gevraagd te kijken naar de EGR, die de Franse dealer verdacht vond. NL dealer vond er niks mis mee, dus laten zitten. Echter had ik wel steeds vaker last van het fluctuerende vermogen, ook zonder dat er iets aan de haak hing. Bij een lokale garage die me aangeraden werd nog eens het verhaal gedaan. Die vond ook dat de EGR dit zou kunnen veroorzaken. De gok genomen en hem de EGR laten vervangen. Helaas...die was het ook niet.

Verder lijkt het (maar ik focus misschien te veel) dat bij koude motor na een nacht stilstaan, de turbo meer fluit dan ik voorheen hoorde. Lijkt sneller op te spoelen. Ben ik eenmaal het dorp uit hoor ik dat niet meer.

Nu zit ik er een beetje mee wat nog te doen. Zoekacties op internet (ook naar de 2.0 HDI) laten me een aantal verdachte dingen zien.
- Turboslang waar de binnenkant van loslaat, waardoor die dichtklapt onder druk. Dat kan ik niet constateren. Slangen lijken ook wel van een meer plastic-achtig materiaal te zijn dan van rubber, behalve die onderste, tussen turbo en IC.
- Gasklephuis defect. Daar weet ik niet zo goed wat ik daarmee moet. Klep is in ieder geval gangbaar. Zit vacuumslang op en stekkertje. Wat zou er mee mis kunnen zijn?
- Vacuumlek ergens. Dan zou ik denken dat ik continu problemen heb. Dat is niet zo. De ene dag gaat ie als de brandweer, een dag later trekt-ie niet lekker door...

Wie nog suggesties heeft: heel erg graag. In juni ga ik weer naar het zuiden met de caravan. Dan wil ik er eigenlijk wel vanaf zijn.

Thx voor alle suggesties zover!

Groet
Jan
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1439
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Luchtmassameter defect, probeer maar eens een andere
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Dank voor je antwoord. Duurde een tijdje, maar voor het weekend was de nieuwe LMM binnen. Helaas niet het gewenste effect. Met die nieuwe loopt de motor nog beroerder. Op snelheid okee, maar na een bochtje in zijn twee uitaccelereren leidt tot hevig bokken. Wellicht dat dat nog een lampje laat branden bij iemand? Heb nu de oude LMM terug gezet en daar loopt-ie weer normaal op. Leuk, zo'n euvel zonder foutcode.

Misschien nog even samenvattend voor nieuwe lezers:
- Bij doortrekken fluctueert het vermogen. Aan/uit elke halve seconde. Om het leuk te maken doet-ie dat niet altijd, of ten minste niet altijd even goed merkbaar.
- TCV vervangen (Pierburg) -> geen effect
- Inlaat druk sensor vervangen -> geen effect
- Brandstoffilter vervangen -> geen effect
- EGR klep vervangen -> geen effect
- LMM vervangen -> pikt slechter op bij lage toeren
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
MichelV70
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 26.05.2007 - 13:05
Locatie: Tienhoven

Het is zonde om zo maar alles blind te gaan vervangen. Geeft vida geen storingen?
Ik zou even contact opnemen met Volvotune/Volvoservice in Elst of MMTS in Oldenzaal.
XC60 D4 Inscription 2016
Polestar 2 awd
Doegie
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12.08.2022 - 09:16

safari schreef: 14.04.2019 - 22:40 Dank voor je antwoord. Duurde een tijdje, maar voor het weekend was de nieuwe LMM binnen. Helaas niet het gewenste effect. Met die nieuwe loopt de motor nog beroerder. Op snelheid okee, maar na een bochtje in zijn twee uitaccelereren leidt tot hevig bokken. Wellicht dat dat nog een lampje laat branden bij iemand? Heb nu de oude LMM terug gezet en daar loopt-ie weer normaal op. Leuk, zo'n euvel zonder foutcode.

Misschien nog even samenvattend voor nieuwe lezers:
- Bij doortrekken fluctueert het vermogen. Aan/uit elke halve seconde. Om het leuk te maken doet-ie dat niet altijd, of ten minste niet altijd even goed merkbaar.
- TCV vervangen (Pierburg) -> geen effect
- Inlaat druk sensor vervangen -> geen effect
- Brandstoffilter vervangen -> geen effect
- EGR klep vervangen -> geen effect
- LMM vervangen -> pikt slechter op bij lage toeren
Goedeavond,
Heb je het probleem uiteindelijk nog kunnen vinden en oplossen??
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”