Uber XC90 heeft een aanrijding

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19858
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Een autonome rijdende XC90 van Uber heeft een ongeval gehad.
Op de beelden is het daadwerkelijke ongeval gelukkig niet te zien maar wel is te zien dat de supervisor op zijn telefoon zit flauwekullen.
De XC90 heeft helder led licht en alhoewel de vrouw vanuit de schaduw de weg opstapt zijn er wel straatlantaarns, het menselijk oog detecteer ook beweging die voor camera's niet zichtbaar zijn.
Ik merk dat zelf wanneer ik op een weg rijdt waar veel wild zit, ondanks dat het volkomen donker is kun je verschil/reuring zien in de omgeving, actief bezig zijn met het verkeer had naar mening zwaar leed kunnen voorkomen.
Ik ben benieuwd of de man??/vrouw/genderneutraal meneer/mevrouw ook daadwerkelijk vrijuit gaat, vraag mijzelf ook weleens af wat er zo belangrijk kan zijn op die telefoon dat mensen met 130+ op de snelweg met de telefoon bezig zijn.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Mensen maken fouten. Dat is geen nieuws.
Ik vind het interessanter om te vragen waarom de XC90 niet reageerde op die overstekende voetganger, met alle radarsystemem, infraroodcamera's, etc. Ik denk dat zelfs mijn Volvo met slechts City Safety hierop had gereageerd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Als zelfs de “oppasser” niet meer op tijd heeft kunnen ingrijpen is er meer aan de hand dan een simpel ongeval dat voorkomen had kunnen worden.
Het toont iig aan dat verkeer altijd een risico geeft.
Zeker met ongestuurde elementen als voetgangers, skateboards,rolschaatsen, fietsen en stepjes etc. En verlichting die zichtbaar moet zijn.

Welk autonoom systeem je ook zal verzinnen, het risico zal nooit 0 zijn.
Maar een computersysteem zal het op den duur beter gaan doen dan de mens. Dat is een zekerheidje.
Laatst gewijzigd door +++t blijft behelpen+++ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Momenteel wordt ieder ongeval met een autonoom rijdende auto breed uitgemeten in de pers.
Interessant is het aantal ongevallen vs afgelegde kilometers, waarbij de autonome auto het momenteel al wint van de door de mens bestuurde.
100% ongeval vrij is een utopie, maar de combinatie van mens en computer kan de ratio ongevallen/km wel doen afnemen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12290
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

IkeV70 schreef: Mensen maken fouten. Dat is geen nieuws.
Ik vind het interessanter om te vragen waarom de XC90 niet reageerde op die overstekende voetganger, met alle radarsystemem, infraroodcamera's, etc. Ik denk dat zelfs mijn Volvo met slechts City Safety hierop had gereageerd.
Niet bij 50+
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19858
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Interessanter vind ik het waarom iemand, die de techniek moet controleren, zo lang met zijn telefoon aan het flauwekullen is.
Ik ben iemand die tijdens de rit zijn telefoon in de zak heeft, geen appje of mail die zo belangrijk is dat ik die lees tijdens het auto rijden.
Heb altijd adaptief cruise aanstaan maar let actief op of hij ook daadwerkelijk de voorligger ziet middels de strepen in het dash.
Wanneer je de beelden ziet is de dame idd niet zichtbaar op de camera, maar het menselijk oog had haar wellicht wel gezien en dat had net het verschil kunnen maken tussen leven en dood.
Handjes aan het stuur en de ogen op de weg en in dit geval de vinger aan het grootlicht had het verschil gemaakt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Het was een test van een zelfrijdende auto, niet een test van hoe lang en goed de "oppasser" zijn of haar aandacht erbij kan houden tijdens zo'n test. Dat je geen telefoon moet gebruiken tijdens het rijden, noch tijdens het controleren van een zelfrijdende auto, daar is geen discussie over.

Maar nu de stand van de techniek van zelfrijdende auto's (Volvo's). Hoe kan die XC90 die voerstekende voetganger over het hoofd gezien hebben? Het leek me een tamelijk overzichtelijke situatie. Geen auto's of andere obstakels tussen de auto en de voetganger (met fiets in de hand). Alleen donker, maar dat zou geen enkele belemmering mogen zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5108
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Brrr

Is dit een autonoom rijdende auto met Volvo systemen of van derden ? wel opvallend dat de auto helemaal niet lijkt te reageren
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19858
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

IkeV70 schreef: Het was een test van een zelfrijdende auto, niet een test van hoe lang en goed de "oppasser" zijn of haar aandacht erbij kan houden tijdens zo'n test. Dat je geen telefoon moet gebruiken tijdens het rijden, noch tijdens het controleren van een zelfrijdende auto, daar is geen discussie over.
Wat is dan de functie van degene op de bestuurdersstoel?
Met zijn telefoon bezig zijn terwijl hij apparatuur test waarvan niet duidelijk is of het met alle complexe situaties raad weet?
Voor de duidelijkheid, de dame in kwestie is dood en ik vraag mij af wie verantwoordelijk is.
De bestuurder, de techniek of de dame die de weg oploopt.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27969
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ook de techniek van zelfrijdende auto's kan falen of het is gewoon een noodlottig toeval geweest met een onverwacht overstekende persoon.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

diesel01 schreef: Wat is dan de functie van degene op de bestuurdersstoel?
Met zijn telefoon bezig zijn terwijl hij apparatuur test waarvan niet duidelijk is of het met alle complexe situaties raad weet?
Voor de duidelijkheid, de dame in kwestie is dood en ik vraag mij af wie verantwoordelijk is.
De bestuurder, de techniek of de dame die de weg oploopt.
Ook allemaal valide vragen.

Maar nu terug naar de Volvo techniek: Hoe kan die XC90 die overstekende voetganger over het hoofd gezien hebben. Het lijkt zo'n rechttoe rechtaan voorspelbare situatie: Iemand steekt de weg over. Daar moet al in een heel vroeg stadium van het ontwerp rekening mee gehouden zijn.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12290
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een normale Xc90 stopt ook
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19858
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

OGA244 schreef: een normale Xc90 stopt ook
Het zou mij idd niet verbazen dat de uber bengels de systemen van Volvo hebben uitgeschakeld en de systemen van zichzelf hebben ingebouwd.
Mijn Intel save begint al te jengelen wanneer er iemand afslaat en ik zelf al gas bij geef en voldoende ruimte heb om er bij langs te sturen.
Dat was trouwens wel gaaf geweest, mannetje (man/vrouw) met zijn telefoon aan het pielen en de Volvo die even een panic stop doet, even een verschoninkje halen doet. :fgrin:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4103
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Denk ook de Volvo-systemen waren uitgeschakeld om niet te interfereren met de testopstelling van het zelfrijdend gebeuren.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Zo te zien levert Volvo alleen de auto's, maar regelt Uber zelf de extra sensoren en de software voor de autopilot functie. Het lijkt me voor de hand liggend dat je alle standaard driver hulp functies uitgeschakelt als je zelf het complete autopilot systeem ontwikkelt.

"Both Uber and Volvo will use the same base vehicle for the next stage of their own autonomous car strategies. This will involve Uber adding its own self-developed autonomous driving systems to the Volvo base vehicle. Volvo will use the same base vehicle for the next stage of its own autonomous car strategy, which will involve fully autonomous driving."

(https://www.media.volvocars.com/global/ ... iving-cars)
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12290
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ergo, een std Volvo was dit niet gebeurd
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8363
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dat maakt het verhaal wel even anders... Ik vroeg me al af waarom een radar in het donker een fiets niet zou herkennen.
Mogen ze gewoon een eigen auto pilot inbouwen in Amerika? Zijn daar geen regels voor? Mogen ze daar uberhaubt al autonoom rijden? Ik weet dat Tesla het wel doet dus het zal vast mogen maar vraag het me gewoon af.
Hoe is het met die vrouw afgelopen?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

de mevrouw is - helaas - niet meer

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19858
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

En daarom ben ik zo benieuwd naar het hoe en wat.
Een agent die al heel snel roept dat een bestuurder hier ook niets aan had kunnen doen is imo al apart.
De Amerikaanse raad van veilheid en transport doet nog onderzoek..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5108
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

OGA244 schreef: Ergo, een std Volvo was dit niet gebeurd
Ik was daar al een beetje bang voor en dan heeft Volvo wel een enorm risico genomen door de XC90's te leveren voor deze ontwikkeling
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”