Goed idee om een 440 te kopen?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
antiroest
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10.12.2017 - 00:18

Dag volvofanaten,

Nu mijn Volvo Amazon verkocht is moet er natuurlijk wel een nieuwe Volvo voor in de plaats komen. Ik heb een Volvo 440 GL op het oog die ongeveer 1000,- moet gaan kosten. Het betreft een model uit 1988 met 1.7 liter blok. Ik heb me redelijk ingelezen over de zwakke punten van deze auto. Voornamelijk de roest bij de wielkasten is een prominent probleem. Echter heb ik ook iets gehoord over de relatief zwakke versnellingsbakken van Renault. Moet ik me hierdoor laten weerhouden om een 440 te kopen? Of kan ik testjes doen om de conditie van de bak te achterhalen? Verder vroeg ik me af of jullie nog meer handige tips hebben.

Ik hoor graag van jullie
Laatst gewijzigd door antiroest op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

1988 is waarschijnlijk de 1.7 met carburateur. Als ik het me goed herinner, lang geleden zeg.

Ik zou naar een nieuwer model kijken met de 2.0 of 1.8.

2.0 alleen met groene pijlstok kopen.

prima wagentjes, ook de bakken zijn goed. Alles is van renault, dus motor, bak, onderstel ga zo maar door.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
antiroest
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10.12.2017 - 00:18

Poika schreef: 1988 is waarschijnlijk de 1.7 met carburateur. Als ik het me goed herinner, lang geleden zeg.

Ik zou naar een nieuwer model kijken met de 2.0 of 1.8.

2.0 alleen met groene pijlstok kopen.

prima wagentjes, ook de bakken zijn goed. Alles is van renault, dus motor, bak, onderstel ga zo maar door.
Heb je daar een specifieke reden voor? Deze auto ziet er namelijk wel echt goed uit en het phase 1 model vind ik mooier dan het phase 2 model. :P

--edit--

Het is inderdaad een 1.7 liter blok.
Laatst gewijzigd door antiroest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als je hem zo mooi vind en hij goed is, kopen natuurlijk.

Maar de injectie motoren zijn wat betrouwbaarder. Ook zitten de stoelen beter in de nieuwere modellen.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Het kan ook injectie zijn, zie je snel door de choke knop links van het stuur. Problemen met de handbakken zijn me niet bekend, zeker nie bij normaal gebruik. Beting is zgmaar comfortabel, zacht. Maar verder fijne auto hoor
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Gustaf Larson
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
Locatie: Arnhem

Ondergewaardeerde auto's. Alleen wielkastroest is een echt naar probleem. Verder redelijk probleemloze auto's volgens mij.
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
Gebruikersavatar
Leon_Steyns
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 08.01.2015 - 00:09

Ik heb er twee: beide 1.8i. De wielkastranden zijn inderdaad dramatisch (ook aan de binnenkant in de achterklep), evenals de dorpels. Bijna alle wagens die je op internet ziet komen waarschijnlijk de volgende APK niet meer door... Bij mijn Phase2 zijn de wielkastranden aan beide kanten vervangen en bij het lassen van de dorpels links en rechts is een schuin hoekje gemaakt zodat de modder er niet zo persistent in blijft hangen. Ook is alles zeer grondig in de Dinitrol gezet. De Phase1 staat in de stalling met nog harde wielkastranden, maar ook daar moeten de dorpels aangepakt worden.
Mijn Phase2 is overigens te koop (zie de rubriek), want was mijn daily driver tot de V70 kwam...
De handgeschakelde bakken worden door Volvo MT5 genoemd, maar zijn de Borg Warner JC5 of JB3 die Renault ook gebruikt oa voor de Clio en Megane. Volgens verschillende Renault-fora is de JB3 geen goede bak en de JC5 wel. Ik heb er geen problemen mee ondervonden, behalve dat er een idioot stukje plastic met één schroefje onder de bak zit waar de schakelstang de bak in gaat. Dat is er uiteraard bij elk exemplaar vanaf. Op menige sloop ben ik geweest om er eentje te zoeken, helaas tot nu toe zonder resultaat. De functie is slechts om het terugschakelen van 2 naar 1 soepeler te laten gaan, dus niks bijzonders. Maar toch... :sick:
Laatst gewijzigd door Leon_Steyns op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Greets, Leon.
_____________________________
Volvo 340 GL Variomatic B14.4S (1984)
Volvo 360 GLS RAI Special B200K (1985)
Volvo 340 GLE Millionaire #40/125 B172KD (1988)
Volvo 440 GL B18U (1993)
Volvo 440 B18U (1995)
Volvo 940 Estate Malmö D24TIC (1996)
Volvo V70 XC Comfort B5244T3 (2001)
Volvo 460 B16F (1992)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”