Sara schreef:
Ik heb nu een Volvo 940 2.3 Turbo automaat LPG G3 op het oog. Is van 1996. Heeft 596.000 gelopen (NAP). Inderdaad redblock moter. Ziet er op de fotoos goed uit. Als ik jullie reacties zo lees doe ik goed aan om voor een 940 te gaan. De ruimte is voor ons belangrijker dan de luxe. Ik zal zeker iemand meenemen. Erg leuk om zoveel reacties te krijgen. Bedankt dat jullie meedenken. Super. Daar ben ik erg mee geholpen.
Allereerst, leuk dat je enthousiast bent over de Volvo 900 serie!
Staar je niet blind op internet foto's, maar kruip in en onder de auto om er een goed en eerlijk beeld van te krijgen.
Een 940 is idd een hele fijne, robuuste auto die veel mishandeling aan kan. Maar.... alles kan kapot als er geen onderhoud aan gepleegd wordt. Kijk dus of er een aantoonbare onderhoudshistorie bij zit (wanneer zijn de vloeistoffen voor het laatste ververst (olie, remvloeistof, koelvloeistof, is de automaatbak olie nog mooi rood?) zijn de 3 riemen tijdig vervangen? , (distributieriem, riemen voor airco en dynamo), kleppen gesteld, remmerij, werking schokbrekers of nivomats, doen alle knopjes en functies het? (kachel, airco, stoelverwarming, achterwisser, centrale vergrendeling etc.). Indien dat allemaal een goed gevoel geeft: proefrit maken (stuurt, remt, versnelt de auto zonder bijgeluiden?), schakelt de automaat soepel op?, werkt de kickdown naar behoren? komt de turbo er goed in bij 2000 toeren (je voelt dan een duw in je rug) etc.
Een schadevrije 940 heeft vrijwel nooit roest aan de carrosserie: (onderkant) deuren, dorpels, motorkap, achterklep).Tref je er eentje met roest, zoek dan verder, er zijn er (nog)genoeg als wordt de spoeling dunner en trekken de prijzen aan.
Het voordeel vd hoge km-stand is dat bijna alle slijtage onderdelen waarschijnlijk al een keer aangepakt/vervangen zijn. Bij bijna 6 ton gelopen moet de cilinderkop al haast een keer vervangen zijn, omdat deze vaak (en zeker met lpg) gemiddeld na zo'n 3,5 ton uitgesteld zijn.
Vraag de verkoper daarna (wanneer, bij welke km-stand is de kop vervangen), dan heb jij die kosten niet meer. Vraag ook welk LPG G3 systeem er in zit bijv. Prins of Vialle?
Bij de eerste (Prins VSI) mag je de gastank gewoon leegrijden zonder schade te krijgen en dient er af en toe een gasfiltertje vervangen te worden (uit mijn hoofd om de 45.000 km, is tientjes werk).
Bij Vialle LPI mag je de tank niet leegtijden, omdat anders de intank gaspomp droogloopt (deze wordt mede gesmeerd door de lpg), dus op tijd lpg tanken of op benzine overschakelen. Deze Vialle in tank pompen willen wel eens kapot gaan, vraag of de pomp in de auto die jij op het oog hebt al ooit een andere intank pomp gekregen heeft. (ik verwacht het eigenlijk wel, gezien de km-stand). Check ook of de auto goed rijdt op benzine EN lpg en of het omschakelen soepel verloopt.
Tot slot is er veel kennis en kunde aanwezig bij de Volvo700vereniging (
https://volvo700vereniging.nl ), daar valt ook de Volvo 900 serie onder en bij de verenigingsadvertentie staan soms ook leuke auto's te koop. Lees je daar in en er gaat een wereld voor je open. Er staan ook aankooptips voor o.a. de Volvo 700/900 serie op onze site (even zoekfunctie gebruiken). Ga niet over 1 nacht ijs tijdens het zoeken, er staan er best wat te koop. Ga er gewoon een aantal bekijken/proefrijden. Ik heb voor de mijne een aantal maanden gezocht en er een stuk of 8 940's bekeken, totdat ik auto vond die in de basis naar mijn zin was.
Veel succes en mocht je t.z.t. besmet raken met het Volvovirus kun je altijd lid worden van deze Volvo700vereniging (dat biedt leuke voordelen met oa. activiteiten zoals sleuteldagen waar je op een aantal zaterdagen in de werkplaatsen van Volvo specialisten zelf aan je eigen auto op de brug mag sleutelen, tourritten en een paar keer per jaar een mooi magazine; de "Factor 700"). Als je zelf sleutelt is het onderhoud behoorlijk betaalbaar in vergelijking met moderne auto's. Er zijn veel specialisten en internetbedrijven die onderdelen aanbieden en als je een werkplaatshandboek aanschaft en het forum gebruikt dan is het goed zelf te leren. Daarnaast heb je met een 940 met 6 ton op lpg op de teller geen afschrijving meer, dus gaat daar geen geld aan verloren (afschrijving is de grootste kostenpost van nieuwe, moderne auto's). Het geld dat je daarmee bespaart kun je in onderhoud en brandstof van je 940 stoppen. En met goed onderhoud gaat zo'n 900 serie heeeeeeel lang mee (de jongste exemplaren worden dit jaar 20 jaar oud, de oudste 28 jaar). Daarmee is de duurzaamheid van de 900 serie dus ook goed voor het milieu!
Succes!