Mag 't een pietsie dikker zijn

Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Al geïnformeerd bij je dealer hoe dergelijke procedures verlopen?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V60-stuurder
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 12.10.2017 - 11:18

Nope, ik heb heel goede ervaringen met de dealer waar ik de m'n eerste Volvo heb gekocht. Dat was in de buurt van Hogeveen. Die in mijn woonplaats (omgeving Utrecht) ben ik 1x voor onderhoud geweest, en daarna nooit weer.
Nu met de huidige Volvo ben ik in gelderland geweest. Ik was daar geweest voor informatie en werd erg prettig geholpen dus motivatie voor de eerste beurt. Alleen bij het onderhoud werd gezegd dat de auto was gewassen. De binnenkant was idd gestofzuigd maar de buitenkant was niet gedaan :-( En ook een vraag voor terugkoppeling is nog steeds niet beantwoord dus weer :-( :-(
Geef de hoop op de dealer een beetje op. Hogeveen is voor onderhoud wat ver weg. Voor alsnog mijn hoop gevestigd op het forum, heeft me al bij meer dingen geholpen :-)

Mvg
Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

V60-stuurder schreef: Beste allemaal,

ik hoor steeds weer de balansasmodule voorbij komen, voor mij een punt van zorg. Mijn T3 van mei vorig jaar schijnt ook zo'n ding te hebben (vea 2.0l benzine dus) maar ik rijd lang niet zoveel kilometers, teller staat nu op ongeveer 27000km.
Bij welke stand van de teller treed het verschijnsel op? En scheelt dat nog van benzine naar diesel?
En dan de modificatie: Ik begrijp dat het een foutje (?) is van Volvo. Hoe zit het dan met de kosten die gemaakt worden? Betaald de rijder het onderdeel, of misschien het arbeidsloon, of (liever niet) allebei, of (liever wel) betaald Volvo alles?? Krijg je als eigenaar een oproep van Volvo nederland, of misschien van de dealer? Is er iemand die hiermee bekend is?????
Zoals u ziet veel vragen, een krachtkuurtje (volvotune) wordt zwaar overwogen maar durf ik niet aan zolang die module voor problemen kan zorgen. Het zal je gebeuren dat ik inderdaad 'last' krijg en Volvo zegt: Had je 'em maar niet moeten langs de tuning moeten sturen :-(

Mvg
Nico
Hi Nico, ik wil niet op de stoel van de moderator gaan zitten maar het balansasverhaal ben ik gestart in [link=viewtopic.php?t=80259]dit topic[/link] met wat onhandige titel :-).
Misschien handig om de vraag hier even uiteen te zetten zodat toekomstige bezoekers de info op een plek kunnen vinden. In dit topic staat ook dat er een revisie komt, maar meer dan dat is ook niet bekend.

Er zijn meerdere forummers die op het onderdeel wachten. Zodra we weten wanneer dit onderdeel beschikbaar komt zal ik in ieder geval het topic up to date houden voor wat betreft prijs en eventuele coulanceregelingen.

In een notendop komt het erop neer dat het alleen bij de bi-turbo's gemonteerd is en bij een beperkt aantal auto's voorkomt. Het geluid is duidelijk hoorbaar. > Hoor je het niet, is er niets aan de hand :-)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

V60-stuurder schreef: Nope, ik heb heel goede ervaringen met de dealer waar ik de m'n eerste Volvo heb gekocht. Dat was in de buurt van Hogeveen. Die in mijn woonplaats (omgeving Utrecht) ben ik 1x voor onderhoud geweest, en daarna nooit weer.
Nu met de huidige Volvo ben ik in gelderland geweest. Ik was daar geweest voor informatie en werd erg prettig geholpen dus motivatie voor de eerste beurt. Alleen bij het onderhoud werd gezegd dat de auto was gewassen. De binnenkant was idd gestofzuigd maar de buitenkant was niet gedaan :-( En ook een vraag voor terugkoppeling is nog steeds niet beantwoord dus weer :-( :-(
Geef de hoop op de dealer een beetje op. Hogeveen is voor onderhoud wat ver weg. Voor alsnog mijn hoop gevestigd op het forum, heeft me al bij meer dingen geholpen :-)

Mvg
Nico
Indien je in omgeving Utrecht woont, zou je eens bij Volvo dealer Reede in Amerongen kunnen langsgaan. Zeer goede ervaringen aldaar.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Bert P
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
Locatie: Westervoort

Op 21-11 melde ik in dit topic, bij de Volvo Dealer te Zevenaar te zijn geweest. Na geen lekkages aan de buitenzijde van het blok te hebben geconstateerd, werd voorgesteld om tegen betaling van € 588,00 een camera-inspectie van het inwendige blok uit te voeren. Voorstel afgewezen. Ben vervolgens naar Volvoservice te Elst getogen. Binnen een minuut had men daar de oorzaak van het plotselinge olieverbruik vastgesteld door de bodemplaat te demonteren. Deze bleek verzadigd met motorolie. De boosdoener? De turboslangaansluiting op de carterventilatie.
Problem solved.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Lag er dan geen plasje olie op de oprit Bert?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Bert P schreef: Op 21-11 melde ik in dit topic, bij de Volvo Dealer te Zevenaar te zijn geweest. Na geen lekkages aan de buitenzijde van het blok te hebben geconstateerd, werd voorgesteld om tegen betaling van € 588,00 een camera-inspectie van het inwendige blok uit te voeren. Voorstel afgewezen. Ben vervolgens naar Volvoservice te Elst getogen. Binnen een minuut had men daar de oorzaak van het plotselinge olieverbruik vastgesteld door de bodemplaat te demonteren. Deze bleek verzadigd met motorolie. De boosdoener? De turboslangaansluiting op de carterventilatie.
Problem solved.
Dan vraag je je toch af waarom een dealer je bijna 600 in rekening wil brengen zonder dat ze ook maar even de bodemplaat eraf hebben gehaald. Dat is gewoon lomp. Gelukkig weten ze daar in Elst wel raad mee :D
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dan dat je gewoon de verkeerde persoon te pakken hebt gehad bij die dealer. Uitwendige lekkage intern onderzoeken? Maar om daar nu gelijk elke dealer mee over een kam te scheren gaat mij persoonlijk te ver. Mooi dat het opgelost is overigens.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

@360Degreez ik weet niet of jij de Volvo nog in jou bezit hebt, mocht dit zo zijn hoe zijn, hoe is het olie verbruik nu.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Speedyace schreef: @360Degreez ik weet niet of jij de Volvo nog in jou bezit hebt, mocht dit zo zijn hoe zijn, hoe is het olie verbruik nu.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd.
Nee helaas, ik heb de auto afgelopen winter ingeruild op een D6 met de oude vijfpitter. De VEA liep mooier maar ik heb gevoelsmatig nog geen druppel olie verbruikt :-)
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Helaas, ik was namelijk wel benieuwd of het beter was geworden met de dikkere andere olie.
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

360Degreez schreef: 02.01.2018 - 16:52
edraket schreef: 360 degrees, welke olie is er nu precies in gegaan bij jouw auto? Heb je een exact type? Ben wel benieuwd namelijk.
Ouch.. en onder het mom "Beter laat dan nooit" hier een foto vanuit welk vaatje ik getapt heb ;-)

Afbeelding
Om maar een oude foto te pakken.... Ik kan deze olie soort niet meer vinden. Bestaat deze nog? Of zijn er al betere soorten gevonden?
Zoals deze:
Volvolof schreef: 02.01.2018 - 19:23 Een C3 olie is behoorlijk wat dikker. Ik ben benieuwd wat je olieverbruik nu is. Toch zou ik als je de 0W20 te dun vindt, eerder naar een 0W30 C2 olie gaan. Die kan je als de low-saps opvolger van de A5/B5 beschouwen.
Dan is het verschil niet zo groot met de voorgeschreven olie.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Mocht iemand dus iets weten, ik heb zelf bij mijn vaste garage deze mee gekregen:

Code: Selecteer alles

Q8 Formula Ultra V
0W-20
Very high performance - improves fuel economy
synthetic motor oil
ACEA C5; Volvo VCC RBS0-2AE
5411035290901
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ok ik ben de weg kwijt: mijn Vea gebruikt ongeveer een half litertje per 10k kilometer en ik had de stille hoop dat ie het tot dinsdag als ie voor een beurt moet uit zou houden, maar op de terugweg van vakantie begon ie toch te piepen (21k gelopen sinds de vorige beurt) dat ie wat olie luste. Volgens het kaartje van de dealer en het boekje in de auto moet er 0w20 in. Maar jullie raden het al, onderweg geen 0w20 te krijgen wel 0w30: ik de dealer bellen en die gaven al direct aan dat mag er ook in. Bij thuiskomst nog eens digitaal door het boekje gelopen van mijn modeljaar en daarin staat 0w30: ik ben de weg kwijt en kom graag dinsdag goed beslagen ten ijs: wat raden de deskundigen hier aan om erin te gooien (motor heeft 150k gelopen)?
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Was gisteren voor een automaatflush bij de Volvo-specialist en tijdens het spoelen hadden we het over de olie in de C70 D3 (de 5-cilinder). Ik gebruik zelf altijd de voorgeschreven 0W30, maar hij gebruikt daarvoor in ons klimaat liever de iets dikkere 5W40. De "0" is eigenlijk voor erg koude klimaten en de "30" is o.a. ook gekozen i.v.m. emissies. Een iets dikkere "40" zou iets meer weerstand (en emissies) geven, maar wel beter smeren bij hogere temperaturen. Voor de VEA-blokken, die soms wel wat olie lusten en koud nogal rauw kunnen lopen (ook als het geen diesel is) gebruikte hij ook de iets dikkere 0W30 i.p.v. de voorgeschreven 0W20. Een 0W30 lijkt me dan ook geen probleem.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Inmiddels zit er een 5w30 in, dat deden ze min of meer standaard bij Serva Nijkerk, toen ik het woord olie in de mond nam zei de monteur gelijk, zullen we maar 5w30 doen? Dat was voor mij voldoende. En het kan aan mij liggen, maar hij klinkt een beetje minder rauw.
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb een D5 die 0W20 zou moeten hebben, in 2020 een ritje naar Freiburg gemaakt met fietsen op de trekhaak.
Na 800km vroeg hij om een liter olie, bijgevuld bij de Volvodealer met de mededeling dat het normaal was dat deze motoren olie verbruiken.
Vorig jaar een trip Zuid Frankrijk gedaan en met Freiburg in het achterhoofd een liter Total 0W20 meegenomen, op de terugweg in Trier vroeg de auto een liter en dus bijgevuld.
Vanwege de verhalen over olieschraapveren en het feit dat ik deze auto nog lang niet zat ben heb ik hem afgelopen jaar een airintake cleaning gegeven en is de EGR "geholpen".
Bij deze werkzaamheden is ook de olie vervangen en er is 5W30 voor terug gekomen.
Afgelopen zomer met 1700kg caravan wederom naar zuid Frankrijk gegaan, de hele weg in de 6e versnelling gereden met 2400rpm wat 100km/u doet.
Bij klimmen een versnelling terug met dezelfde snelheid en dan draait het blok 2900rpm, met de vorige ritjes in het achterhoofd 2 liter Castrol 0W20 meegenomen.
Het blok vraagt nergens om, verbruikt geen olie en loopt, draait en trekt als een tierelier.
Heb het vermoeden dat die 0W20 is gekozen om zo min mogelijk frictie te krijgen waardoor het verbruik en dus het milieu gespaart word, die 0W20 is zo dun dat hij direct opwarmt en weinig interne frictie heeft.
Die Castrol 0W20 staan nog onaangeroerd in de garage.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Je had beter 5w30 mee kunnen nemen, want dat zit er nu in blijkbaar. Maar iig mooi dat je blok opgehouden is met zuipen, ik ga het de komende tijd zien.
V60 d3 gt r-design (facelift)
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Ik zal het gaan zien met de big trip op de agenda. Heb je de specs natuurlijk wel gelijk gehouden bij de 5w30 neem ik aan.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die 5w30 is er bij Dennis ingekomen die ook de airintake heeft gereinigd.
Ik zag een fles Kroon voorbij komen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”