Mag 't een pietsie dikker zijn

Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nee doe niets in de olie, gewoon een bovenmatige belangstelling voor alles wat met techniek te maken heeft. Zeker niet alleen van internet, ben ook werktuigbouwkundig ingenieur. Tuurlijk heeft de ontwikkeling van de olie een enorme ontwikkeling doorgemaakt, maar de basis blijft altijd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Bert P
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
Locatie: Westervoort

Nu een jaar verder, 360Degreez, met welke km-interval heb je moeten aanvullen, sinds je 'm met 5W30 gesmeerd hebt?
Laatst gewijzigd door Bert P op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ja, ben benieuwd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik heb altijd VW gereden met een 2.0TDI blok en hier werd altijd 5w30 ingegooid en het verversen heb ik toen van 30000km naar 15000km gezet. Puur om de zelfde reden als de D4 perikelen.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Bert P schreef: Nu een jaar verder, 360Degreez, met welke km-interval heb je moeten aanvullen, sinds je 'm met 5W30 gesmeerd hebt?
11-11-2017 |192904km | Olie vervangen
26-06-2018 |203676km | 0,5 Liter bijgevuld
17-11-2017 |212246km | - Lampje 0,5l bijvullen (de volgende dag was deze weer uit)

Dus gemiddeld 0,5l gebruikt per 10.000km met daarin een rit naar Zuid Frankrijk met caravan ;-)
Bert P
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
Locatie: Westervoort

Dat scheelt een bok op een slorrel. In juni dit jaar kreeg ik een schermmelding tijdens verblijf in Vallon Pont d'Arc. De garagist heeft de olie besteld bij de Volvo dealer in Valence. ( € 43,00 voor een litertje)
Mijn Volvodealer Harrie Arendsen in Zevenaar, stelde voor dat ik binnenkort even langskom voor een inwendig onderzoek (a raison € 588,00) om de oorzaak van het toegenomen verbruik te kunnen ontdekken.
En dan ? Constateren dat het verbruik nog ruim binnen de marges ligt en iets met kluitjes en riet?
Ik ben erg geïnspireerd door dit topic om de olie te vervangen door 5W30 c3 low saps.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Bert P schreef: Dat scheelt een bok op een slorrel. In juni dit jaar kreeg ik een schermmelding tijdens verblijf in Vallon Pont d'Arc. De garagist heeft de olie besteld bij de Volvo dealer in Valence. ( € 43,00 voor een litertje)
Mijn Volvodealer Harrie Arendsen in Zevenaar, stelde voor dat ik binnenkort even langskom voor een inwendig onderzoek (a raison € 588,00) om de oorzaak van het toegenomen verbruik te kunnen ontdekken.
En dan ? Constateren dat het verbruik nog ruim binnen de marges ligt en iets met kluitjes en riet?
Ik ben erg geïnspireerd door dit topic om de olie te vervangen door 5W30 c3 low saps.
Ik kan nog geen negatieve effecten ontdekken :-)
In Q1 volgend jaar, in afwachting van een [link=viewtopic.php?t=80259]modificatie op de balansasmodule[/link], ga ik ook een beurt uitvoeren en zal ik de oude olie even bekijken en testen met zo'n [link=http://www.oliehandel.nl/product/motorc ... test-85527]olietest[/link] om te kijken of daar nog iets geks uit komt.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Weet niet of een oliemonster zin heeft met een balansas die lawaai begint te maken. Er zal hoe dan ook schade aan de lagers of tandwielen zijn, en dat is te zien aan het oliemonster. Houd daar wel rekening mee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Bert P
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
Locatie: Westervoort

Had je problemen met de balansassen door de 0W20?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

edraket schreef: Weet niet of een oliemonster zin heeft met een balansas die lawaai begint te maken. Er zal hoe dan ook schade aan de lagers of tandwielen zijn, en dat is te zien aan het oliemonster. Houd daar wel rekening mee.
Dat testpapiertje meet als het goed is de chemische samenstelling, ik weet niet of metaalafzetting hierop van invloed is.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Bert P schreef: Had je problemen met de balansassen door de 0W20?
Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.

Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
Bert P
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
Locatie: Westervoort

Het zou dus niet onverstandig zijn om die € 588,00 te offeren aan een motoronderzoek
Laatst gewijzigd door Bert P op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Bert P schreef: Het zou dus niet onverstandig zijn om die € 588,00 te offeren aan een motoronderzoek
De issues met de balansassen zijn duidelijk hoorbaar en veroorzaken bij een defect geen extra olieverbruik.
Alleen hiervoor een motoronderzoek laten uitvoeren lijkt me wat overkill, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Bert P
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2018 - 12:43
Locatie: Westervoort

Je verwoordt mijn gedachten aangaande dat onderzoek.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

360Degreez schreef:
Bert P schreef: Had je problemen met de balansassen door de 0W20?
Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.

Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
Misschien een domme vraag, maar wordt de balansasmodule inwendig niet gesmeerd door de motorolie?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

V50nuV60 schreef:
360Degreez schreef:
Bert P schreef: Had je problemen met de balansassen door de 0W20?
Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.

Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
Misschien een domme vraag, maar wordt de balansasmodule inwendig niet gesmeerd door de motorolie?
Domme vragen bestaan niet. En ja, klopt inderdaad. Sterker nog, de module hangt in het carter :-)
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

360Degreez schreef:
V50nuV60 schreef:
360Degreez schreef: Nee, het is een ontwerpfout in de balansasmodule zelf. Volvo doet er een modificatie op om de "verkeerde slijtage" te voorkomen.
Uit mijn hoofd is het een minimale afwijking aan de uitlijning van de vertanding die ervoor zorgt dat de vertanding verkeerd slijt en daardoor het gierende geluid veroorzaakt.

Alle BiTurbo VEA blokken hebben deze balansasmodule, dus de kans is aanwezig dat jouw auto dit probleem vroeg of laat ook krijgt.
Als [link=viewtopic.php?t=80259]het topic[/link] bekijkt kan je de video's bekijken met voorbeelden van hoe het klinkt.
Misschien een domme vraag, maar wordt de balansasmodule inwendig niet gesmeerd door de motorolie?
Domme vragen bestaan niet. En ja, klopt inderdaad. Sterker nog, de module hangt in het carter :-)
En zou het voor die balansmodule uitmaken dat de olie van jou wat dikker is?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

V50nuV60 schreef: En zou het voor die balansmodule uitmaken dat de olie van jou wat dikker is?
Het klinkt complex, maar is een heel eenvoudig mechaniek wat volgens mij niet te veel last zou kunnen hebben van een iets andere viscositeit.
Daarbij doet Volvo een modificatie op het onderdeel. Dit houdt in dat het bij normaal onderhoud (dus met de voorgeschreven olie) niet naar wens functioneert.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

360Degreez schreef:
V50nuV60 schreef: En zou het voor die balansmodule uitmaken dat de olie van jou wat dikker is?
Het klinkt complex, maar is een heel eenvoudig mechaniek wat volgens mij niet te veel last zou kunnen hebben van een iets andere viscositeit.
Daarbij doet Volvo een modificatie op het onderdeel. Dit houdt in dat het bij normaal onderhoud (dus met de voorgeschreven olie) niet naar wens functioneert.
Hopen dat het onderdeel betaalbaar is, montage zal meevallen denk ik, misschien wel zelf te doen op een brug tijdens de oliewissel. We horen het wel hoe het afloopt!
Gebruikersavatar
V60-stuurder
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 12.10.2017 - 11:18

Beste allemaal,

ik hoor steeds weer de balansasmodule voorbij komen, voor mij een punt van zorg. Mijn T3 van mei vorig jaar schijnt ook zo'n ding te hebben (vea 2.0l benzine dus) maar ik rijd lang niet zoveel kilometers, teller staat nu op ongeveer 27000km.
Bij welke stand van de teller treed het verschijnsel op? En scheelt dat nog van benzine naar diesel?
En dan de modificatie: Ik begrijp dat het een foutje (?) is van Volvo. Hoe zit het dan met de kosten die gemaakt worden? Betaald de rijder het onderdeel, of misschien het arbeidsloon, of (liever niet) allebei, of (liever wel) betaald Volvo alles?? Krijg je als eigenaar een oproep van Volvo nederland, of misschien van de dealer? Is er iemand die hiermee bekend is?????
Zoals u ziet veel vragen, een krachtkuurtje (volvotune) wordt zwaar overwogen maar durf ik niet aan zolang die module voor problemen kan zorgen. Het zal je gebeuren dat ik inderdaad 'last' krijg en Volvo zegt: Had je 'em maar niet moeten langs de tuning moeten sturen :-(

Mvg
Nico
V60 Nordic+ Sport (R-Design) T3 Bursting Blue Metalic
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”