Mag 't een pietsie dikker zijn

Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Beste forummers,

Dit weekend ga ik een gepland tussenbeurtje uitvoeren aan de VEA D4. Ik twijfel wat over de olie.

De afgelopen ~12.000km heb ik namelijk twee keer een halve liter moeten bijvullen met 5w20 omdat ik (op vakantie) nergens de 0w20 kon vinden.
Een liter op 12.000km vind ik veel. Mijn vorige Volvo's (2.0D PSA) heb ik nooit hoeven bij te vullen tussen de beurten. Alleen verversen.

Volvo giet 'm standaard vol met Castrol 0w20 en dat brengt de motor weliswaar snel op temperatuur en zorgt voor de minste weerstand. Maar zorgt deze dunne olie ook voor het extra verbruik?
Is het een optie een iets dikkere variant te gebruiken met minder olieverbruik als resultaat? Of heeft dat andere nadelige resultaten?

En ben ik bij 0w20 aangewezen op Castrol? Ik ben heel erg fan van Kendall olie. Deze bieden ook 0w20 olie.

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

In deze motoren wordt voor de Amerikaanse markt 0W 30 olie voorgeschreven met A5 specificatie. Dat is dus exact het zelfde blok als wij hier gebruiken maar blijkbaar zijn er voor de Amerikaanse markt andere eisen. Het kan dus zomaar en ik zou proberen 0W 30 olie te gebruiken en kijken hoe het verbruik is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Het merk lijkt me sowieso geen probleem. De voorgeschreven soort zou ik niet van afwijken. Maar als het klopt wat Edraket zegt....
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

edraket schreef: In deze motoren wordt voor de Amerikaanse markt 0W 30 olie voorgeschreven met A5 specificatie. Dat is dus exact het zelfde blok als wij hier gebruiken maar blijkbaar zijn er voor de Amerikaanse markt andere eisen. Het kan dus zomaar en ik zou proberen 0W 30 olie te gebruiken en kijken hoe het verbruik is.
Dank Ed! Ik gooi hem ook nog even in de groep bij mijn garagehouder/maatje en met zijn fiat gaat er lekker 0w30 Kendall in ;-)
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Carfreak schreef: Het merk lijkt me sowieso geen probleem. De voorgeschreven soort zou ik niet van afwijken. Maar als het klopt wat Edraket zegt....
Ed heeft wel de reputatie het veelal bij het rechte eind te hebben ;-)
En zo niet, lepel ik 's nachts stiekem de vijfpitter uit zijn vooronder. Die extra cilinder en paarden zijn geen straf.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Verkoopt Volvo diesels op de amerikaanse markt ?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Moet toch onder voorbehoud terugkomen op mijn statement. Ik weet namelijk zeker dat in USA de 0W-20 olie niet gebruikt mag worden omdat olie niet voorgeschreven mag worden indien het niet vrij verkrijgbaar is op de markt (monopoly positie enzo):
[url=Moet toch onder voorbehoud terugkomen op mijn statement. Ik weet namelijk zeker dat in USA de 0W-20 olie niet gebruikt mag worden omdat olie niet voorgeschreven mag worden indien het niet vrij verkrijgbaar is op de markt (monopoly positie enzo): http://forums.swedespeed.com/showthread ... motor-oil-([/url]

Dit geld zoals Niels terecht aangeeft alleen voor de benzine varianten, aangezien de diesels niet verkrijgbaar zijn in de USA. Laat nu de diesel in essentie hetzelfde blok zijn als de benzine variant. Je zou de conclusie kunnen trekken dat je deze olie daarom ook in de diesel kunt gebruiken. Ik zou er toch terughoudend mee zijn. Het blok is op delen zeker anders geconstrueerd, en ik zou mijn handen er niet voor in het vuur durven steken of de olie te gebruiken is in de VEA diesel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Nog een nuancering op het olieverbruik. Even zitten graven in de krochten van de Volvo documentatie. Omwille van reductie van wrijving zijn er zuigerveren gebruikt met een lagere veerkracht. Hierdoor kan het verbruik ietsje hoger zijn dan bij voorgaande motoren:
"The friction of the piston system for all engines was reduced substantially through a 50% ring tangentially reduction together with a Physical Vapour Deposition-coating on the top ring and new honing specifications"

Verder nog over de verschillen van het diesel en benzine oliesysteem:
The oil system is identical for all VEA engines. The oil pump is fully variable and the oil pressure is controlled by a solenoid actuator.....
The low viscosity - 0W-20 - and low ash lubrication oil is specifically designed to meet the VEA needs. It contributes to a significant friction reduction and a compact exhaust gas after-treatment system.


Dat laatste lees ik als een ontwerp eis waarbij brandstof besparing een belangrijk item is geweest. Denk dat een 0W-30 olie ook prima functioneert, alleen voldoet de motor dan niet meer aan de opgaven van het brandstof verbruik.
Als ik jou was zou ik een ander merk olie proberen volgens de 0W20 specs. Wellicht dat je dan een lager verbruik hebt dan met de huidige olie.
De Castrol is nogal dunne olie, ook voor een 0W-20. Valvoline Synpower FE 0W-20 is een stukje dikker, en geeft waarschijnlijk een lager olieverbruik. Zelfde geldt voor de TOTAL QUARTZ 9000 V-Drive 0W-20. De Shell of Elf zou ik niet doen, die is nog dunner.

Denk dat de Total de meest betaalbare variant is, met 8 euro per liter is het prima betaalbaar.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

edraket schreef: Nog een nuancering op het olieverbruik. Even zitten graven in de krochten van de Volvo documentatie. Omwille van reductie van wrijving zijn er zuigerveren gebruikt met een lagere veerkracht. Hierdoor kan het verbruik ietsje hoger zijn dan bij voorgaande motoren:
"The friction of the piston system for all engines was reduced substantially through a 50% ring tangentially reduction together with a Physical Vapour Deposition-coating on the top ring and new honing specifications"

Verder nog over de verschillen van het diesel en benzine oliesysteem:
The oil system is identical for all VEA engines. The oil pump is fully variable and the oil pressure is controlled by a solenoid actuator.....
The low viscosity - 0W-20 - and low ash lubrication oil is specifically designed to meet the VEA needs. It contributes to a significant friction reduction and a compact exhaust gas after-treatment system.


Dat laatste lees ik als een ontwerp eis waarbij brandstof besparing een belangrijk item is geweest. Denk dat een 0W-30 olie ook prima functioneert, alleen voldoet de motor dan niet meer aan de opgaven van het brandstof verbruik.
Als ik jou was zou ik een ander merk olie proberen volgens de 0W20 specs. Wellicht dat je dan een lager verbruik hebt dan met de huidige olie.
De Castrol is nogal dunne olie, ook voor een 0W-20. Valvoline Synpower FE 0W-20 is een stukje dikker, en geeft waarschijnlijk een lager olieverbruik. Zelfde geldt voor de TOTAL QUARTZ 9000 V-Drive 0W-20. De Shell of Elf zou ik niet doen, die is nog dunner.

Denk dat de Total de meest betaalbare variant is, met 8 euro per liter is het prima betaalbaar.
Dank voor je uitzoekwerk, info en advies Ed, 0W20 it is! :-) Aparte ontwerpkeuze moet ik zeggen. Als eindgebruiker verkies ik een marginaal hoger brandstof verbruik boven elke 12.000 kilometer een foutmelding op het dashboard dat het oliepijl te laag is.

Overigens moet ik zeggen dat, ondanks al die brandstofbesparende maatregelen, de D4 écht niet zuiniger is dan de 2.0D in de PH1 V50 die ik hiervoor had. Al moet ik bekennen dat daar geen roetfilter onder zat en de EGR was dichtgezet. Bij de V60 zal het deels komen door de automaat en het (potentiële) vermogen van de motor, maar alleen in de eco+ mode, bergafwaarts, spiegels ingeklapt en zonder tegenwind kom ik in de buurt van wat de V50 ooit deed bij rustig snelwegverkeer ;-)

Het zijn portemonnee-technisch gezien geen grote verschillen, maar toch had ik met de introductie van de VEA motoren stiekem wat meer winst verwacht.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

360Degreez schreef:
edraket schreef: Nog een nuancering op het olieverbruik. Even zitten graven in de krochten van de Volvo documentatie. Omwille van reductie van wrijving zijn er zuigerveren gebruikt met een lagere veerkracht. Hierdoor kan het verbruik ietsje hoger zijn dan bij voorgaande motoren:
"The friction of the piston system for all engines was reduced substantially through a 50% ring tangentially reduction together with a Physical Vapour Deposition-coating on the top ring and new honing specifications"

Verder nog over de verschillen van het diesel en benzine oliesysteem:
The oil system is identical for all VEA engines. The oil pump is fully variable and the oil pressure is controlled by a solenoid actuator.....
The low viscosity - 0W-20 - and low ash lubrication oil is specifically designed to meet the VEA needs. It contributes to a significant friction reduction and a compact exhaust gas after-treatment system.


Dat laatste lees ik als een ontwerp eis waarbij brandstof besparing een belangrijk item is geweest. Denk dat een 0W-30 olie ook prima functioneert, alleen voldoet de motor dan niet meer aan de opgaven van het brandstof verbruik.
Als ik jou was zou ik een ander merk olie proberen volgens de 0W20 specs. Wellicht dat je dan een lager verbruik hebt dan met de huidige olie.
De Castrol is nogal dunne olie, ook voor een 0W-20. Valvoline Synpower FE 0W-20 is een stukje dikker, en geeft waarschijnlijk een lager olieverbruik. Zelfde geldt voor de TOTAL QUARTZ 9000 V-Drive 0W-20. De Shell of Elf zou ik niet doen, die is nog dunner.

Denk dat de Total de meest betaalbare variant is, met 8 euro per liter is het prima betaalbaar.
Dank voor je uitzoekwerk, info en advies Ed, 0W20 it is! :-) Aparte ontwerpkeuze moet ik zeggen. Als eindgebruiker verkies ik een marginaal hoger brandstof verbruik boven elke 12.000 kilometer een foutmelding op het dashboard dat het oliepijl te laag is.

Overigens moet ik zeggen dat, ondanks al die brandstofbesparende maatregelen, de D4 écht niet zuiniger is dan de 2.0D in de PH1 V50 die ik hiervoor had. Al moet ik bekennen dat daar geen roetfilter onder zat en de EGR was dichtgezet. Bij de V60 zal het deels komen door de automaat en het (potentiële) vermogen van de motor, maar alleen in de eco+ mode, bergafwaarts, spiegels ingeklapt en zonder tegenwind kom ik in de buurt van wat de V50 ooit deed bij rustig snelwegverkeer ;-)

Het zijn portemonnee-technisch gezien geen grote verschillen, maar toch had ik met de introductie van de VEA motoren stiekem wat meer winst verwacht.
+1
Ik zit nu op 7.1/100km met veel verschillend verkeer.
Regelmatig rustig op de cruise met 125 km/u, soms wat harder(150/170) maar ik had gedacht dat het zuiniger zou zijn.
Nu het wat kouder word zie ik het verbruik ook wat stijgen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik doe met mijn D5 215 pk geartronic precies 1:17 (5,88) aan de pomp. Moet wel zeggen dat is heel vaak over de A2 tussen Adam en Utrecht met 107 op de cruise control voortsukkel.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

360Degreez schreef:
Carfreak schreef: Het merk lijkt me sowieso geen probleem. De voorgeschreven soort zou ik niet van afwijken. Maar als het klopt wat Edraket zegt....
Ed heeft wel de reputatie het veelal bij het rechte eind te hebben ;-)
En zo niet, lepel ik 's nachts stiekem de vijfpitter uit zijn vooronder. Die extra cilinder en paarden zijn geen straf.
Heel klein smetje nu :D ;-)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Carfreak schreef:
360Degreez schreef:
Carfreak schreef: Het merk lijkt me sowieso geen probleem. De voorgeschreven soort zou ik niet van afwijken. Maar als het klopt wat Edraket zegt....
Ed heeft wel de reputatie het veelal bij het rechte eind te hebben ;-)
En zo niet, lepel ik 's nachts stiekem de vijfpitter uit zijn vooronder. Die extra cilinder en paarden zijn geen straf.
Heel klein smetje nu :D ;-)
Met als nuance dat ik het zelf recht heb gezet :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

touché :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvolof
3rd Gear member
Berichten: 319
Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
Locatie: Best

Zeker geen A5/B5 olie gebruiken in een VEA diesel.
Zoals aangegeven is een low ash olie nodig voor het compacte roetfilter
A5/B5 is geen low ash. Je krijgt dan eerder problemen het het roetfilter. Een ACEA 0W30 C2 olie zou ik nog wel aandurven als een keer geen Volvo spec olie te krijgen is.
Of een ACEA 0w20 C5 olie. De nieuwe C5 spec lijkt wel veel op de Volvo spec, maar ook die is nog niet ruim verkrijgbaar.
Bij voorkeur toch gewoon vasthouden aan de Volvo specificatie.

In de USA is een A5/B5 olie juist wel geschikt in de benzinemodellen ivm het hogere zwavelgehalte in de brandstof.
Die ash schijnt de nadelige effecten van de zwavel op de olie te neutraliseren.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Poeh, zo zie je maar. Iets later dan gepland vandaag dan toch de beurt uitgevoerd.

De garagehouder heeft begin deze week zijn kennis bij Kendall gebeld en het een en ander nagevraagd over de te gebruiken olie. De man is daar analist en rijdt zelf toevallig ook een D4 VEA ;-)

In een notendop was zijn betoog dat Volvo's keuze voor 0w20 puur verbruikstechnisch is in verband met het 14% bijtellingstarief. Motortechnisch gezien is er geen enkel bezwaar om voor een iets dikkere olie te gaan. Sterker nog; uit communicatie met de importeur was gebleken dat te dunne olie zelfs voor extra slijtage zou zorgen. Hij heeft aangeraden om er een specifiek type laagzwavel (Je hebt gelijk Volvolof :-) ) 5w30 in te doen.

Hier is dan ook een vat van besteld en vanmorgen zijn de eerste 5 liter in de V60 gegaan.

Afbeelding

Bij het aftappen van de olie voelde deze dun en wat schraal aan. Na het vullen de motor even laten lopen en na het (digitaal...) pijlen leek 5 liter precies voldoende.

Afbeelding

De eerste indruk is goed. Het kan psychisch zijn maar de (koude) motor lijkt daadwerkelijk stiller te lopen.

Komende week eens kijken wat het doet qua verbruik en geluid!

BTW.. Welke krankzinnige totaalidioot heeft de plaats van het interieurfilter verzonnen?! Uiteindelijk heb ik het complet dashboardkastje mogen demonteren plus een zekeringhouder. En nog was het rommelen om het nieuwe filter erin te krijgen. Het oude filter was zo pikzwart dat ik denk dat zelfs de dealer de moeite niet genomen heeft om deze te vervangen. Prutsers.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat is er mis met een a5 b5 motorolie voor dit type?

Word zowel bij kroon als mpm voorgeschreven.

5w30 zegt niks de dopes acea zijn veel belangrijker.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De A5 olie is geen low saps (Sulphated Ash, Phosphor and Sulfur, ofwel as, fosfor en zwavel). Die producten zijn schadelijk voor het roetfilter en zorgen ervoor dat het filter dicht slipt na verloop van tijd. De VEA heeft een roetfilter wat dichter is dan de oudere motoren en ook eerder dicht slipt. VAndaar dat daar alleen een low saps olie in mag worden gebruikt.

Olie is een heel lastige materie geworden. De A5 bijvoorbeeld heeft lichtloop eigenschappen met lage HTHS (high temp high sheer) waarden. Dat houdt in dat de weerstand bij hoge temperaturen laag is, maar dat betekent ook dat de olie minder weerstand heeft voor het doorbreken van de oliefilm. Met andere woorden, deze olie bespaart brandstof maar beschermt de motor ook minder goed. Dus de olie fabrikanten moeten bij een A5 olie voldoen aan de HTHS waarden, maar willen natuurlijk ook de motor goed beschermen. Ook de milieu eisen die worden gesteld aan een olie gaat ten koste van de levensduur van de motor en zorgt hoe dan ook voor meer slijtage en een sneller afgeschreven motor.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Toch apart dat zulke grote partijen ze dan wel voorschrijven? Kan ik dus op hun advies niet vertrouwen?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bedoel je een A5 voorschrijven voor de VEA? Kan me dat niet voorstellen, maar wellicht bedoel je wat anders.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”