S40 1.8 motor en LPG

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tnjk111
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.09.2017 - 17:20
Locatie: leiden

Beste lezers,
Ik heb een S40 1.8 op benzine uit einde 2006 gekocht, die ik wil ombouwen op LPG. Enkele vragen :
-Ik heb mij suf gezocht welke motor er nu in zit, ik kom uit op Ford Duratec HE, Ford Zenit, Mazda mzr, dus ik wil graag weten welke motor het nu echt is. Weet iemand dat ?
-Heeft deze motor multipoint injectie, of direct ingespoten ?
-Heeft deze motor een distributieriem of ketting ?
-Ik lees diverse ervaringen over LPG, de kleppen schijnt een issue te zijn, ik heb een oude V40 op LPG die heeft hydraulische klepstoters, maar helaas heeft mijn S40 dat blijkbaar niet. De LPG inbouwer adviseert om hier zeker een flashlube klepsmeersysteem op te zetten, omdat deze motoren niet zo goed tegen LPG kunnen.

Nu wil ik LPG vloeibare injectie toepassen (LPI of aanverwant), achterliggende reden is dat er dan minder vermogensverlies is, en doordat vloeibaar gas in de inlaat verdampt, treedt er koelende werking op voor de inlaatklep, lijkt mij een voordeel.
Flashlube zou de kleppen nog wat smeren, maar of dat echt zo is, is maar de vraag, de uitlaatklep in elk geval niet, want als het daar komt is het allang verbrand, flashlube zit alleen in de inlaat. Maar wellicht zijn de uitlaatkleppen ook van betere kwaliteit dan de inlaat.
De vraag is, of er lezers zijn die al veel kilometers met een 1.8 op LPG hebben gereden, en wat de problemen waren.

-In dit forum lees ik dat kleppen stellen zo'n 1000 euro kost, waanzinnig veel lijkt mij, komt waarschijnlijk doordat de nokkenassen eruit moeten. Maar als je al zover bent met demontage, kan je ook direct de kop eraf halen, en de klepzittingen laten harden. Dan ben je er voor altijd van af.
Dan zou ik een kop van de sloop halen van een S40/V50 of Ford, die laten vlakken, klepzittingen harden, klepgelijders vernieuwen en direct de klepspeling laten afstellen. Dan is het nog maar oude eruit, nieuwe erin. Dit (behalve harden) moest ik met mijn oude V40 doen omdat de distributieriem was gebroken, ging best goed en de kosten vielen nog wel mee, onder de 1000 euro, incl riem en spanner ed. Het meeste werk was nog het loshalen van alle aangebouwde zaken aan de kop, in en uitlaat spruitstuk, beugeltjes, kabelbomen etc. Dieheeft nu ruim 3 ton gereden waarvan 1,5 op LPG met flashlube.

Bedankt voor jullie antwoorden en visie.
Vriendelijke groet
Theo
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3784
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

mijn visie?
koop een diesel!
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12342
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gas is n gok
Gebruikersavatar
tnjk111
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.09.2017 - 17:20
Locatie: leiden

Bedankt voor jullie reactie.
Zijn er ervaringen van LPG rijders ? Of zijn ze zo schaars dat deze niet op het forum zijn, dat zegt dan natuurlijk ook wel wat.
En weet iemand welk type Ford motor erin zit, en of deze een distributieketting of riem heeft ?
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

De 1.8 is een Duratec HE ook wel een Mazda L-engine. Totaal ongeschikt voor LPG. Gewoon niet doen. Kleppen stellen om de 20k en dan na 3x zijn ze uitgesteld.
Ontwerp van de motor is van Mazda overigens.
Hij heeft een distributieketting

Meer op wiki:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mazda_L_engine
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”