Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Hopelijk komt het op zijn pootjes terecht!
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zo, weer terug van vakantie uit Oostenrijk. De XC90 heeft het weer fantastisch gedaan met de tenttrailer er achter. De rust, de ruimte en de souplesse van de auto zijn echt formidabele pluspunten wat mij betreft. Gemiddeld met trailer er achter 1:11,5 bij een cruise snelheid van 110 op de klok. Uiteraard ook nog even de topsnelheid op de autobahn geprobeerd (zonder vouwwagen) en op de GPS in ieder geval de 230 aangetikt Olieverbruik na ruim 2500 km (volgens de BC) 0,0 dus die motor doet het na 235K op de teller nog prima denk ik.
Helaas na iets meer dan 45K wel alle banden op 2mm dus die gaan er binnenkort onderuit. De CC SUV zijn me minder bevallen onder de XC90 dan de CC+ onder de V60. Ik heb beperkt last van cuppen en 45K als afstand vind ik ook mager. Met de D6 na 50K nog 4,5-5 mm over en met de vorige XC90 en Latitude Tour pas na 80K nog 2mm.
Wat betreft de Z4: verzekering heeft betaald. Helaas is de auto alleen niet klaar gekomen voor mijn vakantie dus lekker touren met dat ding door de Alpen zat er niet in deze vakantie. Dat was dus wel een teleurstelling! Reden was vertraging in de toelevering van de plaatwerkdelen. Auto heb ik vrijdag opgehaald en schade is netjes gerepareerd, op twee puntjes na: deur steekt onderaan te ver naar buiten en de achterbumper zit er niet goed onder. Daarvoor gaat hij binnenkort nog even terug. Ben dit niet gewend van dit schadebedrijf, maar goed het hele verhaal bevestigt wel weer mijn stelling in algemene zin dat schade op zich het probleem niet is (is altijd weel weer te repareren), maar het gezeur en de tijd die alles kost, dat vind ik altijd zo'n drama.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Binnenkort dan toch een paar grote investeringen te doen in de XC. Vier nieuwe banden én een grote beurt met distributie. Ook stelt de dealer voor om de airco eens te controleren op de inhoud en waar nodig bij te vullen. Ik heb wel mijn zorgen geuit i.v.m. airco perikelen van de D6. Wil dus wel de garantie dat e.e.a. niet tot eenzelfde soort van problemen gaat leiden. Al et al gaan we dan ruim over de 3.000 euro. En mogelijk moet er ook nog wat aan de remmerij gebeuren, dat zit er inmiddels ook bijna 240K onder, dus nog een 1000 euro erbij. Maar goed in principe dus allemaal regulier onderhoud/slijtage.
T.a.v. de banden ben ik enorm in dubio: of ik ga nog een keer voor de Michelins, waar ik dit keer dus minder blij mee was, maar dan de volgende generatie (CC 2 SUV) of ik probeer de Pirelli Scorpion All Season SF2 eens uit. Voor 4 banden scheelt dat 400 euro....
Heb even getwijfeld om de auto weg te doen en die 3K te investeren in een andere. Maar dat gaan we toch maar niet doen, de XC90 bevalt me veel te goed en heb hem net dit weekend helemaal van binnen schoongemaakt en wat is en blijft het dan een fraaie en super comfortabele en luxe reiswagen.
Moet wel binnenkort het leer op mijn stoel op een paar plekjes bijwerken i.v.m. slijtage.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zojuist t.a.v. de banden de knoop maar doorgehakt. Ik ga vreemd wat banden betreft. Dit ondanks de interessante Michelin actie van Euromaster (4 halen 3 betalen). Reden: Van 2 bandenspecialisten te horen gekregen dat de Cross Climates vanwege het profiel niet hun voorkeur hadden onder SUV's/grote zware auto's. Cuppen en slijtage aan de buitenzijden zijn veel voorkomende "klachten". Dat cuppen herken ik, slijtage aan de buitenzijde niet (heb ze rondom altijd op 3 bar staan). Ik heb zojuist de Pirelli Scorpion All Season SF2 besteld bij bandenthuis.nl. We gaan het eind van de week meemaken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Vreemd. Er is juist een CC+ SUV uitvoering. Die heb ik voor de 2e keer nu op de XC60.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Die had ik er dus ook onder liggen, maar mij zijn ze niet goed bevallen, cuppen en na 45K op (begrijp me niet verkeerd, ook niet slecht). Ook de opvolger, de CC 2 heeft weer een SUV variant, maar ga dit keer toch voor de Pirelli (en misschien bevalt dat nog minder... who knows).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 1705
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Soms moet je zelf proberen wat je het beste bevalt. En die 400euro verschil is toch echt niet min. Dan zou ik ook wel gaan twijfelen. Daar kocht ik zonet nog twee latitude sports voor.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Gouwe schreef: 04.09.2022 - 18:14Moet wel binnenkort het leer op mijn stoel op een paar plekjes bijwerken i.v.m. slijtage.
Mocht je hiervoor nog niet het juiste materiaal in huis hebben, dan kan je eens naar het merk Colourlock kijken. Is Duits en erg hoog aangeschreven voor leer : reinigen, onderhouden, bijwerken van schades etc. Op hun website staan ook nuttige info m.b.t. leer.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank voor de tip. Staat op mijn shortlist.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

400 verschil is idd veel. Ik zou eens kijken of de Pirelli's bevallen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nou de Pirelli's liggen eronder en ik heb gisteren een retourtje Vlissingen gedaan (vanaf mijn huis bijna 450km retour). Prima concept dat bandenthuis.nl. Prijs is prima (in vergelijking met de traditionele adressen) en ze komen aan de deur monteren. Even ter vergelijk: ik heb nu 228,- per band betaald (ex montage). Kwikfit wilde voor dezelfde ban 294, - hebben en voor een Michelin zelfs 384,-. Euromaster had wel een leuke aanbieding voor Michelin (4 halen = 3 betalen) maar zoals gezegd wilde ik toch wat anders proberen. Eerste ervaringen met de Pirelli: heerlijk stil (de Michelins waren zoals gezegd licht gecupped en dus in Pure modus hoorbaar) en op klaverbladen heb ik duidelijk meer grip, ook meer dan ik had met nieuwe Michelins. Wat ook opgevallen is, is dat de Michelins nieuw 7mm profiel hadden, de Pirelli's hebben er 8 als ik goed gemeten heb.
De eerste ervaringen zijn dus zeker positief en we gaan wel zien hoe de ervaringen op termijn zullen zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27075
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik had in de Randstad ook iemand die aan de deur kwam monteren.
Had hem ooit via via kunnen benaderen en nog niemand gevonden die zoveel zorg heeft als hij heeft als het om banden en velgen gaat.
Inderdaad zelf je banden bestellen en dan komt hij langs zodra ze er zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Goede verhalen Gouwe.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Had ik al gezegd dat de Pirelli's heel goed bevallen? Meest verrassende voor mij is de hoeveelheid grip in vergelijking met de CC SUV. Tuurlijk ik vergelijk een nieuwe band met een oude, versleten band maar dit stuurgevoel ken ik niet. Dat ik als Michelin fan zo blij zou zijn met een Pirelli.... Zo zie je maar een keer buiten je comfort zone stappen kan best leerzaam zijn.

Wat betreft de lekkage, die is weer terug. Vorig weekend weer water achterin en een natte hemel rechtsachter. Wat mij opviel is dat ik met het nieuwe dakraamrubber nu zowel links als rechts een gat/spleet heb van ca. 1 cm. Ik heb het gemeld bij de dealer en ze gaan er de komende beurt opnieuw naar kijken. Ik ben alleen bang dat dit een heel lastig issue gaat worden want kennelijk is de spleet niet het probleem? Vraag is, waar komt het water dan vandaan?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Weet je nog Gouwe, dat je begin vorig jaar vroeg naar mijn ervaringen toen ik onder de V70xc overging van Pirelli All Season naar Michelin CC
en dat ik je die amper kon geven wegens plotselinge inruil in april.......

Sowieso andere auto, batch, jaar, maat, rijstijl, gebruik etc etc, dus vergelijken kan eigenlijk niet.

Pirelli: elke keer cuppen op den duur bij iets van 5mm en luidruchtig. Wisselde bij 3mm.
Grip was altijd goed, als ik het nodig had met de caravan op steile gravelhellingen en over erg natte campinggrasvelden.

Maar toen de Michelins er onder kwamen, voelde het als 'thuiskomen': comfortabel en stil.
Maar nogmaals geen ervaring om te delen/vergelijken.

Onder de 945 altijd Michelin zomerband (en winter van Vredestein). Onder de 245, Michelin en 1 keer Viking (cupte al heel snel en gauw er weer af).
Nu onder de XC40awd, en iedereen begrijpt: allemaal totaal andere wagens en rijeigenschappen: Michelin CC suv
Erg tevreden: stil en grip........ tja wat wil je: dat ze lang meegaan, nooit slippen en bij een noodrem: kort(st)e remweg.

Nu ben ik dus benieuwd, wat er met jouw Pirelli's gaat gebeuren, met mogelijk cuppen......

......Sterkte met de lekkage.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 27.09.2022 - 08:21 Had ik al gezegd dat de Pirelli's heel goed bevallen? Meest verrassende voor mij is de hoeveelheid grip in vergelijking met de CC SUV. Tuurlijk ik vergelijk een nieuwe band met een oude, versleten band maar dit stuurgevoel ken ik niet. Dat ik als Michelin fan zo blij zou zijn met een Pirelli.... Zo zie je maar een keer buiten je comfort zone stappen kan best leerzaam zijn.

Wat betreft de lekkage, die is weer terug. Vorig weekend weer water achterin en een natte hemel rechtsachter. Wat mij opviel is dat ik met het nieuwe dakraamrubber nu zowel links als rechts een gat/spleet heb van ca. 1 cm. Ik heb het gemeld bij de dealer en ze gaan er de komende beurt opnieuw naar kijken. Ik ben alleen bang dat dit een heel lastig issue gaat worden want kennelijk is de spleet niet het probleem? Vraag is, waar komt het water dan vandaan?
Misschien doet de Pirelli het gewoon beter onder de XC90 dan onder een ander model. Ik blijf je ervaringen volgen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Grappig een ander forumlid is van Pirelli naar Michelin gegaan op zijn V60 en vond de Michelin PS4 een fractie meer lawaai geven en verder "wel goed"
Misschien moet ik de volgende keer ook iets ander proberen om vergelijkingsmateriaal te hebben.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

diesel01 schreef: 27.09.2022 - 13:20 Grappig een ander forumlid is van Pirelli naar Michelin gegaan op zijn V60 en vond de Michelin PS4 een fractie meer lawaai geven en verder "wel goed"
Misschien moet ik de volgende keer ook iets ander proberen om vergelijkingsmateriaal te hebben.
Ik vond de Conti's minder dan de Michelin's. Maar heb zelf nog geen ervaring met de Pirelli's (als zomerband).
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gisteren de auto naar de garage gehad voor de 240K beurt. Precies in 1 jaar 30K km's afgetikt dus kwam mooi uit. Kon er door een spoedoverleg helaas niet bij aanwezig zijn, dus dat was wel jammer. Vind het altijd fijn om even samen met de monteur e.e.a. door te nemen en met eigen ogen e.e.a. te zien. Waar de vorige keer er een beetje koelvloeistof bij moest heb ik het afgelopen jaar dit regelmatig gecontroleerd en heb ik geen verlaging van het niveau kunnen waarnemen, dus geen issues daar gelukkig.

Naast de grote beurt dus ook D-riem en preventief airco onderhoud op advies van de dealer. Ik had geen klachten maar omdat ik niet weet wat er preventief aan gedaan is in de afgelopen 7 jaar toch maar toestemming gegeven. Heb vooraf wel hier overleg over gehad omdat ik geen trek heb in een falende AC compressor a la mijn ervaringen met de D6. Dealer verzekerde mij er van dat ze hybride voertuigen 100% met een andere vul unit behandelen dan reguliere wagens, dus risico op contaminatie was volgens hun 0. Staat gelukkig zwart op wit dus als ik straks meldingen ga krijgen dan hebben we uiteraard wel een gesprek hierover (hoewel ik er dus vanuit ga dat dit niet het geval zal zijn).
Van de 1000 gram koudemiddel moesten er maar 30 worden bijgevuld. Ik heb de auto nu 2,5 jaar en 73K km's gereden dus lekkage is echt minimaal en ook het voordeel van een elektrische pomp (geen uitgaande as, doorgaans de grootste "lekkage" route).
Na 240K en bijna 7 jaar geen druppel olieverbruik volgens de BC en ook nog steeds de originele schijven en blokken, draagarmen, etc. Voor mij dus een solide bak met nog steeds de laagste kosten en minste problemen van alle Volvo's die ik heb gehad tot nu toe.
Van de lekkage van het pano dak hebben ze rapport opgemaakt voor Volvo. Ze hebben de vorige keer volgens het technisch journaal de reparatie uitgevoerd en daardoor zou de opening in het dakraamrubber niet meer terug mogen komen, echter ik heb nu aan beide kanten dezelfde opening en nog steeds (weer) lekkage. Ik heb zelf de vorige keer gezien hoe de monteur minutieus bezig is geweest dus daar ligt het volgens mij niet aan. Daar gaat dus nog een vervolg op komen.

Al met al nog steeds ontzettend blij met de XC en zoals ik het nu bekijk blijft deze nog jaren......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5097
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Fijn dat je nauwelijks problemen hebt met de wagen is het een my15 ?
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”