Op internet worden voor het bekende appel en het ei gebruikte 480's aangeboden uit eind jaren '80. Sommige daarvan hebben een airconditioner, maar ik heb gehoord dat oudere airco's omgebouwd moeten worden naar een nieuw systeem. Geld dit ook voor 360's met aircondtioning, hoe gaat dit in zijn werk, wat kost het, wat houdt deze ombouw in?
Ik ben op lange termijn op zoek naar een 480 of 360 met airco.
Ombouwen airconditioner?
- Oz-740
- 2nd Gear member
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 20.12.2004 - 17:28
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
Volgens mij is ombouwen geen noodzaak ... er zullen evt. wel andere vul en calibratie nippels op moeten ... dat kost maar een paar euro's
... wel rekening houden met het feit dat bij oudere auto's het airco systeem vaak poreus is niets ernstig, maar wel vaker bijvullen om een redelijke tot goede werking van de airco te kunnen bewerkstelligen.
Denk dan aan eens per jaar/twee jaar.
Succes,
Oz-740 -zonderaircomaarmetschuifdak-
... wel rekening houden met het feit dat bij oudere auto's het airco systeem vaak poreus is niets ernstig, maar wel vaker bijvullen om een redelijke tot goede werking van de airco te kunnen bewerkstelligen.
Denk dan aan eens per jaar/twee jaar.
Succes,
Oz-740 -zonderaircomaarmetschuifdak-
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
In principe kun je overal terecht voor een ombouw
Ik heb mijn 90 740 turbo vorig jaar om laten bouwen door Car cool systems, die doen trouwens ook werk voor Carlo Schmidt.
Bevalt prima,
inclusief een kapotte leiding en fluor was ik 245 euro kwijt
Ik heb mijn 90 740 turbo vorig jaar om laten bouwen door Car cool systems, die doen trouwens ook werk voor Carlo Schmidt.
Bevalt prima,
inclusief een kapotte leiding en fluor was ik 245 euro kwijt
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Klopt Andere vloeistof, R134a meen ik, maar dat zou ik moeten nakijken en een retrofit nippel en Fluor dan persen ze m af en kijken ze of ie niet lekt
Let op! een veel voorkomende lekkage klacht is de Condensor, en dat is duur. 3 uur werk oid
Let op! een veel voorkomende lekkage klacht is de Condensor, en dat is duur. 3 uur werk oid
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24357
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Condensor zit onder het dashboard... Zo gemonteerd om er eigenlijk nooit meer uit te gaan dus daar ben je wel ff zoet mee. Volgens mij is het niet alleen een kwestie van nieuwe vloeistof erin (R12 is verboden ivm het milieu) maar kunnen een hoop aansluitingen niet tegen R134, de nieuwe schone vloeistof.
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
En als ik hem niet ombouw? Afkeur (APK)? Tot wanneer is R12 gebruikt (zijn er 480's of 360's die niet hoeven omgebouwd te worden)?VolvoMafia schreef:Condensor zit onder het dashboard... Zo gemonteerd om er eigenlijk nooit meer uit te gaan dus daar ben je wel ff zoet mee. Volgens mij is het niet alleen een kwestie van nieuwe vloeistof erin (R12 is verboden ivm het milieu) maar kunnen een hoop aansluitingen niet tegen R134, de nieuwe schone vloeistof.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Kijk ff hier:
http://www.problemcar.nl/index.php?topi ... 266aa4c4c2
Helemaal onderaan die pagina staan 2 interessante oplossingen. In het buitenland zijn ze immers nog niet helemaal zo milieufundamentalistisch als in Nederland.
Ze kunnen hem niet afkeuren wegens het nog steeds voorkomen van R12.
http://www.problemcar.nl/index.php?topi ... 266aa4c4c2
Helemaal onderaan die pagina staan 2 interessante oplossingen. In het buitenland zijn ze immers nog niet helemaal zo milieufundamentalistisch als in Nederland.
Ze kunnen hem niet afkeuren wegens het nog steeds voorkomen van R12.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
De oude R12 vloeistof mag zelfs niet meer gevuld worden hier in Nederland. Het is dus geen kwestie van een APK eis of iets dergelijks, maar het 'mag' gewoon niet meer gebruitk worden.
In België mag dit koudemiddel bijv. wél nog gebruikt worden. Sommige gaan dus met hun oude systeem over de grens om geholpen te worden.
Volgens mij (weet het niet geheel zeker) werd ergens begin jaren negentig omgeschakeld naar het R134 koudemiddel. Nogmaals, dit laatste weet ik niet geheel zeker.
In België mag dit koudemiddel bijv. wél nog gebruikt worden. Sommige gaan dus met hun oude systeem over de grens om geholpen te worden.
Volgens mij (weet het niet geheel zeker) werd ergens begin jaren negentig omgeschakeld naar het R134 koudemiddel. Nogmaals, dit laatste weet ik niet geheel zeker.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17725
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Ja, dat was net vóór 1993.
Maar: R12 mag nog wél gewoon in je airco zitten in NL. Alleen vullen mag hier niet meer. Gelukkig zijn er dus grenzen...
Maar: R12 mag nog wél gewoon in je airco zitten in NL. Alleen vullen mag hier niet meer. Gelukkig zijn er dus grenzen...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.