Volvo 460 1.8i loopt schokkerig

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Jetser
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2016 - 10:28

Hallo,

Ik ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van een Volvo 460 1.8i (B18U).
Ik ben er zeer blij en tevreden mee (als eerste auto) en zie deze auto ook als een sleutel-auto, waar ik zelf een beetje aan kan kloten en wat niet.

Sinds m'n aankoop zijn er enkel een rubbertje bij de motor gebarsten en een stuk oud uitlaat afgebroken, maar voor de rest geen problemen gehad.

Probleem
Op dit moment loopt mijn motor niet helemaal zuiver. Hij draait wel, ik rij er dagelijks mee, maar hij draait niet helemaal 100% lekker.
Het hoofd-probleem is dat de motor iets schokkerig loopt, het stuur trilt een beetje, de stoel trilt een beetje, de hele auto trilt een beetje, zowel stationair als op snelheid.
Het trillen is niet helemaal constant, de auto trilt altijd, maar de sterkte ervan komt in "golven". Om bv. 5-10 seconden bromt de auto iets harder, erg merkbaar tijdens stationair draaien.
Als je héél goed kijkt kan je ook zien dat het toerental iets fluctueert, vooral als de motor bromt.
Tijdens de motor starten loopt het toerental ong. 10 seconde op 1600 rpm, vervolgens zakt het meteen rustig naar 1100 en na een paar minuten rijden staat het netjes op 1000 (wel iets trillend).

Verder piept mijn v-snaar iets tijdens opstarten na koud/nat weer, maar nooit tijdens het rijden

Eigen oordeel
Aangezien het zowel stationair als rijdend gebeurd, lijkt het mij in de onsteking of brandstof-toevoer te zitten.
Of er loopt iets elektrisch niet goed qua timing of bijv. voltage. Of er gaat iets niet goed met de brandstof/lucht toevoer, of het mengen daarvan.

Het zou iets mechanisch kunnen zijn, maar dan zit het denk ik in de motor en daar kan ik verder niks aan doen.

Tot nu toe geprobeerd
Olie vervangen, oliefilter vervangen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen, boordcomputer uitgelezen (niks mis), gasklephuis ziet er schoon uit, injector-reiniger in de tank gedaan. Tot nu toe nog niet geholpen.

Wat ik nog wil proberen
Bougie-kabels vervangen, die zien er wel goed uit en vonken niet van buiten.
"Onstekings-relais" vervangen (omdat mijn probleem zeer lijkt op dit http://volvo.startpagina.nl/forum/topic ... og/?page=2) Heb alleen het onstekings-relais model en locatie nog niet gevonden.
Verder zou ik iets in de kabel-brei dit vorige eigenaren ervan hebben gemaakt kunnen checken op breuken, maar dat is onbegonnen werk.
V-snaar vervangen (lijkt me niet het probleem, maar kan het proberen).

Ik vroeg me af of iemand zich herkent in dit probleem en ideeen heeft van hoe het probleem verder kan identificeren en oplossen.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Jetser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik zou beginnen met het controleren van de inlaatspruitstuk pakking.
Makkelijkste manier:
- motor moet warm zijn (niet direct na starten)
- 1 voor 1 de bougies lostrekken, 1 tegelijk.
- als de bougie los is en je hoort weinig tot GEE veanderig in toerental en bij alle andere WEL.....

DAN ben ik er vrij zeker van dat hij daar valse lucht aanzuigt, en moet je dus de inlaat/uitlaat spruitstukpakking vervangen.

Dat betekend hele inlaat circuit eraf
spruitstuk los (uitlaat even ophangen, want anders valt deze)
pakking wisselen.


Als het bovenstaande niet is, dan zou ik de MAP sensor verdenken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Jetser
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2016 - 10:28

Beste wpee, bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik denk inderdaad dat het misschien iets is met de lucht-toevoer, maar waarschijnlijk inderdaad maar aan één cilinder. Het is minder heftig dan bv. draaien op 3 bougies ipv 4 (per ongeluk wel eens gedaan).
Van het weekend ga ik even proberen wat jij nu hebt voorgesteld met de bougies eruit halen!
Even ter info, je bedoelt de bougiekabels los trekken terwijl de motor draait (één per keer)?

Ik ben bang dat als het inderdaad de pakking is, ik dit niet zelf kan (geen brug, etc) dus dan moet ik toch naar de garage.

Qua MAP sensor, wat zou ik daar aan kunnen doen, helemaal vervangen?

Nogmaals bedankt
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Sorry voor de late reactie (ik dacht dat ik dit topic op volgen had gezet).
Ja, ik bedoel 1 voor 1 lostrekken, uiteraard met lopende motor anders hoor je niets.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Jetser
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2016 - 10:28

wpee schreef: Sorry voor de late reactie (ik dacht dat ik dit topic op volgen had gezet).
Ja, ik bedoel 1 voor 1 lostrekken, uiteraard met lopende motor anders hoor je niets.
Beste Wpee,

Ik heb het even geprobeerd, maar het ligt duidelijk niet aan de bougies. Elke lostgetrokken bougie-kabel liet de motor aanzienlijk meer trillen.
Ik heb ook wat rondgespoten met motor-reiniger om te zien of dat ergens werd ingezogen, maar niks gemerkt.

Mijn vermoeden is dat ergens in het brandstof-circuit een electra-kabeltje los zit of beschadigd is, er is nogal wat geknutseld aan deze auto blijkt. Ik zit alleen even te denken waar dat allemaal invloed zou kunnen hebben.

Ik denk vooral het MAP sensor signaal en het relais?
Laatst gewijzigd door Jetser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Jetser schreef:
wpee schreef: Sorry voor de late reactie (ik dacht dat ik dit topic op volgen had gezet).
Ja, ik bedoel 1 voor 1 lostrekken, uiteraard met lopende motor anders hoor je niets.
Beste Wpee,

Ik heb het even geprobeerd, maar het ligt duidelijk niet aan de bougies. Elke lostgetrokken bougie-kabel liet de motor aanzienlijk meer trillen.
Ik heb ook wat rondgespoten met motor-reiniger om te zien of dat ergens werd ingezogen, maar niks gemerkt.

Mijn vermoeden is dat ergens in het brandstof-circuit een electra-kabeltje los zit of beschadigd is, er is nogal wat geknutseld aan deze auto blijkt. Ik zit alleen even te denken waar dat allemaal invloed zou kunnen hebben.

Ik denk vooral het MAP sensor signaal en het relais?

Is de klepspeling goed?
Bij een te strakke uitlaatklep heb je dit probleem ook.
En ja, de kleppen kun je stellen.
Jetser
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 16.10.2016 - 10:28

Ramon&Ramon schreef: Is de klepspeling goed?
Bij een te strakke uitlaatklep heb je dit probleem ook.
En ja, de kleppen kun je stellen.
Hmm interessant. Ik weet wel van het gasklephuis, die ziet er schoon en netjes uit. De speling lijkt mij OK, maar ik heb geen referentie, hoe ziet een slechte speling eruit?
Ik heb wel het een en ander gesteld met de gaspedaal-kabel, maar hij staat zo wel goed, nog strakker en dan loopt ie strationair 2000 RPM :o, bedoel je het stellen van die kabel of iets anders?

Ik wist niet dat de uitlaatklep ook stelbaar is en dat die invloed kan hebben op het draaien van de motor.
Een paar maanden geleden is het voorste stuk van de uitlaat eruit geroest (nog voor de voordemper denk ik) en daar is wat opgelast door mijn garage. Het zou kunnen dat dat niet helemaal netjes is gegaan, bijv. een klein gaatje, wat misschien invloed heeft op het draaien van de motor.

Is dat mogelijk?

Ik heb er nog niet onder gegekeken hoe netjes dat is gelast, maar dan kan ik dat ev. zelf nog extra afdichten om te kijken of dat invloed heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”