Accuspanning te hoog?

De grotere Volvo's
Plaats reactie
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Nu twee keer tijdens het rijden gehad dat de radio/muziek kortstondig wegvalt en het navigatiescherm heel kort even zwart wordt, instrumentenpaneel even dimt.
Van de week bij inparkeren een kerstboom aan storingslampjes op het dashboard o.O o.O , dit tijdens het draaien aan het stuur. (anti-skid service beperkt, en diverse oranje lampjes).

Nu auto uitgelezen en er staan 3 meldingen in:
CEM-B110B77
Een van een portier dat af en toe niet op slot gaat, kwam ik ook van de week achter omdat ze niet meer naar me knipoogt als ze op slot moet.

BCM-U300317
AUD-U300017
En twee over accuspanning/ circuitspanning boven drempelwaarde.
Kan er niet veel wijs uit, maar ik vermoed dat de accu zn beste tijd heeft gehad.
Al hoewel ik dan geen overspanning als melding had verwacht...
Kreeg al wel de melding accu-spanning laag na een minuut of 5 tijdens het uitlezen op contact zonder draaiende motor.

Accu na 4 jaar al op, of moet ik het toch zoeken in de dynamo?
Start zonder problemen, maar staat overdekt met de kou.
Laatst gewijzigd door wereldreiziger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Gebruikersavatar
roadrage
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: 12.07.2011 - 09:50

Meten is weten..
Het kan je accu zijn die niet meer goed de lading vasthoud of je dynamo die niet meer stabiel stroom levert en misschien piekt gezien de overspanning melding.
Eerst even je accu meten na een avondje stilstaan maar als je de melding accu spanning laag al krijgt na 5min van uitdoen motor gok ik dat je dynamo niet helemaal 100% meer is.
Ook hiervoor het best even meten dmv multimeter.
coming up S60 D5 - Geartronic - Driver Edition II
MY06 S60 2.4D - 6 bak - Summum - HU-650 - RTI - Active Xenon - PDC - chipped 185PK 400nm - 17" Amalthea's
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Vol Creme Leder - stoel verw. - PDC - RTI - dakraam - 17" velgen
MY04 S60 D5 - Geartronic - Driver Edition - HU-803 Premium - Half leder - Stoel verw. - PDC - 18"; Team Dynamics

-- Fuck the Yellow, I Slam the Gas and Catch the Red --
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Ik gok op de accu.
4 jaar is wel kort, maar ook bij accu's zit wel eens een slechte tussen. Hoeft maar 1 cel stuk te zijn.
Na 5 minuten op contact zakt de accuspanning al zodanig, dat de boordcomputer al lage accuspanning aangeeft.
En als een accu de spanning van de dynamo niet meer kan opnemen, kan de boordspanning te hoog worden.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Na 5 minuten op contact zakt de accuspanning al zodanig, dat de boordcomputer al lage accuspanning aangeeft
Even uit interesse, is dat een timer gestuurde melding of echt gebaseerd op accuspanning? Ik kreeg die melding ook na een paar minuten verlichting afstellen. Mijn accu is echter net geen jaar oud...
Laatst gewijzigd door gose91 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Gister niet meer met de auto gereden, maar vandaag bij instappen meteen de melding accuspanning laag en een accu symbool met uitroepteken.
Spanning gemeten voordat ik met de auto wegging, en meet 12,4 volt. Niet echt heel laag, eerder een gezonde spanning volgensmij voor een accu in rust.
Wilde ff langs de dealer om de accu te laten meten, maar hadden eind van de middag geen tijd meer.
Auto startte wel gewoon.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Nou, ik vind 12,4 V wel aan de lage kant. 12,7/12,8 normaal in rust en ruim boven de 13 tijdens laden zijn waarden, die hier altijd aangehouden werden (weliswaar op de caravan-accu...)
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

12,7 ga je niet halen met een startaccu die gebruikt wordt. Een hele goede accu die net van de lader komt zakt naar 12,7/12,8. Een praktische waarde voor een volle accu is ong 12,5 volt. Vergeet niet dat de auto open doen om de motorkap te openen de accu al belast en de spanning al wat zal dalen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Accu laten meten bij een maatje met accutester, accu oke, wel een hoge laadspanning van 15.2 volt. beetje te gek. Ook bleek de accu-klem op de minpool los te zitten.
Op naar de dealer om daar de hoge laadspanning te laten bevestigen, en die meten 14,7v........ (uitgelezen op de ECM en gemeten), accu ook oke.
Thuis zelf nog maar eens gemeten en 13.5 v...
Of alle meters verschillen onderling behoorlijk, of de spanningsregelaar maakt er toch een beetje een rommeltje van.

Storingen zijn gereset, kijk het even aan.
Mogelijk dat de losse accupool wat veroorzaakt heeft.
Laatst gewijzigd door wereldreiziger op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Losse accupool is natuurlijk niet goed.
Als de dynamo/spanningsregelaar geen goed contact met de accu heeft, kan volgens mij de spanning wat de auto meet te hoog worden.
En natuurlijk zonder draaiende motor te laag.
Dus gewoon effe afwachten.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

gose91 schreef:
Na 5 minuten op contact zakt de accuspanning al zodanig, dat de boordcomputer al lage accuspanning aangeeft
Even uit interesse, is dat een timer gestuurde melding of echt gebaseerd op accuspanning? Ik kreeg die melding ook na een paar minuten verlichting afstellen. Mijn accu is echter net geen jaar oud...
Vanmiddag de auto 20 minuten op contact, stand 1, gehad op de boot naar Texel.
Geen melding over lage accuspanning gehad.
Accu is nog geen jaar oud.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 449
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Ik had m op stand 2, anders doet de verlichting niet zoveel. Die eigenwijze Volvoverlichtingbesturing moet er nog uit...
Op stand 1 krijg ik ook zo snel geen melding
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je 15,2 volt meet is de dynamo stuk. Zou er niet te lang mee rond blijven rijden, of je moet zeker zijn dat het komt doordat de accupool los heeft gezeten. De accu dient als een grote buffer voor de dynamo. Deze geeft een vrij grillige spanning af waar ook wel wat piekjes in voor kunnen komen. Als de voltmeter deze waarneemt kun je dus een hoge spanning meten. Maar als je de auto gewoon hebt kunnen starten moet het contact nog genoeg zijn en de accu ook zeker in staat om de pieken van de dynamo weg te filteren.
Met een te hoge spanning kun je makkelijk allerlei elektronica opblazen of de accu om zeep helpen.
Zou het toch nog even monitoren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

15,2 is normaal voor auto's met start/stop. Als de accu nagenoeg vol is dan stopt de dynamo met laden en zakt de spanning tot aan 12,5 volt en met gas los of remmen dan gaat de dynamo maximaal laden 15,2 volt,
dit is om energy te besparen en met gas los of remmen wek je meer energy op via de dynamo.
Alle lampen en accessoires in de auto werken op een afgeregelde spanning van 12 volt ongeveer dus er gaat niets kapot.

Dit geld wel alleen voor auto's met start/stop en AGM accu.
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Het feit dat de accuspanning 12.5 V is, zegt dus niets over de capaciteit van de accu..
Het amperage kan dusdanig inzakken bij starten of het aanzetten van verbruikers dat er niets meer over blijft..
Verkeerde denkwijze hanteren sommigen dus.
Een zaklampbatterij levert ook 12V, maar daar start je auto dus ook niet op..
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

eric vermeer schreef: 15,2 is normaal voor auto's met start/stop. Als de accu nagenoeg vol is dan stopt de dynamo met laden en zakt de spanning tot aan 12,5 volt en met gas los of remmen dan gaat de dynamo maximaal laden 15,2 volt,
dit is om energy te besparen en met gas los of remmen wek je meer energy op via de dynamo.
Alle lampen en accessoires in de auto werken op een afgeregelde spanning van 12 volt ongeveer dus er gaat niets kapot.

Dit geld wel alleen voor auto's met start/stop en AGM accu.
Ik vermoed dat Wereldreiziger geen start-stop en ook geen AGM accu heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
wereldreiziger
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 07.10.2016 - 02:25

Jawel. Start stop zit er op. AGM accu geen idee. Had ook wel eens wat stuurschokjes bij een net gestarte auto en uit-parkeren. Lijkt ook verdwenen sinds de accupool weer vast zit. Voorlopig ook geen uitvallende muziek meer gehad.
Spanning nog ff een keer gechecked met een ELM en OBD fusion en wat Eric zegt over de laadspanningen klopt. Afremmen op de motor 15v gezien. Tijdens rijden 12.7-13.2v
Zal morgen weer eens de laptop eraan hangen en checken of er toch nog een keer een foutcode is opgeslagen. Maar vermoed toch echt dat de losse pool de boel heeft verstoord.
C30 R-design 2.0 MY11
V60 VOR D4 GT MY13
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Nou, de waarden die je nu opschrijft komen mij ook heel bekend voor 8-)
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”