Elektrische fietsen ervaring?

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Het plan bestaat om naast onze elektrische vouwfietsjes nu ook een paar "gewone" elektrische fietsen aan te schaffen. We hebben dus wel wat ervaring en hebben ook al 's links en rechts korte proefritjes gemaakt. Daaruit is al een eerste "wenspunt"ontstaan: we gaan voor een fiets met middenmotor.

De vraag is of er medeforummers zijn, die een fiets hebben met óf een Bosch middensysteem, óf (en misschienwel juist) met een Shimano Steps-set en zo ja, of ze hun ervaring daarmee willen delen?

Wat me vooral aansprak bij de Shimano, in combinatie met een elektrisch en automatisch schakelende 8-speed naafversnelling, was de feilloze en automatische overgang van langzaam naar snel, met een keuze aan ondersteuningssterkte, altijd in de juiste versnelling.

We kunnen alleen weinig echte ervaringen met deze systemen vinden, vooral omdat bij reviews eigenlijk altijd de probleem-schreeuwers de overhand hebben.

Ik wacht nieuwsgierig af!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24357
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Mijn vrouw heeft een Gazelle met het motortje in het voorwiel. Eerst was ik daar sceptisch over, omdat mijn moeder een soortgelijke constructie heeft maar dan van een type dat echt aandrijft ipv ondersteund en dus heb je regelmatig het gevoel dat de fiets onder je derrière vandaan schiet. Niet de Gazelle, die ondersteund echt. Prima fiets, wel met accu met extra capaciteit. Zij heeft destijds heel veel fietsen geprobeerd, ook met die middenmotor maar deze had het beste gevoel. Ook hierbij gaat de overgang erg soepel, in alle 8 versnellingen. Maar dit is dan ook het enige advies dat ik kan geven; proberen, testen, fietsen en daarna genieten.

Inderdaad hebben de schreeuwers vaak het hoogste woord. Een negatieve ervaring wordt bewezen tig keer vaker doorverteld dan een positieve ervaring. Kan je helaas niet helpen met ervaringen met de door jou genoemde producten. Wij hebben die middenmotor niet gekozen op gevoel tijdens het fietsen.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Mijn ouwe lui hebben beide een Victoria met middenmotor en accu ook in het midden. Zijn er erg tevreden over, ze fietsen er veel mee, ook in o.a. Zweden en Sauerland.

Kost wel wat, zijn geen goedkope e-bikes, wel een goed gerenommeerd merk.

http://www.victoria-fahrrad.de/nl/e-raeder/

Ik zie dat TS uit drenthe komt, mijn ouders hebben zich goed laten informeren door Scheerhoorn in Coevorden, een kleine zaak met mogelijkheid tot nette prijzen. Wij kochten samen met mijn ouders fietsen en er ging toch een ruime 17,5% procent (1500 euro) korting vanaf op een bedrag van 8.500 euro
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Een jaar geleden proef gereden op een Koga E-nova met Bosch middenmotor. Na 100 meter had ik het al gezien. Een motor met een onaangenaam geluid. Toen gereden op een Koga E-de Luxe. Geen enkel geluid hoorbaar. Deze aangeschaft.
Stoort het geluid niet? Dan is een middenmotor qua gewichtsverdeling ideaal. Succes bij de keuze.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Dat van het geluid van de Bosch was ons wel opgevallen, maar stoorde ons niet echt. Je moest 's weten hoeveel geluid onze 6 jaar oude (eerste generatie, dus) elektrische vouwfietsjes maken. Maar die Koga E-de Luxe heeft achterwielaandrijving, toch?

@ Sebastiaan: Op de Victoria hebben wij gereden, Bosch middenmotor, maar de versie waar wij op reden had een soort remmen met maar twee standen rijden of stilstaan, we gingen bijna over de kop. Zegt niets over de kwaliteit van de fiets, want die zag er goed uit!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Ron 123gt
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 04.02.2005 - 17:50

Ik heb een Batavus met Yamaha middenmotor, maakt wel wat geluid maar is voor mij niet storend. Flinke actieradius ( zo'n 90 km) , komt geregeld goed uit goed uit de vergelijkingstesten. Ook in grotere maten te verkrijgen!
960 2.5 24v '97

(V60 T4 R Design '12 verkocht)

(123gt 1967 verkocht )

(V70 2.5 at '98 verkocht)

(V70 2.0D Limited Edition '09 verkocht)

(C30 1.6 Momentum '10 verkocht)

mini 1986

mini clubman 1972 (project)
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

ufovolvo schreef: @ Sebastiaan: Op de Victoria hebben wij gereden, Bosch middenmotor, maar de versie waar wij op reden had een soort remmen met maar twee standen rijden of stilstaan, we gingen bijna over de kop. Zegt niets over de kwaliteit van de fiets, want die zag er goed uit!
Ik moet even afweten welke motor mijn ouders hebben, ik meende een Shimano (maar zeker weten doe ik het niet). Ze hebben 3 standen trapondersteuning t/m 25 km/h, geen aandrijving maar pas ondersteuning afhankelijk aan de belasting van de trapas naar ik meen.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2054
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Wij hebben een bakfiets met bosch middenmoter als trapondersteuning (een Urban Arrow). Deze motor zoemt inderdaad iets, maar zeker niet hinderlijk! Ik vind het een erg prettige vorm van ondersteuning, al moet je goed opletten dat anderen je snelheid niet onderschatten, zeker In de hoogste ondersteuningsstand (met 25 à 30 km/h). Dan ben je sneller dichtbij dan sommige andere verkeersdeelnemers verwachten/inschatten.
Let er verder op dat je niet in een te zware versnelling wegfietst, dat is verleidelijk en gaat in principe heel makkelijk, maar daardoor bestaat het risico er meer of teveel slijtage optreed in de aandrijflijn (interne tandwielen of vrijloop achteras). Nu is een bakfiets, zeker met belading, een stukje zwaarder dan een gewone fiets, dus wellicht speelt dat minder bij een gewone fiets. En de onze is 'al weer 4 jaar oud', techniek is natuurlijk door ontwikkeld. Wel merken wij dat de accu nu wat minder wordt, niet heel hinderlijk, maar wel merkbaar war sneller leeg en minder topsnelheid in hoogste stand.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8117
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn schoonouders hebben al enkele jaren Kalkhoff fietsen met middenmotor, batterij nog steeds perfect na 70km nog steeds 50%.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Heb geen ervaring met elektrische fietsen (behalve dat ik er tegenwoordig links en rechts door wordt ingehaald tijdens de dagelijkse ritjes naar het station), maar heb wel groot vertrouwen in het merk Shimano.

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”