Lekkage schuif/kanteldak ?

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
spar
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.01.2009 - 16:43

Hallo,
Heb een flinke waterlekkage, vermoedelijk via mijn open dak. Garagist zegt dat de afwateringskanaaltjes verstopt zullen zitten en wil ze doorspuiten. Herkenbaar voor iemand? Ik kan ze namelijk niet vinden!
Auto heeft nu in 8 uur regen 2 cm water Links onder bij pedalen verzameld. Hij staat dan ook wel rechts flink hoger op een berg (Oostenrijk).
Is daklekkage een dingetje bij Volvo? Kan geen topics vinden namelijk.
Nu geen Volvo meer maar Private Lease Niro. Mijn volgende auto: waarschijnlijk Volvo :-)

Van gedachten veranderen is bewijs van het feit dat je je hersens gebuikt!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27666
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat komt vaker voor, als de afwateringskanaaltjes zijn doorgeblazen is de lekkage opgeheven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Opgelet als je ze doorblaast. Het is mogelijk dat de darm volledig loskomt door perslucht uit de doorvoer onder de ruit.

Demonteer je A-stijl beplating L+R; darmen eruit halen en silicone rond doen.
Het beste wat je kan doen is darmen en doorvoeren vervangen door volvo garage. De doorvoeren zijn anders gemaakt waardoor deze minder snel verstopt zijn. De darmen zijn dan niet meer zo hard en dun als de originele.

Maar de oplossing met silicone kan je zeker doen als je af en toe eens doorblaast en open dak af en toe kuisen, zodat er niet teveel vuil in de afvoeren gaat.


Ik demonteer ook de stoelen en binnenbekleding; kuis die met de karcher en leg ze te drogen. (dan is deze direct proper en stinkt ze niet)
Ook vervang ik de aircodoorvoer met een s80 2008 model, als je er toch bent...
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Apox schreef: Opgelet als je ze doorblaast. Het is mogelijk dat de darm volledig loskomt door perslucht uit de doorvoer onder de ruit.

Demonteer je A-stijl beplating L+R; darmen eruit halen en silicone rond doen.
Het beste wat je kan doen is darmen en doorvoeren vervangen door volvo garage. De doorvoeren zijn anders gemaakt waardoor deze minder snel verstopt zijn. De darmen zijn dan niet meer zo hard en dun als de originele.

Maar de oplossing met silicone kan je zeker doen als je af en toe eens doorblaast en open dak af en toe kuisen, zodat er niet teveel vuil in de afvoeren gaat.


Ik demonteer ook de stoelen en binnenbekleding; kuis die met de karcher en leg ze te drogen. (dan is deze direct proper en stinkt ze niet)
Ook vervang ik de aircodoorvoer met een s80 2008 model, als je er toch bent...
Ik heb hetzelfde gehad.
Verder doen wat hierboven staat.
Er is wel meer over te lezen hier op het forum.

Er lopen ook twee afvoeren naar achteren. Die waren bij mij niet echt verstopt.

Ik heb zelf (voor) de slangen er helemaal uitgehaald en toen met water doorgespoeld. (Tuinspoeier voor planten die je op brede of hele dunne straal kunt zetten).
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
spar
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.01.2009 - 16:43

opgelost, althans, daar ga ik van uit. gelukkig was het een garantie dingetje. Garage heeft beide voor afvoer slangen van het dak los gehad en schoongemaakt teruggeplaatst.
nu maar zien bij de eerste wasbeurt
Nu geen Volvo meer maar Private Lease Niro. Mijn volgende auto: waarschijnlijk Volvo :-)

Van gedachten veranderen is bewijs van het feit dat je je hersens gebuikt!
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

spar schreef: opgelost, althans, daar ga ik van uit. gelukkig was het een garantie dingetje. Garage heeft beide voor afvoer slangen van het dak los gehad en schoongemaakt teruggeplaatst.
nu maar zien bij de eerste wasbeurt
Interessant dat het bij jou een garantiedingetje was... Bij mijn auto (nieuwer) vertelden ze wel wat er aan de hand was, maar garantie werd geen woord over gerept... :-/
Mooi voor jou dat jouw dealer wel zo coulant was natuurlijk! =)
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
hendrik jan de volvoman
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 27.01.2014 - 11:41

Helaas heb ik hier ook toereikend ervaring mee. De slangen komen uit op de parafaan. Hier zit een kruisvormig onderdeel, die moet voorkomen dat insecten in de slangen kruipen. Die dingen raken continu verstopt. Door de raamstijl loopt een dikkere slang die net aan het einde van het dashboard is getaped met een dunner slangetje. Als gevolg van de verstopping begon het hier bij mij enorm te lekken...(dwz het spoot in de wasstraat). Dit leidt tot heel vervelende storingen. Ik heb het rigoureus aangepakt. Ik heb de hele slang eruit getrokken en opnieuw een heel nieuwe slang erin aangebracht. Deze heb ik wat langer gemaakt, zodat ik de slang door het gat in de parafaan kan steken. Dit werkt prima en al het gezeur is voorbij. Omdat ik nogal dikke handen heb en de slang in een heel klein hoekje wordt gestoken, moest ik het dashboard er grotendeels uithalen...

Deze operatie kostte mij meer dan een halve dag. Vervolgens ben ik nog een hele dag bezig geweest om het volledige interieur droog te krijgen. (er stond 4 cm op de bodem)
Laatst gewijzigd door hendrik jan de volvoman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

Je kan ook de bekleding demonteren; zetels terug monteren en zo mee rond rijden tot ze droog zijn.

Als je ze dan eens met de karcher ofzo kuist; heb je propere matten en je bent er geen uren bezig met het water eruit te krijgen...
Na een paar dagen zon of in een warme ruimte kan je ze er weer insteken...

Je hebt wel heel veel rolgeluid dat dan binnenkomt, omdat je geen isolatie meer hebt liggen.
hendrik jan de volvoman
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 27.01.2014 - 11:41

Dat is zo...maar als je er al een tijdje mee rondrijdt, wordt alles nat en muffig...ofwel...een zonnig dag uitzoeken en alles demonteren en in de zon laten staan...klein beetje helpen met een verfafbrander...en ondertussen ook maar de rest van het interieur schoonmaken...

Bij het demonteren van de stoelen schijn je overigens wel de accu los te moeten halen om Airbag-storingen te voorkomen...dus heb ik dat ook maar gedaan...
Apox
2nd Gear member
Berichten: 248
Lid geworden op: 06.09.2016 - 12:51

gewoon contact niet aanzetten als de stekkers los zijn.
Trek sleutel uit en leg die ergens anders. Dan vergeet je het niet.

Als de matten eruit zijn leg ik de natte matten op een rooster en trap ik zoveel mogelijk water eruit. Dan een hoop kuisproduct erop gooien en afstomen.
Dan alles ophangen en wachten.

De voorzetels leg ik de leuning volledig neer en draai ik ze via voordeur eruit. Gordel makkelijk los te maken met pin in te drukken waar deze aan zetel bevestigd is.
Dan kuis ik de rails van de zetels; omdat deze zoizo vol rotzooi hangen.
Gebruikersavatar
m-kliko
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 06.07.2015 - 14:50
Locatie: Prov. Utrecht

Bij de S40 zit het laagste punt onder de voorstoelen.
Daar is het mogelijk om de luchtverdelers te verwijderen (gewoon eruit trekken) en daar het water opdeppen met een handdoek/spons.

Vervolgens op de bekleding stampen en het water eruit persen.

Bij mijn auto is hebben de bij de garage destijds een twee gaten (links en rechts) geboord om het water eruit te kunnen laten stromen (ondanks deppen kwam er nog wel wat uit!).
Toen de auto in de zon laten staan en was het allemaal snel droog. Muffe lucht/schimmel lucht heb ik totaal niet. Daar ben ik erg blij mee :)

Garage heeft na afloop de gaten weer afgekit.
Volvo S40 2.4i GT Edition II - Black and White

Je kan nooit teveel PK's hebben. :D
spar
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.01.2009 - 16:43

spar schreef: opgelost, althans, daar ga ik van uit. gelukkig was het een garantie dingetje. Garage heeft beide voor afvoer slangen van het dak los gehad en schoongemaakt teruggeplaatst.
nu maar zien bij de eerste wasbeurt
Dit was in sept 2016. Gisteravond ging het weer mis :devil: :devil: . auto stond iets schuin, vanachter wat hoger en weer hadden we een voetenbad. De ruimte bij het dak is steeds schoongehouden dus in principe moet het slangetje linksvoor niet verstopt zitten. Ik denk eerder aan overloop van afvoer paravan. Valt me mee dat ik nog geen elektrische storingen heb, water loopt via oa diagnosestekken onder het dashboard de auto in.

iemand suggesties? Iemand ervaring met herstel via dealer qua kosten?
Laatst gewijzigd door spar op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu geen Volvo meer maar Private Lease Niro. Mijn volgende auto: waarschijnlijk Volvo :-)

Van gedachten veranderen is bewijs van het feit dat je je hersens gebuikt!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20697
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het zou toch zo moeten zijn dat er geen water onder je dak terecht komt? Of te wel, is de afdichting van het opendak wel in orde?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
spar
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.01.2009 - 16:43

Msuidgeest schreef: Het zou toch zo moeten zijn dat er geen water onder je dak terecht komt? Of te wel, is de afdichting van het opendak wel in orde?
zo'n afdichting kan altijd iets regen doorlaten. daarom zitten er ook afvoeren aan de bak waar het glazen dakje in zit. die zijn nu volgens mij schoon. Ik denk eerder dat het aan de afvoer van de paravan ligt.
Nu geen Volvo meer maar Private Lease Niro. Mijn volgende auto: waarschijnlijk Volvo :-)

Van gedachten veranderen is bewijs van het feit dat je je hersens gebuikt!
Gebruikersavatar
trondheim
2nd Gear member
Berichten: 232
Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
Locatie: NH

spar schreef:
Msuidgeest schreef: Het zou toch zo moeten zijn dat er geen water onder je dak terecht komt? Of te wel, is de afdichting van het opendak wel in orde?
zo'n afdichting kan altijd iets regen doorlaten. daarom zitten er ook afvoeren aan de bak waar het glazen dakje in zit. die zijn nu volgens mij schoon. Ik denk eerder dat het aan de afvoer van de paravan ligt.
Had het laatst in de wasstraat. Veel vocht en schuim aan de passagierskant. Hier op het forum gekeken en de 'verzamelplaatsjes' voor afvoerwater in de paravan schoongemaakt, daar zit een soort roostertje wat vol met restjes van bladeren en zo zat... De wasstraat gaf zo'n klap water dat het over de paravan heenliep en binnenkwam. Schoongemaakt, gisteren weer door de wasstraat en geen lekkage meer.

(let wel, in mijn geval is het een S60, weet niet of het bij de 40 ook zo in elkaar zit)
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
spar
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.01.2009 - 16:43

trondheim schreef:
(let wel, in mijn geval is het een S60, weet niet of het bij de 40 ook zo in elkaar zit)
Dank, ik laat het hier weten als dat bij een S40 bj 2005 ook zo is.
Nu geen Volvo meer maar Private Lease Niro. Mijn volgende auto: waarschijnlijk Volvo :-)

Van gedachten veranderen is bewijs van het feit dat je je hersens gebuikt!
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”