Advies over keuze parkeersensoren, in of achter bumper. Of toch camera en RTI

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ik heb een XC70, model 2004 aangeschaft en krijg deze over een week. Ziet er bijna nieuw uit en dat willen we zo houden. Helaas heeft deze geen parkeersensoren.

Nu zijn er 4 opties en daar heb ik ook wat vragen over:

- Sensoren in bumper, oftewel bumper eraf, op kleur gespoten sensoren aanbrengen. Orgineel volvo of goedkoper alternatief? Is er van volvo nog iets op een al bestaande display te zien of hoor je alleen piepjes? Oftwel heeft volvo nog voordelen boven universeel?
- Onzichtbare sensoren, dus achter bumper, werkt dat echt even goed? Dan zou iedereen die toch willen? Moet toch ook bumper er voor af neem ik aan?
- Geen sensoren, maar via volvotech systeem camera en aansluiten op RTI scherm a 159 euro. Denk de makkelijkste/snelste manier? Wordt dat meestal icm een knopje gebruikt dat je het ook uit kan zetten, dus dat scherm niet steeds uitschuift? Zoja, doen jullie dat via zo'n standaard extra knopje achter versnellingspook?
Is alleen een camera dus zonder sensoren eigenlijk wel fijn?

Nu heb ik nog geen ervaring met de RTI navigatie, maar stel dat ik volvotech systeem heb aangeschaft en ik zou later scherm vervangen door bijv een passende garmin die ook video input heeft, kan ik die dan ook op volotech aansluiten of is die dan overbodig?

Kan je zowel aan de voor-als achterzijde een camera aanbrengen en dan met 1 knop, die 3 standen heeft switchen, dus voor, achter en uit?
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

- Sensoren in bumper, oftewel bumper eraf, op kleur gespoten sensoren aanbrengen. Orgineel volvo of goedkoper alternatief? Is er van volvo nog iets op een al bestaande display te zien of hoor je alleen piepjes? Oftwel heeft volvo nog voordelen boven universeel?
VT>> als je voor parkeersensoren kiest, dan echt alleen origineel Volvo doen.
(ivm integratie in audio systeem , plaatsing (hoek etc klopt precies)).

- Onzichtbare sensoren, dus achter bumper, werkt dat echt even goed? Dan zou iedereen die toch willen? Moet toch ook bumper er voor af neem ik aan?
VT>> ken het niet, maar daar is wellicht niet zomaar plek voor op de plek waar de sensoren zinvol zijn (te hoog : je ziet dingen van ver aankomen maar dichtbij niet meer, te laag : je hoort ze laat aankomen maar ook onzinnig vaak (omhoogstaand randje van een tegel kan dan al geluid opleveren).

- Geen sensoren, maar via volvotech systeem camera en aansluiten op RTI scherm a 159 euro. Denk de makkelijkste/snelste manier? Wordt dat meestal icm een knopje gebruikt dat je het ook uit kan zetten, dus dat scherm niet steeds uitschuift? Zoja, doen jullie dat via zo'n standaard extra knopje achter versnellingspook?
Is alleen een camera dus zonder sensoren eigenlijk wel fijn?
VT>> camera overwint alles, mensen blijken toch meer gevoel te hebben bij "zien" en maken daar ook dankbaar gebruik van.
(parkeersensoren piepen continue vanaf zo'n 35cm van achter de auto, camera laat zien dat je nog 35cm hebt...)

Nu heb ik nog geen ervaring met de RTI navigatie, maar stel dat ik volvotech systeem heb aangeschaft en ik zou later scherm vervangen door bijv een passende garmin die ook video input heeft, kan ik die dan ook op volotech aansluiten of is die dan overbodig?
VT>> een externe (losse) navi heeft vaak geen video-input.

Advies;
1- iMIV LE+ set (heb je gelijk iPod/iPhone/Aux/BT audio erbij) icm reverse camera
2- iMIV Classic (idem, maar dan met extra video input zodat je later aan screen mirroring kunt doen en het scherm van je smartphone kunt overzetten op je rti scherm of een losse externe navi aan kunt sluiten zoals een Garmin GVN53...)



Kan je zowel aan de voor-als achterzijde een camera aanbrengen en dan met 1 knop, die 3 standen heeft switchen, dus voor, achter en uit?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
S80-Twente-78
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 15.03.2016 - 12:32
Locatie: Emmer-Compasuum

Mijn advies:

http://www.autosound.nl/med-tppls-4u2.html

Deze zijn afkomstig uit de fabriek die op dit moment een van de meest innovatieve alarmsystemen heeft MED. Kwalitatief zeer hoogwaardig materiaal en zijn OE-gelijk.

Kunnen zowel in de voor als achterbumper gemonteerd worden; zonder speedswitch! Verder zijn ze "aan te leren" dat er bv een reservewiel (niet dat de Volvo dat heeft) en of trekhaak op de achterzijde gemonteerd zit.

Ik heb, in mijn vorige auto, de comfortmodule gemonteerd van dit merk, om mijn CPV afstand bediend te maken.

groeten
martijn
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Super, dank voor de reacties. Ik begin met de camera omdat die installatie het eenvoudigst is. Dan kijk ik later of ik zelf bumper ga demonteren, gaten boren, etc.

Volvotech, is het mogelijk via extra knopje achter pook (dus in dat rijtje met knopjes) dan een aan/uit knop aan te brengen voor wel of niet camera beeld, oftewel, wel of niet uitklappen display?
Of is het als navigatie uitstaat, dus scherm ingeklapt, dat dan bij achteruitschakelen ook de video niet aangeroepen wordt?

Zijn er met een verloopje ook 2 camera's aan te sluiten en dat je dan via knopje kan wisselen tussen voor en achter?

Mocht ik de RTI vervangen door bijv parrot asteroid( werkt dat dat ook samen met de IMIV? Camera gaat dan via usb las ik net.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Volvotech, is het mogelijk via extra knopje achter pook (dus in dat rijtje met knopjes) dan een aan/uit knop aan te brengen voor wel of niet camera beeld, oftewel, wel of niet uitklappen display?
Of is het als navigatie uitstaat, dus scherm ingeklapt, dat dan bij achteruitschakelen ook de video niet aangeroepen wordt?
VT>> whaaaaa besteed je jaren om het volledig automatisch te maken en moet het weer 'uit' ;-)
Nee, dat is niet mogelijk dus... zit in software gebakken, automatisch aanschakelen en weer uit.
(dus gaat wel weer na beneden na je parkeer actie)

Zijn er met een verloopje ook 2 camera's aan te sluiten en dat je dan via knopje kan wisselen tussen voor en achter?
VT>> je kunt wel (bij de iMIV Classic) een camera aansluiten op de video ingang.
Alternatief is dat je inderdaad (zelf) een relais schakeling maakt die de boel omschakelt zosnel je uit de achteruit bent.
( en gebruik maakt van de time-out die ingebakken zit; pas 7 seconden nadat je uit R geschakeld bent gaat de navi weer naar normaal (of uit), dus als je in die tussentijd uit de R bent gaat voorcamera aan).
Maar dat is dus zelf maken.


Mocht ik de RTI vervangen door bijv parrot asteroid( werkt dat dat ook samen met de IMIV? Camera gaat dan via usb las ik net.
VT>> nee, de iMIV is juist bedoeld om volledig geintegreerd te werken met het originele systeem.
Parrot Asteroid is een nieuwe 'radio' , dan doet zomaar 123 niks het meer, geen navi, geen stuurwiel bediening etc. Zijn wel weer interfaces voor, maar is allemaal wat omslachtig.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Dank!, ik dacht het schermpje moet anders steeds open en dicht waardoor die mogelijk snellker kapot gaat, dus leek me handig als je de automatische functie kon onderbreken met een knopje.
Zou natuurlijk wel gemaakt kunnen worden, als domweg de stroomtoevoer naar motor onderbroken wordt met een knopje. Maar goed, ik kijk eerst wel naar hoe het standaard gaat.

Ik ben ook een beetje voorbarig, wil al bestellen voor ik auto in huis heb :)

Offtopic: is het geen gemis dat scherm geen touchscreen heeft? Invoeren van van adressen met alleen paar knopjes achter stuur?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Hoe goed zijn je buikspieren? Al eens geprobeerd vanuit de comfortabele auto-rijd-zit-positie bij het scherm te komen met je vingers ?
:-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27840
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik heb mijn S60 met RTI nu bijna 3 jaar en mis het touchscreen van bijvoorbeeld een Tomtom niet.
Het is eventjes wennen, maar na een paar keer gaat het blindelings op gevoel.

De interface is niet meer de modernste, maar vind het toch bijzonder fijn dat er een ingebouwd systeem in de auto zit.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Top! spraakherkenning zou ook wel wat zijn misschien.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
P-Stone
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 19.06.2011 - 21:23

VolvoTech schreef: VT>> camera overwint alles, mensen blijken toch meer gevoel te hebben bij "zien" en maken daar ook dankbaar gebruik van.
(parkeersensoren piepen continue vanaf zo'n 35cm van achter de auto, camera laat zien dat je nog 35cm hebt...)
Mijn wagen heeft achteraan de parkeercamera en sensoren. Camera is heel handig voor het precisiewerk, maar de sensoren zijn ook heel handig. Het gebeurt wel eens dat ik in de spiegels aan het kijken ben -omdat ik denk dat ik achteraan nog veel plaats heb- of dat ik naar de neus of naar het verkeer aan het kijken ben, en waar dan de sensoren mij verwittigen dat er toch iets vlakbij is. Dus ook bij een volgende wagen kies ik voor beiden.
Sander02 schreef: Kan je zowel aan de voor-als achterzijde een camera aanbrengen en dan met 1 knop, die 3 standen heeft switchen, dus voor, achter en uit?
Ik heb achteraan de klassieke parkeercamera en vooraan de Front View camera. Deze laatste dient niet om te parkeren, maar geeft een zicht "om de hoek" links en rechts, en dient om het verkeer te zien als je uit een smalle ruimte komt of als het zicht belemmerd is door een geparkeerde vrachtwagen of zo. Ik kan inderdaad switchen tussen 3 standen : vooraan, achteraan gewoon, en achteraan close-up.
De camera's zijn originele Volvo opties, ik heb geen idee wat de mogelijkheden zijn van systemen die je achteraf plaatst.
Nu (sinds 11/2011) : Volvo XC60 D5 Momentum 6speed manual (400.000 km), Dacia Sandero Stepway en Toyota Yaris.
Vroeger : Toyota Avensis Verso, Toyota Picnic, Toyota Carina E, Toyoya Corolla, Toyota Tercel, VW Golf.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

VolvoTech schreef: Hoe goed zijn je buikspieren? Al eens geprobeerd vanuit de comfortabele auto-rijd-zit-positie bij het scherm te komen met je vingers ?
:-)
Hele andere optie is nog radio eruit en daar zo'n totale nieuwe navigatie/computer/radio oplossing te plaatsen met een touchscreen. Die van bluepower.se bijv.
Vraag is wel of dat lekker kijkt, mogelijk iets te laag voor prettig naar navigatie te kijken onder rijden.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Nou dan moeten het maar zowel sensoren als camera worden. Ik heb al een gebruikte volvo setje op het oog. Dan nog de pam module regelen en ik begreep nog een paar tientjes betalen aan volvo voor systeem te activeren? Bij hu-603 kan er dan ook nog info over positie detectie sensoren verschijnen?
Zijn volvo sensoren en aansluitingen universeel, dus voor v50/70 enzo?
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

VolvoTech schreef: Zijn er met een verloopje ook 2 camera's aan te sluiten en dat je dan via knopje kan wisselen tussen voor en achter?
VT>> je kunt wel (bij de iMIV Classic) een camera aansluiten op de video ingang.
Alternatief is dat je inderdaad (zelf) een relais schakeling maakt die de boel omschakelt zosnel je uit de achteruit bent.
( en gebruik maakt van de time-out die ingebakken zit; pas 7 seconden nadat je uit R geschakeld bent gaat de navi weer naar normaal (of uit), dus als je in die tussentijd uit de R bent gaat voorcamera aan).
Maar dat is dus zelf maken.
Dat laatste met die relais, bedoel je toch icm met de iMIV LE+?
Dus als je stilstaat voor in te parkeren, je op een knop drukt, dat de camera aan de voorkant op het rti scherm wordt weergegeven?
Kan je sowieso de achter camera aanzetten als je niet in R staat?
De classic is me net wat te duur als ik de extra video ingang mogeljk niet ga gebruiken of die paar keer dat je een front camera nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”