naar 22 %

In deze rubriek alle nieuws over Volvo's die geheel of gedeeltelijk elektrisch worden aangedreven.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Jeroen, alles moet natuurlijk geproduceerd worden en dus kost dat altijd energie. Alleen begrijp ik niet zo goed waarom het productieproces soms op vreemde plaatsen moet gebeuren. Waarom moeten we hier groente telen in kassen met kunstlicht en -warmte terwijl het in de Mediterrane landen gewoon groeit zonder hulpmiddelen? Waarom exporteren wij varkensvlees en kopen weer Argentijns vlees terug voor consumptie?

En zo zijn er vast meerdere voorbeelden te bedenken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je verhaal klinkt veel te logisch om waar te zijn maar is het wel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Heel simpel Mark, geld. Als iets goedkoper kan zullen ze de hele fabriek verhuizen.
Wat was dat ook met Heiploeg in Zoutkamp? Garnalen vangen in de Waddenzee, naar Marokko brengen om ze goedkoop te pellen, en weer 2700 km terug rijden.

In het geval van de auto's is het natuurlijk even anders. Olie zit niet overal in de grond en moet wel getransporteerd worden, maar elektriciteit kan lokaal opgewekt worden.

Follow the money
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
caterham
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 23.03.2016 - 23:19

Een boer hier in de buurt verkoopt z'n aardappelen steevast aan het buitenland. Daar willen ze kwaliteit en daar betalen ze voor. Hij laat z'n verkoopprijs ook niet door Albert Heijn opleggen, maar wacht op een goed bod. Wij willen op ons beurt het meest voordelige dat er is. De kwaliteit boeit niet.
Varkensvlees exporteren is op zich niet verkeerd gezien varkens hun gifstoffen niet goed kwijt kunnen en dat in het vlees zelf gaat zitten. Als we daartegenover Argentijns rundvlees hierheen halen... :D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nederlandse varkens gaan naar Italië en komen terug als Parmahammen ... Schiet mij maar lek maar dit is natuurlijk waanzin om 5000 km met die dieren te zeulen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

We dwalen een beetje af ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Hoogstwaarschijnlijk, nee ik ben er zeker van dat ik met mijn reactie veel mensen hard tegen de schenen schop en ........ dat is ook beslist mijn vooropgezette bedoeling !!!
Wanneer stoppen al die bijtellers en zelfbenoemde milieuvriendelijke figuren nu eens met zich zo onvoorstelbaar naïef te gedragen.

In de hele wereld gaat de liefde voor het milieu door de portemonnee!! En al helemaal bij Roverheden!

Bijtelling heb ik geen verstand van en ook niets mee te maken maar wel met de Motorrijtuigenbelasting (als ik nog in NL zou wonen natuurlijk)
Goed, de liefde gaat door de portemonnee.

Het "bewijs":

In 2013 was de Volvo D2 vrijgesteld van de Motorrijtuigenbelasting en de bijtelling was 4%. Dit was natuurlijk allemaal omdat de Roverheid hier mee het aanschaffen van milieuvriendelijke auto's wilde stimuleren. En geloof me, ik ben er echt van overtuigd dat alle kopers van een D2 (en de V60 PIH) alleen deze auto gekocht hebben omdat ze zich zorgen maken over de opwarming van de aarde ....... :sleep: Het geld speelde gegarandeerd slechts een bijrol.

Maar daar is natuurlijk nog de Roverheid die ook het tegengaan van de opwarming van de aarde hoog in het vaandel heeft staan.
Of er alleen D2's mee worden bedoeld weet ik niet maar in het Finnik rapport las ik: Er rijden 62.587 van dit type auto rond in Nederland
Eventjes naar de site van de Belastingdienst en de Motorrijtuigenbelasting voor een D2 berekend.
En omdat het een milieuvriendelijke auto is word je dan ook rijkelijk beloond dat je deze auto gekozen hebt en betaal je slechts 4 x € 382 = € 1528 p/jaar. Dat levert de Roverheid dan weer 62.587 x € 1528 = € 95.632.936 op en dat is andere koek dan Motorrijtuigenbelastingvrij! Natuurlijk gaat de Roverheid dat geld wel heel goed besteden, ze gaat er n.l de opwarming van de aarde een halt mee toe roepen. Slaap zacht en droom lekker verder ......

En nu de bijtellers. Natuurlijk snap ik donders goed dat elke aanslag op je portemonnee niet welkom is maar zeg nu eens eerlijk had je nu echt verwacht dat je tot in lengte van dagen zou worden beloond omdat je bijv. een V60 PIH of een V40 D2 hebt gekocht? Nee toch zeker?! Dat je zelfs kwaad bent over het verhogen van het bijtellingspercentage snap ik ook maar de hand in eigen boezem steken zou dat ook niet een beetje van toepassing zijn ......
Autorijdend Nederland (en niet meer alleen Nederland) wordt al sinds mensenheugenis een oor aangenaaid en dat zal altijd wel zo blijven. Melkkoeien worden altijd gepamperd althans door de betreffende "veehouders".

Tja en dan rest nog het volledig elektrisch rijden, wereldwijd wel te verstaan! Nou daar kan ik helemaal over leeglopen maar dat zal ik niet doen. Ik zou zeggen ga er zelf eens rustig voor zitten en probeer je bijv. er eens een voorstelling te maken hoe dat infrastructureel allemaal gerealiseerd gaat worden.
Denk hierbij eens aan de onvoorstelbaar hoge kosten (al een idee wie dat gaat betalen?!), benodigde grondstoffen en energie, waar alle energie voor het opladen plotseling vandaan gaat komen, welke alleraardigste taferelen dit bij een 'tankstation' gaat opleveren, al die laadpaaltjes en snoertjes in een drukke woonwijk, op parkeerplaatsen nou ja ga zo maar door.
Sinds kort heeft een niet onbemiddeld familielid een Tesla (prachtige wagen overigens) dus ik zeg "Kom hem eens showen hier bij mij". "Uhh, .... ik weet niet hoe ik er moet komen....". Had iets te maken met "tanken" en zo begreep ik. :fgrin:

In de hele wereld gaat de liefde voor het milieu door de portemonnee!! En al helemaal bij Roverheden!

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een V40 heeft nooit 4% bijtellng gehad, verder een mooi stukje proza.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zo kwam ik in Zwitserland en Oostenrijk ook al behoorlijk wat Tesla's en Leafs tegen. Ook de Renault Zoe zie je veel. In Lissabon (volgens mij vlak bij uw woonplaats) veel laadpalen ook dezelfde categorie auto's. En nog geestiger, zag ik een V60 rijden was het steeds een D6! Dus als die auto's toch een beetje elektrisch rijden waar het kan, vind ik het mooi.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat heeft Rob weer mooi verwoord.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Stik schrijft Evert dat doe je idd van CO maar dat komt nauwelijks uit de stack van een kolencentrale
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Buiten mijn D6 heb ik nog een Mercedes 450 Sl uit 1979, deze auto is pas milieuvriendelijk. Na bijna 40 jaar hoeft die nog steeds niet gerecycled te worden, er gaat alleen ongeveer 400 liter euro 95 per jaar in en heeft nog een katalysator ook.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

jp-v60 schreef: Buiten mijn D6 heb ik nog een Mercedes 450 Sl uit 1979, deze auto is pas milieuvriendelijk. Na bijna 40 jaar hoeft die nog steeds niet gerecycled te worden, er gaat alleen ongeveer 400 liter euro 95 per jaar in en heeft nog een katalysator ook.
Is je M klasse weg?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische Volvo's”