Power stand - motorgeluid echt?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Gisteren een eind gereden, motor nu 2500+ km, alhoewel nog niet heel veel gedraaid, maar lekker warm, tijd om de Powerstand eens beperkt te proberen. Mn zonen vroegen zich, net als ik af, of het geluid echt is, of dat het kunstmatig via de speakers kwam. We neigen naar het laatste, maar het zou ook goed "echt" kunnen zijn, want ook een 4cilinder kan wel klinken (alhoewel er wat mij betreft niets gaat boven geluid van 5, 6 of 8 cilinders). Beleving ook lekker, had ik niet verwacht, maar was ook beetje ingedut natuurlijk, met 1:35 en bijna alles elektrisch als het maar kan. Beleving wel bijzonder, snelheid van onze vorige autootjes, in zo'n comfortabele setting. Bijzonder (leuk) :D
Harryeast
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 23.01.2015 - 21:57

Het geluid.....wat bedoel je voor geluid? Kun je dit nader omschrijven? Ik heb ook wel eens het idee gehad namelijk dat er een licht roffel geluid zich voor deed in de Powerstand, al moet ik zeggen dat ik deze stand zelden gebruik.
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Volgens mij werkt het precies andersom.
De XC90 heeft een functie die "Active Noise Control" heet, waarbij het motorgeluid wordt gedempt met anti-geluid.
De auto wordt dus stiller gemaakt door het motorgeluid te onderdrukken.
In de Power stand wordt het geluid niet of minder onderdrukt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Ik bedoel idd het motorgeluid Harry je omschrijft dat goed, roffelend. Zou heel goed kunnen komen door hetgeen phev_v60 omschrijft, het geluid valt namelijk op. Maar dan niet omdat het (kunstmatig) versterkt wordt, maar omdat het normaal wordt weggewerkt door anti geluid.
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Grappig. Mij is nooit opgevallen dat de auto in Power mode meer geluid maakt. Sowieso is het een pruttelblokje dus ik wil het graag zo min mogelijk horen :)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik merk niet een ander motor geluid in power de auto kiest wel vaak een lagere versnelling waardoor je bij gelijke snelheid meer toeren en een ander geluid krijgt
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Ben er helemaal mee eens.
Boven schrijf ik de theorie, in de praktijk hoor ik geen enkel verschil.
Het geluid is altijd Quiet en zeker nooit Sporty.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Nog nooit flink toeren gemaakt natuurlijk, dat zou 'm ook gewoon kunnen zijn, dan valt alles op dat anders is dan de voornamelijk elektrisch aangedreven geluiden die de oortjes inmiddels gewend zijn.
Empereur
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.04.2015 - 14:57

Ik herken het wel hoor - in Power stand klinkt de motor redelijk sportief. Al eerder vermeld, vorige auto was een 528i met de 4 cylinder voor mij, dus was al gewend aan het 'mindere' geluid. Ik moet zeggen dat ik de XC90 in Power stand best lekker vind klinken. En ik herken dus ook een duidelijke andere sound dan in de andere modi.

Maar.. je vraag is of het geluid echt of kunstmatig is. Ik weet dat de Golf GTE in de 'Power' stand (die heet dan GTE stand) wel via de geluidsinstallatie het geluid versterkt/beïnvloed. Geen idee of de XC90 dat ook doet. Wellicht een keer rijden met het raam open om te horen hoe het buiten de auto klinkt? :)
Gebruikersavatar
J.Spitters
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 28.12.2006 - 08:53
Locatie: Huijbergen

Active Noise Control? Zeker dat dat er op zit?
Wel is mij opgevallen dat het blok heel soms een beetje een ratelend geluid maakt als hij voor het eerst aanslaat. Is dus niet altijd, maar soms.... Hebben meer mensen hier last van?
Wel ongelofelijk indrukwekkend overigens, die acceleratie!! :devil:
'15 - XC90 T8 Inscription, Twilight Bronze, Amber interieur, zwarte hemelbekleding, 21'' 8-spaaks velgen, Scandinavian Line, Luchtvering met Four-C, Bowers & Wilkins et cetera...
'15 - V40 D2 Business Sport, Wit, Bruin leder interieur, 18" Ixion velgen
'11 - XC70 D3 Geartonic Limited Edition Twighlight Bronze, XC Styling Pack, Luxury Line, Comfort Pack, Infotainment Line, Family Line, Driver Support Line et cetera...
'07 - XC70 D5 Summum Willow Green, Infotainment Line, Family Line
'03 - S60 2.4 Dynamic Stone Black
volvoventoux
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15.02.2015 - 09:26

Snap af en toe geluid van m’n T8 ook niet: modeljaar 2017 / 120.000 km/ Obe tuning.
Kan bv al bij wegrijden heel metalig klinken, ongeacht drive mode , maar soms ook op autoweg op snelheid bij gasgeven. Andere momenten weer extreem stil bij wegrijden op benzine motor. Komt eigenlijk alleen voor bij warme motor. Iemand een idee??
Gebruikersavatar
Joelvlashof
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.06.2022 - 15:35
Contacteer:

ik ken dat gevoel, in polestar mode hoor je meer het motor geluid in de hogere toeren en bij 3000 rpm bij overschakelen een heerlijke roffel in de uitlaat. die van mij is polestar getuned en is met ongeveer 5 tot 6 seconde op de 100:P. tis een beest!! en een porsche cayenne blijf je voor:P
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”