T8 batterij garantie

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
jobonnie
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.12.2015 - 20:01

Ik heb eens geinformeerd naar de garantie voorwaarden van de T8 batterij, omdat dit mijns inziens (naast de te kleine tankinhoud) de zwakste schakel is in de anders voortreffelijke T8.

De batterij wordt slechts vervangen onder garantie, indien ze minder dan 65% capaciteit heeft na 5 jaar, of minder dan 55% na 8 jaar.

Het feit dat Volvo zich zo veilig indekt (veiliger dan bij de V60 hybride waarbij de capaciteit nog 75% moet bedragen na 8 jaar) betekent dat de kans groot is dat de T8 batterij effectief slechts 60-65% zal hebben na 8 jaar. Vertaald in actieradius in Pure mode betekend dit nog nauwelijks 20km!

Tot daar nog aan toe dat de batterij dan aan vervanging toe is, maar wat ik veel erger vind, is de kostprijs hiervoor: maar liefst 22000 EUR incl. 21% BTW!!!
Dit is ongeveer het dubbele van gans de T8 hybride optie! (Ter vergelijking: het prijsverschil tussen T6 en T8 bedraagt slechts 11000EUR.)

Dit zet wat mij betreft een serieuze domper op mijn enthousiasme om binnenkort een T8 te bestellen... want ofwel hou je de wagen lang in je bezit en betekent dit onvermijdelijk een vervanging van de batterij, ofwel verkoop je de wagen vroegtijdig (5 jaar) maar zal de restwaarde niet echt hoog zijn... de potentiele klant zal ook wel weten dat de batterij reeds in ver gevorderd stadium is.

Ik begrijp niet dat Volvo zo'n hoge kost hanteert, en waarom er geen optie is om de batterij te "huren", zoals sommige andere merken aanbieden.

Ook vraag ik me af: de evolutie van batterij-technology is volop bezig, en de kans is groot dat binnen 5 jaar de batterijen een grotere capaciteit/levensduur zullen hebben, en waarschijnlijk ook minder zullen wegen.

Hoe groot is de kans dat Volvo (of andere batterij fabrikanten) deze nieuwe technologie batterijen nog retro-aktief zullen aanbieden voor "oude" 2016 XC90 T8 modellen?
Gebruikersavatar
PatrickOceanRace
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 29.06.2014 - 08:43

Grote vraag is waarom je elektrisch zou willen rijden? Waarschijnlijk zal door het continu opladen in Hybride modus het prestatieniveau nog wel geleverd gaan worden.
Dit is overigens niet anders dan bij een Tesla waar een veel gehoorde klacht van collega's is die er een rijden dat de accu capaciteit toch aanzienlijk minder is na een paar jaar. Ik wil zelf volgend jaar een S90 T8 bestellen maar ik denk persoonlijk niet dat er ooit een stekker in komt en ga gewoon genieten van de aandrijflijn en de extra power die het accupakket biedt. Of ik nu 40 of 2 km elektrisch kan rijden maakt mij eerlijk gezegd niet uit... De extra investering voor een nieuwe accu na een aantal jaar gaat natuurlijk nooit opwegen tegen de brandstofbesparing.
Laatst gewijzigd door PatrickOceanRace op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MY20 S60 T5 Polestar R-Design, Bursting Blue
MY17 S90 T5 Inscription Intro Line
MY16 C350E Lease Edition Plus
MY14 V40 D4 Ocean Race, Ocean Race Blue, Off Black leder, Business Connect Pack, BLIS, Lane Keeping Aid,Harman Kardon, DAB+, PCC & keyless drive, 17 inch Ixion.
MY04 BMW Z4 3.0I Steptronic
MY14 Audi A4 1.8TFSI Pro Line
MY 12 Volvo V50 2.0 Limited Edition
MY10 Volvo S60 D5 Geartronic Momentum
MY07 Volvo S40 T5 Geartronic Summum
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wij hebben al bijna 150k km op de klok en de actieradius is in principe niet afgenomen. Ik kom nog steeds 50 km ver. Waar maak je je druk om?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een accupakket van een Tesla is 40K ex de btw
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Noem eens een apparaat waar een batterij in zit waarvoor dit niet geldt? Bij telefoons, laptops, tablets en noem maar op, geldt hetzelfde principe. Is het risico van de gebruikte techniek zullen we maar zeggen...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

met 25% bijtelling is het batterijprobleem ineens weg
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Dat klinkt niet goed van Volvo. Veel te veel geld voor een batterij van 9,2 kWh en ronduit schokkend laag percentage na 5 jaar. Er wordt standaard door Volvo namelijk al een flinke marge aangehouden met betrekking tot de state-of-charge (SOC) van de batterij. Hierdoor zou de levensduur al aanzienlijk opgerekt moeten worden.

Als Volvo in de garantie 65% na 5 jaar rekent, zou ik per definitie voor dit geld geen Volvo meer kopen, dan lekker een Tesla. De batterij en elektromotor vormen toch een wezenlijk onderdeel van de rijdynamiek van de XC90/V60. Dat moet gewoon in orde zijn.

Om even te reageren op geluiden dat er bij de Tesla snel degradatie voorkomt: ik ben heel benieuwd naar de bronnen. Ik durf te wedden dat het simpelweg gaat om te weinig kennis omtrent de aanduiding van het bereik en de betrouwbaarheid waarmee men denkt de degradatie te kunnen meten. Mijn ervaring op het forum (daar wordt ook een google sheet bijgehouden) is dat de degradatie zeer gering is.
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
jobonnie
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 05.12.2015 - 20:01

PatrickOceanRace schreef: ... Ik wil zelf volgend jaar een S90 T8 bestellen maar ik denk persoonlijk niet dat er ooit een stekker in komt en ga gewoon genieten van de aandrijflijn en de extra power die het accupakket biedt.
Voor zover ik begriip is het wel de bedoeling in geval van een XC90 T8 om zoveel mogelijk in te pluggen en electrisch te rijden voor korte afstanden... puur hybride rijden door enkel regeneratie zou weinig voordelen bieden.
rsnhakan schreef: Wij hebben al bijna 150k km op de klok en de actieradius is in principe niet afgenomen. Ik kom nog steeds 50 km ver. Waar maak je je druk om?
Ik vermoed dat dit niet om een T8 gaat in dit geval? De T8 kan initieel amper 35km "Pure" rijden.
OGA244 schreef: een accupakket van een Tesla is 40K ex de btw
Maar dat is dan wel voor een 85Kwh accu... bijna 10 maal zoveel capaciteit dus.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat is zo, maar overleden is overleden, dat gaat niet x 10
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

jobonnie schreef: ...
puur hybride rijden door enkel regeneratie zou weinig voordelen bieden.
..
Qua energie-efficient rijden: geen voordelen. Je kunt je brandstof beter voor voortstuwing gebruiken dan voor het bijladen van de accu.

Maar qua ondersteuning van de electromotor tijdens het schakelen en accelereren en dergelijke werkt op de motor regenereren afdoende. Ook waarschijnlijk als de accu nog maar 65% capaciteit over heeft.
Als je wat serieuzer kilometers maakt rij je sowieso meest van de tijd op deze manier.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

OGA244 schreef: dat is zo, maar overleden is overleden, dat gaat niet x 10
Gelukkig maar dat een batterij niet zomaar overlijdt. Ook niet met nog maar weinig capaciteit.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
beukenoot
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51

Als het je echt alleen maar om het bijtellingsvoordeel te doen is dan is een hybride niet per definitie een goede deal. Ik zie het bijtellingsvoordeel meer als een compensatie van de nadelen zoals een hogere afschrijving. (Semi) electrisch rijden brengt echter veel comfort met zich mee al is dat subjectief. En dan het milieuvoordeel maar zelfs dat is subjectief. Zie je deze voordelen niet dan moet je je afvragen of de T8 wel de juiste keuze is.

In 2013 was het anders, toen waren de voordelen zo (belachelijk) groot dat het puur een kwestie van profiteren was. Nu vind ik de 'subsidie' bijna reeel er vanuitgaande dat het inderdaad een serieus milievoordeel met zich meebrengt. Per 2017 slaat de overheid echter weer door de andere kant op en zal de verkoop van hybrides stoppen omdat de nadelen niet meer worden gecompenseerd. Er zou namelijk misbruik van gemaakt worden, maar enige nuance in de regeling zoals het niet meer aftrekbaar maken van de fossiele brandstof voor hybrides konden ze blijkbaar niet verzinnen.

Terugkomend op de batterijen zou er de komende jaren een enorme ontwikkeling in de efficiency kunnen plaatsvinden waardoor ze wellicht krachtiger en goedkoper worden. En als je dan voor relatief lage kosten je accupakket kunt vervangen voor één met een actieradius van 100+ km dan is de auto na 8 jaar wellicht juist aantrekkelijk. Het is dus ook een beetje gokken.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Batterij ontwikkeling verbetert batterijen met zo'n 5-8% per jaar heb ik begrepen (ik blijf op dit moment een bron schuldig). Het is niet zo dat er af en toe een flinke verbetering plaatsvindt. Het zijn gelijkmatige kleine verbeteringen die op termijn grote verbeteringen vormen.

Om terug ontopic te gaan: als ik zoveel geld uit zou geven aan een auto, zou ik betere garantie verwachten omtrent zo een belangrijk onderdeel van de auto. Probleem is dat het nog even duurt voordat er concurrenten op de markt komen die gelijkwaardige kwaliteit bieden. Ben benieuwd naar de Q7 (8?) van Audi die volledig elektrisch wordt.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
mxeryus
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 22.09.2015 - 23:52

[quote="jobonnie"]
/knip
De batterij wordt slechts vervangen onder garantie, indien ze minder dan 65% capaciteit heeft na 5 jaar, of minder dan 55% na 8 jaar.
/unknip

Kortom, Volvo garandeert dat de batterij na 8 jaar nog minimaal 55% capaciteit heeft. Ik denk niet dat Volvo na 8 jaar alle accu's wil vervangen, dus daar zal best wat onderzoek naar verricht zijn.

De technologische onwikkeling gaat snel, maar nooit snel genoeg. Misschien dat Volvo over 7 jaar je accupakket wel wil omwisselen voor een met dubbele capaciteit.

Volvo maakt de batterijen niet zelf, maar koopt deze grootschalig in. De verhouding van vraag en aanbod heeft invloed op de prijs....
kamikaze
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 20.03.2011 - 13:14

In België is de t8 21000 euro duurder dan een t6. Dus die prijs om de batterij te vervangen lijkt me logisch. Het is het belastingstelsel in Nederland die de aankoop van de t8 voordelig maakt, iets wat bij de aankoop van de nieuwe batterij weg valt.
Volvo V60 T8 R-Design
Volvo V60 D4 Ocean Race (04/2015 - 04/2021)
Volvo S60 D2 Summum (08/2011 - 04/2015)
Ford Mondeo 5D 1.8 tdci Ghia (05/2008 - 08/2011)
Ford Focus Clipper 1.6 tdci Ghia (11/2005 - 01/2008)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Nog even over Tesla, op iedere nieuwe Tesla wordt 45K VERLOREN, strikt economisch dus gewoon een doodgeboren kind.
Milieutechnisch ook al niet het wonder dat men suggereert en restwaardetechnisch een lachertje als de stimuleringsmaatregelen er af zijn, wie gaat zo'n auto gebruikt kopen?
Een volledig electrische Renault Fluence (met van die handige huurbatterijen) wordt door de Renaultdealer niet eens meer ingeruild, er blijkt nu al geen markt meer voor.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

jobonnie schreef:Ik vermoed dat dit niet om een T8 gaat in dit geval? De T8 kan initieel amper 35km "Pure" rijden.
Het gaat idd niet om de T8, maar de D6. Wij rijden er al bijna 2 jaar naar volle tevredenheid in en de accucapaciteit is niet merkbaar afgenomen.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

OGA244 schreef: Nog even over Tesla, op iedere nieuwe Tesla wordt 45K VERLOREN, strikt economisch dus gewoon een doodgeboren kind.
Milieutechnisch ook al niet het wonder dat men suggereert en restwaardetechnisch een lachertje als de stimuleringsmaatregelen er af zijn, wie gaat zo'n auto gebruikt kopen?
Een volledig electrische Renault Fluence (met van die handige huurbatterijen) wordt door de Renaultdealer niet eens meer ingeruild, er blijkt nu al geen markt meer voor.
Ik moet even hierop ingaan voordat meer mensen dit soort verkeerde ideeen krijgen. Ook voor Volvo die met volledig elektrische auto's komt in 2020. Sorry dat ik dus even (deels) off topic ga.

Als je nu eens verder zou lezen dan de misleidende titels van journalisten, dan zou je weten dat zelfs het instap model winstgevend is. ECHTER, Tesla is een jong bedrijf dat zeer sterk aan het uitbreiden is. Daarom wordt er veel geld uitgegeven en zou je het totale "verlies" kunnen delen door het aantal auto's om op dat bedrag uit te komen. Dat is toch net even anders. Hier een verhaaltje (met de originele bron van Reuters met de misleidende titel): http://www.cheatsheet.com/automobiles/n ... ?a=viewall

Milieutechnisch: uit meerdere onderzoeken blijkt dat volledig elektrische auto's beter zijn voor het milieu dan fossiele brandstof auto's zie o.a. deze bron van TNO: https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014- ... 072014.pdf
Conclusie: zelfs op kolenstroom (935 gram CO2 per kWh en in de praktijk niet mogelijk in Nederland, er is altijd een stroommix die de CO2 lager doet uitvallen) is de volledig elektrische auto schoner. Nog leuker om te weten is dat grijze stroom in Nederland 526 gram CO2 per kWh veroorzaakt.

Restwaardetechnisch kan ik er niet zoveel over zeggen (en jij dus ook niet) want die situatie is er (nog) niet. Ik zou net zo goed de aanname kunnen doen dat de restwaardes van alle niet volledig elektrische auto's rampzalige vormen aannemen als de wetgeving doorzet en men meer op duurzaamheid gaat richten.

De Renault Fluence heeft een bereik van 160 (NEDC) km http://www.elektrischeauto.nl/modellen/ ... luence-z-e
In de praktijk betekent dat ongeveer 110-120. Dat is niet te vergelijken met een Tesla (in heel veel opzichten niet) en bovendien is dat gewoon te weinig om het als fatsoenlijk alternatief te zien voor fossiele brandstof auto's.

Ik hoop dat dit helpt om beter te begrijpen wat de situatie echt is en niet op onderbuikgevoelens en andere foute informatie mensen verder verkeerd te informeren.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik weet iets van restwaardes af, dus meen ik er wel iets van te kunnen zeggen
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

CO2clean schreef: Milieutechnisch: uit meerdere onderzoeken blijkt dat volledig elektrische auto's beter zijn voor het milieu dan fossiele brandstof auto's zie o.a. deze bron van TNO: https://www.tno.nl/media/4404/tno-2014- ... 072014.pdf
Conclusie: zelfs op kolenstroom (935 gram CO2 per kWh en in de praktijk niet mogelijk in Nederland, er is altijd een stroommix die de CO2 lager doet uitvallen) is de volledig elektrische auto schoner. Nog leuker om te weten is dat grijze stroom in Nederland 526 gram CO2 per kWh veroorzaakt.
Vind je het onderzoek van TNO representatief voor deze discussie? Want het gaat daarin over middenklasse auto's, wat mijns inziens een beetje kort door de bocht is. Zie bijv. de discussie rondom de superfabriek voor de accu's van Tesla die ze in California neer (gaan) zetten, waarmee vrijwel alle daar geldende milieuregels worden geschonden. Dus wat is het werkelijke doel van een bedrijf als Tesla?
CO2clean schreef:Restwaardetechnisch kan ik er niet zoveel over zeggen (en jij dus ook niet) want die situatie is er (nog) niet. Ik zou net zo goed de aanname kunnen doen dat de restwaardes van alle niet volledig elektrische auto's rampzalige vormen aannemen als de wetgeving doorzet en men meer op duurzaamheid gaat richten.
Heeft Tesla ook niet zoiets als een terugkoop-garantie na 5 jaar? Dat is wat mijn Tesla-rijdende collega zegt tenminste. Overigens, zijn Tesla heeft inmiddels al een keer een nieuw accupakket moeten krijgen, toen was de wagen 1 jaar oud...

En verder over die restwaarde, de klassiekermarkt bewijst wat anders op dit moment (just kidding) ;-) .
CO2clean schreef:De Renault Fluence heeft een bereik van 160 (NEDC) km http://www.elektrischeauto.nl/modellen/ ... luence-z-e
In de praktijk betekent dat ongeveer 110-120. Dat is niet te vergelijken met een Tesla (in heel veel opzichten niet) en bovendien is dat gewoon te weinig om het als fatsoenlijk alternatief te zien voor fossiele brandstof auto's.
En de Tesla is dat wel? Met z'n actieradius ben je nog steeds te beperkt. Een rit van 400 km kost je ruim 1,5 uur extra reistijd weet ik uit ervaring. Dat is nog maar 1 van de nadelen van een Tesla voor mij, buiten de regelmatig wegvallende internetconnectie en dus navigatie.

De vraag is meer wat je ervoor over hebt om überhaupt in zo'n full-electric wagen te willen rijden op dit moment.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”