Verbruik T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
LJFS
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 11.06.2015 - 21:25

(10kwh laden, 2 euro 50, 30km rijden).
volgens mij kost 1 kWh al snel 35 cent incl energiebelasting
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

LJFS schreef:
(10kwh laden, 2 euro 50, 30km rijden).
volgens mij kost 1 kWh al snel 35 cent incl energiebelasting
ca 24 cent per kWh
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Gemiddeld iets van 22-23 cent in Nederland, maar vergeet je laadverlies niet mee te rekenen. Laadverlies kan zo oplopen tot 15-25%.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Vroeg me af, de elektrische radius was bij ophalen 40km, week later is dat 35km bij volledig laden. Die 40 of 35 zijn theoretisch, want in praktijk kom ik niet verder dan 25 a 28 km. Laatste in in Pure mode, waarbij theoretische actieradius van 35 naar 39 gaat. Hoeveel doen jullie max elektrisch?

Daarnaast, in de app zie ik verbruik van 6,5 tot 7,0 kwh tot tie leeg is, met hergebruik van 0,5 tot 0,75. Accu is 9,2; betekent dit ca 2 tot 3 kwh reserve, of verbruik, anders dan rijden, dus verwarming, lampen, radio, ac etc? Of is dat all in bij het verbruik zoals getoond? Ik moet nog een aparte meter installeren, ben wel benieuwd hoeveel kwh er dan ingaat. Zie ook nog iets over laadverlies hierboven, dus helemaal zullen we het nooit weten.
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Ik haal toch wel de 40 km. Ik heb een paar afstanden van circa 20 km op en neer, in stadsverkeer, en dat lukt me gewoon elektrisch. Net als bij benzine is het bereik natuurlijk afhankelijk van het aantal keer dat je moet optrekken en je algemene rijstijl.
Je kunt het logboek trouwens downloaden als Excel-bestand. Na 3000 km heb ik 159,5 liter benzine (5,23 l/100 km) en 478 kWh stroom verbruikt.

Het nuttig gebruik van de accu is 6,7 kWh, dus dat komt wel overeen met wat je in de app ziet.
Laatst gewijzigd door Conradi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Ik moet er nog een beetje inkomen, qua rekenen.

Als je 478kwh hebt getankt, en dan rekent met 9,2kwh per keer, a 40km, dan kom je uit op ca 2000km elektrisch. De rest, 1000 km, op benzine. Met bijna 160 liter zit je dan op 1 op 6,5...

Anders berekent, in euros, 478 kwh is bij een kwartje 120 euro, de benzine bij 1,50 ca 240 euro. Reken je dat terug in benzine obv prijs, dan kom je aan 240l, dat is dan 1 op 12,5 aan totaalberbruik.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Conradi, wat voor een verbruik haalde jij met je "oude" XC90 ?
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Met de D5 reed ik gemiddeld ongeveer 8,5 l/100 km, natuurlijk wel zonder caravan.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

dat is een net verbruik maar niet overdreven zuinig. knap dat je met de nieuwe 40 km elektrisch haalt ik redt er een goede 30 en dan is het echt op. 40 haalde ik met de V60 met meer accu en minder gewicht en een lagere cw waarde.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Help, ik snap het even niet meer.
Na elke rit kijk ik even in de VOC app. Bij afleveren stond die op 87,6l/100km, met 15km op de teller. Als je dat omrekent, kom je op 12,88 liter verstookte benzine.
Als je dat na elke rit uitrekent, komt er, terwijl ik pure rij en de motor niet aangaat, toch bijna een halve liter bij per rit.
Ofwel, na eerste 100km (4 ritten a ca 25 km) stond er 14,72l/100km, dat is dus dik 2 liter benzine per 100km verbruikt, zonder dat het verbruikt is / danwel, zou moeten zijn...RARA, hoe kan dat?
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik heb de indruk dat de T8 ook het verbruik van de standkachel meeneemt in de verbruiksmonitor
Laatst gewijzigd door NielsPHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wnot
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 14.12.2014 - 12:55

NielsPHEV schreef: Ik heb de indruk dat de T8 ook het verbruik van de standkachel meeneemt in de verbruiksmonitor
Yep.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Mmm, die standkachel, gaat die ook tijdens rijden aan? Heb m namelijk altijd koud als we erin gaan. Voor de compleetheid zou t mooi zijn als je de liters benzine dan ook ziet verbruiken, want in de rittotalen staan ze dus niet, maar in het totaalverbruik (som van ritten met 0 verbruik) dus wel?
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Standverwarming kun je als bijverwarming tijdens het rijden aanzetten. Zit in het klimaatmenu...
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
jodinho
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 22.03.2014 - 18:20

Bijna 3000 km gelopen hier en gemiddelde van 11,1l/100km. Wel een rit naar Frankrijk gehad waar niet geladen kon worden. Verder wordt hier na elke rit zowel thuis als op de zaak geladen.
(Woon werk verkeer is wel 150km enkele rit.)
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Conradi schreef: Standverwarming kun je als bijverwarming tijdens het rijden aanzetten. Zit in het klimaatmenu...
Dank Conradi, gevonden, niet via de klimaat zaken via het hoofdmenu, maar via instellingen (my car) ed, klimaat, optie ergens onderaan, extra verwarming die je kunt aanvinken. Werkt goed, want na uitvinken werd t heel koud...

Verbruik is met deze wagen wel heel afhankelijk van rijstijl, bij 100km/u doe je 1 op 12/13, bij 120 1 op 10, en bij rijden zoals je rijden wilt 1 op 8, of minder, als je power net als ik heel leuk vindt...
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Vroeg me af, in app heb ik via instrumentenpaneel een verbruik van 5,8l per 100km, in de auto, via bestuurderprestaties 4 komma nog wat. De laatste heb ik nooit gereset, en totaalkm scheelt maar een paar km met die van de kmstand op teller. Zou dat komen omdat de app bij start al verbruik had van 80l per 100km, af fabriek / dealer? Ofwel, de eerste kms testdraaien in fabriek oid?

En blijft de app altijd het totaalverbruik weergeven, of ben je dat "kwijt" bij reset oid? Zelfde vraag ik me af voor bestuurdersprestaties.
Zou soms wel even willen resetten, maar wil totaalverbruik ook niet kwijt eigenlijk.
Laatst gewijzigd door SRI op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jandegroot
Forumsponsor
Berichten: 34
Lid geworden op: 12.05.2015 - 21:31

Gisteren de ProDrive-training gevolgd. Was erg interessant. In stad/dorp is de b-stand wel erg prettig heb ik ondervonden. Daarvoor nog nooit gebruikt.
Harryeast
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 23.01.2015 - 21:57

Afgelopen week eens even bijgehouden wat ik nu aan stroom verbruik en aan brandstof.
Een reguliere week, waarbij ik inschat dat ca 90% snelweg kilometers zijn en de rest bebouwde kom en provinciale weg.
Na afgetankt te hebben, dagteller gereset en meten maar. (Getallen onder even afgerond)

Resultaat:
Afstand gereden 410 km
Brandstofverbruik 37 liter (Euro95)
Energieverbruik 48 kWh

Blijft moeilijk om te zeggen wat je nu echt gebruikt hebt.....
Je kunt niet zeggen 410/37 = 1:11,08 gezien de 48 kWh die er ook nog verbruikt is.

Totale kosten zijn wel uit te rekenen over deze afstand.
Brandstof kostte € 54 en de elektra € 9 oftewel totaal € 63,-
Daarmee komen dan zeg maar de totale energiekosten per kilometer op € 0,154.

Eigenlijk zou je een weekje alleen op Save stand moeten rijden om puur brandstofverbruik uit te rekenen.
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

De eerste duizend kilometertjes zitten erop.
Niet geheel representatief vanwege relatief weinig out of town, maar toch:

Afbeelding

De eerste 500km wist ik nog niet dat de extra verwarming zoveel benzine dronk (ca 3 - 4 liter / 100km!)
Moet toch anders kunnen, deel op accu bv, vind de keuze nu wel extreem (of alles, of niets).
Gemiddeld: 2,9l per 100 km gemiddeld. En daarnaast ca 235 kwh, ofwel, 23,5kwh per 100km. Klopt ook wel met de max actieradius van ca 25km die ik gemiddeld heb. Benieuwd of dat in de zomer nog wat meer wordt.

Rekenen we kwh om in benzine obv prijs: (0,25/1,40) dan 2,9 + 4,2 = 7,1l per 100km. Denk goed resultaat voor veel stadsverkeer en 2200kg. Obv energie / CO2 uitstoot weet ik zo 1-2-3 niet, er zijn vast mensen die dat al uitgezocht hebben. Ik vindt het volgende:
- benzine 2780 co2 per liter.
- elektriciteit 455 co2 per kwh (muv duurzaam).
Ik heb er in 1000km 235 kwh doorgeblazen = 106925 CO2.
Daarvoor had je dan dik 38 liter benzine kunnen verstoken, naast de 29 liter die er al doorging.
Ofwel, dan komen we op 6,7 liter benzine per 100km.

Conclusie: op deze manier rijden is toch echt wel mooi, ook leuk dat de resultaten beetje gelijk oplopen:
In geld uitgedrukt: 7,1l benzine per 100km, voornamelijk stadsverkeer
In c02 uitgedrukt: 6,7l benzine per 100km, voornamelijk stadsverkeer

Enigste bizarre blijf ik de verwarming vinden, op elektrisch ritje van 25km gaat er snel 0,75 tot 1 liter door.
Zou ik dat altijd doen, wat wel comfortabel is - alternatief is gewoon niet lekker - dan kom je op hele andere getallen, namelijk gewoon dik 10 liter per 100km...!! Moet anders kunnen, meer verwarming op elektriciteit. Of ik heb het mis en zie bepaalde opties niet natuurlijk.

Al dat zuinig doen heeft ook z'n nadelen, zie hier:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”