Verbruik T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
beukenoot
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22.10.2015 - 13:51

OGA244 schreef: daar zeg je wat, maar aan de voortplanting als zodanig (een min of meer gelijk principe) is in duizenden jaren ook niets veranderd... (maar goed ook volgens mij)
En ook daarvoor geldt dat de ene tank groter is dan de ander...
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12279
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Kijk, zo simpel is alles eigenlijk....
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Vandaag weer een dag kunnen rijden zonder het druppeltje te gebruiken. Mijn verbruik is inmiddels gezakt naar de 9l per 100km gezakt. Morgen moet ik naar Amsterdam heen en weer, eens kijken of ik dat zo kan organiseren (met een stukje laden in Amsterdam) dat ik daar ook een beetje redelijk mee uit kom.

Het is echt een heerlijke auto. Ik ben blij dat mijn "baas die betaald" mij dit gegund heeft ;)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

beukenoot schreef:
OGA244 schreef: daar zeg je wat, maar aan de voortplanting als zodanig (een min of meer gelijk principe) is in duizenden jaren ook niets veranderd... (maar goed ook volgens mij)
En ook daarvoor geldt dat de ene tank groter is dan de ander...
Wahahaha stelletje droogkloten :D
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

4wielen schreef:
V60_PHEV schreef: Onze V60 D6 heeft 3,2 liter per 100 km verbruikt (nu 65000 km), dat is 1 op 31. Dat kan dus alleen maar betekenen dat je generaliseert.
Nee, je eigen gedrag als norm nemen voor het gedrag van iedereen is lekker...

Wordt toch genoeg onderzoek naar gedaan joh, wie hou je nu voor de gek? Om een voorbeeld te geven: http://www.autoblog.nl/nieuws/outlander ... pers-68488
Ik probeer niet mijn eigen gedrag als norm voor iedereen te nemen hoor, dat zou weer generaliseren zijn :D
Ik geef enkel mijn eigen situatie weer, om aan te geven dat het als je wil goed mogelijk is om zuinig te rijden.
Inderdaad alleen als je veel korte stukken rijdt, zoals ik.
Aan de andere kant vind ik de 1 op 19 die jouw artikel meldt helemaal niet slecht voor zo'n sterke auto als de V60 Plug-In.
(daarnaast weet ik ook niet of tankpas houders een gemiddelde groep rijders zijn, ik heb in ieder geval geen tankpas)

Ik denk dat veel mensen ook te lui zijn om de auto op te laden, je moet toch vaak iets verder weg parkeren en dus lopen.
Niet iedereen ziet daar sport in zoals ik.
Misschien los je dat op door laden financieel aantrekkelijker te maken, hier in de omgeving staan met name E-Laad laadpunten, daar is laden duurder dan rijden op benzine.

Aan de andere kant zijn laadpunten ook vaak bezet als ik er kom, er wordt dus echt wel opgeladen, ook veel door plug-in hybrides.
Ik ben dan altijd blij dat ik geen Tesla gekocht heb, want als je echt afhankelijk bent van die laadpunten word je volgens mij niet vrolijk.
Helaas zijn laadpunten ook regelmatig bezet door conventionele auto's die dus niet aan het opladen zijn.
Dat helpt het verbruik van plug-in hybrides natuurlijk ook niet.
Empereur
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 20.04.2015 - 14:57

Beetje off topic, maar wat ik al regelmatig heb gezien zijn phev's die op een openbare laadplek staan, een stekker in de auto hebben geprikt, maar niet gekoppeld staan aan de laadpaal dus helemaal niet laden. Het gaat dan blijkbaar puur om de vaak gunstige plek en er wordt verder alleen op benzine gereden. Daar wordt wat mij betreft wel heel erg een grens van het betamelijke overtreden, wat een laf gedoe vind ik dat.

Nu ik erover nadenk nog nooit door een Volvo zien doen trouwens!
Laatst gewijzigd door Empereur op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Empereur schreef: Beetje off topic, maar wat ik al regelmatig heb gezien zijn phev's die op een openbare laadplek staan, een stekker in de auto hebben geprikt, maar niet gekoppeld staan aan de laadpaal dus helemaal niet laden. Het gaat dan blijkbaar puur om de vaak gunstige plek en er wordt verder alleen op benzine gereden. Daar wordt wat mij betreft wel heel erg een grens van het betamelijke overtreden, wat een laf gedoe vind ik dat.

Nu ik erover nadenk nog nooit door een Volvo zien doen trouwens!
Ondanks dat het hele verhaal op subsidie draait moet de outlander ook die laatste paar centen hebben.
Ik heb een paar leveranciers die in zo'n ding rijder en dat zijn stuk voor stuk bijzondere type's, de Volvorijder heeft wellicht genoeg aan datgene wat hij aan subsidie vangt alhoewel bij sommige het meer nooit vol is..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

De "laadpaaletiquette" is bij sommigen ver te zoeken. Omdat mijn laadpalen nog niet geïnstalleerd zijn (maandag hopelijk af) moet ik de 100% elekteische B klasse regelmatig aan een openbare 11kw laadpaal laden in de straat. Daar staan structureel een outlander en een golf phev geparkeerd aan de paal met de kabel erin maar met een volle accu (laden staat dan gepauzeerd). Dat is echt asociaal. Buiten het feit dat e-laad inkomsten mist frustreer je anderen met het gedrag. Ik heb echt "geluk" als ze er een keer niet staan.

Als ik dan toch kan laden kijk altijd even op de mercedes app wanneer de auto vol is en haal hem daarna weg. Ook als dat een keer om 23.00 in de avond is dan heeft een ander wellicht ook nog plezier van de laadplek.

Er zijn een soort laadetiquette briefjes die je onder de wisser kan doen waarin je vriendelijk vraagt of ze voortaan op willen zouten als ze vol zijn. Omdat ik binnenkort lekker thuis kan laden doe ik daar verder niets mee anders had ik het zeker een keer vriendelijk gevraagd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Moet toch weer enkele reacties plaatsen hoor...
V60_PHEV schreef: Aan de andere kant vind ik de 1 op 19 die jouw artikel meldt helemaal niet slecht voor zo'n sterke auto als de V60 Plug-In.
Niet slecht? Dat haal je met iedere moderne dieselwagen als je niet al te gek doet.
diesel01 schreef: Ondanks dat het hele verhaal op subsidie draait moet de outlander ook die laatste paar centen hebben.
Ik heb een paar leveranciers die in zo'n ding rijder en dat zijn stuk voor stuk bijzondere type's, de Volvorijder heeft wellicht genoeg aan datgene wat hij aan subsidie vangt alhoewel bij sommige het meer nooit vol is..
Jij denkt echt dat Volvo-rijders andere mensen zijn dan Mitsubishi-rijders? Jeetje zeg...
thavipah schreef: De "laadpaaletiquette" is bij sommigen ver te zoeken. Omdat mijn laadpalen nog niet geïnstalleerd zijn (maandag hopelijk af) moet ik de 100% elekteische B klasse regelmatig aan een openbare 11kw laadpaal laden in de straat. Daar staan structureel een outlander en een golf phev geparkeerd aan de paal met de kabel erin maar met een volle accu (laden staat dan gepauzeerd). Dat is echt asociaal. Buiten het feit dat e-laad inkomsten mist frustreer je anderen met het gedrag. Ik heb echt "geluk" als ze er een keer niet staan.

Als ik dan toch kan laden kijk altijd even op de mercedes app wanneer de auto vol is en haal hem daarna weg. Ook als dat een keer om 23.00 in de avond is dan heeft een ander wellicht ook nog plezier van de laadplek.

Er zijn een soort laadetiquette briefjes die je onder de wisser kan doen waarin je vriendelijk vraagt of ze voortaan op willen zouten als ze vol zijn. Omdat ik binnenkort lekker thuis kan laden doe ik daar verder niets mee anders had ik het zeker een keer vriendelijk gevraagd.
Jeetje thavipah, dat vind ik wel erg beschaafd van jou. Ik kan me goed voorstellen dat iemand 's avonds niet naar buiten gaat om zijn auto te verplaatsen. Erg netjes! Misschien is wat je hier beschrijft wel een van dé problemen waarom er toch nog relatief weinig geladen wordt. Lijkt me erg plausibel dat als je geen eigen paal hebt, je denkt 'morgen weer'. Misschien moeten mensen verplicht worden een eigen laadpaal aan te schaffen, anders geen fiscale vrijstellingen?
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Taalfoutje ☺️
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Je eigen laadpaal aanschaffen zal voor sommigen moeilijk zijn. Want als je geen eigen parkeerplaats hebt waar ga je dan je paal neerzetten?

Vanmorgen stond ik om 10.00 aan een laadpaal in Amsterdam. Toen ik om 11.15 wegreed gaf de batterij indicator aan dat deze vol was. Ik hing aan een 11kw paal. Maar de XC90 kan toch niet zo snel laden?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

thavipah schreef: Je eigen laadpaal aanschaffen zal voor sommigen moeilijk zijn. Want als je geen eigen parkeerplaats hebt waar ga je dan je paal neerzetten?

Vanmorgen stond ik om 10.00 aan een laadpaal in Amsterdam. Toen ik om 11.15 wegreed gaf de batterij indicator aan dat deze vol was. Ik hing aan een 11kw paal. Maar de XC90 kan toch niet zo snel laden?
Volgens mij kun je maar met 1 fase en max 16A laden. Dus voor een lege accu ongeveer 2,5 uur.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Harryeast
2nd Gear member
Berichten: 82
Lid geworden op: 23.01.2015 - 21:57

Net eerste lange rit gehad naar Oostenrijk op de save mode. Bij de eerste stop was het verbruik 1 op 7,8. Met skikoffer op het dak en geregeld zo'n 150 km/u. Verbruikt dus behoorlijk hoog, maar groter nadeel is die kleine tank. Na een 250-300 km let je al weer goed op dat je niet de pomp gaat missen, is niet echt relaxed.
Verder natuurlijk top reisauto, helemaal geweldig! En leuk om onderweg veel XC90's te zien, schept toch een soort band :) net nog even hulp geboden aan iemand die hem net had en nog niet het hele boekje had bestudeerd :))
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Dank Harry voor de informatie.
Ik heb me al voorbereid op de zomer als ik er een 2000 kg zware caravan achter hang. Dan zal het wel 1 op 6 of zo worden, maar vooral een range van nog geen 300 km. Ik heb voor B, D en F al apps geïnstalleerd met alle pompen ;)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Vrijdag ook naar Oostenrijk gereden. Het was erg druk dus niet heel hard kunnen rijden. Qua verbruik zat ik rond de 1:10. Voornamelijk in AWD gereden en de files in hybride mode.

Grappig genoeg laad de auto de accu in AWD op zodat je weer een kilometer of 4 range hebt. 1 andere witte XC90 T8 gezien. Verder onderweg veel ruzie gehad met het automatisch bijsturen van de auto. Op de linkerbaan rij ik graag wat links in het wegdeel. Zeker op wat hogere snelheid is dat gewoon veiliger omdat er dan meer ruimte tussen mij en de auto's op de rechterbaan is (Duitsers zwalken tegenwoordig een stuk meer dan 10 jaar geleden). Maar de XC90 vind dat ik het midden van het vak moet aanhouden. Met bijsturen als gevolg.
Bij een snelheid van 180 is dat ongewenst, vermoeiend en gevaarlijk omdat ik tegen moet sturen op stuurcorrecties die de auto doet. Naar huis ga ik dat toch maar eens uitzetten.
Gebruikersavatar
M@rvin
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 08.11.2015 - 22:56

thavipah schreef: Vrijdag ook naar Oostenrijk gereden. Het was erg druk dus niet heel hard kunnen rijden. Qua verbruik zat ik rond de 1:10. Voornamelijk in AWD gereden en de files in hybride mode.

Grappig genoeg laad de auto de accu in AWD op zodat je weer een kilometer of 4 range hebt. 1 andere witte XC90 T8 gezien. Verder onderweg veel ruzie gehad met het automatisch bijsturen van de auto. Op de linkerbaan rij ik graag wat links in het wegdeel. Zeker op wat hogere snelheid is dat gewoon veiliger omdat er dan meer ruimte tussen mij en de auto's op de rechterbaan is (Duitsers zwalken tegenwoordig een stuk meer dan 10 jaar geleden). Maar de XC90 vind dat ik het midden van het vak moet aanhouden. Met bijsturen als gevolg.
Bij een snelheid van 180 is dat ongewenst, vermoeiend en gevaarlijk omdat ik tegen moet sturen op stuurcorrecties die de auto doet. Naar huis ga ik dat toch maar eens uitzetten.
Waar heb jij die witte T8 gezien, wellicht was ik het wel :-P
Laatst gewijzigd door M@rvin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2015 XC90 T8 R-Design Ice White
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

thavipah schreef: Vrijdag ook naar Oostenrijk gereden. Het was erg druk dus niet heel hard kunnen rijden.
Zaterdag was top om te rijden! Een half uurtje file gehad, maar verder geen probleem om flink door te gassen. Ik heb hier in Fiss 1 XC90 gezien...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Zit nu in Bayern, gisteren middag eerste stuk van huis tot pomp 120 km in een uur gereden piek was kort Vmax is ca 230 km/h verbruik was een accu lading en 14,7 l/100 km.

Tweede stuk 267 km in 2:16 uur 12,7l/100 km zo rond 150/160 gereden en bij de baustellen en ander plaatsen (A3) de limieten gerespecteerd

Het is een heerlijke auto die zeer goed op de weg ligt. Op hoge snelheid voelt de auto veel zeker aan dan de V60. Het blijft echter 10 m2 met het front oppervlak van een zee container en veel vermogen, ga je hard rijden dan heb je meteen een enorm verbruik.

Enige echte nadeel is de mini tank
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

M@rvin: was geen R design. Ding was wel afgeladen tot het dak
Gebruikersavatar
SRI
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 25.10.2015 - 20:23
Locatie: NO-NL

Zaten gister wat te filosoferen over verbruik ed, ben benieuwd wat jullie ervan vinden:

* Een T8 kost rond de ton, met alle opties. Opties denken we niet veel over na, aanvinken maar! We gaan de T8 ca 150.000km rijden, bij alleen op benzine 1:7,5 is dat 20.000 liter, 30.000 eur. Door focus op brandstofkosten ed kijk je alleen daar na, opties ed bedenk je niet op deze manier. Raar eigenlijk, zeker als je vergelijkt hoeveel benzine je voor bv 10.000 opties kan kopen. Nog stapje verder: als je jaartje wacht, zeker op een non-T8, heb je vanwege afschrijvingsvoordeel je hele levensduur brandstof al betaald...hoe zo dan je verbruik bij gaan houden terwijl je een nieuwe auto aanschaft?
* Zo ook over de electriciteit, kon paal a 2000+ oid aanschaffen, heb maar ons-bint-zuunig gedaan met buitenstekker a 100 euro, van verschil, 2000 euro, kun je volgens mij al bijna 25.000km elektrisch rijden. (10kwh laden, 2 euro 50, 30km rijden).

Ofwel, af en toe best wel raar hoe we (ik spreek voor mezelf) denken over geld, opties, afschrijving, zuinig rijden, benzine en elektriciteit...
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9878
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

thavipah schreef: (Duitsers zwalken tegenwoordig een stuk meer dan 10 jaar geleden).
Stimmt, dat doen ze omdat men Duitsland afstand, gordel en snelheid meet. Maaarrrrrr dan moet de auto wel middel in de rijbaan zitten. Anders lukt dat bij hen niet zo. Van links naar rechts zwalken in de rijbaan/strook kan dan lucratief zijn.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”