Dieselgate - Bij Volvo zweten ze peentjes

Hier post je alles wat wel met auto's maar niets met Volvo te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

“On average, the nitrogen oxides emission level in the new test cycle was more than double the Euro 6 limit value”, says Dr. Peter Mock, Managing Director of ICCT Europe. The highest emission levels in WLTC were found for a Volvo (14.6 times the limit), a Renault (8.8 times the limit) and a Hyundai (6.9 times the limit) vehicle. A BMW model had the lowest emission level (70 percent below the Euro 6 limit).
Van de organisatie die het vals spel van VW aan de kaak heeft gesteld: http://www.theicct.org/news/press-relea ... ars-new-eu

14.6 keer de Euro 6 limiet (0.08) staat ongeveer gelijk aan de 40x de CARB limiet (0.03) waar de VW Euro 5 modellen nu mee gepakt zijn.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19883
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooi he?
Daar bij jullie waar ze in gass guzzeler rijden en heel redneck south een V8 heeft, maken ze zich druk over Europese fabrikanten die teveel verbruiken..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28177
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goed dat de autofabrikanten worden gecontroleerd op hun emissie opgaves. Het zal wel met een sisser aflopen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

diesel01 schreef: Mooi he?
Daar bij jullie waar ze in gass guzzeler rijden en heel redneck south een V8 heeft, maken ze zich druk over Europese fabrikanten die teveel verbruiken..
Uitstoot en verbruik zijn niet recht evenredig. De Amerikaanse (in feite Californische) eisen zijn gebaseerd op het voorkomen van smog, daarom zijn de eisen iets strenger voor diesels vergeleken met Europa. De EU heeft trouwens ook al onderzoek aangekondigd, want ook de Europese eisen worden totaal niet gehaald door bijna geen enkele fabrikant, dus zou zo maar kunnen dat er in Europa ook straffen volgen... Zoals bijvoorbeeld alle verkochte modellen aan te passen zodat ze wel aan de eisen voldoen. Dan rij je ineens met je dieseltje die veel minder vermogen heeft en veel meer verbruikt als daarvoor.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Diesel01, het gaat niet om verbruik maar om uitstoot van schadelijke gassen. Goed dat hierop gecontroleerd wordt, echter is het probleem denk ik het volgende:
De eis is als volgt uitgelegd:
In situatie X mag de maximale uitstoot Y zijn.
Situatie X wordt door de testende instantie gecreëerd.
Op dát moment mag de max uitstoot Y zijn.

Daar voldoet VW opzich aan. Tijdens de testen heeft de auto een uitstoot waarde die goed is.

Dat situatie X niet realistisch is, en daarmee ook Y onmogelijk is doet er dan niet meer toe.

Opzich kan er een GPS sensor in de auto zitten, software ziet: geen GPS beweging gedetecteerd, wel vermogen van de motor gevraagd, dus dit is een test! Ik ga in eco mode!

Daarmee voldoen ze aan uitstoot Y in situatie X...
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16545
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Vroeger stelde je een motor af op gehoor en controleerde dat met een CO meter, in het geval van benzine of lpg.

Tegenwoordig, waarbij alles softwarematig afgeregeld is.......Kun je met die software klooien. En juist dat schijnen die Pruisische autobouwers gedaan te hebben waardoor etc etc.
En volgens mij was dat nu juist het probleem, het "verneuk de massa, grijp de kassa" gebeuren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Niet alleen Pruisische hoor, Volvo vertoont het grootste verschil tussen testcyclus en werkelijke uitstoot, zoals duidelijk wordt uit de link die ik postte. Een verschil waarvan VW toegegeven heeft dat het alleen met valsspelen mogelijk is. Alleen BMW krijgt het voor elkaar onder de vereiste uitstoot te blijven.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16545
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Poosje terug was er een zelfde rumoer over verbruikscijfers die de fabriek als het nieuwe evangelie presenteerde en adverteerde. Bleek ook allemaal onhaalbare bullshit. Praktijk versus testomgeving is een elkaar bijtende omgeving. Als de auto in de praktijk iets anders is dan in de testomgeving dan snappen we dat. En dat je daar (zeer waarschijnlijk om geldelijke redenen) mee gaat manipuleren is gebleken. En dat spelletje zullen ze ook in Göteborg wel begrepen hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28177
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Wat zullen de gevolgen zijn voor de autofabrikanten die manipuleren met de uitstootgegevens van hun auto's.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Boetes van overheden vanwege het overtreden van regels, aanklachten van fabrikanten die het wel echt konden bv BMW, omdat deze zo inkomsten hebben misgelopen. Terugvragen heffingen van auto's die in een goedkopere categorie vallen door overheden.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
imrulqays
2nd Gear member
Berichten: 71
Lid geworden op: 22.06.2015 - 18:47

Niet te vergeten: claims van bedrogen/opgelichte klanten ...
XC60 D4 FWD GT8 Summum MY 2016
XC60 D4 Inscription MY 2021
Gebruikersavatar
Driving_Volvo
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 19.09.2004 - 22:35

Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald.

Bij Volkswagen en Audi, met hun 2 liter TDi´s gaat het om bedrog. Ze zijn tijdens de emissietests " schooner " door bedrog, en als deze voorbij is veel viezer dan aangegeven wordt. Met dit" zuiver" zijn heeft VW reklame gemaakt en goed autos verkocht daar. 8-)

De emissie test waar de Volvo diesel 15% viezer is bij 130km/u dan bij de EU testen, is gemaakt door de ADAC en de universiteit die ook mede het bedrog van VW heeft ontdekt.

Merken stellen hun autos af, zodat deze de emissie tests haalen. Wie zegt dat de schoone BMW niet veel viezer is bij 140km/u >_< In de EU mag je in het algemeen 120km/u rijden op snelwegen. Dus met dit in gedachte is de test bij 120 km/u niet eens zo dom. Het enigste land waar je eigenlijk constant 130km/u mag rijden is duitsland. BMW is zo slim deze snelheid aan te houden voor het afstellen van hun motoren.

Veel blabla om niets :sleep:
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo Volvo 480 Turbo AT
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20935
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Stom gel*l allemaal. Volkswagen doet niets anders dan wat de markt vraagt: een zo laag mogelijke CO2 volgens een (overigens niet representatieve) rijcyclus.

Niet voor niets dat de batterij-auto's allemaal 50 gram of minder CO2 halen terwijl die na een rit van 500 km gewoon 1 op 12 rijden. Daar heb ik geen batterijen voor nodig ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

15 keer is 1400% meer uitstoot voor de geteste Volvo. Dit is echt met geen mogelijkheid door andere rij omstandigheden te verklaren.

En dit gaat niet om CO2 uitstoot, maar om NOx. Misschien heb je ook gemist dat de VW diesels de tests voor de gek houden. Dit is dus niet dezelfde motor die onder verschillende omstandigheden verschillende uitstoten realiseert (begrijpelijk), maar in feite 2 verschillende motoren, 1 voor de test en 1 voor op de weg.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20935
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Uitstoot is uitstoot. Waar aardolie wordt verbrandt is gewoon sprake van uitstoot, ongeacht in welke vorm.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2065
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

@ Msuidgeest, niet echt een relevante reactie mbt de Dieselgate-affaire. Het gaat ook niet perse over de uitstoot, maar over het feit dat VW (en mogelijk andere fabrikanten die nog volgen) een "geheime" software-string heeft geïnstalleerd die een testcyclus herkent de auto enkel tijdens die cyclus aan de NOx uitstooteisen laat voldoen (middels AD-blue). Bij normaal verbruik dus tot 40x meer uitstoot dan toegestaan. Wat de (bijbehorende) CO2 uitstoot is is voor het 'bedrog' niet relevant, temeer ook omdat de NOx er kunstmatig uitgezuiverd wordt.

OT: naar ik begrijp, zie ook autoblog, flest VW de boel door in de 'test-modus' (die wordt ingeschakeld indien door de illegale software een testcyclus wordt gedetecteerd) het AD-blue systeem op volle kracht te laten functioneren. Hierdoor wordt de NOx dus voldoende gereduceerd om aan de eisen te voldoen, reden voor het terugschroeven van het AD-blue systeem zou kunnen zijn dat er anders zoveel van de vloeistof verbruikt wordt dat het en/of te duur wordt en/of tussen beurten bijgevuld moet worden etc.

Vraag die bij mij op komt is of VOLVO ook AD-blue toepast, dacht het niet toch?
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

De frauderende modellen gebruiken geen adBlue. VWs Euro6 diesels gebruiken dat wel, en zoals je uit de link in het begin van de post kunt opmaken komen die waarschijnlijk wel fatsoenlijk door de tests.
Gebruikersavatar
Driving_Volvo
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 19.09.2004 - 22:35

De ADAC heeft de autos in hun labor met het NEDC test programma en het " nieuwe " WLTC programma getest.Wat blijkt, is dat de Volvo in de test 15keer meer NOx uitstoot bij 130km/u dan bij 120km/u dan. Dezelfde motor. Dus werk aan de winkel, en niet alleen voor Volvo, maar allemaal. Bij de Volvo en andere autos is geen software gevonden, tenminste wordt dat niet gezegd.


De VW uit de test in de VS hebben een NOx katalysator gehad ( Jetta ), de Passat een SCR system waar Ad-Blue inzit. Ook de daar geteste BMW X5 haalde in het algemeen de gewenste emissie waarden( SCR AD-Blue system ), maar stoote soms ook teveel NOx uit, als er teveel gas gegeven is O-)

En,zodra je ff teveel gas geeft stoot je 1000 keer zoveel NOx uit.

Allemaal veel blabla, gewoon met de fiets gaan O-)

owja, dit kreeg ik daarnet van mijn zwager. Die vindt dat allemaal niet zo prettig hij werkt tenslotte bij dat leuke bedrijf >_<

Spiegel Online Duits
Laatst gewijzigd door Driving_Volvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 480 Turbo Collection 074/480
Volvo V60 D5 R-Design
Volvo 850 Turbo Estate R.I.P Volvo V70 II 2.4
Volvo 480 ES Volvo480 ES Two Tone
Volvo 480 Two Tone Turbo Volvo 480 Turbo AT
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ook bij VW is geen software gevonden, ze hebben het bestaan ervan simpelweg zelf toegegeven nadat de autoriteiten om uitleg vroegen over de verhoogde uitstoot in de alternatieve tests (en nadat diezelfde autoriteiten maandenlang alle 2016 TDI modellen bij de haven vast hielden).
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19883
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

JTC30 schreef: Diesel01, het gaat niet om verbruik maar om uitstoot van schadelijke gassen. Goed dat hierop gecontroleerd wordt, echter is het probleem denk ik het volgende:
De eis is als volgt uitgelegd:
In situatie X mag de maximale uitstoot Y zijn.
Situatie X wordt door de testende instantie gecreëerd.
Op dát moment mag de max uitstoot Y zijn.

Daar voldoet VW opzich aan. Tijdens de testen heeft de auto een uitstoot waarde die goed is.

Dat situatie X niet realistisch is, en daarmee ook Y onmogelijk is doet er dan niet meer toe.

Opzich kan er een GPS sensor in de auto zitten, software ziet: geen GPS beweging gedetecteerd, wel vermogen van de motor gevraagd, dus dit is een test! Ik ga in eco mode!

Daarmee voldoen ze aan uitstoot Y in situatie X...
Ik snap heel goed dat de uitstoot X mag zijn en dat wanneer auto fabrikanten zeggen dat ze er aan voldoen terwijl na controle blijkt dat de gegevens gemanipuleerd zijn dat er sancties volgen.
Ik probeer alleen aan te geven dat wanneer ze echt het verschil willen maken en het beste met milieu voor hebben hun eigen merken moeten gaan verbieden om V6 en V8 te bouwen.
Afgelopen week een Titan 6.0 V8 diesel voor mij die even zijn voet in het schutbord drukte en daarna een choke deed(smoren van de motor) eigenaar met een grote glimlach achter het stuur en een roetspoor op straat..
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Auto”