Bobine van Duett met B16 motor

Plaats reactie
940 Turbo
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.05.2011 - 08:42

Hallo allemaal,

Ik ben eigenaar van een mooie Duett uit 1967, maar helaas wil-ie niet meer starten. We hebben inmiddels de boosdoener gevonden, nl. de bobine.

Nu wilde ik een nieuwe gaan bestellen, maar ik merkte dat aan de huidige bobine een kabel zit die richting het contactslot loopt. Ik heb zoiets nog niet eerder gezien en de bobines die her en der te koop zijn hebben dit ook niet.

Mijn vragen zijn dan ook:
- Wat is dit voor kabel?
- Waar kan ik een dergelijke bobine kopen?

Alvast vriendelijk dank voor jullie hulp!

Groet,

Eric
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1498
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Normaliter heeft een bobine een + en een - aansluiting, plus natuurlijk de centrale dikke hoogspanningsverbinding naar de verdeler.

De + is via geschakeld contact aan de + van de accu aangesloten, de - wordt via de verdeler steeds naar massa geschakeld om een bougie van een vonk te voorzien.

De puls die daardoor ontstaat kan worden gebruikt om een toerenteller aan te sturen, daar kan de extra draad dus voor zijn. Zo'n toerenteller kan standaard zijn of een aftermarket accessoire, ik ben verder niet bekend met de Duett.

De normale + en - zitten doorgaans met een steekschoentje of oogje met moertje aan de bobine vast.

Afbeelding

Voor de Duett zal een standaard blauwe bosch bobine voldoen lijkt me, die kan je in elke automaterialen zaak bestellen. Ze liggen niet meer op voorraad tegenwoordig :-)

Gr. Marc
940 Turbo
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 16.05.2011 - 08:42

Ok, ik heb inmiddels begrepen dat die kabel een "pantserkabel"wordt genoemd. Bobines inclusief zo'n kabel zijn nog leverbaar voor het luttele bedrag van €459,- (!!!)

Het schijnt dat de kabel ook bij de bobine kan worden doorgezaagd en dan weer aangesloten op een nieuwe (standard) Bosch 6v bobine a €59,-

Iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie

Terug naar “De Katterug en Duett”