Pagina 1 van 5

D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 04.02.2015 - 16:19
door edraket
Weet niet zeker of dit het juiste board is. Is niet echt Volvo nieuws, en behelst meerdere modellen.

Rica is in staat om de nieuwe D4 motor te tunen. De motor gaat daarmee van 181/190 pk naar 231 pk/470Nm. Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan. Dat is maar liefst 117 pk per liter, en dat voor een diesel.

Vond het in elk geval opmerkelijk genoeg om te posten.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 04.02.2015 - 16:38
door Walter
Mods edit: verplaatst naar het Tuning board

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 04.02.2015 - 21:33
door Msuidgeest
Als eens gereden in een BMW 525? Ook 2 liter met een boel pk's en vooral een berg Nm-ers. Het kan dus wel om veel pk's uit een liter motorinhoud te halen.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 04.02.2015 - 22:50
door lint
Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 04.02.2015 - 22:59
door ruffie
lint schreef: Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.
Is die T5 eigenlijk te tunen?

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 05.02.2015 - 00:05
door lint
Vast wel maar nog niet door Polestar.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 05.02.2015 - 12:38
door BraboFrits
edraket schreef: Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan.
Dat is nu precies wat ik mij ook afvraag. Uit mijn D5 zal best nog veel meer kracht gehaald kunnen worden maar of dat met name op de lange duur wel verantwoord is vraag ik me wel af.
Het zal best kunnen dat de grote marge die Volvo aanhoudt wat kleiner kan maar of de automaat en de aandrijflijn dat aankunnen is dan de vraag. Zijn hier ervaringen mee?

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 05.02.2015 - 14:07
door Fulaks
In mijn V70 D4 ligt hetzelfde blok als in de nieuwe XC90 D4 en D5, is daar ook hetzelfde blok dat in de D4-versie 190 PK afgeeft en in D5-versie 225 PK en 470 Nm. In alle bestaansvormen ook gekoppeld aan dezelfde 8-trapsautomaat. Of er bepaalde onderdelen aan motor en bak anders zijn of zwaarder zijn uitgevoerd weet ik niet, mogelijk is het alleen software.

Correct me if I'm wrong.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 05.02.2015 - 14:58
door edraket
lint schreef: Ook een V70 T5 is een 2 litermotor met 245 pk en 350 Nm.
Dat is een benzine motor met turbo, en dat is heel wat anders als een diesel!

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 05.02.2015 - 21:21
door Msuidgeest
Fulaks schreef: ...
Correct me if I'm wrong.
Ik stel mij voor dat olie- en motorkoeling sterker zijn bij een krachtigere motor. Wellicht dat ook de remmerij wat groter is.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 06.02.2015 - 07:57
door Fulaks
Msuidgeest schreef:Ik stel mij voor dat olie- en motorkoeling sterker zijn bij een krachtigere motor. Wellicht dat ook de remmerij wat groter is.
Dat zou ik dan wel eens graag weten. Remmerij heeft niets te maken met het technische aspect van motor en aandrijflijn en eventuele marges die daarop zitten, dat gaat dan weer over hoe je al dat geweld tot stilstand brengt en dat is inderdaad een aspect dat bij motortuning zelden wordt aangepakt.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 06.02.2015 - 13:26
door NielsPHEV
Fulaks schreef: In mijn V70 D4 ligt hetzelfde blok als in de nieuwe XC90 D4 en D5, is daar ook hetzelfde blok dat in de D4-versie 190 PK afgeeft en in D5-versie 225 PK en 470 Nm. In alle bestaansvormen ook gekoppeld aan dezelfde 8-trapsautomaat. Of er bepaalde onderdelen aan motor en bak anders zijn of zwaarder zijn uitgevoerd weet ik niet, mogelijk is het alleen software.

Correct me if I'm wrong.
Er is een lijste geweest met info over de VEA motoren maar dat lijste is na een forum crash voor mij onvindbaar geworden. Meen me te herinneren dat de turbo's van de VEA D5 anders zijn dan de D4

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 06.02.2015 - 20:23
door diesel01
FritsieV70 schreef:
edraket schreef: Dat zijn zeer goede waardes, de vraag is natuurlijk wel of de motor al dit geweld voor langere tijd aan kan.
Dat is nu precies wat ik mij ook afvraag. Uit mijn D5 zal best nog veel meer kracht gehaald kunnen worden maar of dat met name op de lange duur wel verantwoord is vraag ik me wel af.
Het zal best kunnen dat de grote marge die Volvo aanhoudt wat kleiner kan maar of de automaat en de aandrijflijn dat aankunnen is dan de vraag. Zijn hier ervaringen mee?
Ik heb nu 2 jaar Polestar op mijn D5 en dat gaat goed.
Wel laat ik binnenkort mijn automaat weer reinigen en spoelen.
Het is een 185pk D5 die naar 205pk en 450nm is gezet.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 07.02.2015 - 08:29
door Fulaks
NielsPHEV schreef:Er is een lijste geweest met info over de VEA motoren maar dat lijste is na een forum crash voor mij onvindbaar geworden. Meen me te herinneren dat de turbo's van de VEA D5 anders zijn dan de D4
Maar dan spreek je dus niet over zwaarder uitgevoerde onderdelen of smering en koeling van het blok ?

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 07.02.2015 - 10:27
door NielsPHEV
dat stond niet in het tabelletje dan zou je echt onderdeelnummers van zaken als de oliepomp, zuigers e.d. moeten gaan vergelijken

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 07.02.2015 - 10:37
door Volvov60polestar
Mooie cijfers van Rica maar vraag me dus ook af of de bak en aandrijving het wel aankunnen op de lange duur.
Bij mijn vorige wagen (V50 2.0d) was dat niet het geval. Tuning was helemaal niet goed afgesteld of soepel te noemen.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 07.02.2015 - 14:34
door Silver_R
Denk dat Rica of willekeurig welke tuner dan ook, er nog wel meer uit kan halen. Maar wil je dat ook? Sneller wordt het zeker, wordt er alleen niet beter op.
Tuning prima maar niet tot op-, of over de limiet zonder te moeten inboeten op betrouwbaarheid en rijbaarheid. De auto zal er zeker niet beter door gaan rijden, eerder wielslip, hangen aan het gas etc.
En als het stuk gaat....dan hoef je in ieder geval niet bij Rica aan te kloppen. Want het zal nooit aan hun software liggen. En dan spreek ik uit ervaring.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 08.02.2015 - 19:44
door René D
Je kan er van uit gaan dat het allemaal wat minder lang mee gaat indien je het hogere vermogen ook vaker gebruikt.
Bij gelijkblijvend gebruik veranderd er weinig.

In de industrie is het gebruikelijker aan het worden onderhoud afhankelijk te maken van verbruikte hoeveelheid brandstof.
ook merken wij het aan lood gehalte in olie indien we de gas motoren rijker af stellen.
Het tunen veroorzaakt hogere drukken in verbranding ruimte.
Deze hogere krachten veroorzaken hogere slijtage aan lager werk.
Dit kunnen we tegenwoordig meten.

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 09.02.2015 - 11:41
door edraket
V502.0d schreef: Mooie cijfers van Rica maar vraag me dus ook af of de bak en aandrijving het wel aankunnen op de lange duur.
Bij mijn vorige wagen (V50 2.0d) was dat niet het geval. Tuning was helemaal niet goed afgesteld of soepel te noemen.
En waar was die vorige getuned? Ook bij Rica?

Re: D4 is chiptuning mogelijk en hoe!

Geplaatst: 09.02.2015 - 14:13
door streetvolvo
Zijn er al mensen met ervaring met de Rica Chip D4 blok?