Sterk inhouden op LPG

Deze rubriek is exclusief voor de bi-fuel rijders met een originele Volvo af-fabriek bi-fuel. Alle andere LPG-rijders kunnen terecht in de rubriek van hun model.
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Jajaja :cheers:

Weer een hele goede actie. Duidelijk, en goed te doen!
V40
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Ha Alex,

Werkt de vervangende stappenmotor nog naar behoren ? Het lijkt er op dat ik deze week aan de slag moet om je verhaal in de praktijk te brengen.
Vanmorgen op een 80 km weg begon de auto te stotteren en reageerde deze zelfs bij een vol ingetrapt gaspedaal maar nauwelijks. Omgeschakeld naar benzine en daar geen probleem. Tussendoor nog even geprobeerd op gas te rijden maar uiteindelijk motorstoring lampje, en melding "rijd rustig of schakel over" gekregen.

Voor die tijd stotterde de auto wat op gas, gelijk als voor de reiniging van de gasverdeelhuis 1 jaar geleden. Ik dacht dat het wederom nodig zou zijn, maar vanwege de grove storing (niet kunnen rijden op gas) verdenk ik de stappenmotor in het geheel..

Probeer deze week een stappenmotor te scoren en deze over te bouwen, en houd de vorderingen bij in deze post..
Volvo V50 2005
Gast

De mijne werkt perfect!
Ik ben alleen het (beetje) inhouden bij ± 3100 toeren nog niet kwijt.
Ik verdenk de verdamper, mogelijk slush.
Ik vind het nu nog te koud :P dus wacht nog even en dan maar even een verdamper revisie.
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Hoi Alex,

het lijkt er op dat als de auto is afgekoeld het allemaal weer normaal werkt. Maar als je dan zo'n 20 minuten gereden hebt dan kapt hij er mee op gas. klinkt je dat een beetje bekend in de oren ?

Verder heb ik nu constant het motorstoringslampje aan. Ze kunnen deze toch alleen resetten bij een volvo garage/specialist ?

gr marcel
Volvo V50 2005
Gast

mawi schreef:het lijkt er op dat als de auto is afgekoeld het allemaal weer normaal werkt. Maar als je dan zo'n 20 minuten gereden hebt dan kapt hij er mee op gas. klinkt je dat een beetje bekend in de oren ?
Ja, klinkt bekend.
Waarschijnlijk wordt je stappenmotor heet waardoor deze kan blokkeren.
Je kan de volgende test doen: even koelen met bijvoorbeeld wat water.
Doet hij het vervolgens weer.............. heb je het gevonden. :P

mawi schreef:Verder heb ik nu constant het motorstoringslampje aan. Ze kunnen deze toch alleen resetten bij een volvo garage/specialist ?
Resetten wil soms door de -pool accu eraf te halen, letop: wel in stand II van contact als je de -pool er weer op zet.
Soms als de oorzaak van de storing weg is, gaat het lampje na verloop van tijd ook weer uit.
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

vanmorgen even wat getest en frequent even voor korte tijd overgeschakeld op gas. Dit werkte elke keer goed, en hij bleef dan gewoon op gas rijden. Ga de stappenmotor maar gewoon vervangen en gelijk de verdamper reinigen.

De motorstoring is dmv accu los gereset op het dashboard. Is nog niet teruggekomen. Wellicht dat dit kwam door de slechte doorvoer van gas door de "defecte" stappenmotor.

vanmiddag scoor ik ff een andere stappenmotor en deze gaat er morgen op komen..
Volvo V50 2005
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Hoi

Hier de eerste ervaringen met de necam stappenmotor die ik met jullie wil delen.

Ik heb een nieuwe standaard necam stappenmotor gekocht dit ik heb geprobeerd open te maken. Geprobeerd... dit omdat de construktie van de necam iets anders in elkaar steekt als die van volvo. Het blijkt dat je de pennetjes niet zo maar naar binnen kan slaan omdat deze in massief kunstof zitten, de enige mogenlijkheid is uitboren. Nu ging het daar fout, door het inmeppen kwam een pennetje scheef te zitten, en toen ik besloot ze er maar uit te boren omdat meppen niet lukte bleef daar een stukje braam zitten. Hierdoor moest ik wat kracht zetten om de deksel/stekker er af te wrikken en daardoor trok ik de aansluitdraaden los. Dit tot ver in de stappenmotor ..... Ik balen en zat dus met een defecte nieuwe stappenmotor ......

Maar ik ben er niet een die alles maar accepteert... en heb de beschadigde stappenmotor eens goed bekeken. Met wat wrikken was het mogelijk de metalen behuizing om de spoeltjes los te halen waardoor ik de wikkeling kon zien. Hierdoor kon ik de aansluitingen terug vinden en er langere draadjes aan solderen.
Dus hopelijk werkt deze toch nog.. Ik ga het vanmiddag proberen.

Het is wellicht beter om indien men iets dergelijks gaat doen om alleen de elektronica te gebruiken en de orginele complete necam stappenmotor. In deze orginele motor zit nameleijk geen inteligentie/electronica, en zitten de aansluitdraden van de stappenmotor rechtstreeks op de externe stekker. Dus je sloopt dan alleen de volvo stappenmotor en sluit deze rechtreeks aan de necam stekker. Om het mooi te maken heb je dan een aansluitkabel of stekker nodig voor de originele stappenmotor, en die sluit je dan aan de "gesloopte" Volvo stappenmotor elektronica. Met een waterdicht kastje voor de volvo elektronica zou dit dan moeten werken.

Echter nu ik de stappenmotor eens van heel dichtbij heb kunnen bekijken, ben ik bang dat dit niet mijn probleem gaat oplossen. De stappenmotor bestaat uit 2 spoeltjes die separaat worden aangestuurd (2 x 2 aansluitingen) de kern van de stappenmotor is een magneet bevestigd aan een lagertje. In deze magneet zit schroefdraad waar de pen die de zuiger aanstuurt ingeschroefd zit. (kan je 'm nog volgen) ? Het aansturen van de stappenmotor gaat dus dmv spanning op de spoeltjes waardoor de magneet afhankelijk van de volgorde welk spoeltje word aangestuurd links of rechtsom draait. Hierdoor zal de as met de zuiger dmv de schroefdraad dus in of uitdraaien. Het is NIET zo dat als er geen spanning op een van de spoeltjes staat de as met zuiger vanzelf terugloopt naar een ruststand. Dus als je dmv sturing op de spoeltjes de as hebt ingedraaid (zuiger omhoog) zal deze zo blijven tot dat je weer actief sturing geeft aan de spoeltjes om weer uit te draaien (zuiger naar beneden).

De conclusie die ik hieruit kan trekken is van het feit dat ik na een bepaalde tijd volledige uitval heb van de gastoevoer, dus niet iets mechanisch maar elektronisch moet zijn.

Ik ga het in ieder geval de stappenmotor wisselen om dit deel uit te sluiten en houd je nog op de hoogte.
Volvo V50 2005
Gast

Jammer dat één en ander niet gelukt is.
En die pennetjes naar binnen slaan, dat lukt echt.
Binnenin breekt wel wat maar dit geeft niet. Wel enige kracht gebruiken, dus niet te bang zijn.
Constructie was bij mij exact gelijk, de electronica zit met de pennetjes boven op de feitelijke stappenmotor vast.
Al is dit bij een originele van Necam niet noemenswaardig.

@mawi heb je misschien wat foto's, want ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar de stappenmotor die jij gekocht hebt?
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

De deksel/connector van de standaard necam stappenmotor is echt anders dan de volvo stappenmotor, en dan voornamelijk bij de pinnetjes. Uitboren is de enige juiste optie om deze netjes uit elkaar te halen.

Voor wat betreft de ombouw......... dat lijkt geslaagd !!!!

De nieuwe stappenmotor zit in de oude volvo behuizing, en is weer ingebouwd. Zojuist een stukje gereden en het lijkt helemaal opgelost. Geen stotteren, en met het met een schok overschakelen is ook voorbij.
Ik moet nog even een "duurtest" doen maar de eerste indrukken zijn zeer positief.

De oude stappenmotor zag er goed uit en de weerstand van de wikkelingen waren gelijk aan de nieuwe, echter bij het draaien van de binnenste magneet die aan het lager zit had op sommige plaatsen een lichte weerstand. Het lichte vet op de nieuwe lager, was dokergrijs op het oude. Ik denk dat er vuil bij gekomen is en die zorgt voor een weerstand bij het bekrachtigen van de stappenmotor. Ik denk dat als ik de oude motor in elkaar ruim had uitgewassen met wasbenzine en daarna met een lichte olie (WD40 ?) had ingespoten ik deze ook weer een tijdje had kunnen gebruiken. Maar het compleet vervangen gaat ook :D

ik zal foto's later plaatsen..
Volvo V50 2005
Gast

Mooi, dat hij het weer goed doet.
Waar heb je de Necam stappenmotor vandaan en wat waren de kosten?

mawi schreef:De deksel/connector van de standaard necam stappenmotor is echt anders dan de volvo stappenmotor
Klopt, necam standaard zit het deksel/connector in de behuizing en bij Volvo er meer boven.

mawi schreef:en dan voornamelijk bij de pinnetjes. ..
Ik heb bij beide op dezelfde wijze de pennetjes verwijderd (doorslaan). Vreemd :?
Dus ik ben heel benieuwd naar jouw foto's.
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

!!!! Nou toch even een aandachtspunt !!!!!! (zal wel voer zijn voor de sceptici maar wil dit toch delen op het forum)

Vanmorgen even een lektest gedaan en het blijkt dat door deze "verbouwing" de stappenmotor niet helemaal gasdicht is.

Er zit een lek boven bij de "deksel/volvo electronica" en de behuizing van de stappenmotor. Ik denk niet dat de rubber afdichting het niet meer goed doet maar dat er gas lekt langs de pennetjes die zijn doorgeslagen. Deze maken namelijk gaatjes boven het lager van de stappenmotor en in dat deel zit ook het gas (langs de zuiger omhoog). Ik denk dus dat het gas dan via deze doorgeslagen gaatjes en pennetjes wegstroomt. De pennetjes zijn niet massief maar hebben een soort veer-split in het midden om ze na het inzetten vast de houden. Hierlangs kan gas stromen.

Ik heb het nu dicht met vulcaniserende pasta en tape.

Indien men iets dergelijks (vervangen van stappenmotor) wil gaan doen dan adviseer ik om de de standaard necam stappenmotor intact te laten, de volvo electronica van de oude te slopen en deze dan gewoon aan te sluiten op de nieuwe necam stappenmotor. Als je een stukje kabel met stekker voor op de necam stappenmotor kan bemachtigen dan is dit het beste en het netste. De electronica van de volvo stappenmotor is in princiepe helemaal waterdicht, alleen de soldering van de kabel aan de volvo electronica moet men goed afschermen. Maar dat kan goed met een dot vulcaniserende pasta.

Ik heb de stappenmotor van Kees Verhulst (www.verdampere.nl) kunnen kopen voor 72 Euro. Maar dit was een "oude" prijs. Nieuwe prijzen liggen hoger, weet niet hoeveel.. zou je ff bij Kees moeten checken.
Volvo V50 2005
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Hier dan wat foto's

De eerste 2 foto's laten de zien dat de deksel van de stappenmotor redelijk "massief" is op de plaats waar de pennetjes zitten. Dit is het "blokje"met dat rondje er op..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2005
Gast

Kan je aangeven waar het gas langs lekte?
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

AlexV70 schreef:Kan je aangeven waar het gas langs lekte?
jouw foto waar pijltje naar wijst..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V50 2005
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

AlexV70 schreef:Ik heb bij beide op dezelfde wijze de pennetjes verwijderd (doorslaan). Vreemd :?
Heb je de standaard necam stappenmotor dan ook, en een gesloopt ? Ik dacht dat je alleen een orginele Volvo stappenmotor met electronica had kunnen regelen, en je je oude volvo stappenmotor had opengemaakt ?
Volvo V50 2005
Gast

mawi schreef:Heb je de standaard necam stappenmotor dan ook, en een gesloopt ?
Ja beide.
De gasboer had nog een (oude) originele liggen.
We hebben toen samen nog gekeken en voorzagen geen problemen. :?

Ik heb toch nog weer even gekeken en je hebt idd gelijk.
Je zal de gaten moeten afkitten of zoals jij het hebt gedaan met vulkaniserende pasta.
Sorry, niet goed opgelet. ::wink:
Zal andere wijze moeten bedenken om de pennetjes er uit te krijgen. :-k
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Ik ben toch van mening dat je de stappenmotor beter intact kan laten , en dan via de kabel aansluiten. Dit geeft het minste risico op problemen.

Indien ik later weer problemen mocht krijgen met dit onderdeel dan ga ik dat gewoon doen..
Volvo V50 2005
Gast

mawi schreef:Ik ben toch van mening dat je de stappenmotor beter intact kan laten , en dan via de kabel aansluiten. Dit geeft het minste risico op problemen.

Indien ik later weer problemen mocht krijgen met dit onderdeel dan ga ik dat gewoon doen..
Ja en dan een originele stekker van Necam aan de volvo electronica solderen.
Dan kan zoveel stappenmotoren vervangen als je wilt. :P
Gebruikersavatar
mawi
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 10.11.2005 - 12:08
Locatie: Brabant

Klopt , dat bespaard flink wat euro's..

Maar schoonmaken van de volvo stappenmotor kan ook de moeite waard zijn. Het vuil wat standaard op de lager en de schroefas zit vervuilt door het gas en slijtage van het lager en de as zelf waardoor deze zwaarder beweegt en stotteren en andere problemen kan veroorzaken.

Ik denk wel dat dit een oplossing is met "beperkte houdbaarheid" omdat als je de stappemotor schoonmaakt met wasbenzine (niet slopen maar wasbenzine in laten lopen en uitspoelen) en dit dan "smeert" met bv WD40 zal hij wel lekker soepel lopen maar vatbaarder voor verontreiniging. waardoor je deze wat vaken zal moeten "spoelen"....

Vandaag ook even de "duurtest" gedaan en een uurtje op de snelweg gereden. (ff een mooie laser x-treme gescoort voor mijn VFR VTEC :P ) en het gaat als een speer. Lijkt ook wel of dat ik zuiniger rijd.. :P Daarna binnendoor teruggereden en ook bij frequent opschakelen geen problemen. :P
Volvo V50 2005
Gast

Zal dit ook nog even aan mijn gasboer voorleggen!
Ik ben ook benieuwd of die Necam stekkers gemakkelijk te verkrijgen zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Bifuel”