Tips aankoop katterug

Plaats reactie
Niels83
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.11.2014 - 16:31

Hallo allen,

Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik de grote overstap naar de andere Zweed probeer te maken. Ik ben een eeuwige SAAB rijder, maar wil er een katterug bij. Mijn vriendin en ik gaan volgend jaar trouwen en ik zal het erg leuk vinden als ik haar dan kan verrassen met een mooie katterug als huwelijksauto die ze kan houden. Ze heeft een zwak voor Volvo's en oldtimers (ja ik weet het, de perfecte vrouw). Het idee is om een PV544 te kopen, voornamelijk vanwege het toch wel betere B18-blok.

Wat mijn plan is, is om in december/januari een mooie (in goede staat verkerende) katterug te kopen. Ik vind veiligheid belangrijk, dus ik wil er dan gelijk schijfremmen op laten plaatsen. Ik weet als geen ander hoe dit kan bij een Saab 96/99, maar niet hoe dit kan bij een Katterug. Ik zag deze site van Bas de Koning die uitlegt hoe dat moet.

Een tweede belangrijk onderdeel lijkt mij de stoelen. De katterug stoelen zijn naar de moderne standaard gevaarlijk (whiplash), dus wil die graag vervangen voor stoelen met hoofdsteun zonder af te doen aan de klassieke look. Ik las in dit topic dat katterug rijders de stoelen nogal eens vervangen voor Recaro, 240 of 360 stoelen. De 240 of 360 stoelen schijnen zonder aanpassingen te passen? Het idee is om de stoelen (of het nou Recaro of 240/360 stoelen zijn) door een stoffeerder over te laten trekken zodat deze matcht met de achterbank.

Laatste onderdeel dat ik wil laten doen is de versnellingsbak. Ik las dat Tinustechniek de 4-bak (M40) kan vervangen voor een 240 5-bak met overdrive (M47). Iemand hier ervaringen mee?

Goed mijn vragen zijn eigenlijk als volgt na deze intro:
  • Waar moet ik op letten bij de aankoop van een Katterug?
  • Welke Garages zijn goed/specialist? (voorkeur voor Zuid-Holland)
  • Iemand een schijfremtip?
  • Iemand een stoel-tip?
  • Iemand een versnellingsbak-tip?
Laatst gewijzigd door Niels83 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Welkom. Ik denk dat je specifieke info en kennis over oudere Volvo's het beste kunt vinden op http://www.volvokv.nl/
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Je kunt ook eens contact zoeken met Nordicar in Heerhugowaard. Die hebben regelmatig kattenruggen in de verkoop (vaak import) en hebben er ook echt heel veel verstand van. Bovendien leveren ze ombouwsets, revisiesets, onderdelen ( nieuw en gebruikt), plaatwerkdelen. Het zijn echte Volvo liefhebbers daar, heb er heel goede ervaringen mee (ook met modernere Volvo's)
C40 Ultimate Twin
Niels83
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.11.2014 - 16:31

Bedankt voor de tip Stinky!

Goed, om mijn eigen vraag alvast deels te beantwoorden:

Ik las dat je de vroege Mazda Miata stoelen in een 544 kunt zetten? Hieroder een plaatje en dat zal (wanneer de stof overgetrokken is in Volvo kleuren) niet misstaan denk ik:

Afbeelding

Wat misschien nog mooier is en meer origineel lijkt, zijn de 1975 Triumph TR6 stoelen:
Afbeelding

Ook heb ik wat aankooptips van volvotips.com gehaald en hier samengevat en vertaald. Als er iets tussen staat dat onjuist is, hoor ik dat graag:

Roest
  • Chassisbalken en onderstel, vooral daar waar de bouten in de chassisbalken zitten
  • Dorpels, vooral bij de kriksteun
  • Onder de motorkap: binnenzijde motorcompartiment en de radiatorsteun
  • Onderzijde Volvo PV, dus vooral ook vloerpanelen voor en achterzijde controleren
  • Onderzijde deuren.
  • Achtervleugels aan de randen aan de bovenzijde
  • Wielkasten en achterspatbord
  • Bij de achterklep, controleer de onderkant van het reservewielcompartiment.
  • Tank lek.
  • Binnenzijde ramen, roestmogelijkheid door lekkage.
Motor
  • Een B18 motorblok mag niet te soepel lopen, dat duidt op een versleten motor. Bij stationair dient de motor af en toe een dipje te hebben in de toeren.
  • Onderdelen voor de B18 motor zijn gemakkelijker te krijgen dan voor de B4B, B14A en B16 motoren
  • De B18 motoren kunnen gemakkelijk hoge kilometerstanden aan, schrik niet van een hoge kilometrage
  • Controleer de uitlaat op kleur: Wanneer het complete zwart is aan de binnenzijde heft de auto een serieus probleem met de olieconsumptie. Grijs is oké. Een volgende test is de kleur van de uitlaatgassen:
  • Als het grijs is, is er geen probleem
  • Blauwe gassen duiden op versleten zuigers of water in de motor (door een gebroken koppakking) of de motor gebruikt te veel olie (maar het kan ook aan de klep-rubbers liggen, die niet duur zijn te vervangen)
  • Zwarte gassen betekent dat de motor of de carburateur niet juist is afgesteld
  • Controleer of de nokkenas tandwielset vervangen is, wanneer het niet van staal of fiber gemaakt is, of da teen stalen versie gemonteerd is. De stalen nokkenas tandwielen maken soms meer geluid, maar ze gaan een eeuwigheid mee.
  • De beste indicator voor de motor is de compressietest. Een motor in goede conditie heeft een hoge compressie. Alle cilinders mogen niet onder de 10 bar komen, een gereviseerde B18 motor kan zelfs boven de 13 bar komen.
  • Een andere simpele test is om tijdens de proefrit 90km/pu te gaan rijden en het gas los te laten tot de auto teruggevallen is tot 60km/pu en dan plankgas te geven. Kijk in de achteruitkijkspiegel en Als je zwart of blauwe rook ziet is het zeker dat de motor veel olie verbruikt. Dit kan veroorzaakt worden door een kleprubber, maar is in het ergste geval een kapotte zuiger. In het laatste geval moet de motor gereviseerd worden end at is duur.
Versnellingbak
  • De PV544 had een M30 (Favorit, 3 versnellingen) of een M40 (standard en Sport, 4 versnellingen). Het is mogelijk deze om te bouwen naar een M41 met overdrive. Maar daarvoor moet je enkele snoeren toevoegen en een nieuw onderdeel aan de aandrijfsas toevoegen om het te laten werken
  • De versnellingsbak is erg betrouwbaar, maar je moet goed luisteren voor geluiden: een hoog/whooping geluid betekent dat de lagers mogelijk gebroken zijn. Als de hoogste versnelling stiller is dan de andere ratio’s, betekent dit dat de versnellingsbak versleten is.
  • Het vervangen van een versnellingsbak duur teen halve dag.
  • Versnellingsbakken van oude Volvo’s zweten altijd wat olie. Dus geen paniek als de versnellingsbak een beetje nat is. Maar wanneer je olie ziet bij de lagers of de schroefas (?) is er reden tot zorgen. De onderdelen zijn niet duur, maar er komt veel arbeid bij kijken.
  • Test de koppeling als volgt: Zet de auto in de derde versnelling en laat de koppeling langzaam opkomen. Wanneer de auto afslaat is de koppeling goed. Als de auto blijft draaien is de koppeling versleten.
  • Wanneer je rijdt met de auto en de toeren gaan eerst wat omhoog na het omhoog schakelen is de koppeling versleten. Na het omhoog schakelen moeten de toeren direct omlaag gaan. Koppeling compleet kost ongeveer € 500
Verwarming
  • Wanneer de auto goed warm gelopen is dien je de verwarming hoog en laag te zetten. Als je alleen warme of alleen koude lucht krijgt, is de heater valve kapot; een dure reparatie.
Vering en stuur
  • Duw de auto in en bij opkomen dient de auto direct weer stil te staan. Wiebelt die door zijn de schokbrekers versleten. Geen dure uitgave.
Interieur
  • Wanneer je de auto voor dagelijks gebruik wilt gebruiken, kan je overwegen om Volvo 240 of 360 stoelen te installeren. Hiervoor moet je dan wel een speciaal frame maken om ze in de auto te kunnen monteren
Samenvatting
  • Plaatwerk: Controleer op roest, vooral bij de dorpels, deuren, voor en achter wielkasten en vloerpanelen
  • Motor: Controleer op oliegebruik gedurende de testrit (rij 90km/pu, let de auto zakken naar 60km/pu en geef dan plankgas. Zwarte rook duidt op een oliegebruik probleem. Indien mogelijk; doe de compressietest.
  • Schakelbak en aandrijfas: Controleer op geluid en test de koppeling (vraag om toestemming) door de auto in de derde versnelling te zetten en de koppeling op te laten komen. Als de motor uitvalt, is de koppeling goed, als die blijft lopen is de koppeling versleten en dient die vervangen te worden. Luister goed naar geluiden tijdens de testrit, een constant schreeuwend geluid en klappen betekent dat er iets mis is met de aandrijfas (niet duur om te repareren)
  • Koelsysteem: Controleer de slangen, radiator en wanneer de motor warm is; test de verwarming in de auto
  • Remmen: Controleer op lekkages en test tijdens de proefrit of de auto naar één kant blijft trekken (behalve de eerste keer remmen, dat kan door vuil in de trommelrem).
  • Sturen en demping: Test de schokdempers en vering door de auto in te duwen. Na het loslaten moet de auto omhoog komen en gelijk stil staan. Als die blijft schommelen, moeten de schokdempers worden vervangen. Controleer op speling en geluid van de vooras tijdens de testrit.
  • Wielen en banden: Controleer op schade aan de wielen, velgen en banden. De staat van de banden kan je vel vertellen over de uitlijning en conditie van de hoofdboutkogelgewricht en trekstang. Controleer de draad en leeftijd van de banden (DOT-code, banden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar). Controleer op rolgeluiden van slechte banden en lagers.
  • Interieur: Controleer op roest aan de binnenkant en de staat van de stoffering. Controleer vooral de rubbers en zeker die bij de ramen.
  • Electriciteit: Controleer alle lampen en kijk of alle lampen even sterk schijnen (indien dit niet het geval is kan de auto problemen hebben met de massa). Controleer ook de conditie van alle kabelboom.
  • Papiere: Controleer alle registratiepapieren en onderhoudshistorie.

Ook ben ik deze site tegengekomen waar veel onderdelen nog te bestellen zijn in Zweden.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met de lijst aankooptips bij de hand moet het lukken om een geschikte PV544 te vinden, succes met zoeken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Niels83
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 11.11.2014 - 16:31

mga1600 schreef: Je kunt ook eens contact zoeken met Nordicar in Heerhugowaard.
Bedankt voor de tip! Ik zal daar volgende week eens langsrijden voor een gesprek.
lint schreef:succes met zoeken
Dank :D
Plaats reactie

Terug naar “De Katterug en Duett”