achterruit laat los

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De_Duuc
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 17.08.2012 - 19:09

hallo allen,

ontdekte net in de wasstraat dat de kap loslaat aan de bovenkant van de achterruit...
is bijna over de gehele breedte los, de zijkanten en onderkant zit nog wel vast.

Weet iemand op welke wijze je dit weer kan vastzetten/lijmen, denk aan hoe schoon te maken, welke lijmsoort, voorspanning, droogtijd etc.

je kan namelijk zien aan de "oude" afdruk dat de kap met een soort van voorspanning vast zit.
(anders krijg je nooit een strak zittende kap.)

is dit zelf te doen of moet de cabrio-dokter eraan te pas komen??

ik hoor graag van de medeforum leden wat te doen...

gegroet,

Marino
Volvo C70 Convertible 2.0T Turquoise (422), zwarte kap, grijs leren interieur, MY2000, Helios 16", RICA Tuning 210PK, 300Nm
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Bedoel je de stof van de kap, aan de binnenkant, rondom de achterruit? Die laat bij mij al jaren geleidelijk aan steeds meer los, vooral agv vochtigheid lijkt het (dus vooral nadat het heeft geregend hangt hij losser, daarna lijkt het zich weer wat te herstellen, maar steeds minder). Dit heeft verder geen enkele invloed op hoe de gehele kap aan het frame vastzit of de spanning van de dichte kap, het is puur cosmetisch/afwerking. Ik denk dat ik dit, als ik dit zou willen, makkelijk met contactlijm weer vast zou kunnen zetten, maar het stoort me te weinig.
Weet niet of dit jouw probleem is, maar het klinkt ongeveer hetzelfde.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
De_Duuc
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 17.08.2012 - 19:09

hoi Cees,

dat is niet mijn probleem, de buitenkant van de kap laat los....
kijk zo naar binnen (als de binnenvoering er niet zou zitten)

Volvo zegt dat ze het niet kennen en de cabriodokter zegt "niet repareerbaar" dus NIEUWE kap. :(

ga van het weekend met een speciale kit aan de slag... kan nu toch geen extra schade meer aanbrengen, hopelijk alleen de nieuwe investering uitstellen.

De_Duuc
Volvo C70 Convertible 2.0T Turquoise (422), zwarte kap, grijs leren interieur, MY2000, Helios 16", RICA Tuning 210PK, 300Nm
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40459
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Kijk eens op www.volvo850forum.nl Daar rijden wel een paar C70s
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
De_Duuc
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 17.08.2012 - 19:09

kap zit weer vast aan de ruit, of de ruit weer aan de kap.

wel tijdje mee bezig geweest maar was wel 1250,= - 1800,= waard

benieuwd hoe lang hij dicht blijft :)
Volvo C70 Convertible 2.0T Turquoise (422), zwarte kap, grijs leren interieur, MY2000, Helios 16", RICA Tuning 210PK, 300Nm
arjenenels
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 16.12.2013 - 17:54

Mijn C70 2001 had last van hetzelfde probleem: kap op paar plaatsen los van de achterruit. Half jaar geleden de loszittende delen vastgelijmd met soort butyleenkit. Zag er weer heel netjes uit. Maar uiteindelijk laat het door de vele regen toch weer los.
De oorspronkelijke verbinding komt tot stand door het raam in het dak te lijmen, waarna de lijm onder druk wordt verhit. Geeft natuurlijk een bijzonder sterke verbinding, die je met kitspuitje niet kan evenaren.
Heb inmiddels bij Cabrio Care in Naarden een nieuw dak laten plaatsen, behalve het raam zaten er ook andere slijtplekken in. En tsjonge, wat knapt de auto op van zo'n nieuw dak, kan er weer jaren probleemloos tegen aan.
Senior55
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 28.10.2012 - 21:59

Dak zal nog origineel zijn, dus meer dan 10 a 12 jaar. volvo zelf geeft levensduur
Ik heb hem ook laten vervangen ziet er weer strak uit.
Cabrio Care goede zaak en garantie!
Gebruikersavatar
2001C70
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 23.07.2014 - 16:39

De zomer bijna voorbij en gisteren spontaan hele raam los van kap aan onderkant. Plakken of vervangen?
Dank voor tips en hulp zover......wordt vervolgd.....
C70 cabrio, 2.4T aut. MY2001, Nautic Blue (417), blauw dak, grijs int.
Caab900NG 2.3SE, MY1997, Blauw met, zwart dak, zwart int.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Moet toch te lijmen zijn zou je denken, desnoods met 2 componenten epoxy oid?
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
2001C70
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 23.07.2014 - 16:39

Garage had blijkbaar al x stuk gelijmd, heeft weer losgelaten. Advies vanuit meerdere kanten toch dak vervangen.
Diverse opgevraagd, prijzen tussen 1.250 - 1.650 voor alleen buitendak (met raam uiteraard) incl montage
Indien binnenbekleding erbij kleine 1.000 extra
Wordt vervolgd....
C70 cabrio, 2.4T aut. MY2001, Nautic Blue (417), blauw dak, grijs int.
Caab900NG 2.3SE, MY1997, Blauw met, zwart dak, zwart int.
Gebruikersavatar
2001C70
1st Gear member
Berichten: 46
Lid geworden op: 23.07.2014 - 16:39

Zo is het nu, volgende week nieuw dak....wordt vervolgd....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
C70 cabrio, 2.4T aut. MY2001, Nautic Blue (417), blauw dak, grijs int.
Caab900NG 2.3SE, MY1997, Blauw met, zwart dak, zwart int.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Succes met de vervanging, wordt vast weer pico bello.

Gisteren even bij de onze gekeken en de buitenkant zit prima, maar de binnenkant is los, net als de buitenkant op bovenstaande foto ...
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
De_Duuc
2nd Gear member
Berichten: 108
Lid geworden op: 17.08.2012 - 19:09

mijn ruit zit nog steeds vast :)

wacht wel tot het voorjaar voor ik überhaupt een nieuwe kap neem
Volvo C70 Convertible 2.0T Turquoise (422), zwarte kap, grijs leren interieur, MY2000, Helios 16", RICA Tuning 210PK, 300Nm
rcosters
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 17.04.2017 - 13:08

Ik heb uitstekende ervaringen met Pattex Repair gel i.c.m. zuignap klemmen.

- Kap gewoon dicht laten.
- Loslatende stukken schoon blazen / borstelen.
- Niet nodig om te ontvetten (althans dat deed ik niet).
- Lijm aanbrengen in de ruimte tussen canvas en raam.
- Vastklemmen voor een minuut of 15.
- 24 uur laten drogen.

Voila.

Ik denk dat het goed hecht omdat de oude thermische lijmrand op het glas zit.
Dat samen met het doek hecht fantastisch.

In het voorjaar (april) gedaan en nu nog steeds vast als en huis.
Pattex repair gel blijft flexibel.

Af en toe laat er weer een nieuw stukje los.
Dan herhaal ik bovenstaande.

In afwachting van de de winter zal ik voor het gaat vriezen een kitrandje aanbrengen, is een iets dat ik bedacht.
Tegen het inwateren en dus kapot vriezen van de randen, water zet uit en kan de lijm loswrikken.
Ik zal voor die tijd ook de kap reinigen en waterafstotend maken.

Dus: [url=http://www.gunsonwinkel.nl/contents/nl/ ... van_6.html]Gunson klemmen (6 stuks)[/url]
En: [url=https://www.bol.com/nl/p/pattex-reparat ... NgQAvD_BwE]Pattex repair gel[/url]
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Het raam in mijn kap had een paar weken geleden deels aan de buitenkant losgelaten, ongeveer 30% van de omtrek. Omdat de resterende 70% nog goed vast zat heb ik die maar laten zitten. Als lijm heb ik een produkt gevonden op polyurethaan basis dat heet Teroson van Henkel/Loctite, komt in een tube net als lijm/siliconenkit. Gekocht op een website hier in Frankrijk, het kwam met een primer/activator, soort zwarte dunne vloeistof. De kit zelf is ook zwart en is om voorruiten in sponningen te lijmen/kitten. Na goed schoonmaken raam (oude lijmlaagje eraf gekrabt met een stanley mesje, daara met de primer schoongemaakt) de kit ertussen, met gaffeltape "geklemd" en na een nachtje drogen lijkt het allemaal weer muur- en muurvast te zitten. De tijd zal het leren, maar die Teroson is in elk geval vergelijkbaar qua samenstelling en functie als het 3M produkt waar iedereen in de VS dit probleem mee oplost (maar in Europa natuurlijk niet verkrijgbaar is). Het kostte samen met de activator iets van €30 dus niet echt goedkoop, maar je kunt er zeker een heel raam mee doen, als het er niet twee zijn, en het is goedkoper dan laten doen of vervangen met een nieuw dak. Hopelijk blijft het goed zitten, maar dat verwacht ik wel.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

Update - mijn reparatie van 2018 zit nog steeds muurvast.
Maar, vorige week na een jaar niet bij de auto te zijn geweest (we wonen in Los Angeles en de 2001 C70 staat in Frankrijk) blijkt de rest van de oude lijm (de 70% die in 2018 nog vast zat) ook geheel los te zijn gegaan.
De Teroson die ik 4 jaar geleden gebruikte kon ik niet meer krijgen, dus iets vergelijkbaar besteld: SikaTack GO!
Wederom een zwarte dikke smeuige kit met losse activator, bedoeld om voorruiten te lijmen en hiervoor ook geschikt.
Vanochtend de kit aangebracht, het raam van binnenuit met piepschuim stukken omhoog 'in positie' gedrukt, kap van achter ietsje los gemaakt zodat er geen spanning op de te lijmen delen zou staan en het glas met wat schilderstape afgeplakt zodat er geen kit op het raam zou komen. Na een paar uur uitharden (volgens het produkt is het na 2 uur voldoende uitgehard) zit het raam weer als een huis.
De auto heeft de afgelopen 6 jaar altijd binnen gestaan - maar de originele lijm laat dus kennelijk uiteindelijk toch los.
Hopelijk blijft het nu weer ca 20 jaar zitten.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”