Pagina 1 van 2

Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 30.03.2014 - 22:48
door jeansimon
Van het weekend van een Volvo liefhebber een Volvo 340 1.4 GL Special overgenomen uit 1990. Auto ziet er buiten en binnen prima uit. Klein deukje onder de bumper. Minpuntjes - achterdemper lek (moet ik laten verhelpen), Starten niet altijd makkelijk. Vorige eigenaar heeft recent bougiekabels, stroomverdeler rotor, stroomverdelerkap en bougies vervangen. Bood geen oplossing. Hij heeft de stationnair stand verhoogt (wat is dat eigenlijk), maar ik moet een goede partij vinden om de ontsteking af te stellen of caburateur of wat anders wat het slechte starten, onregelmatig lopen en afslaan veroorzaakt.

Als achterdemper en het onregelmatig - lopen - afslaan bij starten is verholpen, hoop ik een goede auto te hebben. Hoofdwagen blijft de V70, maar de 340 als 2e wagen.

Afbeelding

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 30.03.2014 - 22:57
door lint
Dat is een hele leuke 340.
Je kan met behulp van een werkplaatshandboek zelf proberen de motor goed af te stellen of eventueel revisie doen van de carburateur.
Als je een goede garage weet is dat ook een mogelijkheid, vakgarage of Volvospecialist maakt niet zoveel uit.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 30.03.2014 - 23:13
door volvo-s40
1 van de laatste types zo te zien.
Zijn prachtige wagens, niet stuk te krijgen.... nou ja bijna niet dan.

Wat lint al zegt. carburateur is op zich zelf best te doen. wel goed kijken en opletten wat en hoe je het los haalt.
En omtrent de ontsteking, je zou kunnen overwegen om een 123ignition te overwegen, deze is elektronisch geregeld.
Als is het zelf afstellen altijd uitdagender en leuker.

Succes met de wagen

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 31.03.2014 - 00:00
door jeansimon
Bedankt voor de reacties en het advies. Hoe kan iemand trouwens de stationair stand hebben verhoogd?

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 31.03.2014 - 10:19
door volvo-s40
Door de gaskabel iets korter te maken.
Dit kan gedaan zijn bij de cab. Of pedaal.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 31.03.2014 - 10:20
door Walter
of door gewoon aan de stationairsproeier te draaien, zit een schroef in de carburateur om stationair toerental af te stellen.

Nogmaals gefeliciteerd Simon!

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 31.03.2014 - 12:30
door nvdw
Ontsteking afstellen is niet nodig. Deze auto's zijn al voorzien van elektronische ontsteking (Renix).

Aan de carburateur zitten twee stelschroeven: een voor het stationair toerental en een voor het afstellen van het mengsel (armer - rijker). Ik zou echter eerst naar andere onderliggende oorzaken speuren voordat je aan de schroeven gaat zitten draaien.

Zomaar een aantal zaken:
* Pakking inlaatspruitstuk lekt
* Vlotterdeksel carburateur zit los
* Carburateur zelf niet goed bevestigd aan spruitstuk
* Restrictie (oranje piefje) in slang tussen kleppendeksel en carburateurvoet ontbreekt
* Lekkage in vacuümsysteem (rembekrachtiging, evt aan automaat gerelateerde zaken zoals vierwegklep of ontkoppelaar)

Heb je je ook al op het forum van de V300 Club gemeld?

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 31.03.2014 - 13:07
door Walter
pakking inlaatspruitstuk kun je makkelijk controleren; busje remmenreiniger en spuiten richting de pakking. Als de motor anders gaat lopen, zuigt deze dus op die plaats valse lucht en is de boel lek. Het anders lopen komt door de reiniger, die gaat als brandstof fungeren

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 31.03.2014 - 16:40
door jeansimon
Ik heb het nog niet gemeld op forum 300 club. Ga ik doen. Zal naar bovengenoemde (laten) kijken
Ik hoop dat het meevalt en niet in de hoge kosten zal lopen.

Allen bedankt voor het meedenken. Ik ga ermee aan de slag. Walter nogmaals bedankt voor het tippen. Was een beleving. Vorige eigenaren hadden inderdaad twee keer 850 en 1 keer 740 staan.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 05.04.2014 - 23:30
door jeansimon
Het bleek o.a. defecte stationair sproeier te zijn. Carburateur nagekeken. Co gehalte afgesteld. stationair stand die was verhoogd door vorige eigenaar weer goed gezet. Achterdemper bleek niet lek, maar middenpijp.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 05.04.2014 - 23:32
door lint
Mooi dat het probleem is opgelost.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 05.04.2014 - 23:56
door jeansimon
jazeker.
Moet enkel het starten met handchoke onder de knie krijgen, maar voorlopig werkt:

koude motor, choke helemaal uittrekken, CVT neutraal en starten, als motor draait choke half zetten. Rijden tot motor op temp en choke uit.
warme motor, geen choke uitrekken, CVT neutraal en starten met gas iets ingedrukt.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 06.04.2014 - 11:37
door 2 Fast 4 U
wat ook helpt bij de koude start is een paar keer op het gas pedaal trappen voor je start
jeansimon schreef:....koude motor, choke helemaal uittrekken......
en niet de gas pedaal in drukken, pas als de motor loopt
jeansimon schreef:....CVT neutraal en starten......
kan ook in de P stand

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 07.04.2014 - 14:47
door nvdw
jeansimon schreef:Moet enkel het starten met handchoke onder de knie krijgen, maar voorlopig werkt:
Dat is volgens het boekje.

Starten in P is altijd mogelijk. Ik ben er zelf geen fan van omdat de auto in deze stand alsnog in een versnelling staat (weliswaar geblokkeerd) en de koppeling alsnog kan aangrijpen.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 23.04.2014 - 20:30
door jeansimon
Ook even op dit forum wat foto's van de 340 - op een hoog verbruik na (zal ik elders hier plaatsen) naar volle tevredenheid. Nogmaals Walter bedankt voor het tippen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volvo 340 1.4 GL Special CVT 1990

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 24.04.2014 - 09:17
door Walter
Mooie auto Simon!

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 24.04.2014 - 09:54
door lint
Die ziet er nog prima uit.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 20.06.2014 - 14:34
door strui901
Super!

Mijn vader heeft twee van die dingen gehad (eerste een 1.4 MY1981 GP-18-ZY en later een 1.7 MY1988 TS-04-GB)
Die laatse zat een dikke spoiler op zoals jij ook hebt, striping en een antenne linksachter. Wat waren we er blij mee, spiksplinternieuw.

Zelf heb ik een 1.4 gehad, MY1987 SN-09-YP. Machtig. Gekocht om mee op vakantie gegaan en verkocht na de vakantie met € 25,- winst.
6000km gereden en alleen benzine en een half litertje olie is alles wat er in ging. Zou zo weer zo'n ding kopen en vind het leuk om te zien als anderen er een hebben

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 30.09.2014 - 19:57
door jeansimon
Afbeelding

Inmiddels heeft de 340, Pollux velgen met 185/60/R14 banden. Gisteren laten keuren bij een Volvo specialist. Het viel mee, dimlicht afstellen, nieuwe ruitenwissers, V-snaar spannen en CO gehalte afstellen.

Had aangegeven dat de 340 niet heel zuinig loopt en zeer onregelmatig stationair. voor de APK was het CO gehalte te hoog. 7%. De garage heeft deze naar 1% terug gekregen.

Op zich loopt de 340 nu als een naaimachine stationair. Echter bij achteruit rijden (file parkeren) en heel langzaam rijden omdat iemand opeens zachter gaat rijden slaat de motor af. Als ik de motor uitzet pruttelt deze nog steeds na (volgens vorige garage omdat stationair sproeier nadruppelt)

Iemand een idee wat dit kan zijn? dat uitvallen? Op zich zou ik best de stationairsproeier willen vervangen o.i.d. maar even geen extra kosten bij een garage. Heb geen ideel hoe of wat te doen?

Iemand een idee over oorzaak van uitvallen en oplossing?
Alvast bedankt.

Re: Volvo 340 1.4 GL Special CVT

Geplaatst: 30.09.2014 - 20:47
door jeansimon
CVT gecheckt volgens checklist
EMVK gecheckt volgens checklist
nieuwe verdeler kap
nieuwe bougies
nieuwe bougie kabels
stationair sproeier heeft vorige garage puntje van gezaagd. niet meer elektrisch, maar zou moeten werken (zei de vorige garage)
CO gehalte middels schroef en 4-gasmeting afgesteld door garage
nieuwe luchtfilter

Valse lucht ga ik testen met deo. (waar spuit ik dat op?)