Pagina 1 van 3

V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 31.12.2013 - 13:42
door Gast
Vanaf volgende week heb ik een V70 2.5FT aut. (r-design) op LPG (G3 Vialle), met electronic Flashlube. Auto is altijd in onderhoud bij de dealer geweest en heeft net 130.000 km gelopen.
Nu ben ik afgelopen dagen op zoek geweest naar ervaringen met de 2.5FT en LPG (auto kan ook rijden op bio-ethanol), maar kan ze niet vinden. Volgens de dealer zitten er aangepaste kleppen in die geen problemen op gaan leveren.
Aangezien het vaste klepstoters betreft, vermoed ik toch dat ze rond de 50- a 60-duizend km gesteld moeten gaan worden. Is er iemand met ervaring met een 2.5FT op LPG?

Geplaatst: 09.01.2014 - 09:02
door Gast
Gisteren begreep ik dat de 2.5ft hydraulische klepstoters heeft. Wie kan uitsluitsel geven?

Geplaatst: 09.01.2014 - 09:46
door Walter
Er zijn in NL weinig E85 motoren verkocht dus de ervaringen daarmee zijn al beperkt. Laat staan op lpg...

Geplaatst: 09.01.2014 - 10:35
door Gast
hopelijk kan ik op termijn dan veel goede ervaringen posten op het forum :D

Geplaatst: 09.01.2014 - 10:36
door tip
Ik las op een ander forum dat motorcode 525 xx hydr. Klepstoters heeft em de 524 xx vaste.

Geplaatst: 09.01.2014 - 15:12
door Gast
met dank!

Geplaatst: 09.01.2014 - 15:27
door MarioC70
Vanaf modeljaar 2000 vaste(stelbare)klepstoters..

Geplaatst: 09.01.2014 - 17:46
door Gast
Maar wat is er anders aan? Ze noemen het toch de 2.5T FlexiFuel motor?
Waar slaat het FlexiFuel op, want dat kan ik nou net niet vinden.
Ja is zuiniger....... Maar dat lijkt mij niet logisch. Iets met verschillende brandstof toepassingen misschien?

Geplaatst: 09.01.2014 - 17:56
door The Volvoboy
Flexifuel kan zoals Walter al zegt op Bio-ethanol (E85) lopen.

Geplaatst: 09.01.2014 - 21:12
door Gast
Dus een Bio-Ethanol motor heeft kleppen en klepzetels die hogere temperaturen aan kunnen?
Want de verbrandingstemperatuur is toch net als bij LPG hoger?
In principe zou kleppen stellen dan ook niet nodig zijn. Maarja bij de BiFuel ging dit ook niet op (ervaringdeskundige :cry: ).

Geplaatst: 10.01.2014 - 08:14
door Walter
Deze "F" motoren lopen inderdaad op benzine en op E85 Bio-ethanol


wel of niet kleppen stellen heeft m.i. niets te maken met geharde kleppen maar met de type klepstoter. Daarmee kun je evt slijtage afstellen. Als de klep of de klepzitting, extra gehard of niet, slijt dan kun je daar weinig aan afstellen. Als een Weckpot (zonder rubber voor de vergelijking) lekt tussen pot en deksel, kun je dat aanpassen door de klem strakker te zetten en niet door rand van het deksel aan te passen

Geplaatst: 10.01.2014 - 17:19
door Gast
Volgens mij wel, het één heeft een gevolg voor het ander.
Wat je volgens mij wil is dat de kleppen en zittingen dusdanig hard zijn, dat ze tegen de hogere temperaturen kunnen en dus minder "inslaan" of in het ergste geval verbrandden.
Dus niet stellen of in het uiterste geval ooit een keer stellen, bij 3 ton of zo.
En dat is wat @jkatier wil weten: wanneer (km-stand) de kleppen (wellicht) gesteld moeten gaan worden bij de TF motoren.
Stellen kan altijd.

Geplaatst: 11.01.2014 - 09:30
door capslock
Ik heb in september 2013 geïnformeerd naar het inbouwen van LPG bij een Volvo v70 2.5FT Momentum uit 2008. Volgens de het inbouw station zit er een geharde "kop" in... Hij deed geen uitspraak met betrekking tot het kleppen stellen. Het is mij nog niet duidelijk, maar zitten er nu mechanische of hydraulisch klepstoters in dit model?

>> Jkatier, hoe bevalt het om 3 brandstofsystemen aan boord te hebben? Ik neem aan dat de ethanol in de zelfde tank als de benzine komt. De LPG installatie is deze van BRC of een Eurogas? hoe bevalt dat tot nu toe? Ben erg benieuwd!

Geplaatst: 11.01.2014 - 12:33
door Gast
Mechanische klepstoters, rond 2000 zijn ze met de hydraulische gestopt ivm milieu eisen.
Zou wel mooi zijn als ze daar een oplossing voor zouden vinden. Of zou het een kostenplaatje zijn?

Geplaatst: 11.01.2014 - 15:09
door MarioC70
In een modeljaar 2008 zitten geen geharde klepzittingen en hebben vaste(stelbare)klepstoters..

Geplaatst: 11.01.2014 - 16:05
door Gast
Fijn dat er zo meegedacht wordt! De meningen lopen blijkbaar nogal uiteen over (geharde) klepzittingen, klepstoters en geharde koppen. Zelfs de Volvo-dealer kon me gisteren geen uitsluitsel geven. (' de kleppen hoeven niet gesteld te worden, alleen als er problemen zijn. Dit geldt ook voor de olie van je geartronic: hoef je nooit te verversen'). Via een Duits forum bleek dat het verhaal van de geharde klepzittingen juist is, terwijl diverse 'gas-leveranciers' in NL adviseren om een andere kop op de 2.5FT te plaatsen wanneer er een LPI/G3-installatie wordt ingebouwd. Een bekende volvo-tuner gaf aan dat er wel hydraulische klepstoters de FT zitten.
Kortom, het is me nog steeds een raadsel OF en zo ja, WANNEER, ik mogelijk (preventief) kleppen moet laten stellen.

Ik kan in ieder geval zeggen dat de motor fantastisch rijdt op LPI en benzine. Bio-ethanol is om twee redenenen m.i. niet aan te raden:
- relatief dure brandstof t.o.v. benzine die in NL bij een zeer beperkt aantal pompen (Tam-oil) verkrijgbaar is;
- wanneer bio-ethanol (E85) en benzine met elkaar vermengd worden is het zo dat je minimaal een kwartier gelijkmatig met de auto moet rijden voordat de motor goed ingesteld is op de nieuw ontstane verhouding tussen beide brandstoffen. (in dat kwartier een grote kans op een onrustig/minder goed lopende motor).

Ik was op zoek naar een geschikte XC90, maar toen ik de v70 in deze versie zag staan, was ik verkocht. Zal binnenkort een aantal foto's plaatsen.

Geplaatst: 11.01.2014 - 16:22
door MarioC70
Ik stel twee keer per maand kleppen van een 5 cilinder met of zonder LPG,dus ja..
Het is opzich al vreemd dat er dealers zijn die niet weten dat je deze kleppen kunt stellen,die wijziging dateerd al vanaf 2000..

Geplaatst: 11.01.2014 - 21:54
door berglogt
Hoi,

Beschik sinds 2 jaar over een V70 2.5 FT uit 2008. 135K op de klok en met ingebouwde BRC LPG installatie en voorzien van een electronisch JLM klepsmeersysteem. De auto is voorzien van hydraulische geharde kleppen/zetels. En dat moet ook wel gezien de specifieke hoge verbrandingstemperatuur van E85. Tevens is de kop af fabriek voorzien van een speciale metaallegering (afwijkend van de standaard koppen) dit ook weer vanwege de specifieke E85 eigenschappen. Heb de auto 1 jaar geleden bij Tunex laten chippen van 200 naar 260 PK en nooit geen problemen. Sinds kort bemerk ik tijdens het inhaleen en (vol) accelaratie op de snelweg dat de auto licht stottert c.q. heel kort inhoudt. Auto heeft net een beurt gehad en is voorzien van nieuwe Volvo bougies (ook speciaal geschikt voor hoge temperaturen E85). Nog steeds sputtert bij soms bij het door accelereren. LPG boer heeft systeem uitgelezen en kan geen foutcodes vinden. Ook Volvo vindt geen foutcodes en dashboard lampjes zie ik nooit branden. Op benzine doet hij het goed en geen problemen bij vol vermogen. Op LPG bij hogere constante snelheid ook geen punt, dan loopt hij prima en constant. Juist als het vermogen wordt aangesproken.... dan soms even een paar korte tikjes. Via Tunex de originele software er weer op laten zetten om software fouten van Tunex uit te sluiten, het resultaat is niet anders. ook bij originele (200PK) software houdt de auto soms in. Rara..... wat is dat?

Geplaatst: 12.01.2014 - 01:08
door MarioC70
Een 2008 model heeft geen hydraulische klepstoters ,maar vaste (stelbare)
Ik weet niet hoe je daar bij komt?

Geplaatst: 12.01.2014 - 12:47
door berglogt
Info van vakgarage