Oplaadpaal vraagje

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Mono
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.11.2013 - 23:41

De gemeente waar ik woon, heeft me een oor aangenaaid. Er was me verteld dat er nog verscheidene openbare oplaadpalen beschikbaar waren. Maar nu ik mijn PiH aangeschaft heb, blijken ze ineens allemaal vergeven te zijn. Nu is dat natuurlijk geen reden om de auto NIET aan te schaffen, maar vervelend is het wel. Zeker als je in aanmerking neemt dat ik geen oprit heb. De vraag is dus: wat nu? Is er iemand die een goeie tip voor me heeft? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

In principe is dat natuurlijk niet het probleem van de gemeente en ik kan me zelfs voorstellen dat ze de publieke laadpalen niet bij iedereen voor de deur kunnen maken zou resulteren in "het stelen" van een parkeerplaats van chauffeurs met minder belastingvoordelen.

Op het forum staat een oplossing met een stopcontact in een soort van put je zou de gemeente kunnen vragen toe te staan dat je die onder de bestrating aansluit op je eigen net. De put is afsluitbaar te leveren.

Hoop dat je op je werk wel kan laden anders zou je uit principe de auto moeten bijtellen. :wink:
Mono
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.11.2013 - 23:41

Ok, de reacties zijn iets minder dikgezaaid dan ik verwacht had. Dus ik probeer het nog eens. We hebben contact met de gemeente gehad, maar van die kant hoef ik geen hulp te verwachten.
Ik heb die put bekeken, maar ik heb geen idee wat de kosten daarvan zijn en aangezien ik aan de straat moet parkeren, vraag ik me af of dit wel een handige oplossing is.
Verder heb ik op internet gezocht en de volgende aanbieders gevonden:
- ANWB
- The New Motion
- EV-Box
- Cohere
- E-Totem.
En er zullen er vast nog wel meer zijn. Ik heb een mailtje gestuurd naar de ANWB en Cohere en alleen van de ANWB een reactie gehad. Mijn voorkeur gaat uit naar een wandmodel met vaste kabel. Ik ben nieuwsgierig naar de oplossing en aanbieder die jullie gekozen hebben en de ervaringen die jullie hiermee hebben.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Andre
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

opties met vaste kabel zijn erg ongebruikelijk als publiek laadpunt maar hebben zijn wel erg prettig. Als de gemeente niet meewerkt is de hele exercitie kansloos en is de enige oplossing www.funda.nl
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Die optie van de kabel onder bestrating en dan een soort van afsluitbaar putje met een normaal stopcontact lijkt mij ook wel iets. Maar kan het betreffende topic niet vinden?
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

Er is inderdaad een topic over stroom uit een put. Ik heb zelf een aansluiting met behulp van een putkast laten aanleggen (een CEE 16A wandcontactdoos maar dan onder de grond). Daar ben ik erg content mee. Werkt zoals het moet en valt in het geheel niet op. Ik heb inmiddels een verlengstukje zodat de deksel helemaal dichtvalt tijdens het laden. De aansluiting zit in een soort luchtklok dus de hele put kan een halve meter onder water komen te staan zonder problemen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

Wauw. Dat wil ik ook hebben. Zit met hetzelfde euvel dat er een stoep tussen huis en parkeerplaats zit. Zou je mij willen PM-en wie dit heeft aangelegd voor je?
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
Mono
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.11.2013 - 23:41

@NielsPHEV: Het zou niet om een publiek laadpunt gaan, maar om een privé laadpunt.

@LennartS: Wie heeft die put aangelegd en wat waren de kosten hiervan? Alvast bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een prive laadpunt op gemeente grond in alle gevallen zal de gemeente moeten meewerken. Je zou het natuurlijk gewoon kunnen vragen of je zelf een laadpaal mag plaatsen die je vanuit huis van stroom voorziet misschien heb je mazzle anders een aanhanger met een generator of een zonne cel op dak en veel geduld.
Pim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
Locatie: Heemskerk

Of natuurlijk gewoon schijt aan hebben en zelf een oplossing bedenken. Wat ik heb begrepen, is dat je in principe de stoep gewoon mag gebruiken zolang je geen gevaar veroorzaakt. Dat kun je weer oplossen met een rubbermat of een kabelbrug.
Zelf overwoog ik om een kabel onder de stoep te leggen naar een perkje en daar een aansluiting te realiseren. Niemand tot last, zo goed als onzichtbaar. Ik zat in dezelfde situatie (gemeente had alle posities vergeven). Gelukkig kwam er toch nog een positie vrij en krijg ik nu een laadpaal vrijwel voor de deur maar dat is meer geluk...waar jij niets aan hebt
Mono
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 30.11.2013 - 23:41

Sorry. Ik ben niet duidelijk geweest. Omdat ik nu geen openbare laadpaal in de buurt krijg, zal ik dus zelf een laadstation moeten laten installeren. De put van Lennart is een mooie oplossing, maar de prijs is me iets te gortig. En dus moet ik iets anders verzinnen. Ik zou het bijzonder op prijs stellen als iemand zijn of haar ervaringen met één van bovengenoemde aanbieders zou willen delen. Bij voorbaat dank.
Pim
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08.10.2005 - 15:06
Locatie: Heemskerk

Koop een buitenstopcontact met een grondkabel onder de stoep naar je huis. Kost je een paar tientjes. Via de kruipruimte naar je meterkast.
Daar een schakelaar ertussen en eventueel aansluiten op een aparte groep.
De schuko oplaadkabel erin (gaat op slot bij je auto dus geen diefstalrisico) en thuis de schakelaar omzetten...en laden maar
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”