Roest onder roofrail
Geplaatst: 26.11.2013 - 09:35
945-LE, 1998, 366.000km, 2e eigenaar sinds 2002.
Ontdekte een half jaar geleden (2013 gepost dit bericht) roest net naast de pakking tussen dak en roofrail. Weggeschrapt en Novorex aangebracht. Natuurlijk zit er meer ellende dan alleen het zichtbare. Zie foto: nog net op tijd voordat er lekkage zou komen !!
Ook van achter de achter-kentekenplaat was wat oppervlakkige aantasting.
Verder technisch een trouwe auto....
banden om de 80.000km (waarvan 20.000km met caravan 1550kg
remmen meer dan 100.000km
uitlaat elke 150.000km
accu elke 6 jaar
Beurten en (extra) onderhoud:
voorste keerring lekte bij 130.000km
boven- en onder hydrauliek van koppelingpedaal lek/vervangen bij 120.000km
Koppeling gaf 'bekende' piep (ook bij 245 gehad). Hele set vervangen bij 150.000km
Rubbers van de voorophanging bij 150.000km vervangen door die 'paarse' dingen: aanmerkelijke strakkere wegligging.
kathalysator bij 280.000km (benadering)
Radiator verstopt/lek bij 280.000km
& na hete Pyreneën (hellingen >15%, mét caravan): pakkingen bij blok-uitlaatspruitstuk lek. (gaf wat meer geluid / thuis vervangen)
Airco-onderhoud elke 2 jaar: okee gebleven maar jan.2014 na gasmeting: lekke slang. Gerepareerd.
Preventief nieuwe koppakking bij 300.000km beurt.
Rechtsvoor ABSsensor vervangen
Nivomats na 220.000km slapper en vervangen bij 240.000km
mei 2014: beurt (incl distrireem & Vsnaren) en APK van: geen enkel afkeurpunt
mei 2015: beurt en APK: bestuurdersveiligheidsgordel vervangen wegens slijtage.
okt 2015: de Vsnaar voor de water- en stuurbekrachtigingspomp liep eraf. ANWB repareerde ter plaatse.
mei 2016: nieuwe uitlaatset, airco condensor, nivomats en stuurkogels. km:395.000
nov 2016: nieuwe accu.
mei 2017: uitlaatpijp motor>katalysator, achterveren, 2 slangetjes onder motor voor de koeling, ankerplaten voorremmen, remblokken voor, 2 zomerbanden, 4 winterbanden, claxon (schor, hees en zacht); linksvoor ABSsensor vervangen.
mei 2018: beurt & apk 420.000km: niets! okt 2018: nieuwe luchtmassameter
jan 2019: nieuwe bougies. Koude start stationair loopt niet lekker: iets met de computer; laten we. Mogelijk luchtmassameter niet in orde..
dynamo koolborstels bleven hangen > reparateur.
feb 2019: remcilinder RV vast: schijven, blokken en remklauwen L&R. Mei: beurt en APK: niets
jan 2020: soms valt spontaan de motor elektrisch stil. Na 5 minuten wachten kan je weer starten. Na tjutteren aan stekker-luchtmassameter, geen last meer.
juni 2020: beurt, distririem & 3x V-snaren. Helaas uitlaatgaslekkage direct na turbo > pijp. Heftige reparatie.....(afgebroken tapeinden uitboren)
kmstand juni 2020 = 447.000 en rijdt als een zonnetje, met af en toe een buitje.
De historie van onze andere Volvo:
viewtopic.php?t=83192&page=fst_unread&h ... =v70xc;usa
Ontdekte een half jaar geleden (2013 gepost dit bericht) roest net naast de pakking tussen dak en roofrail. Weggeschrapt en Novorex aangebracht. Natuurlijk zit er meer ellende dan alleen het zichtbare. Zie foto: nog net op tijd voordat er lekkage zou komen !!
Ook van achter de achter-kentekenplaat was wat oppervlakkige aantasting.
Verder technisch een trouwe auto....
banden om de 80.000km (waarvan 20.000km met caravan 1550kg
remmen meer dan 100.000km
uitlaat elke 150.000km
accu elke 6 jaar
Beurten en (extra) onderhoud:
voorste keerring lekte bij 130.000km
boven- en onder hydrauliek van koppelingpedaal lek/vervangen bij 120.000km
Koppeling gaf 'bekende' piep (ook bij 245 gehad). Hele set vervangen bij 150.000km
Rubbers van de voorophanging bij 150.000km vervangen door die 'paarse' dingen: aanmerkelijke strakkere wegligging.
kathalysator bij 280.000km (benadering)
Radiator verstopt/lek bij 280.000km
& na hete Pyreneën (hellingen >15%, mét caravan): pakkingen bij blok-uitlaatspruitstuk lek. (gaf wat meer geluid / thuis vervangen)
Airco-onderhoud elke 2 jaar: okee gebleven maar jan.2014 na gasmeting: lekke slang. Gerepareerd.
Preventief nieuwe koppakking bij 300.000km beurt.
Rechtsvoor ABSsensor vervangen
Nivomats na 220.000km slapper en vervangen bij 240.000km
mei 2014: beurt (incl distrireem & Vsnaren) en APK van: geen enkel afkeurpunt
mei 2015: beurt en APK: bestuurdersveiligheidsgordel vervangen wegens slijtage.
okt 2015: de Vsnaar voor de water- en stuurbekrachtigingspomp liep eraf. ANWB repareerde ter plaatse.
mei 2016: nieuwe uitlaatset, airco condensor, nivomats en stuurkogels. km:395.000
nov 2016: nieuwe accu.
mei 2017: uitlaatpijp motor>katalysator, achterveren, 2 slangetjes onder motor voor de koeling, ankerplaten voorremmen, remblokken voor, 2 zomerbanden, 4 winterbanden, claxon (schor, hees en zacht); linksvoor ABSsensor vervangen.
mei 2018: beurt & apk 420.000km: niets! okt 2018: nieuwe luchtmassameter
jan 2019: nieuwe bougies. Koude start stationair loopt niet lekker: iets met de computer; laten we. Mogelijk luchtmassameter niet in orde..
dynamo koolborstels bleven hangen > reparateur.
feb 2019: remcilinder RV vast: schijven, blokken en remklauwen L&R. Mei: beurt en APK: niets
jan 2020: soms valt spontaan de motor elektrisch stil. Na 5 minuten wachten kan je weer starten. Na tjutteren aan stekker-luchtmassameter, geen last meer.
juni 2020: beurt, distririem & 3x V-snaren. Helaas uitlaatgaslekkage direct na turbo > pijp. Heftige reparatie.....(afgebroken tapeinden uitboren)
kmstand juni 2020 = 447.000 en rijdt als een zonnetje, met af en toe een buitje.
De historie van onze andere Volvo:
viewtopic.php?t=83192&page=fst_unread&h ... =v70xc;usa