Pagina 1 van 5

Daf 55t coupe de Luxe, Apk klaarmaken.

Geplaatst: 27.10.2013 - 17:43
door volvo-s40
Ik wilt een behoorlijk wat kostend project beginnen (2014).
De huidige auto (Volvo s40 wil ik niet weg doen maar in dat geval schorsen (zit veel geld in de wagen i.v.m. onderhoud en is mij daardoor ondertussen heilig) voor bepaalde periode, uiteraard in een overdekte ruimte.

Omdat je toch niet helemaal zonder auto wilt zitten, wil ik graag een oldtimer. Ik ben zelf aan het kijken naar een Daf van +/- 40 jaar oud.

Wegenbelasting vrij en een verzekering die in dat geval weinig kost. (max 126,-- jaarbasis meen ik.)
Geen gas of diesel (i.v.m. regering die de oldtimer houders een poot willen uitdraaien).
Aangezien een Dafje zuinig is moet dat op benzine een lachertje zijn.

Maar.... je mag het karretje 3mnd niet gebruiken om lekker goedkoop te kachelen.
Mooi, dan trek je de S40 weer van stal.

Verder doet de kosteloze fiets het ook prima.

Standaard Volvo x40
+/- 45,-- wegenbelasting p.m..
+/- 40 / 45 verzekering p.m.
+/- 100 euro benzine 60 liter.
ex onderhoud kosten.

Schorsen kosten +/- 73 euro normaal tarief (= tot 15 jaar oud) tot 24 euro (laag tarief)
geen wegen belasting
geen verzekering benodigd.
auto rijd niet, dus geen benzine kosten.

Nu de Oldtimer. (40 jaar oud)
0 wegenbelasting p.m.
6 tot max 10 -- verzekering p.m.
ex onderhoud kosten.

Tot hoeverre houd je centen over ?
Bespaard het ?
Haal je er een winst mee uit ?

Ik twijfel of ik niet wat vergeet.

Geplaatst: 27.10.2013 - 17:49
door lint
De oldtimer heeft natuurlijk ook brandstofkosten, het onderhoud is vaak wat intensiever en er kan eens wat kapot gaan.
Als je geluk hebt kan je wat geld besparen t.o.v. je dagelijkse auto.

Geplaatst: 27.10.2013 - 19:16
door Battlecruiser
Houd wel rekening met het volgende:
Schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing= 120,-

Beëindiging van schorsing kost niets, maar binnen een jaar weer schorsen kost dus veel meer. Natuurlijk ook weer gedaan om allerlei constructies tegen te gaan.

Geplaatst: 27.10.2013 - 19:51
door volvo-s40
Dit had ik inderdaad gelezen op de RDW site.

Geplaatst: 28.10.2013 - 20:10
door Gerald de Groot
Als je de daf voor dagelijks gebruik inzet, zou ik zeker voor een 66 gaan. Deze zijn het meest betrouwbaar en de onderdelen zijn minder schaars. Ze zijn er al vanaf eind 1972. Echt zuinig zijn ze overigens niet, reken op gemiddeld 1 op 10. En als je hem ook in de pekel gaat gebruiken, houd dan ook rekening met regelmatig laswerk. Roesten doen ze erg graag. En iedere 5000 km hebben ze een beurtje nodig. Als je zelf handig bent, kun je er goedkoop mee rijden. Maar als je alles moet laten doen, denk ik dat je beter met je S40 kunt blijven rijden.

Geplaatst: 29.10.2013 - 18:22
door volvo-s40
De wagen gaat geen extreem snelwegkilometers maken. Meer als dorps/ stads wagentje. Boodschappen die niet mee op de fiets kunnen of lopend, dagjes of weekendjes uit en te verre afstanden (drenthe, overijsel etc fam. kennissen.)

Daf 66 heb ik opzich op het oog, maar dan de coupe. Prachtige wagen :)

Ik ben zelf handig met auto's. Ik sleutel zelf met goed gereedschap, altijd originele onderdelen en voor apk ook naar de officele dealer (Volvo)
Dat mag het probleem niet wezen :)

Geplaatst: 29.10.2013 - 19:53
door Gerald de Groot
Goede smaak :P , zelf heb ik ook een 66, een 1100 marathon coupé uit 72. Ook nog een 55 sedan uit 68, maar die is geschorst. Die is aan een opknapbeurt toe, maar ik heb er geen tijd voor. En ook nog een YA66, maar daar rijdt mijn moeder meestal mee. Ze is lid van een plaatselijke legervoertuigenclub en dan kan hij mooi mee.

Geplaatst: 29.10.2013 - 19:56
door MU
Gerald de Groot schreef:... Ze is lid van een plaatselijke legervoertuigenclub ....
Coole moeder heb je :wink:

Geplaatst: 29.10.2013 - 22:35
door Gerald de Groot
Heeel cool, vooral als het huifje er af is :laughing6:

Re: Loont dit ? Oltimer

Geplaatst: 30.10.2013 - 23:10
door nvdw
volvo-s40 schreef:Ik twijfel of ik niet wat vergeet.
Ja: de aanschafprijs in de relatie tot de staat van het voertuig.

Er zijn nog genoeg goedkope 66's te scoren, maar daar is het gebodene ook naar. Wil je een goede, dan betaal je simpelweg meer en ik denk dat de prijs die je betaalt toch wel degelijk van sterke invloed is op je berekening.

En dagelijks rijden in een 66?

Ik heb zelf een Coupé (1100 Marathon maar met standaard 1100-motor) en het zijn leuke auto's om in te rijden, en redelijk voldoende pit om in elk geval het verkeer niet op te houden. Maar om hem als min of meer dagelijks voertuig in te zetten... liever niet. Als ik er een langere rit mee heb gemaakt dan ben ik gewoon op door de herrie en de stoeltjes. Geef mij dan maar het comfort van mijn 340. Vanuit een S40 moet de overstap wel helemaal groot zijn.

Geplaatst: 30.10.2013 - 23:50
door Rsport
Battlecruiser schreef:Houd wel rekening met het volgende:
Schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing= 120,-

Beëindiging van schorsing kost niets, maar binnen een jaar weer schorsen kost dus veel meer. Natuurlijk ook weer gedaan om allerlei constructies tegen te gaan.
Dat geldt volgens mij (als ik de site van de RDW goed begrijp) alleen voor auto's tot 15 jaar.

Geplaatst: 30.10.2013 - 23:53
door MarioC70

Geplaatst: 22.12.2013 - 16:06
door telegraphroad
Battlecruiser schreef:Houd wel rekening met het volgende:
Schorsen binnen een jaar na ingangsdatum laatste schorsing= 120,-

Beëindiging van schorsing kost niets, maar binnen een jaar weer schorsen kost dus veel meer. Natuurlijk ook weer gedaan om allerlei constructies tegen te gaan.
geldt niet voor auto's in het laagtarief, is mij meegedeeld door de rdw in veendam. het is ontmoedigingsbeleid daarom staat het niet op de website.

arnold

Geplaatst: 28.12.2013 - 22:56
door volvo-s40
Heren

Ik heb sinds gisteren een Daf aangeschaft.

Een Daf 55 Coupe uit maart 1970, wel te verstaan.
Met een door Giovanni Michelotti ontworpen carrosserie.
1100cc
Body, bodem, dorpels, wielkasranden, onder de kap, vloerbedekking, kofferbak en bij de vering nog hard.
Deuren zijn rot (watergaatjes zaten dicht.
zijpanelen voor zijn daardoor ook aangetast.
Verder zijn alle rubbers versleten (opgedroogd.)

Bijna 44 jaar oud, en valt zelfs buiten de gordelplicht. (verplicht na 1-1-1971)

Motor loopt als een zonnetje en rijd gewoon.

Om deze door de apk heen te krijgen zal het remwerk gankelijk gemaakt moeten worden, en daar waar het nodig is, rubbers vervangen moeten worden.
Verder de roestende delen vervangen.

De garagehouder wou het liefst zelf de wagen opknappen, maar had al meerdere projecten op de brug staan (veel opels) En stond de wagen een beetje in de weg.

De originele aankoop bon is nog aanwezig (Fl 4.225,--), en ik word de 2e eigenaar.

De carbagerun wagen zal na februari geruimd worden. (verkoop of sloop)

Foto's van m'n nieuwe aanwinst.
ps: kleur is verlopen rood... op de foto's ziet de auto er waardelozer uit, dan dat deze in werkelijkheid is. (A)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 28.12.2013 - 23:00
door lint
Leuke auto zo'n DAF 55 coupe, klaarmaken voor de APK en rijden maar!

Geplaatst: 28.12.2013 - 23:04
door Ben
Mooi project. Ik houd wel van DAFjes :D

Ken je deze Facebook groep?: https://www.facebook.com/groups/87707613523/

Geplaatst: 29.12.2013 - 12:48
door Hans oet Twent
Persoonlijk zou ik deze DAF weer in originele staat terug brengen. Zoals je dat omschrijft is het niet echt heel veel werk. Na ja een paar maandjes ben je wel zoet. Rubbers en dergelijk is allemaal te krijgen op de zgn Oldtimer beurzen. Wellicht nog origineel.....
Deze 55 is een unieke auto. En zo op het oog een eerlijke en pure auto.

Geplaatst: 29.12.2013 - 15:22
door Gerald de Groot
Van harte, dit is het mooiste model dat daf ooit gemaakt heeft. Hij ziet er nog mooi origineel uit (op die geweldige stoelhoezen na dan). Zou het wel zonde vinden als je hiermee de pekel in gaat. Van dit type zijn er niet veel meer. Hopelijk kun je de deuren nog herstellen, die zijn moeilijk te vinden. Die van een 66 coupé passen overigens ook, alleen het eerste type 55 coupé had stijlloze deuren. De voorschermen zijn nog verkrijgbaar bij Daf Club Nederland, maar dan moet je wel lid zijn. Succes en houd ons op de hoogte.

Geplaatst: 29.12.2013 - 18:55
door volvo-s40
De wagen blijft origineel zoals hij is.

Eventueel kan er een accessoire op of bij komen, die in die tijd als extra te leveren of te bestellen waren.
Denk aan extra koplampen/verstralers, Imperial of bagagerek op de kofferbak deksel.

Er komen ook geen marathon stipes op, maar de originele die er nu ook op zit.

Eerst de wagen in februari ophalen, en apk klaar maken.
Waarom februari ? Tot dan met de carbagerun bezig, zou jammer zijn van de Daf.

De wagen zal er inderdaad weer uit gaan zien, zoals op de foto, dit is later in het jaar van 2014 aan de orde, dan zal de wagen body off gerestaureerd worden.

Daarnaast zal ik kennis moeten vergaren bij de dafclub en oa onderdelen halen bij dafhobby.

Afbeelding

Geplaatst: 29.12.2013 - 19:38
door OGA244
"lonen" doet het natuurlijk nooit, maar wat maakt dat uit bij zo'n snoepie?