Mijn Volvo's

Alles over de 440 / 460
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Ondanks alle drukte de elektrische antenne geinstalleerd. aansluiten was vrijwel plug en play en een kwestie van de handleiding lezen en logisch nadenken. Stroom heb ik uit slot acht van de zekeringen kast gepakt, daar zat eerst een onbekende zwarte draad, deze bleek het geheugen (iets in die richting) van de startonderbreking te zijn waardoor de auto niet wilde starten zonder die draad op 12Volt aangesloten te hebben. Deze zit nu met een 5Amp zekering in het slot van de headlampowasher unit, deze zit niet op de auto dus was ongebruikt. De antenne dus op slot acht met ook 5 Amp. Aarde heb ik gevonden naast het bestuurders portier aan de binnenzijde van de auto waar de kabels, die naar de deurtoe gaan, lopen. Het timings relais vast gemaakt aan het vakje onder de radio (ik geloof dat phase 2 dit vakje niet heeft). De aansturing loopt via de ISO stekker van de radio omdat ik de kabelboom van de auto zo veel mogelijk origineel wil laten. De twee stekkers (wisselende plus en min) voor de antenne zelf waren slechts 1 meter lang, hier heb ik zo'n 1,5meter bij aan gesoldeerd en netjes onder het tapijt weg gewerkt.

De antenne zelf was voor een 460 dus paste niet helemaal op de gemarkeerde plek in de auto. Ik heb hem met parkers in het plastic vast gezet. Aan de bovenkant zit die vast met een moer waarmee je het geheel water dicht draait in combinatie met bij geleverde rubbers. Het geheel zit weg gewerkt achter een klep dus je zit er niks van als je de kofferbak opent.

De groene heeft versleten voorbanden na slechts 2500km, bij de apk hadden ze nog 6mm profiel. ze slijten aan de buitenkant af dus de auto moet uitgelijnd worden. Kost me ongeveer EUR70,- dit doe ik wanneer ik de winterbanden onder de auto zet. andere zomerbanden zijn vast niet zo duur als je geduldig zoekt op marktplaats. Ik heb de maat 195/40/15 die veel voorkomend is plus dat zomerbanden in de winter goedkoop zijn. Ik wil straks niet meer uit geven dan EUR50 aan een paar. Achterbanden zijn nog goed.

Laatste verbruik van 894km op 70ltr dus 1 op 12.8. met de winterbanden moet het lager worden omdat het oppervlakte minder groot is dus minder grote rolweerstand.

hier even een link naar mijn facebook met het filmpje van de antenne:
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

RubenB schreef: De groene heeft versleten voorbanden na slechts 2500km, bij de apk hadden ze nog 6mm profiel.
:shock: holy hella, deed met een set banden 90.000km
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

90.000 is ook erg veel, maar ik zit met mijn fiesta na 16.000km op 6mm. En ik ben er vooral de laatste tijd totaal niet zuinig op.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Met mijn 205-je: 1e set, zat er onder toen ik hem kocht, 80.000km en de 2e 100.000km
Hangt natuurlijk af hoe de auto is uitgelijnd, wat voor soort kilometers en hoe je rijstijl is. Ik probeer zo min mogelijk te sturen en te remmen.
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

vandaag na een helder moment ben ik er achter hoe de situatie is met de stand vanmijn banden. Ik zou willen dat mijn banden ook 80.000km mee gingen haha.

Maar als volgt: de banden slijten aan de buitenkant, dat betekent dat ik tow in heb. links stuurt rechts en rechts stuurt links, de wielen staan naar binnen. als ik rechtuit wil rijden stuur ik naar links, mijn linker wiel staat verder naar binnen dan me rechter wiel vandaar dat ik dit moet corrigeren. door die correctie stuurt rechts verder naar links. Dit is hoe mijn banden momenteel slijten.

Als ik met mijn linker wiel over een put heen rijdt draait mijn stuur recht waardoor, zo lijkt, mijn rechter wiel weer recht komt te staan samen met mijn stuurwiel. dit zou betekenen dat er alleen in de uitlijning van mijn linker wiel een afwijking zit. die correctie zorgt voor de tow in.

Hele simpele comclusie, uitlijnen haha. ik moet gauw de winterbanden van de zolder zien te krijgen maar de schuur staat bomvol met de spullen van mijn moeder haar verhuizing.

inmiddels staat de teller op 224000km en heb ik sinds apk keuren 3000km gereden op deze banden. profiel is nu zo goed als weg.

Mijn rijstijl is heel rustig juist om remmen, banden en brandstof te besparen. Dit kun je wel zien aan de achterbanden want die hebben zo goed als geen slijtage.

Het klopt toch dat als je banden niet goed zijn uitgelijnt dat het brandstof verbruik ook hoger komt te liggen?
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Konijn
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 15.10.2013 - 07:37

Ja dat was wel mijn ervaring. Heb laatst de stuurkogel van mijn Golf 4 vervangen, de kogel rechtsvoor had voelbare speling. En uiteraard spoort hij dan ook iets minder goed. Ik merkte het ook met het "uitrijden" bij bijvoorbeeld een stoplicht; hij "remde" automatisch een beetje, rolde niet uit. Na het vervangen van de oude stuurkogel voor een nieuwe rolde hij wel weer uit bij het stoplicht. Ik kan nu met een volle tank ca. 30 kilometer meer rijden (eerst haalde ik de 700 niet, daarna wel 730 km op volle tank).
en uiteraard scheelt het enorm in de bandenslijtage.

succes!
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

eindelijk wat voortgang geboekt vandaag. Ik heb in de bestuurders deur, van de grijze, eindelijk het raam elektrisch en werkt goed. Nieuwe radio gekocht samen met wat boxen en aansluit materiaal en kabels. voor de boxen achter twee kabels gelegd vanaf de radio, de bestaande kabels kon ik niet terug vinden in het dashboard achter de radio zelf, en eerlijk gezegd had ik ook geen zin om verder te zoeken. De radio is niet spectaculair het is immers voor verkoop zodat ik kan laten zien dat alle boxen werken en de antenne etc. Geen moeilijkheden tegen gekomen alleen vervelend dat je alles zo dubbel doet. Voor het leggen voor de antenne kabels lag ook alles open en dit moest vandaag weer open. Auto blijft starten tijdens het stil staan, vandaag getracteerd op een rondje haha. Binnenkort de accu aan de druppellader hangen. Morgen gauw de bijrijders deur op orde maken.

De boxen van de grijze waren opgeblazen, ik heb de oude uit mijn groene gebruikt. In de groene zitten nu twee keer 80 watt speakers van een B merk.

De groene is vrijdag bij de volvo garage geweest voor de gratis wintercheck, helemaal in orde op de gladde banden na. Maandag zet ik de auto af bij steverink in apeldoorn, dat zit tegenover het bedrijf waar ik werk, om de auto te laten uitlijnen en het monteren van de winterbanden.

Iets wat mij zorgen baart bij de groene is dat als ik rustig optrek in zijn drie (tussen 30 en 50km/h) dan wil die bij de 2400 toeren doen of die afslaat misfire of iets in die richting. Ik heb zelf nog niet gevonden hoe ik het met opzet kan reproduceren. morgen even uitlezen wat de boord computer te melden heeft. Iemand suggesties wat dit kan zijn?

Het knarsen/schokken bij ver insturen en langzaam rijden word minder? speling op het stuur word iets meer, het op de weg houden lukt trouwens prima. Box bij de bestuurder wilt niet werken, morgen ook maar even de radio er uithalen want misschien zit er een kabel los. anders even naast het portier kijken of ik met mijn domme hoofd de stekker heb los gelaten.

Verder ben ik nog dik tevreden met de auto! en vliegen de kilometers mij om de oren.

Even offtopic: Is iemand miljonair geworden met het hele bitcoin verhaal? :P (Ik ben gaan studeren ipv verder gegaan met computers, ik had er een paar jaar terug al wel van gehoord maar niks mee gedaan (DOM!) echter zit ik er wel aan te denken om te gaan investeren in bitcoins in plaats van auto's)
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Lijkt het inhouden een beetje op bokken toevallig?
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

ja, vergelijk het met optrekken in z'n 1 en dan gas los en dan weet snel in.
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Dan zou ik eens beginnen met het controleren van je bougies. Zit een goeie kans in dat ie soms nét even een vonkje overslaat.

Bij een proefritje in een 440 heb ik een keer hetzelfde mee gemaakt. Was alleen maar bij bepaalde toerentallen.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

ik denk dat ik dan meteen de bougies/ bougie kabels en bobine vervang. zoals ik hier en daar las zijn die dingen niet heel duur.

Voorlopig kan ik er denk ik zonder problemen mee rijden of niet?
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Als je het niet te vaak last van hebt kan het eigenlijk prima, maar je moet je voorstellen dat de krachten over onder andere de krukas anders zijn als er een cilinder geen zin in heeft. Kan op lange termijn er niet goed voor zijn. Maar je kunt het prima een weekje ofzo uitstellen.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

hij deed het vandaag alleen met een koude motor, zou dus kunnen dat een vonk minder sterk is. vandaar dat de koude mix moeilijker ontbrand dan een warme mix.

Nu net in ieder geval de auto af gezet om de winterbanden te monteren en uitlijnen. geschatte kosten zijn EUR75-95. vanmiddag is die klaar om op te halen.

De box bij de bestuurder kant deed het eerder niet door een losse stekker, dit vermoedde ik al dus nu doet de box het weer.
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Bent er goed mee bezig. Wanneer ga je de bougies doen?
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Ik heb geen idee, het is er soms wel soms niet last van en vaker niet dan wel.

Het uitlijnen doet wonderen! Niet trekken geen speling geen bump steer geen rare trillingen geen geluiden haha. Dik mijn 80euro waard, plus dat er winterbanden onder zitten uigelijnt en wel.

De voorwielen hadden ieders een halve graad sporing en de een meer dan ander en dat was links zoals ik vermoede. Nu heb ik 0,04 graad per wiel wat acceptabel is. Een halve graad kan je bij 15inch vergelijken met 7mm insturen.

het knarsen/schokken met ver insturen is ook weg. Doet echt wonderen dat uitlijnen.
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Even een korte update.

De Zilveren is klaar voor de APK ik moet hem alleen afzetten bij de garage en het geld hebben. De ramen zijn elektrisch en werken top! ik wou dat ze in de groene zaten :P. De antenne werkt perfect en alle boxen werken ook goed. ook de nieuwe radio staat netjes. Ik ben er achter gekomen dat er een verschil zit in de kabel bomen van de groene en zilveren. De zilveren is een goedkopere GL uitvoering die vanaf de fabriek geen elektrische ramen had en of boxen achter. De elektrische ramen kabels lagen er wel en die van de boxen achter ook, alleen de plug voor de boxen achter ontbreekt achter de radio. Ik trok laatst de radio van de groene er uit en zag dat er een extra plug was aangesloten met vier draden die overeenkomen (In de iso stekker) met links en rechts achter. Dit was dus een verschil. Het slot bij de bijrijder werkt maar heeft inbraak schade, zat er al op. De cilinder is dus goed, nu moet ik een keer op zoek gaan naar een nieuw portier en daar de cilinder vervangen met de huidige. Verder starten en lopen geen probleem. Vanwege het stilstaan laat ik straks bij de apk ook de olie verversen, plus dat ik niet weet hoe oud de huidige olie is.

De groene gaat vandaag de 226.000km passeren. Hij rijdt nog steeds heerlijk. Heel af en toe het schokken tijdens optrekken en bepaalde toerentallen. Met opzet laten schokken lukt nog steeds niet dus achterhalen wat het precies is is lastig. Bougies en ontstekings delen nog niet vervangen omdat de geld kraan leeg is (tsja arme student hè). Verder is de radio die er in zit Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Laatst had ik vol de muziek aan, nog niet op max, toen opeens het volume omlaag ging en de kwaliteit gewoon weg bagger was. even uitzetten en weer aan en het was weg maar voluit doet die neit meer. Hij was gratis dus verder ook niet zeuren haha.

Aangezien de auto's eigenlijk zo goed als klaar zijn ben ik begonnen met het opknappen van een set Audi S3 (oid) velgen van 17" en de scooter van mijn vriendin haar moeder. Hier ga ik voorlopig mijn tijd maar in steken. De scooter is een sym mio met afgebroken uitlaat punten. Dat chineze rot blok wilde voor geen meter uit elkaar maar het is uiteraard wel gelukt en ligt bij de lasser. De velgen hebben stoep rand schade en versleten/lekke banden. Goede vier seizoens banden op de kop getikt me 4mm profiel voor 140 euro. Volgende maand twee velgen naar de reperateur en dan de maand er na de tweede om de kosten te verspreiden over 2 maanden. totale kosten voor de velgen rond de €500,- excl transport en banden.
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Ik heb eventueel nog wel een radio in de aanbieding die uit onze 440 kwam.

Mooi om te horen dat de zilveren de goeie kant op gaat.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Ik moet eerst wachten tot ik mijn loon en studiefinanciering binnen heb voordat ik iets kan kopen. Tegen die tijd zal ik wel wat meer interesse tonen in de radio ^^
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Is allemaal goed hoor. Hij ligt hier niet in de weg.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Zo, na een lange tijd zal ik maar weer eens een berichtje posten.

De zilveren staat bij de garage en wordt één deze dagen gekeurd! Ben benieuwd naar de rekening en eventuele mankementen.

De groene tuft nog altijd lekker door, nog steeds af en toe met schokken maar verder goed. Deze week zal ik de 230.000km passeren. Mijn stage in Apeldoorn is bijna voorbij dus zal de auto minder intensief gebruikt worden. Ik ga er nog maximaal 1500km mee rijden deze maand en daarna alleen mee naar school. In al die tijd van gebruik alleen een achterlampje los geraakt toen ik stoel achter inlaadde. Verder is er gewoon niks mis mee. Regelmatig rij ik met 190km/h over de autobhan zonder gekkigheid.

Weet iemand trouwens hoe het kan dat het lampje voor kapotte lampjes gaat branden wanneer ik een aanhanger of fietsendrager aansluit? Is dit normaal of is er een manier om aan te geven dat er een aanhanger aan zit? Alle lampen, ook van de aanhanger, werken naar behoren.

Ik zit er aan te denken om de zilver kleurige te verkopen en in plaats daarvan een S60 te halen in combinatie met het inruilen van de groene. Allemaal slechts nog ideeën want een S60 heeft weer hogere maandelijkse lasten. Het is wel een sterke overweging die ik aan het maken ben. Ik ben dan op zoek naar een S60 in de EUR 3500,- prijsklasse. Het idee is waarschijnlijk nog onmogelijk want ik wil niet achteruit gaan op luxe ten opzichte van mijn groene. Hij moet dus het volgende hebben:
- Elektrische ramen
- Elektrische spiegels
- Lederen bekleding, het liefst beige van kleur
- Airco
- Kilometerstand onder de 200.000km maar dan wel met een nieuwe distributie riem, dus ongeveer 160.000km.
Verder voor motortype geen voorkeur, alleen moet het een benzine zijn. Ik heb al wat leuks langs zien komen op marktplaats vandaar dat mijn interesse was gewekt.

Volgende week een berichtje over de APK van de zilveren.
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”