Volvo 440 Turbo '95 koud stationair probleem

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Even voorstellen: Volvo 440 Turbo uit 1995 met RICA chip.

Auto start altijd, maar de startmotor moet toch wel een paar seconden draaien voordat de auto aanslaat. Toerental is dan +/- 900, als de auto gedurende de auto opwarmd wordt dit 1200 rpm. Als ik dmv. de schroef bij de gasklep het toerental warm op 950 zet dan start de auto ook nog wel, maar koud draait deze dan 500-600, wat niet echt de bedoeling is.

Stationairregelklep (3polige bosch) is vervangen. Alle stekkers e.d. zijn schoongemaakt. Losmaken van de stekker van de stationairklep doet niets, maar aangezien de klep zelf goed is moet er dus een sensor zijn die geen/verkeerde info geeft.

Welke sensors moeten dat zijn? Infocenter geeft koelwater en olietemp gewoon weer en ook toerenteller doet het. Komt de info voor de stationairklep van dezelfde sensors of wordt dit anders gedaan?

Iemand? :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
sleutelaar
3rd Gear member
Berichten: 375
Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23

advies: lees de motor-diagnosecodes uit.
Of kan dat niet bij een RICA chip? Het gaat toch omdezelfde ECU die is gewijzigd in programmering toch?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bij de turbo ECU kun je helaas alleen maar ABS en dergelijke uitlezen, niet de ECU zelf :(
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

YannickvanRooyen schreef:Bij de turbo ECU kun je helaas alleen maar ABS en dergelijke uitlezen, niet de ECU zelf :(
Dat kan wel,je kunt het ontstekings systeem testen en het brandstofsysteem,maar is nogal ingewikkeld om hier uit te leggen..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

MarioC70 schreef:
YannickvanRooyen schreef:Bij de turbo ECU kun je helaas alleen maar ABS en dergelijke uitlezen, niet de ECU zelf :(
Dat kan wel,je kunt het ontstekings systeem testen en het brandstofsysteem,maar is nogal ingewikkeld om hier uit te leggen..
Ben benieuwd hoe dan, als ik namelijk het gat van pin 2 (Fuel System) in kijk dan kijk ik er dwars doorheen..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nee,niet via dat uitlees kastje...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

MarioC70 schreef:Nee,niet via dat uitlees kastje...
Kun je dan eens een schop in de goede richting geven?
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nee,dat gaat niet,wordt te technies allemaal..
Ik zou ook eerst de klepspeling is (laten)controleren,daar zal het probleem in zitten vrees ik,te strakke kleppen.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

MarioC70 schreef:Nee,dat gaat niet,wordt te technies allemaal..
Ik zou ook eerst de klepspeling is (laten)controleren,daar zal het probleem in zitten vrees ik,te strakke kleppen.
Reageer dan gewoon niet. "Ja ik weet het wel, maar ik zeg het niet". Te technisch? Als het moet soldeer ik een eigen ECU in elkaar, dat is zo ongeveer mijn technisch nivo. Lijkt me sterk dat een ledje aan de ECU solderen of wat er dan ook moet gebeuren "te technisch" is.

WBT klepspeling; ja misschien staat mn antenne ook scheef.. daar lopen m'n banden leeg van.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als je zo gaat beginnen ,bekijk het verder dan met je Volvo..
Ik heb je ook al keer aangeboden keer langs te rijden met je auto om is te kijken,of ben je dat vergeten inmiddels..
Neem nou van mij aan dat je er geen verstand van hebt,de klepspeling is het eerst waar je mee moet beginnen namelijk,de oorzaak en gevolg van te strakke kleppen zijn ,slechte koude start,slecht lopen enz..
Maar stel hier dan geen vragen als je het zelf beter weet dan de mensen die al jaren bij Volvo werken..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
RubenB
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 17.09.2013 - 13:57

Kan het niet ook zijn dat er ergens een draad, sensor of plug dusdanig gecorrodeerd/beschadigd is waardoor valse waardes onstaan en dus de motor slecht loopt?

Ik probeer mee te denken aub niet raar opkijken :angel9:
Volvo 440 1.8 GLE Maart 1993 (Groen, 230.000km).
Volvo 440 1.8 GLE April 1993 (Zilver 124.000km).
Foto van de auto's:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 8624_n.jpg
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Hij is toch eigenwijs en weet alles beter...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27658
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Laat het hem lekker zelf uitzoeken, hij waardeert toch de antwoorden en tips niet!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

MarioC70 schreef:Als je zo gaat beginnen ,bekijk het verder dan met je Volvo..
Ik heb je ook al keer aangeboden keer langs te rijden met je auto om is te kijken,of ben je dat vergeten inmiddels..
Neem nou van mij aan dat je er geen verstand van hebt,de klepspeling is het eerst waar je mee moet beginnen namelijk,de oorzaak en gevolg van te strakke kleppen zijn ,slechte koude start,slecht lopen enz..
Maar stel hier dan geen vragen als je het zelf beter weet dan de mensen die al jaren bij Volvo werken..
Begin je nou ook te liegen? Zal wel iemand anders geweest zijn.. ik ken je niet.

Kleppen zijn allang gecontroleerd en de auto loopt verder ook perfect, de koud-stationairregeling werkt gewoon niet. Als een elektrisch systeem niet werkt, ligt dat niet aan iets mechanisch.

Lees je eigen berichten in dit topic eens terug en bedenk eens wat je in die berichten nou totaal heb bereikt. Helemaal niets. De essentie van je berichten is "Ik weet wel iets, maar ik zeg het niet"

@Rubenb: zoiets moet het inderdaad zijn, maar had gehoopt dat er hier iemand zich misschien in de problemen zou herkennen

@lint: Ik waardeer alle antwoorden en tips wel, maar Mario heeft volgens mij een beetje last van grootheidswaanzin. Dat je bij volvo werkt zegt vrij weinig (lees hier op het forum maar eens naar de ervaringen van mensen bij volvodealers) en hij geeft geen tips of antwoorden. In eerste instantie zegt ie wel te weten hoe je m kunt uitlezen maar vervolgens weigert hij er iets over te vertellen en begint hij over de klepspeling, wat totaal geen correlatie heeft met elektrische systemen.
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Het punt wat Mario duidelijk probeerde te maken dat het juist wel een keer aan een mechanisch systeem kan liggen dat een elektrisch systeem niet lekker werkt. Bedenk maar eens wat er allemaal kan gebeuren als er bijvoorbeeld een simpel slangetje verstopt zit. Je elektrische systemen halen ook ergens de informatie vandaan. Ik ken iemand met een Focus die een verstopt slangetje had waardoor soms de motor uitviel als ie vanaf de snelweg de koppeling intrapte. Daarvan dachten toen ook vele dat het de stationairregelklep was.

Daarnaast zeg je zelf ook al dat je je klepspeling hebt gecontroleerd (net pas, maar iets is beter dan niets), waarmee je toegeeft (volgens mij) dat slecht stationair lopen ook aan de klepspeling kan liggen. Hetgeen Mario deed, was even vermelden dat dat een van de eerste dingen is wat handig is om naar te kijken. Dat jij dat al gedaan had kon hij niet weten.

Daarnaast bedoelde Mario ook nog met het uitlezen etc. dat je dat misschien beter even bij de dealer kan doen. Scheelt jou een hoop tijd en ellende en is hiervoor misschien wel even de moeite waard. Ik ben normaal gesproken ook geen persoon dat naar de dealer gaat, maar soms kom je er niet onderuit.

Ik snap overigens wel dat je het zo opvat. Maar alles hier is echt goede bedoelingen.

Ik zou in deze even langs de dealer gaan en kijken of hun hem uit kunnen lezen. Kost meestal niet zo veel en heb je veel profijt van.
En dan ga ik er al vanuit dat je ook alle slangetjes etc. al hebt gecontroleerd.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”