Pure is niet beschikbaar door tijdsbeperkingen hybridesystee

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
hans98
4th Gear member
Berichten: 924
Lid geworden op: 19.12.2007 - 14:44
Locatie: Leiderdorp

Nu snap ik je Ike, dank voor je uitleg.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
UberPrutser
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 25.01.2012 - 22:08
Locatie: Tilburg

Ik ben niet de enige dus met deze "problemen". :)
Ik heb het redelijk vaak gehad in de 4000KM die er tot nu toe op de teller staat op de meest onverklaarbare momenten.

Ik mag inmiddels al bijna 100KM niet meer electrisch rijden van de auto en op alleen de diesel reageert de auto zo traag als dikke stront.
De dealer had niet echt tijd om er naar te kijken (iedereen met vakantie komt spontaan langs dus 6 of 7 wachten voor me).
Ook krijg ik regelmatig meldingen dat ie niet wil laden of dat het laden opeens is onderbroken (push melding op mijn telefoon).

Gelukkig haal ik op de momenten dat ik wel electrisch kan rijden precies mijn werk in de Pure stand en dat is 46KM rijden dus wat dat betreft ben ik nog steeds tevreden.
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

@ uberprutser: jij haalt 46 km uit 1 lading? Dat vind ik bijzonder knap! Mijn complimenten. Kun je toevallig uitlezen via app (rittenlogboek) hoeveel kWh je uit je batterij haalt? (dus bruto kWh minus regeneratie kWh)

Wij halen net (niet) 7,5 kWh uit onze 2 jaar oude batterij. Daarmee redden we ruim 35 als we rustig aan doen (weinig 80 wegen, veel bebouwde kom).
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Ik vermoed dat het wat anders zit met die batterij.
De batterij is 11,2 kWh
Softwarematig is er een boven- en ondergrens aangebracht. (is ergens een uitleg over van RichieB)
Er is ongeveer 8 kWh effectief beschikbaar.
Als de accu achteruit gaat in de loop van de tijd, dan zou het zo maar kunnen dat de software er voor zorgt dat er nog steeds 8 kWh beschikbaar is.
Dan lijkt het net of de accu nog goed is. (ivm garantie enzo)

Anderzijds kan het ook zijn dat de software die onder- en bovengrens van 10% en 20% of daaromtrent aanhoud.
Maar dat zien we na verloop van tijd vanzelf wel.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
CO2clean
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 23.02.2015 - 13:22

Tot nu toe heeft Volvo de boven en ondergrens nog niet aangepast. Immers halen wij nu bijna/net 7,5 kWh uit onze batterij na 2 jaar (ipv de 8 kWh die wij in het begin nog wel haalden (net aan). De boven en ondergrens zijn er inderdaad om zo de levensduur te verlengen.

Om 46 km te halen uit 8 kWh (als je 8 uit je batterij haalt) gebruik je zo'n 174 Wh/km, dus dat is wel realistisch bij lagere snelheden en weinig stoplichten. Bij 100km/u op de snelweg zit de V60 zo rond de 210 Wh/km. Dus je red zo'n 35-37 km op de snelweg.

Hier overigens wel eens de melding meegemaakt, maar al geruime tijd niet meer. Geen idee waardoor het komt.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Dat is wel een beetje flauw: heeft het hier flink geijzeld, krijg ik de melding AWD niet beschikbaar door tijdbeperkingen in het hybridesysteem. De auto uitzetten en opnieuw starten helpt niet. Het zou wel handig zijn als je met dit weer die tijdbeperking even uit zou kunnen zetten.

Nu heb je uitgerekend op die ene gladde dag in het jaar nog geen AWD!
Maar goed ik ben veilig aangekomen.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Autowina schreef: Dat is wel een beetje flauw: heeft het hier flink geijzeld, krijg ik de melding AWD niet beschikbaar door tijdbeperkingen in het hybridesysteem. De auto uitzetten en opnieuw starten helpt niet. Het zou wel handig zijn als je met dit weer die tijdbeperking even uit zou kunnen zetten.

Nu heb je uitgerekend op die ene gladde dag in het jaar nog geen AWD!
Maar goed ik ben veilig aangekomen.
Het is geen "tijdbeperking", maar "tijdelijke beperking"

Uitzetten van de auto helpt soms wel, maar je moet een paar minuten wachten.

Het is niet bekend wat de mogelijke redenen zijn voor zo'n tijdelijke beperking. Het is daarom niet te zeggen of de beperking in noodgevallen zomaar even uit te schakelen is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Autowina schreef: Dat is wel een beetje flauw: heeft het hier flink geijzeld, krijg ik de melding AWD niet beschikbaar door tijdbeperkingen in het hybridesysteem. De auto uitzetten en opnieuw starten helpt niet. Het zou wel handig zijn als je met dit weer die tijdbeperking even uit zou kunnen zetten.

Nu heb je uitgerekend op die ene gladde dag in het jaar nog geen AWD!
Maar goed ik ben veilig aangekomen.
Ik heb het ook altijd raar gevonden dat er geen override is
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Bij mij komt het ook soms voor dat de PIH niet op stroom wil rijden ondanks dat de accu nog halfvol is. Melding is "PURE niet beschikbaar door tijd. beperkingen hybridesysteem".

Dit hele topic van 4 jaar geleden doorgelezen en de volgende mogelijke redenen gelezen:
1. Regeneratie is misschien bezig
2. Auto afsluiten en ongeveer 5 min wachten tot een luide klik bij de 400V accu waarna het hoogspanningsrelais afgevallen is. Hierna doet die het weer als hybride auto.
3. Auto denkt dat de brandstof oud is.
4. Geen diesel om de accu op temperatuur te brengen met de standkachel

Mijn vraag is of andere PIH rijders zich er inmiddels bij neergelegd hebben dat de auto soms niet op stroom wil rijden of hebben anderen er geen last meer van?

Wie weet nog andere manieren hoe deze tijdelijke beperking te voorkomen of op te lossen is?
Laatst gewijzigd door Henielma op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Automatisch verwarmen aanzetten. Dit geeft dit gedrag onder de 15 graden buitentemperatuur.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Zojuist even bij instellingen gechecked maar deze heb ik al op AAN staan. Maar toch bedankt voor de tip.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ook als de temperatuur van de D5 dicht bij het vriespunt ligt en je hebt geen preconditioning gebruikt, krijg je dezelfde melding.
Maar misschien heb ik een relatief probleemloze D6. De overige punten die je opnoemt, zijn herkenbaar en voor mij ook te reproduceren.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Henielma schreef: Bij mij komt het ook soms voor dat de PIH niet op stroom wil rijden ondanks dat de accu nog halfvol is. Melding is "PURE niet beschikbaar door tijd. beperkingen hybridesysteem".

Dit hele topic van 4 jaar geleden doorgelezen en de volgende mogelijke redenen gelezen:
1. Regeneratie is misschien bezig
2. Auto afsluiten en ongeveer 5 min wachten tot een luide klik bij de 400V accu waarna het hoogspanningsrelais afgevallen is. Hierna doet die het weer als hybride auto.
3. Auto denkt dat de brandstof oud is.
4. Geen diesel om de accu op temperatuur te brengen met de standkachel

Mijn vraag is of andere PIH rijders zich er inmiddels bij neergelegd hebben dat de auto soms niet op stroom wil rijden of hebben anderen er geen last meer van?

Wie weet nog andere manieren hoe deze tijdelijke beperking te voorkomen of op te lossen is?
Ik heb dit ook wel eens, maar echt heel zelden, zeker bij deze temperaturen (pas als het echt ruim onder 0 is merk je dat het systeem wat moeite krijgt met de kou). De beperking verdwijnt tijdens het rijden altijd wel weer.

Het is belangrijk om te beseffen dat deze melding een symptoom is. Geen storing op zich. Je leest hier altijd veel tips om het symptoom te bestrijden, zonder dat men enig idee heeft wat eigenlijk de oorzaak is (zoals auto 60 sec uitzetten, automatische verwarming aan of uit, voorverwarmen, etc).
Ik heb ook geen idee. Maar als je regelmatig last van deze melding/beperking hebt dan zou ik denken aan de airco compressor.Het isolatie-probleem beinvloed vrij direct het hybride systeem. Ik kan me goed voorstellen dat dat zich kan uiten in regelmatige "tijdelijke beperkingen". Het isolatieprobleem zou door de dealer uit te lezen moeten zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 679
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Henielma schreef: 2. Auto afsluiten en ongeveer 5 min wachten tot een luide klik bij de 400V accu waarna het hoogspanningsrelais afgevallen is. Hierna doet die het weer als hybride auto.
Wie weet nog andere manieren hoe deze tijdelijke beperking te voorkomen of op te lossen is?
Auto stoppen, knop omzetten ( 'motor uit') , in je stoel blijven zitten, 1 minuut wachten of 2 minuten, en voilá daar is de 'klonk' al.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Dank je Hein, ga ik de volgende keer proberen.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Of.

Auto stoppen, uitstappen, afsluiten en na een sec. of 30 minuut kun je weer verder.
matthijscamp
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2018 - 16:01
Locatie: Etten-Leur

Ik rijd nu al 2 dagen met deze melding rond, dus opnieuw opstarten werkt niet.
Merk ook dat de airco het niet meer doet, kan dit de oorzaak van de melding zijn of slechts een gevolg van deze melding?
Al een aantal weken niet getankt dus dat ga ik vanmiddag als eerste proberen, hopelijk is dan de melding weg en nog veel belangrijker met de temperaturen die eraan komen werkt de airco dan ook weer gewoon...
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik zou de garage bellen. Bij mij was dit het begin van de zoveelste airco pomp wissel.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik zou (zoals V60Driver aangeeft) het probleem zoeken in een kapotte aircopomp.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
matthijscamp
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.10.2018 - 16:01
Locatie: Etten-Leur

Gelukkig wordt het niet zo warm deze week...
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”