Problemen met acceleratie T4 na onderhoud
-
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10
Volgens Mountune bij de 2600 toeren. Alleen dat lijkt me niet helemaal kloppen.OGA244 schreef:een T4 geeft 2pks minder dan een Fiesta ST, het koppel van de ST is idd wat hoger maar het toerental waarbij het vrijkomt kom ik nergens tegen, bij een T4 is dat al vanaf 1600t/min
Verder kom ik het nergens tegen.
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 12281
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Die 1.6 ecopower in een Fiesta is in de basis dan hetzelfde maar in detail toch het nodige anders, hij hoeft veel minder gewicht in beweging te kunnen gaan brengen.
Een volbeladen V40 T4 is met aanhanger maximaal 3200kg, een maximaal gewicht dat die ecopower in een Fiesta in beweging hoeft te gaan brengen is 1550kg, dat is minder dan de helft.
De vergelijking gaat dan niet echt op
Een volbeladen V40 T4 is met aanhanger maximaal 3200kg, een maximaal gewicht dat die ecopower in een Fiesta in beweging hoeft te gaan brengen is 1550kg, dat is minder dan de helft.
De vergelijking gaat dan niet echt op
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17.01.2013 - 09:25
- Locatie: Midden des lands
En een volbeladen Volvo S60 T4 (zelfde blok) is 3600 kilogram... Maar deze heeft dan echter ook "maar" 240nm. Ergens was er nog wel sprake van dat deze ook overboost zou hebben tot 270nm, maar daar kan ik niets meer van terugvinden.
Het lijkt er op dat het blok (en/of aanverwante aandrijflijn) in deze toch de "boosdoener" is. De Fiesta ST is met zijn 180pk ook "underpowered" ivm zijn concurenten (die allemaal rond de 200pk zitten). De Fiesta ST geeft wel 200pk, maar dat is kortstondig (15 sec).
In de Focus levert het blok 182pk & 240nm, met een overboost tot 270nm. Dat gebeurd echter alleen in de versnelling 3 t/m 6.
De 1.6 turbo (ecoboost/T3/T4) is (als ik me niet vergis) het eerste benzine turbo blok van Ford sinds de 2.0 turbo uit de Ford Focus RS (mark I) en dat is dus alweer 10 jaar geleden. Zou natuurlijk kunnen dat ze een beetje roestig zijn geworden in het bouwen van turbo blokken.
Of ze hebben wat geleerd van VAG en hun TSI/TFSI avonturen (die niet altijd even goed heel blijven). Hierbij kan je je natuurlijk wel afvragen in hoeverre de techniek en niet de berijder de schuldige is....
Nogsteeds, ik ben erg benieuwd naar de reactie van Volvo Nederland.
Het lijkt er op dat het blok (en/of aanverwante aandrijflijn) in deze toch de "boosdoener" is. De Fiesta ST is met zijn 180pk ook "underpowered" ivm zijn concurenten (die allemaal rond de 200pk zitten). De Fiesta ST geeft wel 200pk, maar dat is kortstondig (15 sec).
In de Focus levert het blok 182pk & 240nm, met een overboost tot 270nm. Dat gebeurd echter alleen in de versnelling 3 t/m 6.
De 1.6 turbo (ecoboost/T3/T4) is (als ik me niet vergis) het eerste benzine turbo blok van Ford sinds de 2.0 turbo uit de Ford Focus RS (mark I) en dat is dus alweer 10 jaar geleden. Zou natuurlijk kunnen dat ze een beetje roestig zijn geworden in het bouwen van turbo blokken.
Of ze hebben wat geleerd van VAG en hun TSI/TFSI avonturen (die niet altijd even goed heel blijven). Hierbij kan je je natuurlijk wel afvragen in hoeverre de techniek en niet de berijder de schuldige is....
Nogsteeds, ik ben erg benieuwd naar de reactie van Volvo Nederland.
";Shaven, not furred";
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Vervolgens heeft het woord chippen BS wakker gemaakt die de kaper heeft weggejaagd. Ik ben ook benieuwd of de T4 inmiddels is aangepastBen schreef:De kern van het probleem is dat de topicstarter een T4 heeft met een probleem na een onderhoudsbeurt en dat het topic gekaapt is door rijders met een gechipte T3.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23
Met als deelvragen:Ben schreef:De kern van het probleem is dat de topicstarter een T4 heeft met een probleem na een onderhoudsbeurt en dat het topic gekaapt is door rijders met een gechipte T3.
- Wordt de T4 standaard en dus bewust geknepen in de eerste en tweede versnelling ('hoort dat zo')?
- Was dat altijd al het geval of wordt een dergelijke wijziging doorgevoerd aan het motormanagement bij een servicebeurt (of tuning door de dealer in mijn geval)?
- Als dat laatste het geval is: Waarom wordt er geen melding van deze aanpassing gemaakt?
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40669
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Topic voor zover mogelijk gesplitst
Dit is het VolvoJanssen over z'n T4 die na een beurt 'anders' rijdt dan ervoor.
Het topic over de gechipte T3 van V40Rdesign staat hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1198485
Graag reageren in het juiste topic
Topic voor zover mogelijk gesplitst
Dit is het VolvoJanssen over z'n T4 die na een beurt 'anders' rijdt dan ervoor.
Het topic over de gechipte T3 van V40Rdesign staat hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1198485
Graag reageren in het juiste topic
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- VolvoJanssen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50
Vandaag maar een de onderstaande klacht ingediend bij de customer services van Volvo en deze ook naar de dealer gestuurd.
================================================
Geachte heer / mevrouw,
Twee weken geleden heb ik mijn V40 (xx-xxx-x) voor de 30.000 KM beurt naar de Volvo dealer in Tiel gebracht voor onderhoud. Na het onderhoud is helaas gebleken dat de auto niet meer hetzelfde vermogen beschikbaar heeft in de eerste en tweede versnelling. Hierop heb ik de auto terug gebracht naar de Dealer in Tiel voor verder onderzoek. De powermeter in de auto toont ook dat de auto niet meer al het beschikbare vermogen levert (de gele horizontale streep van de powermeter komt niet meer bij het driehoekje in de buurt maar blijft ongeveer 1 CM verwijderd van deze driehoek, waar dat eerst geen probleem was)
De dealer heeft mij het volgende gerapporteerd (ik heb gevraagd dit ook op schrift gerapporteerd te krijgen):
- Onderzoek bij de dealer heeft inderdaad uitgewezen dat de koppelkromme in de eerste en tweede versnelling vreemd is.
- De auto is voor verder onderzoek naar Beesd gestuurd.
- Bij het ophalen melde de dealer mij dat de overboost functie bij de eerste versnelling is uitgeschakeld en bij de tweede versnelling is verminderd om schade aan onderdelen te voorkomen.
Met de gang van zaken zoals bovenstaand geschetst heb ik 3 problemen:
1. De communicatie hieromtrent is bedroevend slecht als zelfs de dealer niet weet wat er veranderd wordt in een auto bij software updates (ook niet de positieve veranderingen).
2. Het is voor mij niet acceptabel dat de producteigenschappen merkbaar (negatief) veranderd worden. De T4 was een heerlijke motor maar voelt nu gewoon doof aan in de eerste en een deel van de tweede versnelling. Ik verwacht ook dat de prestaties van de auto zijn afgenomen en bijvoorbeeld de acceleratie naar 100 niet meer in 7.7 sec gebeurd.
3. Het knijpen van een motor om onderdelen te beschermen die kennelijk niet de gewenste kwaliteit leveren vind ik een kwalijke zaak. Het zou het merk Volvo goed staan om deze onderdelen te verstevigen / vervangen ten einde de ervaring van kwaliteit te leveren die ik verwacht van Volvo. Het oplossen van een kwaliteitsprobleem met een verminderde gebruikerservaring van de uiteindelijke berijder is dus niet de oplossing die ik verwacht van Volvo (Misschien dat dit een tijdelijke oplossing is maar dan was betere communicatie op zijn plaatst geweest).
Graag verneem ik hoe Volvo dit probleem gaat oplossen en op welke termijn.
Met vriendelijke groet,
=================================================
================================================
Geachte heer / mevrouw,
Twee weken geleden heb ik mijn V40 (xx-xxx-x) voor de 30.000 KM beurt naar de Volvo dealer in Tiel gebracht voor onderhoud. Na het onderhoud is helaas gebleken dat de auto niet meer hetzelfde vermogen beschikbaar heeft in de eerste en tweede versnelling. Hierop heb ik de auto terug gebracht naar de Dealer in Tiel voor verder onderzoek. De powermeter in de auto toont ook dat de auto niet meer al het beschikbare vermogen levert (de gele horizontale streep van de powermeter komt niet meer bij het driehoekje in de buurt maar blijft ongeveer 1 CM verwijderd van deze driehoek, waar dat eerst geen probleem was)
De dealer heeft mij het volgende gerapporteerd (ik heb gevraagd dit ook op schrift gerapporteerd te krijgen):
- Onderzoek bij de dealer heeft inderdaad uitgewezen dat de koppelkromme in de eerste en tweede versnelling vreemd is.
- De auto is voor verder onderzoek naar Beesd gestuurd.
- Bij het ophalen melde de dealer mij dat de overboost functie bij de eerste versnelling is uitgeschakeld en bij de tweede versnelling is verminderd om schade aan onderdelen te voorkomen.
Met de gang van zaken zoals bovenstaand geschetst heb ik 3 problemen:
1. De communicatie hieromtrent is bedroevend slecht als zelfs de dealer niet weet wat er veranderd wordt in een auto bij software updates (ook niet de positieve veranderingen).
2. Het is voor mij niet acceptabel dat de producteigenschappen merkbaar (negatief) veranderd worden. De T4 was een heerlijke motor maar voelt nu gewoon doof aan in de eerste en een deel van de tweede versnelling. Ik verwacht ook dat de prestaties van de auto zijn afgenomen en bijvoorbeeld de acceleratie naar 100 niet meer in 7.7 sec gebeurd.
3. Het knijpen van een motor om onderdelen te beschermen die kennelijk niet de gewenste kwaliteit leveren vind ik een kwalijke zaak. Het zou het merk Volvo goed staan om deze onderdelen te verstevigen / vervangen ten einde de ervaring van kwaliteit te leveren die ik verwacht van Volvo. Het oplossen van een kwaliteitsprobleem met een verminderde gebruikerservaring van de uiteindelijke berijder is dus niet de oplossing die ik verwacht van Volvo (Misschien dat dit een tijdelijke oplossing is maar dan was betere communicatie op zijn plaatst geweest).
Graag verneem ik hoe Volvo dit probleem gaat oplossen en op welke termijn.
Met vriendelijke groet,
=================================================
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5106
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Interessante samenvatting, wat wel grappig is dat Polestar een Volvo ondersteunde en gegarandeerde tuning aanbiedt voor de T4 die de auto naar 200 pk en 285 Nm brengt hierdoor de de acceleratie naar 100 km/h worden verkort naar 7,4 sec. Dit is wat inconsequent wanneer je het vermogen van de standaard T4 terug zou schroeven om het materiaal te sparen. Ben benieuwd wat de reactie van Volvo is.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 23.05.2013 - 23:12
@VolvoJanssen:
Ben erg beniewd wat hier uit gaat komen en kan je mij aub op de hoogte houden. Succes ik hoop voor je dat er een oplossing komt.
Ben erg beniewd wat hier uit gaat komen en kan je mij aub op de hoogte houden. Succes ik hoop voor je dat er een oplossing komt.
NU: 2014 S60 T5 Kinetic, Inscription Crystal White pearl, Business Pack connect, TFT, Rdesign onderstel. 3 trap instalbare stuurbekrachteging, R design achter spoiler, 18 inch sleipner (gepoedercoat in gunmetal), Trekhaak (afneembaar)
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
- VolvoJanssen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50
Anders ik welNielsPHEV schreef:Interessante samenvatting, wat wel grappig is dat Polestar een Volvo ondersteunde en gegarandeerde tuning aanbiedt voor de T4 die de auto naar 200 pk en 285 Nm brengt hierdoor de de acceleratie naar 100 km/h worden verkort naar 7,4 sec. Dit is wat inconsequent wanneer je het vermogen van de standaard T4 terug zou schroeven om het materiaal te sparen. Ben benieuwd wat de reactie van Volvo is.
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
- VolvoJanssen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50
IK Houd jullie allemaal op de hoogte.V40Rdesign schreef:@VolvoJanssen:
Ben erg beniewd wat hier uit gaat komen en kan je mij aub op de hoogte houden. Succes ik hoop voor je dat er een oplossing komt.
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
-
- 4th Gear member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23
Ook met Polestar tuning wordt hij in 1 en 2 iets afgeknepen is dus mijn ervaring.NielsPHEV schreef:Interessante samenvatting, wat wel grappig is dat Polestar een Volvo ondersteunde en gegarandeerde tuning aanbiedt voor de T4 die de auto naar 200 pk en 285 Nm brengt hierdoor de de acceleratie naar 100 km/h worden verkort naar 7,4 sec. Dit is wat inconsequent wanneer je het vermogen van de standaard T4 terug zou schroeven om het materiaal te sparen. Ben benieuwd wat de reactie van Volvo is.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 23.05.2013 - 23:12
Klacht neerleggen bij de dealer zodat de klacht bij de importeur onder de aandacht gaat komen. Mijn auto gaat ook naar Beesd VCNL.
NU: 2014 S60 T5 Kinetic, Inscription Crystal White pearl, Business Pack connect, TFT, Rdesign onderstel. 3 trap instalbare stuurbekrachteging, R design achter spoiler, 18 inch sleipner (gepoedercoat in gunmetal), Trekhaak (afneembaar)
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 14.04.2011 - 10:14
Zelf ook een t4 maar herken deze problemen absoluut niet... Heeft recentelijk onderhoud gehad 30.000km en de service 2.0 behandeling.
Zit er misschien een verschil in my2013 en my2014 voor wat betreft uitstoot en mogelijke aanpassingen hiervoor die een my2013 niet krijgt en my2014 wel?
Zit er misschien een verschil in my2013 en my2014 voor wat betreft uitstoot en mogelijke aanpassingen hiervoor die een my2013 niet krijgt en my2014 wel?
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
- VolvoJanssen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50
De mijne is een my2013 geleverd in oktober 2012..... vreemd dat jij dit niet hebt maar het kan zijn dat jij de desbetreffende patch niet hebt gehad omdat deze toen nog net niet uit was.... wanneer heeft jou auto de beurt gehad?Patrickv schreef:Zelf ook een t4 maar herken deze problemen absoluut niet... Heeft recentelijk onderhoud gehad 30.000km en de service 2.0 behandeling.
Zit er misschien een verschil in my2013 en my2014 voor wat betreft uitstoot en mogelijke aanpassingen hiervoor die een my2013 niet krijgt en my2014 wel?
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 14.04.2011 - 10:14
Afgelopen maandag.. Dus dat zou wel moeten zijn als ik het allemaal zo lees...
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
-
- 4th Gear member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23
Wat laat de powermeter in jouw auto zien als je vol gas geeft in 1 en 2?Patrickv schreef:Afgelopen maandag.. Dus dat zou wel moeten zijn als ik het allemaal zo lees...
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
- VolvoJanssen
- 2nd Gear member
- Berichten: 160
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50
Hmm.... misschien is het dan toch een bug in de software die maar soms optreed..... in plaats van opzet... ben benieuwd wat ik van volvo te horen krijg.Patrickv schreef:Afgelopen maandag.. Dus dat zou wel moeten zijn als ik het allemaal zo lees...
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
- remmm
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20
Is de T3 nu het rapste? Biedt mij weer hoop bij de verkeerslichten nu en is er inmiddels al wat nieuws te melden?Mark1975 schreef:Filmpjes tot nu toe:
1. Volvo V40 T3 man
2. Volvo V40 T4 man/ Polestar (Mark1975)
3. Volvo V40 T4 ps
Mijn v60 T3 krijgt morgen zijn onderhoudsbeurt en ik twijfel nu wel heel erg of ik ze niet op het hart moet drukken om geen Service 2.0 te laten verrichten tot nader orde?