Problemen met acceleratie T4 na onderhoud

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

een T4 geeft 2pks minder dan een Fiesta ST, het koppel van de ST is idd wat hoger maar het toerental waarbij het vrijkomt kom ik nergens tegen, bij een T4 is dat al vanaf 1600t/min
Mark1975
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 23.09.2012 - 18:10

OGA244 schreef:een T4 geeft 2pks minder dan een Fiesta ST, het koppel van de ST is idd wat hoger maar het toerental waarbij het vrijkomt kom ik nergens tegen, bij een T4 is dat al vanaf 1600t/min
Volgens Mountune bij de 2600 toeren. Alleen dat lijkt me niet helemaal kloppen.
Verder kom ik het nergens tegen.
Volvo S60 2.4d 2007 ed2
Volvo V70 2.4d 2010 lim. edition GT. Rica tuning.
Volvo V40 T4 2013 summum. Polestar tuning.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12281
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die 1.6 ecopower in een Fiesta is in de basis dan hetzelfde maar in detail toch het nodige anders, hij hoeft veel minder gewicht in beweging te kunnen gaan brengen.
Een volbeladen V40 T4 is met aanhanger maximaal 3200kg, een maximaal gewicht dat die ecopower in een Fiesta in beweging hoeft te gaan brengen is 1550kg, dat is minder dan de helft.
De vergelijking gaat dan niet echt op
Nimbus
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 17.01.2013 - 09:25
Locatie: Midden des lands

En een volbeladen Volvo S60 T4 (zelfde blok) is 3600 kilogram... Maar deze heeft dan echter ook "maar" 240nm. Ergens was er nog wel sprake van dat deze ook overboost zou hebben tot 270nm, maar daar kan ik niets meer van terugvinden.

Het lijkt er op dat het blok (en/of aanverwante aandrijflijn) in deze toch de "boosdoener" is. De Fiesta ST is met zijn 180pk ook "underpowered" ivm zijn concurenten (die allemaal rond de 200pk zitten). De Fiesta ST geeft wel 200pk, maar dat is kortstondig (15 sec).
In de Focus levert het blok 182pk & 240nm, met een overboost tot 270nm. Dat gebeurd echter alleen in de versnelling 3 t/m 6.

De 1.6 turbo (ecoboost/T3/T4) is (als ik me niet vergis) het eerste benzine turbo blok van Ford sinds de 2.0 turbo uit de Ford Focus RS (mark I) en dat is dus alweer 10 jaar geleden. Zou natuurlijk kunnen dat ze een beetje roestig zijn geworden in het bouwen van turbo blokken.
Of ze hebben wat geleerd van VAG en hun TSI/TFSI avonturen (die niet altijd even goed heel blijven). Hierbij kan je je natuurlijk wel afvragen in hoeverre de techniek en niet de berijder de schuldige is....

Nogsteeds, ik ben erg benieuwd naar de reactie van Volvo Nederland.
";Shaven, not furred";
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ben schreef:De kern van het probleem is dat de topicstarter een T4 heeft met een probleem na een onderhoudsbeurt en dat het topic gekaapt is door rijders met een gechipte T3.
Vervolgens heeft het woord chippen BS wakker gemaakt die de kaper heeft weggejaagd. Ik ben ook benieuwd of de T4 inmiddels is aangepast
Cavallino
4th Gear member
Berichten: 777
Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23

Ben schreef:De kern van het probleem is dat de topicstarter een T4 heeft met een probleem na een onderhoudsbeurt en dat het topic gekaapt is door rijders met een gechipte T3.
Met als deelvragen:

- Wordt de T4 standaard en dus bewust geknepen in de eerste en tweede versnelling ('hoort dat zo')?

- Was dat altijd al het geval of wordt een dergelijke wijziging doorgevoerd aan het motormanagement bij een servicebeurt (of tuning door de dealer in mijn geval)?

- Als dat laatste het geval is: Waarom wordt er geen melding van deze aanpassing gemaakt?
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40669
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break

Topic voor zover mogelijk gesplitst
Dit is het VolvoJanssen over z'n T4 die na een beurt 'anders' rijdt dan ervoor.

Het topic over de gechipte T3 van V40Rdesign staat hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1198485

Graag reageren in het juiste topic
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

Vandaag maar een de onderstaande klacht ingediend bij de customer services van Volvo en deze ook naar de dealer gestuurd.


================================================
Geachte heer / mevrouw,

Twee weken geleden heb ik mijn V40 (xx-xxx-x) voor de 30.000 KM beurt naar de Volvo dealer in Tiel gebracht voor onderhoud. Na het onderhoud is helaas gebleken dat de auto niet meer hetzelfde vermogen beschikbaar heeft in de eerste en tweede versnelling. Hierop heb ik de auto terug gebracht naar de Dealer in Tiel voor verder onderzoek. De powermeter in de auto toont ook dat de auto niet meer al het beschikbare vermogen levert (de gele horizontale streep van de powermeter komt niet meer bij het driehoekje in de buurt maar blijft ongeveer 1 CM verwijderd van deze driehoek, waar dat eerst geen probleem was)

De dealer heeft mij het volgende gerapporteerd (ik heb gevraagd dit ook op schrift gerapporteerd te krijgen):
- Onderzoek bij de dealer heeft inderdaad uitgewezen dat de koppelkromme in de eerste en tweede versnelling vreemd is.
- De auto is voor verder onderzoek naar Beesd gestuurd.
- Bij het ophalen melde de dealer mij dat de overboost functie bij de eerste versnelling is uitgeschakeld en bij de tweede versnelling is verminderd om schade aan onderdelen te voorkomen.

Met de gang van zaken zoals bovenstaand geschetst heb ik 3 problemen:
1. De communicatie hieromtrent is bedroevend slecht als zelfs de dealer niet weet wat er veranderd wordt in een auto bij software updates (ook niet de positieve veranderingen).
2. Het is voor mij niet acceptabel dat de producteigenschappen merkbaar (negatief) veranderd worden. De T4 was een heerlijke motor maar voelt nu gewoon doof aan in de eerste en een deel van de tweede versnelling. Ik verwacht ook dat de prestaties van de auto zijn afgenomen en bijvoorbeeld de acceleratie naar 100 niet meer in 7.7 sec gebeurd.
3. Het knijpen van een motor om onderdelen te beschermen die kennelijk niet de gewenste kwaliteit leveren vind ik een kwalijke zaak. Het zou het merk Volvo goed staan om deze onderdelen te verstevigen / vervangen ten einde de ervaring van kwaliteit te leveren die ik verwacht van Volvo. Het oplossen van een kwaliteitsprobleem met een verminderde gebruikerservaring van de uiteindelijke berijder is dus niet de oplossing die ik verwacht van Volvo (Misschien dat dit een tijdelijke oplossing is maar dan was betere communicatie op zijn plaatst geweest).

Graag verneem ik hoe Volvo dit probleem gaat oplossen en op welke termijn.

Met vriendelijke groet,
=================================================
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Interessante samenvatting, wat wel grappig is dat Polestar een Volvo ondersteunde en gegarandeerde tuning aanbiedt voor de T4 die de auto naar 200 pk en 285 Nm brengt hierdoor de de acceleratie naar 100 km/h worden verkort naar 7,4 sec. Dit is wat inconsequent wanneer je het vermogen van de standaard T4 terug zou schroeven om het materiaal te sparen. Ben benieuwd wat de reactie van Volvo is.
V40Rdesign
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 23.05.2013 - 23:12

@VolvoJanssen:

Ben erg beniewd wat hier uit gaat komen en kan je mij aub op de hoogte houden. Succes ik hoop voor je dat er een oplossing komt.
NU: 2014 S60 T5 Kinetic, Inscription Crystal White pearl, Business Pack connect, TFT, Rdesign onderstel. 3 trap instalbare stuurbekrachteging, R design achter spoiler, 18 inch sleipner (gepoedercoat in gunmetal), Trekhaak (afneembaar)
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

NielsPHEV schreef:Interessante samenvatting, wat wel grappig is dat Polestar een Volvo ondersteunde en gegarandeerde tuning aanbiedt voor de T4 die de auto naar 200 pk en 285 Nm brengt hierdoor de de acceleratie naar 100 km/h worden verkort naar 7,4 sec. Dit is wat inconsequent wanneer je het vermogen van de standaard T4 terug zou schroeven om het materiaal te sparen. Ben benieuwd wat de reactie van Volvo is.
Anders ik wel :D
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

V40Rdesign schreef:@VolvoJanssen:

Ben erg beniewd wat hier uit gaat komen en kan je mij aub op de hoogte houden. Succes ik hoop voor je dat er een oplossing komt.
IK Houd jullie allemaal op de hoogte.
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Cavallino
4th Gear member
Berichten: 777
Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23

NielsPHEV schreef:Interessante samenvatting, wat wel grappig is dat Polestar een Volvo ondersteunde en gegarandeerde tuning aanbiedt voor de T4 die de auto naar 200 pk en 285 Nm brengt hierdoor de de acceleratie naar 100 km/h worden verkort naar 7,4 sec. Dit is wat inconsequent wanneer je het vermogen van de standaard T4 terug zou schroeven om het materiaal te sparen. Ben benieuwd wat de reactie van Volvo is.
Ook met Polestar tuning wordt hij in 1 en 2 iets afgeknepen is dus mijn ervaring.
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
V40Rdesign
2nd Gear member
Berichten: 205
Lid geworden op: 23.05.2013 - 23:12

Klacht neerleggen bij de dealer zodat de klacht bij de importeur onder de aandacht gaat komen. Mijn auto gaat ook naar Beesd VCNL.
NU: 2014 S60 T5 Kinetic, Inscription Crystal White pearl, Business Pack connect, TFT, Rdesign onderstel. 3 trap instalbare stuurbekrachteging, R design achter spoiler, 18 inch sleipner (gepoedercoat in gunmetal), Trekhaak (afneembaar)
2013: Volvo V40 T3 R-Design Rebel Blue. Met een hele waslijst aan opties.
Patrickv
3rd Gear member
Berichten: 372
Lid geworden op: 14.04.2011 - 10:14

Zelf ook een t4 maar herken deze problemen absoluut niet... Heeft recentelijk onderhoud gehad 30.000km en de service 2.0 behandeling.
Zit er misschien een verschil in my2013 en my2014 voor wat betreft uitstoot en mogelijke aanpassingen hiervoor die een my2013 niet krijgt en my2014 wel?
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

Patrickv schreef:Zelf ook een t4 maar herken deze problemen absoluut niet... Heeft recentelijk onderhoud gehad 30.000km en de service 2.0 behandeling.
Zit er misschien een verschil in my2013 en my2014 voor wat betreft uitstoot en mogelijke aanpassingen hiervoor die een my2013 niet krijgt en my2014 wel?
De mijne is een my2013 geleverd in oktober 2012..... vreemd dat jij dit niet hebt maar het kan zijn dat jij de desbetreffende patch niet hebt gehad omdat deze toen nog net niet uit was.... wanneer heeft jou auto de beurt gehad?
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Patrickv
3rd Gear member
Berichten: 372
Lid geworden op: 14.04.2011 - 10:14

Afgelopen maandag.. Dus dat zou wel moeten zijn als ik het allemaal zo lees...
V40 Summum, T4, Introline, Premium Audio, extra getint glas achterportieren, stoelverwarming, sport chassis, Black Sapphire Metallic, 18"; Taranis velgen
V60 Momentum - T3, Business Pack Pro
V60 R-Design, T4, Business Pack Pro, Premium Audio, Winter line, extra getint glas achterportieren, Black Sapphire Metallic, zilveren roofrails
Cavallino
4th Gear member
Berichten: 777
Lid geworden op: 14.07.2008 - 22:23

Patrickv schreef:Afgelopen maandag.. Dus dat zou wel moeten zijn als ik het allemaal zo lees...
Wat laat de powermeter in jouw auto zien als je vol gas geeft in 1 en 2?
Volvo V40 T4 Summum Polestar
Volvo C30 1.8 Sport
Alfa Romeo 147 1.6TS Veloce
Gebruikersavatar
VolvoJanssen
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 11.05.2012 - 22:50

Patrickv schreef:Afgelopen maandag.. Dus dat zou wel moeten zijn als ik het allemaal zo lees...
Hmm.... misschien is het dan toch een bug in de software die maar soms optreed..... in plaats van opzet... ben benieuwd wat ik van volvo te horen krijg.
Volvo V40 T4 Summum. Extra opties: introline, verwarmde voorstoelen, verwarmde voorruit, 17 inch segomo velgen (ZWART metallic), afneembare trekhaak, Dakspoiler, Styling kit
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Mark1975 schreef:Filmpjes tot nu toe:

1. Volvo V40 T3 man
2. Volvo V40 T4 man/ Polestar (Mark1975)
3. Volvo V40 T4 ps
Is de T3 nu het rapste? Biedt mij weer hoop bij de verkeerslichten nu :) en is er inmiddels al wat nieuws te melden?

Mijn v60 T3 krijgt morgen zijn onderhoudsbeurt en ik twijfel nu wel heel erg of ik ze niet op het hart moet drukken om geen Service 2.0 te laten verrichten tot nader orde?
Plaats reactie

Terug naar “V40”