V60 PIH - rijden met caravan

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
PHEV60PHEV
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58

Niet gereden met zware caravan in de alpen, maar met vouwwagen Aart Kok.
Bergaf hoefde ik amper te remmen of via regeneratie. Wat resulteerde in 10+km extra electrisch na flinke afdaling.

Bergop met 12% bergweg, tweebaans vloog ik met aanhangwagen auto's voorbij zonder aanhanger...

Leuk om even te spelen met vermogen.

Conclusie, hybride is geweldig in de bergen. BErgop extra power. NAar beneden extra remvermogen op electrisch zonder remmen te belasten...

Vind het geweldig
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
PHEV60PHEV
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58

Ik heb nog oude automaat D6.
Bergaf remt en regenereert de auto prima.
Op lange afstand AWD gebruikt en houdt dan altijd rond 10km in batterij.
Bergaf kun je het beste proberen gewenste snelheid te hand haven door ligt te remmen.
Resultaat dat ik beneden aan berg regelmatig 10-15km extra kon rijden.

Ik vind zelf eco stand in dashboard makkelijker om te zien.
Als je licht remt dan gaat eco omhoog. Als je harder remt dan daalt deze verder, heb zelf gemerkt dat ik daarmee beter gevoel krijg in remvermorgen.

BTW, op lagere snelheid kun je steeds sterker afremmen op regeneratie.
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Wat leuk om te lezen hoe enthousiast je bent over je auto.
Geniet er van!!
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Wij hebben een heerlijke vakantie achter de rug in Italië en ook volop uitgeprobeerd wat nu het beste ging met opladen omdat we niet konden stekkeren. We reden altijd op save om bij rijden op losse ondergronden bij stijgen awd konden gebruiken bij bergaf zette ik de auto op hybride of save net naar gelang de acculading( bij minder als de helft springt de diesel bij op save vandaar hybride) bij afdalingen (wat heel onnatuurlijk was) remmen....met de display op sport zodat je de wijzer van regeneratie kan zien. Bij nog hevigere afdalingen waarbij de wijzer al maximaal op regenereren stond en de auto niet afremde de versnelling manueel schakelen totdat de snelheid afneemt. Ik heb de schijven rondom gemeten en de temperatuur bij de schijven bleven alsof er niet geremd was. Dus vond ik dit de perfecte strategie. Uphill op diesel en downhill de batterij weer lekker opgeladen om vervolgens lekker stil op de camping te rijden. ;) Wat ik ook heerlijk vindt is de hillassist.....geweldig
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Net terug uit Italië.
De beste trekauto die ik ooit gehad heb.
Rijden altijd op AWD. Alleen bij zeer steile hellingen en bergpassen op Power.
Power vinden we te fel bij autobaanwerk met hellingen. Veel te nereus, Bij AWD heb je heel veel souplesse.
De auto gaat dan alleen over naar 4 weeldrive op het moment dat je onder de 30km/u rijdt en als je versnelt.
Tevens blijft er voor 10km (display) accu energie over.
Dat is genoeg voor 5 km file rijden met airco en zonder dat de dieselmotor loopt.

Elke keer zijn we verbaasd dat we gemiddeld op 10 l/100k uitkomen tijdens het rijden met de caravan (1350kg)
Door te laden op de camping was ons verbruik 8,0 l/ 100km over 2900 km.
En we hadden dan zeker 2200 caravan km's.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Waar ik wel achter ben gekomen en het zal allicht al vermeld zijn... Dat de PIH het turbogat opvult....dus bij extra gas geven. Dus ook op save hybride (als de motor loopt) wel heel prettig dus direct kracht :)
PHEV60PHEV
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58

Heb wel tip om gevoel te krijgen.
Als je auto start en heel licht de rem intrapt.
Dan lukt het niet om automaat uit de p te krijgen.
Grappige is dat handrem gekoppeld is aan electrische rem en wel ontkoppelt bij zelfde druk.

Omdat ik veelal met regeneratie rem heb ik regelmatig dat Ik eerste keer niet automaat in drive krijg.

Wellicht een optie om eens te spelen met je voet bij starten, puber licht te remmen en automaat in drive te krijgen.

Wellicht dat dit helpt als je niet voelt
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Let op bij genereren als je bergaf gaat met de caravan erachter.
Deze zit dan continu te remmen waardoor de remmen erg heet worden.

Eric
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

erichendri schreef: Let op bij genereren als je bergaf gaat met de caravan erachter.
Deze zit dan continu te remmen waardoor de remmen erg heet worden.

Eric
Klopt, dat is heel goed om in de gaten te houden!

Dit staat los van het regeneren, maar is het gevolg van het feit dat de zware caravan tijdens het afdalen zelf haar oplooprem bediend.
Dus om de paar km is het raadzaam eens even te stoppen en aan de wielen kun je dan makkelijk voelen of de remmen erg heet zijn.

Zolang de accu nog niet vol geremd is, zullen de volvo remmen het makkelijker hebben, omdat veel remenergie teruggeleverd wordt naar de accu.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

erichendri schreef: Let op bij genereren als je bergaf gaat met de caravan erachter.
Deze zit dan continu te remmen waardoor de remmen erg heet worden.

Eric
Als dat werkelijk zo is zou ik wel even naar de demper van je oplooprem laten kijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

dafonz
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 02.12.2006 - 00:01

hallo!

1600 kg was te zwaar voor mijn hybride d6....

https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... 2016-15w17

link werkt niet zie ik. even googlen op overhitting bij Volvo support.

met overhitting tot gevolg.

advies van Volvo is in power stand rijden ivm hogere toeren, dus betere koeling.
de motor blijft dan ook draaien bij afdalen
waar nodig hand schakelen: versnelling 3 en lager sowieso in bergachtig terrein


ik heb zelfs de cornerverlichting gedemonteerd op een perkeerplaats ivm de te beperkte luchtstroom....
Laatst gewijzigd door dafonz op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
------------------------------------------------------------------------------------------
Lachend tijdens het tanken? --> LPG rijden!
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

dafonz schreef:
1600 kg was te zwaar voor mijn hybride d6....
Hoezo?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Gewoon iets rustiger aan rijden, dan gebeurt je niks.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel480
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.11.2010 - 18:54
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Ik gooi dit topic even omhoog.
Zijn er mensen met oplossingen voor het koelprobleem?

Ik zit met een D6 in Italië en ben via de brenner gekomen, caravan erachter 1500-1600kg

De auto is fantastisch en rijdt geweldig, maar diverse langere klimmen moest ik flink lossen en de de verwarming op Hi gooien om de melding “motortemperatuur hoog rijd langzamer” weer weg te krijgen.

De brenner ging - handmatig schakelend - verwarming op Hi en ramen open - in de 2de versnelling met 57kmh omhoog. Waanzin haha

Ik ben bekend met “aanhanger rijden” dus vanaf de eerste klim stond de bak al in handmatig en heb alle standen geprobeerd qua awd power erc.

Zeer positief verrast over het comfort en souplesse als trekauto en de stugge veren achter zijn geweldig icm caravan. Had alleen wel verwacht met minstens 80 naar boven toe te kunnen….


Hopelijk heeft iemand een oplossing gevonden (radiateur verstopt?)

Groet Marcel
Grt. Marcel
YoungtimerKopen.NL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als jij met een D6 koelproblemen hebt gehad dan zou je toch denken dat er met de koeling iets aan de hand is, hoewel uit je verhaal wordt niet helemaal duidelijk wat het toerental is wat je hebt aangehouden en wat de buitentemperatuur was? Naast een verstopte/vervuilde radiateur/condensor unit zou je ook nog kunnen (laten) kijken naar de thermostaat. Als die niet helemaal open gaat, gaat het ook niet goed in de bergen met een aanhanger erachter.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Marcel480
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.11.2010 - 18:54
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Eerste kleine klim zat ik in z’n 5 op 2200 toeren maar heb - zeker bij de brenner - alles geprobeerd.

2500 toeren 2800 toeren, ook nog een tijdje 3200 toeren om de grotere turbo aan te spreken (volgens mij wisselt die rond de 2800 toeren zodoende)

Lijkt inderdaad op koelproblemen gezien ik zo ver terug moest, verwarming aan en ramen open etc

Buitentemperatuur lag tussen de 20 en 30 graden
Grt. Marcel
YoungtimerKopen.NL
Gebruikersavatar
Marcel480
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.11.2010 - 18:54
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Kleine update!
Op vakantie nog gecheckt of bijv radiateur er schoon uitzag (geen blad tussen condensor en radiateur bijv) maar was allemaal niet het geval.

Dus maar rustig aan de terugtocht begonnen. Echter; auto wilde niet warm lopen haha.

Uiteindelijk een-en-ander maar gaan testen en proberen maar hij bleef gaan als een dolle zonder temperatuur waarschuwingen.

Buitentemperatuur was 2 graden lager dus dat leek me het probleem niet. Wellicht bleef de thermostaat hangen?

In elk geval; fantastisch trekpaard zo’n D6 in handgeschakelde powerstand!
Grt. Marcel
YoungtimerKopen.NL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is mooi nieuws, maar blijft de thermostaat dan misschien zo af en toe niet hangen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Marcel480
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 22.11.2010 - 18:54
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Kans lijkt groot dat de thermostaat bleef hangen ja

Maar 2-3 weken daarvoor nog op standje straaljager op een dag 400km heen en weer Duitsland in gereden toen ik een auto ging aanschaffen. Toen had ik nergens last van, terwijl er ook veel gevraagd werd.

Blijft apart maar hij reed terugweg als een geweldenaar!
Grt. Marcel
YoungtimerKopen.NL
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”