Motor houdt in
Geplaatst: 11.03.2013 - 18:10
Hi Volvorijders,
Sinds een paar dagen vertoont mijn altijd goedrijdende 340 ('86, 1.4 benzine, 4-bak) ineens een probleem. Namelijk; hij houdt in bij optrekken en schokt bij lagere toeren in een hoge versnelling (bv 70 in 4). Starten en stationair lopen gaat prima. Ook hogere toeren (100+ km/h in 4) gaat zonder gezeur. Het is puur bij een zware load dat de motor inhoudt.
Als ik de choke een stukje uittrek, ook al is de motor warm, dan zijn de problemen weg. Dat duidt dus op een te arm mengsel. Ik heb 1 bougie losgedraaid en deze is overwegend bruin (dat zijn ze altijd bij mij), maar ik vond hem iets witter dan normaal. Opnieuw; arm mengsel.
Mijn vraag is, strookt een te arm mengsel met de symptomen hierboven beschreven en zo ja, hoe kom ik aan een te arm mengsel? Ik dacht natuurlijk aan valse lucht, maar op het eerste gezicht zie ik niet waarvandaan en hoor ik ook niks sissen. Is er een plek waar ik specifiek naar kan moet kijken?
En zijn er andere oorzaken van het probleem mogelijk?
Olie, kvs en luchtfilter zijn in orde. Ook geen gekke rook achter me.
Alvast bedankt!
Sinds een paar dagen vertoont mijn altijd goedrijdende 340 ('86, 1.4 benzine, 4-bak) ineens een probleem. Namelijk; hij houdt in bij optrekken en schokt bij lagere toeren in een hoge versnelling (bv 70 in 4). Starten en stationair lopen gaat prima. Ook hogere toeren (100+ km/h in 4) gaat zonder gezeur. Het is puur bij een zware load dat de motor inhoudt.
Als ik de choke een stukje uittrek, ook al is de motor warm, dan zijn de problemen weg. Dat duidt dus op een te arm mengsel. Ik heb 1 bougie losgedraaid en deze is overwegend bruin (dat zijn ze altijd bij mij), maar ik vond hem iets witter dan normaal. Opnieuw; arm mengsel.
Mijn vraag is, strookt een te arm mengsel met de symptomen hierboven beschreven en zo ja, hoe kom ik aan een te arm mengsel? Ik dacht natuurlijk aan valse lucht, maar op het eerste gezicht zie ik niet waarvandaan en hoor ik ook niks sissen. Is er een plek waar ik specifiek naar kan moet kijken?
En zijn er andere oorzaken van het probleem mogelijk?
Olie, kvs en luchtfilter zijn in orde. Ook geen gekke rook achter me.
Alvast bedankt!